Voiko Suunnon kalorit pitää paikkaansa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Jake
  • Aloitettu Aloitettu

J.Jake

Erikoismies
VIP
Kaupunki
Helsinki
Eli suunto sykemittarin kalorilaskuri hieman epäilttää mua...

Kolme eri treeniä. kaksi ekaa lenkki, kolmas sali.

1.Kesto/ 41:50, syke max/ 170, syke avg 135, kalorit 360 (TE 4.5)
2.kesto/ 41:30, syke max/ 166, syke avg 124, kalorit 412 (TE 4.2)

3.Kesto/ 53:23, syke max/ 132, syke avg 91, kalorit 338 (TE 1.4)

(TE on Suunnon käyttämä training effect luku.)

Siis voiko toi pitää paikkaansa? Miten ihmeessä treeneissä kului lähes sama määrä kaloreita? Salilla meni joo 10min pidempään kuin lenkillä mutta niinkuin näkyy niin lenkki oli melkolailla rasittavampi.
Miksi 1. ja 2. lenkin välillä on kaloriero noinpäin?
Jos joku osaa tulkita näitä niin olisin pienestä salaisuuksien raottamisesta hyvin kiitollinen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmeellisiä lukuja. Mulla on Suunto T1C ja mielestäni siinä kalorinkulutus tuntuis olevan ihan loogista ja pätevää. Viimeksi kunnon dieetillä kun merkkasin kaiken syömisen ja kalorinkulutukset suunnosta kalorilaskuriin niin kyllä kalorilaskurinkin mukaan homma meni melkein yksi yhteen kalorien ja painonlaskun suhteen.

Eli suunto sykemittarin kalorilaskuri hieman epäilttää mua...

Kolme eri treeniä. kaksi ekaa lenkki, kolmas sali.

1.Kesto/ 41:50, syke max/ 170, syke avg 135, kalorit 360 (TE 4.5)
2.kesto/ 41:30, syke max/ 166, syke avg 124, kalorit 412 (TE 4.2)

3.Kesto/ 53:23, syke max/ 132, syke avg 91, kalorit 338 (TE 1.4)

(TE on Suunnon käyttämä training effect luku.)

Siis voiko toi pitää paikkaansa? Miten ihmeessä treeneissä kului lähes sama määrä kaloreita? Salilla meni joo 10min pidempään kuin lenkillä mutta niinkuin näkyy niin lenkki oli melkolailla rasittavampi.
Miksi 1. ja 2. lenkin välillä on kaloriero noinpäin?
Jos joku osaa tulkita näitä niin olisin pienestä salaisuuksien raottamisesta hyvin kiitollinen!

Mulla ainakin Suunnon mittari päivittää itse ainakin sitä activity leveliä, jonka numeraalinen arvo vaikuttaa ilmoitettuun kalorin kulutukseen. 1 ja 2:n ero voisi ainakin selittyä sillä. Mulla tuli vähintään vastaavia eroja sen takia.

Tällaisen tekstin löysin Suunnon sivuilta:

"The Activity Class describes your overall physical activity. It varies from 0 to 10. It is needed to calculate the most accurate kcal and Training Effect. The Activity Class is found in Suunto t3c, t4c and t6c."
http://www.suunto.com/en/Support/FAQs/Heart-rate-monitors/

Muistaakseni jo 0,5:n hyppäys vaikutti yllättävän paljon noihin lukuihin.

Ainoa selitys minkä keksin on että lenkki 2 on pitempi lenkki (km) vaikka siihen kului vähemmän aikaa. Pelkkä sykkeen perusteella lienee hankala aproximoida kalorikulutusta kun ei tiedä nopeutta.
Olen kuullut että juostessa kalorinkulutus on suurinpirtein: kalorikulutus(kcal) = matka(km) * painosi(kg)
Tuo voi olla vähä alakanttiin verrattuna muihin mittareihin :)

Dr. Evil: Joo, voisikohan olla että vaihtu toi? Päivittääkö sulla automatic, vai kysyykö että päivitetäänkö?
Mutta mutta... taitaa olla muuten niin että lenkki kakkonen on AL 5 ja ykkönen 4. Onko siinäkään mitään
järkeä. Eli pienemmällä activity levelillä TE oli kovempi mutta kaloreita kului silti vähemmän.

Lenkit oli sama matka, tosin eri suuntiin. Kuitenkin niin että Ykkösessä, eli vähempi kalorisessa on enemmän nousua.

No... Lieneekö yksinkertaisin selitys sit paras. Signaali on pätkinyt ja näinollen laskuri seonnut? Aerobisessa härvoin kyllä pykii...

Salilla toi on kyllä melko huono vehje. Mulla ainakin pätkii melkoisesti. Ei toki varmaan salitreeni mielessä suunniteltukaan.

Dr. Evil: Joo, voisikohan olla että vaihtu toi? Päivittääkö sulla automatic, vai kysyykö että päivitetäänkö?
Mutta mutta... taitaa olla muuten niin että lenkki kakkonen on AL 5 ja ykkönen 4. Onko siinäkään mitään
järkeä. Eli pienemmällä activity levelillä TE oli kovempi mutta kaloreita kului silti vähemmän.

Lenkit oli sama matka, tosin eri suuntiin. Kuitenkin niin että Ykkösessä, eli vähempi kalorisessa on enemmän nousua.

No... Lieneekö yksinkertaisin selitys sit paras. Signaali on pätkinyt ja näinollen laskuri seonnut? Aerobisessa härvoin kyllä pykii...

Salilla toi on kyllä melko huono vehje. Mulla ainakin pätkii melkoisesti. Ei toki varmaan salitreeni mielessä suunniteltukaan.

Jep itsekin huomasin pikaisesti, että salilla ei kannata pitää.

Tosta on vähän aikaa kulunut kun viimeksi käytin omaa laitetta, mutta mun mielestä se meni juuri niin, että isommalla AL:llä kalorinkulutus oli isompi. eka lenkki oli numeroiden valossa melko selkeästi rankempi ja siksi TE-luku isompi. Mun mielestä se AL ei vaikuttanut tuohon TE-lukuun läheskään niin selkeästi kuin kaloreihin.

Tais se aina kyllä kysyä, että päivitetäänkö Activity Class, kun löi koneeseen kiinni, ja se pomppi ärsyttävästi koko ajan kahden luokan välillä.

Itse en ole huomannu kauheesti training effectillä olevan vaikutusta. Nyt kun vertailin puolen vuoden takasia treenejä tuolta Movescount:sta, niin otin vertailukohdaksi rullaluistelun ja hiihdon:

Rullaluistelu: 48min - TE 4.4 - 154bpm - 514 kcal (activity level muistaakseni 3 luokkaa) <= Viime kesäkuussa
Luisteluhiihto: 50min - TE 4.4 - 163bpm - 664 kcal (activity level 7.5) <= Tänään

Eroa kuitenki se 5 pykälää tuossa activity levelissä, kestä pari minuuttia kauemmin, mutta keskisy hypännyt jo peruskestävyydeltä vauhtikestävyydelle. Toki muutamia minuutteja meni tänään, ennenku löysi edes sykettä. Ero kuitenkaan ei mun mielestä ihan kauheen suuri ole..
Salilla en pahemmin tuohon kulutukseen luota, mutta käytän silti että tuo AL pysyis edes jotenkin kohdillaan. Välineurheilija kun olen :))

Sykemittareiden- merkistä riippumatta- ilmoittamaan energiankulutukseen ei voi luottaa. Markkinointiosaston suoltamaa hölynpölyä!

Ongelmanahan noissa sykemittareiden laskenta tavassa on se että ne ei tiedä kuinka paljon painosta on rasvatonta massaa ja kuinka paljon rasvamassaa, rasvaprosentti arvioidaan painoindeksin antaman luvun kautta.

Ongelmanahan noissa sykemittareiden laskenta tavassa on se että ne ei tiedä kuinka paljon painosta on rasvatonta massaa ja kuinka paljon rasvamassaa, rasvaprosentti arvioidaan painoindeksin antaman luvun kautta.

