VR:n touhut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika71
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.9.2003
Viestejä
245
Jaaha, Vr sitten uudisti aikataulut ja esim Turku - Tampere välin matka-aika piteni n. 10-15 minuuttia, hinnoista en osaa sanoa, että nousiko paljon mutta kai niitäkin on tarkistettu ylöspäin. On se kumma, kun tuollaiseenkin matkaan saa junalla tuhrattua yli 2 tuntia ja hintakin on kovempi, kuin yksin omalla autolla tai mp:llä mennessä. Way to go vr! Ei tällä menolla kyllä lisää ihmisiä sinne juniin saada ja itsekään en käyttäisi talvella junaa ellei olisi välillä pakko.
Ruotsissahan junien nopeuksia on lisätty ja kun ihmiset käyttävät niitä enemmän, niin hintojakin tarkastetaan alaspäin. Lisäksi siellä yritetään vielä nopeuttaa yhteyksiä entisestään.
Nyt olisi Suomessa autoliikennejöitsijöillä mahdollisuus ottaa itselleen suurempi markkinaosuus, jos olisi vaan tarpeeksi rohkeutta lisätä (nopeita)vuoroja. Itse käytän nykyään mielummin linja-autoa kuin junaa, jos vaan on express-vuoroja tarjolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos Suomessa tulee lisää käyttäjiä, se tarkoittaa enemmänkin hintojen tarkistusta ylöspäin. Jos taas vähenee, on se tilaisuus tarkistaa hintoja ylöspäin. Taas. Ei VR:n tarvitse, ei niillä kilpailua ole.

Esim. operaattorit jotka tarjoavat puhelinliittymiä, siellä on ihan kilpailua ja hinnoilla on tapana tulla alaspäin. Muualla? Eipä juuri...
 
Hahaaaa me idänmatkaajat saamme nauttia nopeammista yhteyksistä. Näköjään teiltä lännematkaajilta sekin pois!!!
 
Ruotsissahan junien nopeuksia on lisätty ja kun ihmiset käyttävät niitä enemmän, niin hintojakin tarkastetaan alaspäin. Lisäksi siellä yritetään vielä nopeuttaa yhteyksiä entisestään.

No ruottissa nyt on syytäkin nopeuttaa noita junia, kestää meinaan aivan saatanallisen kauan kun noilla matkustaa. Matka-ajoissa SJ on kyllä rutosti VR:ää jäljessä.
 
Vaikka VR onkin valtion omistuksessa, on se nykyisin tavallinen liiketoimintaa harjoittava osakeyhtiö. Jos jotakin palvelua (eli tiettyä matkaa) ei voida tuottaa kannattavasti, ei sen tuottaminen silloin ole mahdollista.

Tämä oli suurinpiirtein VR:n edustajan Hesarin yleisenosastossa muutama päivä esittämä vastine henkilölle, joka oli myös valitellut vuorojen vähenemistä.

Siitä voidaankin sitten keskustella seuraavaksi, että kuinka perustelua on VR:n toimiminen voittoa tavoittelevana yhtiönä.
 
Omastakin mielestäni VR:llä on aika veemäinen hintapolitiikka tällä hetkellä. Nykyään suurin osa matkoista tuleekin taitettua ihan linja-autoyhteyksillä, koska se on jonkin verran edullisempaa ja kuskeilta saa vielä parempaa sekä asiallisempaa kohtelua kuin vr:n kyrvänsyöneiltä konduktööreiltä, joilla tuntuu olevan aina paska päivä. Plus vielä se, että opiskelujeni alkuaikoina konduktööri meinasi heittää mut junasta ulos, koska ei ollut esittää opiskelijakorttia, ainoastaan todistus yliopistossa opiskelusta. Mutta opiskelijahan ei ole opiskelija, jossei hänellä ole opiskelijakorttia ja täten ei ole oikeutettu opiskelijahintaiseen lippuun.. Hell Yeah! :david:
 
Kyllähän se niin on että tulee paljon halvemmaksi mennä autolla Riihimäeltä hesaan kuin junalla. Olettaen siis että on ilmainen parkkipaikka tiedossa ja auto joka on niin romu ettei sen arvo enään laske.


11,40 € Junalla
Autolla 75 km = 8 €

Jos junalla pääsisi opiskelijahinnoilla niin käyttäisin junia lähes päivittäin, nyt en käytä yhtään.
 
Eikös VR:llä ole tarkoitus kyllä lähivuosina pienentää tuota matka-aikaa. Juurikin sitä mukaan, mitä vanhoja ratoja kunnostetaan kestämään Pendolinon nopeus. Nykyisin ka. maksiminopeus suurimmassa osassa rataverkkoa lienee 160km/h. Pendolinolle tarvitaan 220km/h.
 
Alla oleva VR:n sivuilta kopsattua. Eli ei kai siellä pelkkää takapakkia mennä.

Junayhteydet nopeutuvat

Junamatkat nopeutuvat, junavuorojen määrä kasvaa ja yhteydet paranevat, kun Keravan ja Lahden välinen oikorata valmistuu 3. syyskuuta. Lisäksi kaikki VR:n hankkima uusi junakalusto otetaan liikenteeseen. Kyseessä on merkittävin uudistus Suomen junaliikenteessä vuosikymmeniin.

Eniten nopeutuvat matka-ajat Itä-Suomeen. Junamatkat Helsingistä Kajaaniin, Kuopioon, Mikkeliin ja Joensuuhun nopeutuvat enimmillään tunnin sekä Lahteen, Kouvolaan, Imatralle, Lappeenrantaan ja Savonlinnaan noin puoli tuntia.

Lahti liitetään lähiliikenteen vyöhykealueeseen. Matkustajat voivat jatkossa valita, matkustavatko Helsingin ja Lahden välillä kaukoliikenteen junissa vai Z-kirjaimella merkityissä lähijunissa. Uuden juna-ajan myötä Lahden ja Helsingin välillä liikennöi arkisin 11 ja viikonloppuisin 8 lähijunaa vuorokaudessa.
 
VR tekee tilinsä tavaraliikenteellä, joka kulkee yleensä öisin.

Tämä henkilömatkustus päivisin on aika pienen rahan hommaa siihen verrattuna.

Sen kyllä huomaa arvostuksessa..
 
Jos Suomessa tulee lisää käyttäjiä, se tarkoittaa enemmänkin hintojen tarkistusta ylöspäin. Jos taas vähenee, on se tilaisuus tarkistaa hintoja ylöspäin.
Totta.

Hienot tavaraliikenneyhteydet ois itärajalle ja vaikka mihin asti, mutta hinnat on sitä luokkaa että venäläistenkin kannattaa ennemmin käydä hakemassa rekoillaan ja omilla polttoaineillaan rahtinsa. Raskas tavaraliikenne on käytännössä pakotettu teille. Tuosta ei hyödy kukaan ja tiet senkun huononevat.

VR:n toiminta haiskahtaa vähän sama kuin tuontiautoverotuksen muutos ja sen vastustaminen lähinnä vasureiden puolelta...

Rikkaaksi ei tulla korottamalla hintoja, vaan mahdollisimman suurilla tuloilla.
 
Hinnat ovat kyllä (minun mielestä) pirun korkeita, jos ei satu olemaan opiskelija.

Todellakin. N. 3 kertainen on hinta mitä maksaa kahdelta aikauiselta mennä Jkl-Pori-Jkl väli, kuin mitä autolla maksaa jos laskee pelkät bensakulut. Aika ryöstöhintaista on tosiaan tuo, päälle vielä pitää laskea siirtymiset aina kotoa rautatieasemille, ilta-aikaan mentävä käytännössä taksilla kun ei julkisella kaupunkilinjalla pääse jokamatkaa, eli kalliiksi tulee.

Junassa on kyl letkeä matkustaa. Vuonna -99 sohlasin tätä JKL:n ja Porin väliä n. 3 kertaa kuukaudessa. Silloin oli tosin opiskelija ja hinnat muutenkin halvemmat kun ei ollut pakollisia paikkalippuja tavallisissa pikajunissa.

Mieluummin mä junalla menisin kuin autolla, vois vaikka nauttia pari kylmää keskaria tai ottaa päikkärit. Teeppä nuo autoa ajaessa. ;)
 
Omastakin mielestäni VR:llä on aika veemäinen hintapolitiikka tällä hetkellä. Nykyään suurin osa matkoista tuleekin taitettua ihan linja-autoyhteyksillä, koska se on jonkin verran edullisempaa ja kuskeilta saa vielä parempaa sekä asiallisempaa kohtelua kuin vr:n kyrvänsyöneiltä konduktööreiltä, joilla tuntuu olevan aina paska päivä. Plus vielä se, että opiskelujeni alkuaikoina konduktööri meinasi heittää mut junasta ulos, koska ei ollut esittää opiskelijakorttia, ainoastaan todistus yliopistossa opiskelusta. Mutta opiskelijahan ei ole opiskelija, jossei hänellä ole opiskelijakorttia ja täten ei ole oikeutettu opiskelijahintaiseen lippuun.. Hell Yeah! :david:

Ihan omaa tyhmyyttäsi, kun et ottanut asioista selvää. Itsellä on pelkästään hyviä kokemuksia VR:n pitkänmatkan konduktööreistä, varsinki Helsinki - Kemijärvi linjan kivalta sedältä, joka on toiminut siellä kondarina jo vuosia.
 
Eipä noilla junan "ravintola"vaunun hinnoilla paljoa nautiskella. Toista se oli, kun jenkeissä tuli luotijunalla Washingtonista New Yorkiin, jossa tarjoilukärryt kiersi vaunuissa ja hinnatkin oli kohdallaan.

Ihan järjettömän kalliita junien hinnat, lähes samaan hintaan pääsee jo blue 1:lla lentämällä. Tai jopa paljon halvemmalla. Esimerkiksi nyt vaikka Helsinki-Oulu ensi perjantaiksi 18 euroa lentämällä, junalla 63 euroa. Ja itse asiassa jos ensi kuun lentoja katsoo, niin jokainen lento tulee halvemmaksi kuin juna.

Tosin tämä nyt pätee vain suomen suurimpiin kaupunkeihin, johonkin pienempiin paikkoihin ei lentäen tietenkään pääse ja pakko käyttää junaa.

Intistä tulin pari kertaa yleisellä linja-autovuorolla ja jäi kyllä paljon parempi fiilis kuin junalla matkustaessa. Ruuhkaa ei ollut yhtään, hyvä palvelu ja hinnat kohdallaan (vaikka olisi ottanutkin sen normaalihintaisen lipun.
 
Kuka sanoi että junassa pitää ravintolavaunussa istua? ;)

No ne ravintelivaunun hinnat on kyllä sikamaiset, eli entistä kalliimmaksi tulee matka jos siellä pari kebbanaa imasee ja syö jonkun hikisen sämpylän. Tolla rahalla ostaa jo melkein ne bensat yhdensuuntaiselle matkalle.
 
Perhana, pitää väärentää tuohon opiskelijakorttiin uusi lukukausitunnus, niin pääsee taas matkustamaan halvalla. Kevään kortilla ei enää syyskuussa matkustella puoleen hintaan:D
 
Jos vertaa hintoja, niin pitää laskea kaikki auton kustannukset, autolainan lyhennys, vakuutukset, renkaat, varaosat, huollot, oma ressi ajamisen takia (iso miinus mulle) jne., kaikki mahdollinen esim. vuositasolla, jakaa se sitten kk-kustannuksiksi ja sitä kautta myös per km kustannuksiksi. Ei ole järkeä ottaa huomioon vain polttoainekustannuksia. Junallakin on eri hintaisia vaihtoehtoja, kuten esim. sarjalippuja ja perhelippuja, ovat halvempia, kuin perushinta.

Vähän aikaa sitten tosiaan laskin noin 100km kulkemiskustannuksia, työmatkaa siis. Auto oli aina kallein, vaikka laskin noin 4000-9000€ hintaluokan auto esimerkkinä, diesel toki (ajoa olisi tullut niin paljon, että olisi kannattanut), eli ei ihan ikivanha luuskarotisko, muttei lähellekään uusikaan. Tosin ero bussiin jää aika pieneksi.

Nyt on vaan niin, että aikataulusyistä oli pakko vuokrata työpaikkakunnalta erittäin halpa solukämppä (110€/kk, sisältää sähkön ja veden) ja yöpyä siinä 3 yötä viikossa poissa rakkaimpiensa luota. :( Ankiaa, mutta toisaalta työ on mielenkiintoista, mulle sopivaa, luovaa, itsenäistä ja hyväpalkkaista, joten kokonaisuus jää kumminkin plussan puolelle. VR muutti tarvitsemani junayhteyden aikataulua noin 1h myöhemmäksi ja kun lisäksi mulle tarjottiin noin 6h/vko lisää töitä (normaalia parempi palkka ja rentoa meininkiä, joten ei harmita, hyväksyin), niin ei ole mitenkään mahdollista joka päivä reissata.

Mä lasken auton kohdalla aika isoiksi miinuksiksi senkin, että autoillessa ei oikein voi tehdä muuta, kuin ajaa. Ainakaan minä en voi, enkä voi kuvitellakaan voivani, pakko on keskittyä vain ajamiseen, jottei kenenkään liikenneturvallisuus vaarannu yhtään enempää, kuin väkisinkin autoillessa vaarantuu. Sekä bussissa, että junassa pystyn kiskasemaan aamupalan ja kofunapin (junassa jopa kahvia :kuola: , on sen verran vakaa kyyti) ja käymään vessassa, jonka jälkeen olenkin määränpäässä skarppina välittömästi valmis töihin. Autoreissun jälkeen olisin paljon ressaantuneempi, nälkäisempi ja siten toki vittuuntuneempi.

Lisäksi bussi ja juna on aina huomattavasti turvallisempi ratkaisu, kuin auto, mikä miellyttää niin mua, kuin emäntäänikin.

Mitä tulee rautatieliikenteen yksityistämiseen, niin brittilän esimerkin perusteella en tykkäisi. Jo 1996 siellä junat olivat säännönmukaisesti myöhässä, aikataulut kelpasivat lähinnä vessapapruksi, kun eivät koskaan pitäneet paikkaansa. Lisäksi vissiin turvallisuus ei ole kummoisella tasolla. Suomessa kilpailu ja yksityistäminen voisi toimia vain pääkaupunkiseudulla. Siellä ehkä riittäisi väkeä, muualla ei. Muualle toivottaisin raidebussit tervetulleiksi.
 
[Offtopic]

Ihan omaa tyhmyyttäsi, kun et ottanut asioista selvää. Itsellä on pelkästään hyviä kokemuksia VR:n pitkänmatkan konduktööreistä, varsinki Helsinki - Kemijärvi linjan kivalta sedältä, joka on toiminut siellä kondarina jo vuosia.

Palvelualalla kuitenkin ovat nuo konduktööritkin, niin voisi ainakin olettaa, että asiakasta kohtaan oltaisiin ystävällisiä. Itse koitin mahdollisimman ystävällisesti asiani esittää, mutta tuntui että tädillä keitti samantien yli, kun oli opiskelijalippu, mutta ei korttia.

Vastaava tilanne linja-autossa: kuskilla oli ymmärrystä sen verran että todistusta näyttämällä suostui opiskelijahintaisen lipun myymään, eikä alkanut rähjäämään ja paukkumaan asiasta. Pääsi jopa itsekin helpommalla, kuin että olisi alkanut paasaamaan ja vaatimaan, kuinka tärkeää se opiskelijakortin näyttäminen on..

Se on ihan mukava, että sinulle on sattunut mukava konduktööri, mutta näköjään näin meille kaikille ei voi tapahtua.

[/offtopic]
 
Back
Ylös Bottom