Jos hapenottokykyä haluaa kehittää, se vaatii vuosien säännöllistä ja systemaattista treeniä.
Siis jos haluaa kehittää hapenottokykyä tavallisen tallaajan ja/tai varsinkin aloittelijan näkökulmasta, niin kyllä sitä voi kehittää huomattavasti nopeammin, kuin vuosien kuluessa. Eriasia on tietysti, jos on jo valmiiksi huippukunnossa, niin silloin kehityskin on hitaampaa ja vaatii enemmän duunia.
Tässä mun esimerkki vuosien takaa (taisi olla vuonna 2002 eli olin 26 vuotias)
Molemmat testit tehtiin polkupyöräergometrillä ja vo2max analysoitiin sykkeestä, mulla ei siis ollu letkua suussa :D
Lähtötilanne helmikuussa, paino 74 kg
vo2max 43-48 (en muista tarkkaa lukemaa, mutta tuon ikäluokan keskikastia olin ja muistaakseni vielä heikoimmasta päästä, eli 43-45 olis varmaan oikeempi) Tuolloin testissä sykkeetkin nousivat 205:een ja ns. happi loppu vaikka jalat olis vielä jaksaneet.
Lopputilanne toukokuussa, paino 70
vo2max 59 (tän muistan, koska se jäi 1 pykälän päähän erinomaisesta, eli tulos oli "vain" erittäin hyvä ikäluokassani) Tällöin sain sykkeet enää 191:een kunnes jaloista loppui paukut. Happi ei siis enää loppunu tässä vaiheessa.
Vielä huomautukseksi se, että Polarin koti-kuntotesti (eli se jossa maataan sohvalla) anto molemmilla kerroilla maksimissaan +/- 1 heiton tuohon polkupyörällä tehtyyn versioon nähden. Ja sama nuoseva trendi oli päällä myös noiden testien välillä. Tää siis vaan informaatioksi, kun joku kyseli, että miten tuota vo2max:ia voisi itsellään testata.
Mun kuntokuurina oli tuolloin 6 krt viikossa treeniä. Pääasiassa Spinningiä ja bodypumppia ja jonkin verran muuta aerobista, kuten uintia. Tuona ajanjaksona en juurikaan tehnyt punttia. Tää personal trainer joka teki molemmat testit, sano ettei uskoisi tuota kehityksen nopeutta jos ei itse olisi mua testannu. Hänen mukaansa kehitys on yleensä huomattavasti hitaanpaa keskitasosta ylöspäin ja tämän tyyppistä kehitysvauhtia näkee yleensä vain kun lähdetään todella heikosta kunnosta kohti keskitasoa. Kuitenkin jos mun tulokset oli tuota luokkaa ~3 kuukauden treenillä, niin voisin kuvitella, että puolessa vuodessa / vuodessa saa jo jokainen "tavallinen" treenaaja aikaan merkittävää kehitystä.
toim.huom. tällä hetkellä ollaan taas tuolla keskitasolla, tosin onneksi menossa parempaan suuntaan (1,5-2 askia tupakkaa päivässä ja lähes täydellinen liikkumattomuus viimeisien 3 vuoden aikana ei oo hyvä juttu)