Suurempi ongelma lienee se, että ei mitata varsinaista tehtyä työtä esim. tehomittauksen kautta, vaan arvioidaan sitä.

Rullaluistelu: 48min - TE 4.4 - 154bpm - 514 kcal (activity level muistaakseni 3 luokkaa) <= Viime kesäkuussa
Luisteluhiihto: 50min - TE 4.4 - 163bpm - 664 kcal (activity level 7.5) <= Tänään

Eroa kuitenki se 5 pykälää tuossa activity levelissä, kestä pari minuuttia kauemmin, mutta keskisy hypännyt jo peruskestävyydeltä vauhtikestävyydelle. Toki muutamia minuutteja meni tänään, ennenku löysi edes sykettä. Ero kuitenkaan ei mun mielestä ihan kauheen suuri ole..

On tuossa kuitenkin noin 30% isompi kulutus tuossa jälkimmäisessä. Pakko myös todeta, että tuo "muistaakseni 3 luokkaa" ja "muutamia minuutteja meni tänään, ennenku löysi edes sykettä" on yhdessä sellaisia juttuja, mitkä yhdessä voivat vääristää tuloksia jo aika paljon.

Sama TE luku saattaa johtua siitä, että laite oletti kuntosi olleen heikompi viime kesäkuussa, jolloin harjoite oli suhteessa raskaampi.

Toi on muuten perseestä. Laite oletti... Lopetin kokonaan salilla käytön koska alko ottaan päähän ne pätkimiset. Pitäis olla vielä joku DUAL vehje ja paskat!
IMO huonompi toi yhteys kuin POLAReissa?

Mutta siis joo. Kyllähän mikä tahansa liikunta vaikuttaa kondikseen. Sit jos et jokaisessa treenissä käytä tota niin sekoaa?

Eipä toi mulla niin tarkaa ole. Kunhan vertailen eri treenejä ja haen toisaalta aerobiseen motivaatiota.

Mutta siis joo. Kyllähän mikä tahansa liikunta vaikuttaa kondikseen. Sit jos et jokaisessa treenissä käytä tota niin sekoaa?

Eipä toi mulla niin tarkaa ole. Kunhan vertailen eri treenejä ja haen toisaalta aerobiseen motivaatiota.

Periaatteessa varmaan kannattaisi manuaalisesti säätää sitä activity classia, jos ei jokaisessa treenissä käytä laitetta, mutta ei tosiaan itsellänikään niin tarkkaa ole tuon kanssa ollut. Lähinnä käytän tuota sykkeen pitämisessä alueella ja mukava katsella koneelta käppyröitä :)

Oikeastaan aika turhia monet ominaisuudet tuossa ja kun niitä ei kuitenkaan oikein saa luotettavan tarkoiksi, niin käyttökelpoisuus on aika huteralla pohjalla, mutta kyllä esim. kuntopyörän polkeminen ilman tuota on aika tylsää puuhaa.

Juurikin noin. Suunnon saa muuten myös linkattua Concept2 soutulaitteisiin.
Mä en muuten oikein edes tajua sitä activity class juttua. Sehän tiedustelee jotain puolentunnin liikuntoja viikossa vai miten se meni?

Tai siis tajuan mitä sillä ajetaan takaa mutta en oikein niitä "parametrejä".

Movescountissa on muuten paljon vähemmän käppyröitä kuin vanhanssa Lite managerissa.

Mietippä kuinka hyvin Suunnon markkinointiosaston hyypiö voi sinut tuntea. Ei se tunne, joten suhtaudu mittariin oikealla vakavuudella.

Tänään otettu käyttöön t1c aamuaerobisella eli tunti crossaria intervallein. Mittari näytti 270 kaloria mutta crossari 500+ sillä erolla että crossari ei tiedä painoindeksiä joka on läskin possun luokkaa vaikka olenkin matalissa rasvoissa, sitä ei taida mittari tietää :D Syke tuntui täsmäävän molemmissa joka onkin pääasia koska aerobisen tueksi mä ton laitteen ostinkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom