Vitamiinit tyhjään mahaan?

Olen joskus miettinyt onko parempi ottaa vitamiinit ennen vai jälkeen ruokailun. Itse olen aina ottanut vasta ruuan jälkeen ihan vaan tyhmänä vanhasta tottumuksesta, kuinkas muut. Mahtaisko ne vitskut imeytyä paremmin jos ne ottaa tyhjään mahaan ja syö vasta sitten? Onko asialla edes mitään väliä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin syön aina ruuan kanssa. Jos syö tyhjään mahaan, ainakin erästä vitamiinivalmistetta käyttäessä tuli jotenkin huono olo. En tiedä mistä johtui, mutta ruuan kanssa ottaessa ei ollut ongelmaa.

Jos menet ottamaan vitamiineja tyhjään vatsaan niin lentää laatta.Ainakin mulla kun joskus vedin multi-tabsin tyhjään vatsaan ja lähdin kouluun,niin ekalla tunnilla jo lähti :urjo:

Luulisin, että ne vitskut kannattaa ottaa vasta ruokailun jälkeen. Ei kai siitä mitään varsinaista haittaakaan ole, jos ne tyhjään mahaan nappaa, mutta vitamiinien imeytyminen lienee hitaampaa, kun napin nauttii ruoan kanssa. Eipähän mene ainakaan sukkana suolesta läpi ;)

Mulla ei nuo multitabsit+c-vitamiini pahemmin vaikuta koska ottaa. Joskus kun söin purkin twinlabin "monivitamiinia" meni pakki aivan sekaisin!
Olen tota itsekin joskus miettinyt onko sillä imeytymiselä jotain eroa.. Varmuudeksi yritän ottaa krean, multitabsin ja c-vitamiinin aamulla ennen ruokailua.

Jos heität vitamiinit ruoan jälkeen niin on elimistösi ruoansulatus entsyymit toiminnassa ja vitamiinit imeytyy täten paremmin. Piste.

Otan itse kanssa vitamiinit kunnon aamupalan jälkeen, muuten lentää laatta.

Timba79 sanoi:
Aamupalan yhteydessä tulee otettua, muuten jää helposti ottamatta.

Sama.

:offtopic: Oli tänään mielenkiintoinen aamiainen, kun meinasi kiireen pukata. Lämmitin kaurapuuron normaalisti, mutta en kerennyt odottamaan jäähtymistä. Pistin sekaan pellavasiemenrouheen ja maitorahkan. Koristeena oli vielä nappi multivitaa. Eikä maku edes ollut mikään paha.

Yleensä tulee otettua vain syksyisin ja alkutalvesta.. silloinkun yleensä sairastaa. Muuten kyllä ruokavalio sen verran monipuolinen että ei oo tarvetta lisävitamiineille. Oon sitä mieltä että mikään "nappi" ei tule ikinä korvaamaan sitä mitä oikeasti syöt.. mieti nyt keitettyä parsakaalia ja päälle aito vihreä tee, ei tule mikään kemikaali-alin pommi korvaamaan sitä jos totta puhutaan! Silloin kun otan - otan milloin muistan.

Mikä sitten on liikaa? Itse päivittäin käyttämässäni b-vitamiini valmisteessa on esim.B1-vitamiinia 2500% saantisuosituksesta. Rasvaliukoisia vitamiineja (A, D, E ja K) ei kannata käyttää jatkuvaan hirveitä määriä kun alkaa rasittaa maksaa.

Tykkäisin itse hulluna vedellä just esim. Mivitotalia missä ton kaltaisia prosentteja on, mutta vaihdoin keväällä vitamiinivalmisteet marjoihin yms mitä heitän aamuprotskujen sekaan. Viimeinen niitti oli se tuore kotimainen täälläkin uutisoitu "Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa"-kirja josta vitamiinipuolelta vahvimmin jäi mieleen se, että uusimpien antioksidanttitutkimusten mukaan vähänkin suuremmat määrät lisäävätkin oksidatiivista stressiä (eli sitä mitä vastaan antioksidantteja käytetään) sen torjumisen sijaan. Postaan tähän vielä pari (aiemminkin toisessa threadissa postaamiani, joskaan kommenttien puutteesta päätellen kukaan ei lukenut :) kotimaista artikkelia vitamiinimetatutkimuksista:

http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=12

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D92002.htm

Suositut

Back
Ylös Bottom