Voimaa kamppailulajeihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kible
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin läpi noita treeniohjelma-threadin ohjelmia ja en löytänyt oikein hakemaani. Eli tarkoituksena olisi kehittää itselleni ohjelma jolla olisi tarkoitus saada lisää voimaa lukkopaini-tyyppiseen toimintaan (BJJ). Ongelmana on se, että käyn harjoituksissa lähes joka päivä, eli se palautumisesta sitten.

Tällä hetkellä olen käynyt kaksi kertaa viikossa tekemässä koko kropan treenin salilla, mutta nyt on alkanut tuntua siltä etten vaan yksinkertaisesti jaksa keskittyä ja tehdä lopputreenin liikkeitä kunnolla ja tietenkin seuraavan päivän BJJ-treenit ovat varsin tuskalliset. Varmaankin jonkinlainen kierto olisi paikallaan. Massalla ei ole väliä, sitä tulee jos on tullakseen, voimaa tarvitaan.

Haluisinkin nyt tietää kokeneemmilta miten tässä tilanteessa olisi hyvä toimia ja miten muut kamppailulajien aktiivisemmat harrastajat saliohjelmansa ovat suunnitelleet.

Niin ja olisi myös kiva jos joku suosittelisi lajiini sopivia liikkeitä salilla, en koe olevani Tietäjä Iänikuinen näissä asioissa.

Itse aikoinani tein niin, että kävin kaksi kertaa viikossa punttarilla jossa tein perusliikkeitä, toinen reeni nopeus tyyppistä eli liikkeet mahd nopeasti, ja toinen reeni samat liikkeet hitaasti, eli staattista voimaa hakien. Se toimi ihan hyvin...tosin kävin sitten reeneissä vain kolme kertaa viikossa ja pidin kaksi lepopäivää jotka eivät olleet peräkkäin. Kyseessä oleva laji oli shootfighting.

Lopulta aloin ahneeksi ja reenasin joka päivä, lopputulos: niin älytön ylikunto päällä, että paikat alkoi rusahtelemaan.

Suosittelen ainakin kahta lepopäivää viikossa.

Edit: aivan perusliikkeitä eli:

penkkiä
kyykkyä
hauista
ojentajia(kapea penkki, talja)
niskantakaa punnerrusta
olankohautuksia käs.painoilla(niskareeniä)
vatsat tulee reeneissä
Selkää(ylätalja eteen/taakse)

kaikkia ei tietenkään tarvitse tehdä joka punttis kerta vaan vaihtele liikkeitä vaikka kolmen viikon välein.
Reenin tulee olla nopea tempoista, eli sarjojen välissä ei pitkiä taukoja vaan koko reenin vetäminen läpi max 45min.

Niin ja unohdinkin tietty sanoa, että selkä, niska, ojentajat/habat
olisi sitten ne melkein tärkeimmät tossa sun lajissa.

Kamppailulajit ja puntti treenaus on mahdotonta tehdä hyvin
yhtä aikaa ! Itse olen paininut palautumisen ja ylikunnón kanssa
vuosia ja tullut siihen tulokseen että ne on parempi tehdä kausiluontoisesti. Esim. kesät punttia kovaa,syksy lajitreeniä ja nopeus voimaharjoituksia,talvella mukaan lyhyt punttikausi, kevät lajitreeniä ja nopeusvoima treenejä. Varsinkin kun treenissä on mukana lyönnit on yläkropan palautuminen lähes mahdotonta kun päälle vedetään penkit ja olkapäätreenit.

Näin meillä vuodesta -95

Originally posted by Belford
yhtä aikaa ! Itse olen paininut palautumisen ja ylikunnón kanssa
vuosia ja tullut siihen tulokseen että ne on parempi tehdä kausiluontoisesti. Esim. kesät punttia kovaa,syksy lajitreeniä ja nopeus voimaharjoituksia,talvella mukaan lyhyt punttikausi, kevät lajitreeniä ja nopeusvoima treenejä. Varsinkin kun treenissä on mukana lyönnit on yläkropan palautuminen lähes mahdotonta kun päälle vedetään penkit ja olkapäätreenit.

Näin meillä vuodesta -95

Pitää tämäkin paikkansa...nimittäin se ylikunto tulee aikasta herkästi päälle.

Joo vaikea paikka toi on. Tiedz ja Belford puhuvat asiaa eikä mullakaan ole asiasta sen enempää sanomista kuin että olen itse paininut saman ongelman kanssa kun thainyrkkeilyä harrastan. Olisi kiva olla iso, vahva ja taitava.. mutta kaikki kolme ei näytä olevan mahdollista ainakaan amatöörille.

Ja kun katselee kamppailulajien ammattilaisia, niin eipä sielläkään kovin yleistä ole toi painoluokkien nosto. Pikemminkin päinvastoin. Tietysti poikkeuksiakin on esim. nyrkkeilystä Evander Holyfield, mutta siinä tarvittiinkin sitten hiukan kaurapuuroa kovempia aineita, että liha runkoon tarttui...

Kausiluontoisuus on ehkä ainoa oikea ratkaisu. Hyvä puoli on siinä, että kovakuntoisena pystyy aika lyhyessä ajassa päästä tehokkaaseen punttirutiiniin kiinni.

Onnea yritykselle, tsemppiä ja sitäkin kovempaa treeniä!
:thumbs:

Elikkäs mun nyt siis kannattaisi vähän keventää tota salitreeniä eli vaikka jakaa hommat kahtia kahdelle päivälle ja sen lisäksi vielä kehittää päivä pari viikossa vapaaksi.

Entäs mitenkäs noi lajin treenit ja salitreenit mahtaa sopia samaan päivään? Jos on aivan pakko tehdä samana päivänä niin kumpi ensin?

Originally posted by Kible
Elikkäs mun nyt siis kannattaisi vähän keventää tota salitreeniä eli vaikka jakaa hommat kahtia kahdelle päivälle ja sen lisäksi vielä kehittää päivä pari viikossa vapaaksi.

Entäs mitenkäs noi lajin treenit ja salitreenit mahtaa sopia samaan päivään? Jos on aivan pakko tehdä samana päivänä niin kumpi ensin?
Joo..en suosittele samana päivänä, mutta jos aivan pakko niin mä vetäisisin lajitreenit ensin....koska sehän on kuitenkin sun päälaji, eikä puntti.

Ja tosiaan lisää niitä lepopäiviä tohon työviikkoon.

Vielä kerran...koita vaan pitää nykyinen voimataso tai hieman parantaa sitä lajitreeni kaudella ja muuta treeni puntti painotteisemmaksi kun haluat kasvattaa voimia/lihasta.

Tai teet mitä haluat...;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo. Mä nyt kattelen mitä tässä tapahtuu. Paikat on kyllä vielä ihan hyvässä kunnossa. Ja sitten kun alkaa tuntumaan huonolta niin vähennän sitten pikkuhiljaa tota salitreeniä pois. Ja välillä noi lajin treenitkin on sen verran löysiä ettei ne suurta haittaa tuota palautumiselle. Ennen olinkin ihan kipeä seuraavina päivinä mutta kun pistin ravinnon kuntoon niin pystyy vääntämään paljon paremmin ja enemmän.

Huono juttu tässä on juuri se, että aina kun on aikaa pyrin käymään treeneissä eli ei pitäisi tulla mitään sellaisia katkoja treenikauteen että pystyisi käymään salilla mutta ei lajin harkoissa. Joten vähän pakko sitten yrittää jotain säätää samalla siellä salillakin. Tiedän ettei se ole lähelläkään optimaalista tapaa, mutta mielestäni parempi sekin kuin ei mitään.

Kiitos palautteesta otan vinkeistä vaarin.

Originally posted by Belford
yhtä aikaa !

En allekirjoita tätä. Kaikki on kiinni ohjelmoinnista, treeniliikkeiden valinnasta, temmosta ja tietysti raudan määrästä. Kaikkia ominaisuuksia ei voi treenata yhtä-aikaa, painottamalle tiettyjä ominaisuuksia tiettyyn kisarytmiin päästään aika lähelle optimia.

Itse olen sovittanut puntin ja lajitreenit osittain yhteen ja hyvin tuntuu toimivan.
Tämän hetkinen viikko-ohjelma:

- 1-2 x kova puntti
prässi, kyykky, yhdenjalankyykyt, rinnalleveto, maastaveto, penkki, etu-/takareisikone, vatsaa. (näistä 4-6 liikettä/treeni)

- 1 x lajitreeni
- 1 x sulkapallo
- 1 x puntti+laji
kyykky, rinnaleveto, maastaveto, vatsa.
30 min liikesarjoja tai erilaisia trillejä potkutyynyihin.

3. kuukausi menossa tätä, liikkuvuus pysynyt samana, pientä jumin tunnetta lantiossa. Voimatasot nousseet, potkuissa lisää voimaa/massaa. Painoa aluksi 2-3 kg miinusta nyt ollaan pari kg plussan puolella. 2 viikkoa vielä jatketaan sitten lepoa viikon verran ja muutetaan systeemiä. Enemmän lajia, punttia vähemmän -> sarjat lyhyemmiksi, nopeutta/terävyyttä lisää, yksi kerta pois/vko. Enemmänkin ylläpitävää kuntopiirin omaista voimaharjoittelua.

Näin mennään jouluun asti. Tammikuussa uusi tilannearvio... :D

Suositut

Back
Ylös Bottom