Voimapyörän tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Scarleth
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, eli yritin aiheesta etsiä haulla olemassaolevaa keskustelua, mutta ihan helposti ei osunut haaviin, joten uskaltaudun avaamaan tästä uuden threadin.

Eli voisiko joku osaava yrittää avata mulle voimapyörän tekniikkaa? Mulla siis erityisesti ongelmana, etten pysty viemään liikettä niin pitkälle kuin vatsalihaksilla jaksaisi, kun se käy olkanivelten päälle. Oon siis vasta yrittänyt aloitella voimapyöräilyä ja liikerata on tosi lyhyt kun vatsa ei jaksa, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahdu kun olkapäät ei kestä koko hommaa. Luulisin, että mulla on tekniikassa joku perustavan laatuinen virhe. Tänään yritin tehdä liikettä siten, että lähtöasento oli tavallaan "haarat leveällä oleva polvi-istunta" (ts. polvi-istunnassa, josta jalat avataan auki ja liike lähtee siitä).

Kaikki vinkit olisi siis tervetulleita.

Auttakee turhautunutta :wall:

M-Nutrition OsmoPure 1 kg -35%
Voimapyörähän on tosi paha liike, jos on yhtään selkävaivaa tai yliliikkuvuutta. Itse oon tuon takia jättänyt koko liikkeen pois, ja tekniikka tuntui kaikin puolin muutenkin pahalta ja vaikealta. Toki pitää tehdä nimenomaan sitä mikä tuntuu pahalta, mutta kaikki liikkeet ei vaan sovi kaikille, tsemppiä kuitenkin :)

Kyllä se olkapäille käy pahastikin, jos vatsalihakset ei ole siinä kunnossa että niillä jaksaa pitää kunnolla. Ja sittenkin kun lihakset on kondiksessa, se käy olkapäille liikaa, mikäli on mitään olkapäävaivoja (kuten minulla, mutta satunnaisesti teen silti koska on melkoisen tehokasta).
Melkein treenaisin ensin ne lihakset kuntoon ja vasta sitten tehostetreeniä voimapyörällä.

Voimapyörähän on tosi paha liike, jos on yhtään selkävaivaa tai yliliikkuvuutta. Itse oon tuon takia jättänyt koko liikkeen pois, ja tekniikka tuntui kaikin puolin muutenkin pahalta ja vaikealta. Toki pitää tehdä nimenomaan sitä mikä tuntuu pahalta, mutta kaikki liikkeet ei vaan sovi kaikille, tsemppiä kuitenkin :)
Onko näin?

Mulla on selkäongelmia ja olen nyt ottanut voimapyörän mukaan ohjelmaan keskivartaloa vahvistamaan juuri mm. niitä ehkäistäkseni.

Riippunee mikä selkävaiva kyseessä, mulla on yliliikkuvuudesta johtuva välilevyongelma, ja sille ainakin voimapyörä tekee tosi huonoa. Ilmankin pärjätty kyllä erittäin hyvin :)

Minä en ole ehkä paras ihminen neuvomaan voimapyörän käytössä, mutta voin antaa omien kokemusteni pohjalta muutamia vinkkejä ja linkkejä. Sinun täytyy tehdä koko liike vatsalla, etkä saa päästää painoasi olkapäille. Lämmittele/venyttele olkapäitäät kunnolla ennen liikkeen aloittamista, pidä vatsat koko liikkeen ajan tiukkana ja rullaa niin pitkälle kuin vatsasi (ja olkapääsi) antaa myötä. Mikäli olkapäihin sattuu, se voi tarkoittaa monta eri asiaa: olkapäissäsi on joko jotain vikaa, tekniikkasi on väärä, liike ei sovellu sinulle tai vatsasi ei ole vielä tarpeeksi vahva. (:

Googlesta löytyy aika paljon voimapyörän käytöstä ja tekniikasta kun vähän etsii. Kannattaa tutustua myös foorumilta löytämiini postauksiin:
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/42509-voimapyoeraellae-olkapaeae-kipeaeksi/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/83640-voimapyoerae-ei-tunnu/

Toisessa linkissä on mielestäni aika hyvä video miten voimapyörää käytetään oikein. Luin myös erään kommentin, missä joku neuvoi että otteen leventäminen saattaa auttaa siihen olkapääongelmaan (saman liikkeenhän voi tehdä esimerkiksi tangolla, jossa painoja).

Voimapyöräliikkeenhän voi tehdä myös jumppapallolla. Liike on helpompi ja hyvä tapa aloittelijalle. Voimapyörään voi siirtyä sitten kun on enemmän voimaa vatsassa. Ohjevideo täällä:
http://www.youtube.com/watch?v=fnA3GIk-3Kw

Riippunee mikä selkävaiva kyseessä, mulla on yliliikkuvuudesta johtuva välilevyongelma, ja sille ainakin voimapyörä tekee tosi huonoa. Ilmankin pärjätty kyllä erittäin hyvin :)
Lannerangassa fibaa mullakin. Olen kyllä pannut merkille että alaselkä pyrkii pahasti notkolle voimapyörää tehdessä mutta pakaroita jännittämällä kun lukitsee lonkan niin ei tunnu mitenkään pahalta ko. liike.

On tuo selkä kuitenkin siinä kunnossa että mavet,,kovat kyykyt,pystypunnerrukset seirsten,istumaannousut,jalannostot ja muut on voinut jo unohtaa joten hyvät raskaat vatsalihasliikkeet alkaa oleen kortilla.

Täällä on kans yksi rämä olkapää... Mulla on sellainen voimapyörä, jossa on kuminauhat, jotka saa jalkoihin kiinni. Tää helpottaa oleellisesti ainakin mun palauttamisvaihetta. Kuminauhojen avustaessa palautusta olkapää tuntuu saavan vähemmän siipeensä. Kannattaa kokeilla! :)

Ite saan aina sähköpostiin Eric Cressyeltä juttua ja olihan siellä ollut jossain välissä voimapyörästäkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voimapyörästä on olemassa myös toinen versio, jossa vekotin laitetaankin jalkoihin ja kädet maahan. Kuvittelisin, että on olkapäille mukavampi, kun rullaus tapahtuu jaloilla.

Kannattaa koittaa tehdä liike ylä selkä mahdollisimman pyöreänä. Peiliä kannattaa käyttää apuna. Itselläni pyöreys yleensä häviää ns. nosto vaiheessa, mutta kun muistaa selän pyöristää joka kerta kun lähtee uuteen suoritukseen, selkeästi huomaa että vatsassa tuntuu. Ennen tätä vinkkiä itsellänikin liike tuntui pelkissä olkapäissä ja tuntui hirveän rankalta.

Olkaa varovaisia ton liikkeen kanssa, itse tykkäsin siitä tosi paljon mutta mulla hajos siinä olkapää vuosi sitten eikä ole vieläkään parantunut :itku: Se vaan PETTI, muljahti jotenkin ja sattu niin perkeleesti.
Vieläkään en voi esim sulkapalloa pelata ollenkaan vaikka kaiken raskaankin salitreenin kestää. Nopeet riuhtasut mahdottomia.
Olkaa siis varovaisia!

Kannattaa koittaa tehdä liike ylä selkä mahdollisimman pyöreänä. Peiliä kannattaa käyttää apuna. Itselläni pyöreys yleensä häviää ns. nosto vaiheessa, mutta kun muistaa selän pyöristää joka kerta kun lähtee uuteen suoritukseen, selkeästi huomaa että vatsassa tuntuu. Ennen tätä vinkkiä itsellänikin liike tuntui pelkissä olkapäissä ja tuntui hirveän rankalta.

Vähän niinkun näin. Eli oleellista on löytää lapatuki tähän liikkeeseen, jotta saa voiman kunnolla myös yläselästä mukaan.
Tarkista, että kyynärpäät ovat ns. pehmeät liikettä tehdessä, silloin ei käy niin paljoa olkiin.
Ja tosiaan aivan turvallinen liike tehdä, mutta ei helppo, missään nimessä. Kannattaa pyytää joku (osaava) katsomaan tekniikkaa ja vinkkaamaan mitä voisi tehdä, jos tuntuu hankalalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom