Voimatreenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Makkara
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tehdä pääliikkeitä tällä ohjelmalla:
- Viikko 1-2: 3-4x6x78%
- Viikko 3-4: 3-4x4x86%
- Viikko 5-6: 3-4x2x95%

Miltä vaikuttaa? Jos kävisi vaikka kolmesti viikossa salilla niin onko järkevää treenata joka kerralla maksimia/lähellä maksimia? Liikkeet ovat tietysti eri liikkeitä, mutta kärsiikö esim. lihaksisto siitä, että kokoajan mennään lähellä maksimia?

yksilöllisistä eroista riippuen jatkuva max tai submax -treeni saattaa viedä ylikuntoon. yleensä helpommin ja pitkällä aikavälillä tuloksekkaammin porhalletaan eteenpäin jaksottamalla perustreenit ja piikkailut erikseen.

Millanen mahtas olla sitten ihanteellinen harjotus maksimivoiman parantamiseksi? Miten usein kannattaisi pitää kevyempi viikko?

ihanteellista ei ole. jossain vaiheessa sekin muuttuis sit epäihanteelliseksi, kun kroppa tottuu.

oon yleensä suositellu kovia:kevyitä viikkoja määräkausilla 3:1 ja tehokausilla 2:1 -suhteessa.

Makkara sanoi:
Ajattelin tehdä pääliikkeitä tällä ohjelmalla:
- Viikko 1-2: 3-4x6x78%
- Viikko 3-4: 3-4x4x86%
- Viikko 5-6: 3-4x2x95%

Miltä vaikuttaa? Jos kävisi vaikka kolmesti viikossa salilla niin onko järkevää treenata joka kerralla maksimia/lähellä maksimia? Liikkeet ovat tietysti eri liikkeitä, mutta kärsiikö esim. lihaksisto siitä, että kokoajan mennään lähellä maksimia?

Jokaisellehan on omat rajansa ja tyylinsä. joten esim. Minä tein westside barbellia ja venäläistä ohjelmaa, mutta kumpikaan ei sopinut mulle. Joten tein puoli vitsinä seuraavan ohjelman itselleni ja treeni kaverilleni:

Penkki 5, 5, 1, 1, 1, 1, 1
Dippi 2-3 x 4-6
Kulmasoutu 2-3 x 4-6

Ja siinä se. homma toimi mulla. en tiedä muista, mutta ohjelma sopi mulle. tulosta tuli ihan natuna ja vain kovalla treenillä ja hyvällä rualla!! :wall:

Dippi 2-3 x 4-6
Kulmasoutu 2-3 x 4-6

Siis noi ykköset 90-100% maksimista. penkkitulos nousi 95kg->200kg. kuten mulla, maksimivoima ei välttämättä nouse ilman pelkkiä ykkösiä. joten jokainen ohjelma on hyvä, jos siihen panostaa ja siinä pysyy

ei muuta kui tankoon rautaa ja pukkaamaan

hmm, montako kertaa viikossa teit kyseisen penkkiohjelman?
Ja kuinka kovilla noi 2x5 tehdään? Samoilla painoilla ja periaate sama kuin 2x6 ohjelmassako?

Kaamoz sanoi:
hmm, montako kertaa viikossa teit kyseisen penkkiohjelman?
Ja kuinka kovilla noi 2x5 tehdään? Samoilla painoilla ja periaate sama kuin 2x6 ohjelmassako?

Eip. Vaan niin isoilla kun lähti. vaikka painoa oli ja on reilusti yli 100kg, niin dippejä tein.. paransi tulosta kummasti, ku sai ojentajiin ruutia. 3-4 kertaa viikossa ohjelma läpi ja aina kun mahdollista, niin romurautaa lisää.
nyt tulos penkissä 200kg ja alussa 91kg. aikaa noin 1-1,5 vuotta meni treenatessa

Paino oli ja on siinä 130 kg hujakoilla. Koskaan en ole laihduttanut, enkä laihduta. Mut toi ohjelma oli niitä 70-80 lukujen yleisiä ohjelmia.. 4v treenasin tolla, ja tulosta tuli

Power_Putte sanoi:
Jokaisellehan on omat rajansa ja tyylinsä. joten esim. Minä tein westside barbellia ja venäläistä ohjelmaa, mutta kumpikaan ei sopinut mulle. Joten tein puoli vitsinä seuraavan ohjelman itselleni ja treeni kaverilleni:

Dippi 2-3 x 4-6
Kulmasoutu 2-3 x 4-6

Ja siinä se. homma toimi mulla. en tiedä muista, mutta ohjelma sopi mulle. tulosta tuli ihan natuna ja vain kovalla treenillä ja hyvällä rualla!! :wall:
etkö tiedä miten se kaverillas toimi :)

neutraali sanoi:
etkö tiedä miten se kaverillas toimi :)

Tarkoitin, että homma toimi minulla ja kaverilla, mutta muista treenaajista en tierä. Voi olla, että nykystandarteilla tollanen ohjelma on huono, mutta ei kannata arvostella kirjaa kannen perusteella.

Tollaisella ohjelmalla voi kehittyä joku muukin, mutta yleisesti kuvitellaan, että tollainen treeni vie ylikuntoon ilman mömmöjen käyttöä, joten monet eivät uskalla edes kokeilla. Typerintä on se, että seurataan vain westsiden ja venäläisten oppeja, eikä ajatella itse. Sillä se, mikä toimii jollakin, ei toimi toisella :whip:

Power_Putte sanoi:
Dippi 2-3 x 4-6
Kulmasoutu 2-3 x 4-6

Siis teetkö tossa aluks 2x5 sillä millä menee ja sitten 5x1 nousevasti maksimiin vai jollain millä varmasti menee vai kaikki 5x1 päivän maksimilla??

Power_Putte sanoi:
Tarkoitin, että homma toimi minulla ja kaverilla, mutta muista treenaajista en tierä. Voi olla, että nykystandarteilla tollanen ohjelma on huono, mutta ei kannata arvostella kirjaa kannen perusteella.

Tollaisella ohjelmalla voi kehittyä joku muukin, mutta yleisesti kuvitellaan, että tollainen treeni vie ylikuntoon ilman mömmöjen käyttöä, joten monet eivät uskalla edes kokeilla. Typerintä on se, että seurataan vain westsiden ja venäläisten oppeja, eikä ajatella itse. Sillä se, mikä toimii jollakin, ei toimi toisella :whip:
aivan totta, mielestäni kehittyy ohjelmalla kuin ohjelmalla kun toistot pidetään suht lyhyinä ja ne tehdään intensiivisesti, sitten kun tulokset junnaa todenteolla paikallaan niin haetaan muutosta tai kevennellään joksikin ajaksi. minusta tuo sinun ohjelma näyttää aivan toimivalta ja uskon että tuon tyylinen toimii suht monellekin, monille voi tulla ongelmia vain nuiden ykkösten suhteen eli paukahdetaan suht äkkiä "tukkoon".

penkkiin on mielestäni myös tällainen ihan hyvä "ohjelma" vaikka aivan hullultakai tämäkin kuulostaa eli laitetaan sellaiset raudat millä oletetaan saavan 4toistoa ja 2sarja tehdään samoilla ja sitten 3:teen kevennetään ja tehdään 8-12toistoa, aina kun tuolla eka sarjalla saadaan 4:nen(2sarjalla ei haittaa vaikkei menis ku 2-3) lisätään seuraavalle viikolle +5kg vaikka tällä ei sitten aluksi tulis kuin 2-3toistoa(2sarja samalla ja 3sarja sitten keveesti) jatketaan tätä niin monta viikkoa kunnes se 4.nen saadaan ja lisätään taas seuraavalla viikolla +5kg jne.....

Se, mitä olen kertonut täällä, ei todellakaan ole paska puhetta! On törkeää sanoa minun valehtelevan ilman päteviä todisteita!! :curs:
Silloin, kun alotin tolla treenaamaan, oli kaikki tieto penkkauksesta täysin kiven alla, enkä sen takia tiennyt ylitreenaamisesta mitään. Joskus kaikki paikat oli tukossa, eikä mieltänyt treenata, mutta siitä pääsi ohi.

Kovaa treeniä, paljon unta ja kasoittain hyvää ruokaa, niin aivan varmasti tulokset nousee nuorella ihmisellä, jonka aineenvaihdunta on nopeaa!!!!
Joka treenin vedin isoilla raudoilla, enkä osannut ajatella mitään jaksotuksia. Kotona autotallissa oli Penkki, dippi teline ja tankoja + paaaaljon rautaromua. Kuunneltiin Twisted Sistersiä ja pukattiin penkkiä, siinä se. Kehitystä tuli, enkä ikuna ole koskenut mömmöihin!! :kuola:

Sillä noita westsiden, venäläisten ja bulgaarien tyylisiä systeemejä oli 80- luvulla paljonkin ja sitten innostuin kokeilemaan niitä. Huonolla matikkapäällä ei prosentteja lasketa, painonostajilla oli liian ihmeellistä ja jenkkilän pojilla oli liian teknistä kikkailua. Niistä puuttui se old school meininki..
Toki välistä oli treenaamattomia kausia töiden ja perheen vuoksi, mutta aina jatkettiin kun oli mahdollista.
Ilman kovaa treeniä on mahdotonta saavuttaa yhtään mitään. :piis:

Back
Ylös Bottom