Vinkkiä syömiseeni (aloittelija)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigru79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei

olen vasta aloittelemassa saliharjoittelua jossakin vaiheessa, tällä hetkellä treenailen vain kotikonstein.
Tarkoitus olisi pudottaa vielä hieman painoa ( n.2kg) ja kaipailisin kokeneemmilta neuvoja miltä ruokavalioni näyttää... Mitä siihen voisi lisätä tai jättää pois.

Tässä yksi esimerkki päivän ruokavaliosta.

Aamupala: ruisleipä + sal.lehti + kinkkuleike (2,2%) +juustoviip. (17%) + kurkku + tomaatti, 2dl rasvatonta ja sokeroimatonta jugurttia

Välipala: Ehrmann rahka + marjoja

Lounas: Kana-/possu-/kalkkunasuikaleita, wok-vihanneksia, vihersalaatti

Välipala: ruisleipä + sal.lehti + kinkkuleike + juustoviip. + kurkku + tomaatti

Päivällinen: tonnikalasalaatti tai lämmin tonnikalaleipä + vihersalaattia

Välipala: Hedelmä

Iltapala: Raejuustoa, ananasta, ruisnäkkäri + 2 viip. kinnkuleike + kurkku

Liikun päivittäin työssäni jonkin verran sekä koirien kanssa lenkillä. Kotona tapahtuva punttitreeni ajoittuu yleensä tuonne välipalan ja iltapalan välille.

Olen pudottanut painoani tämän kaltaisella ruokavaliolla sekä liikunnalla muutamassa kuukaudessa n. 5 kiloa. Toki siitä varmaan suurin osa oli nestettä jota minulle kertyy todella helpolla.

Syön päivittäin myös Omega3-tabletteja sekä hiven- ja kivennäisainetabletteja ja magnesiumtabletteja ja CLA:ta.

Päivän juomasaldo on yleensä 4-5 kuppia kahvia ja 4-5 litraa vettä.
En käytä kahvissa sokeria enkä muitakaan makeutusaineita.

Punttien nostelun olen aloittanut n. kuukausi sitten. Lenkkeily on sellaista reipasta kävelyä jossa tulee hiukan hiki ja hengästyttääkin. Lisäksi teen silloin tällöin stepperillä 20-30 min ohjelman. Seuraavaksi tarkoitus on perehtyä jumppapallon saloihin.

Voinko siis näillä eväin karistaa nuo muutamat kilot ja kiinteytyä?
Ruokapuoli tuntuu itsestä jotenkin olevan hakusessa, en oikein tiedä mitä syön oikein ja missä olisi korjattavaa.

Vinkkejä otetaan vastaan.

Niin ja mittani ovat tällä hetkellä 178cm / 71kg

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tarkoitus olisi pudottaa vielä hieman painoa ( n.2kg) (...) Voinko siis näillä eväin karistaa nuo muutamat kilot ja kiinteytyä?

Noin äkkivilkaisulla en mitään suuria virheitä ruokavaliostasi löytänyt. Rasvansaantiin tosin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, siis nimenomaan niinpäin, että sitä tulee tarpeeksi.

Sen sijaan haluaisin heittää ilmaan kysymyksen, miksi haluat pudottaa painostasi vielä 2 kg pois? Siis miksi nimenomaan 2 kg? Pahoittelen, kun taas kerran jankutan tätä samaa, mutta punttimimmille vaaka on aika lailla turha kapistus, se kun ei tajua, lastataanko sen päälle runsasrasvaista possunkylkeä vaiko parasta sisäfilettä. ;)

Ja kiinteytyminenhän tarkoittaa rasvaprosentin alenemista ja lihasten vahvistamista (kertaus opintojen äiti jne.) :) Millaisella ohjelmalla muuten treenaat? Millaiset treenivehkeet/puntit sinulla on kotona?

Zone-sarja -42%
No ei mulla ole muuta kun ihan tavalliset käsipainot, tangot mihin voi lisäillä niitä "levyjä". En ole siis kauan nostellut ja ihan perusliikesarjoja olen tehnyt. Pientä tulosta on havaittavissa jo nyt.
Ja se miksi haluan painoani vielä pudottaa on ihan vaan sen vuoksi että se 68-69 kiloa on yleensä ollut normaalipainoni ennenku aloin lihomaan todenteolla (pahimmillani olin 86kg pari vuotta sitten).
Toki ei se nyt ihan ehdoton edellytys ole laihtua enempää, kiinteytyksellä saan varmasti kuitenkin vaatekokoa pienemmäksi (tavoite 38).

Tuon jumppapallon avullaolis tarkoitus aloittaa vatsalihasten treenaus, lattialla en ole oikein selkäni vuoksi kyennyt vatsoja tekemään. Olen loukannut selkäni pari kertaa vuoden sisään ja se jaksaa välillä vihoitella. Selän treenaaminenkin olisi siis ongelmana.

Mutta kiitollinen olen kaikista vinkeistä liittyen kuntoiluuni ja syömiseeni, olen niin keltanokka näissä asioissa ja into olisi kuitenkin suuri :)

Niin ja mitä niihin rasvoihin tulee niin olisiko vinkkiä mistä niitä voisin hankkia? Syön kyllä kalaakin josta tietääkseni saa hyviä rasvoja, käytän myös välillä leivän päällä margariinia (mitä olisikaan uunituore ruisleipä ilman sitä :D )

Ruoanvalmistuksessa käytän rypsiöljyä ja toisinaan myös oliiviöljyä.

Unohdin myös mainita että olen jättänyt ruokavaliostani pois perunat, pastat ja riisit. Turvottavat minua kamalasti.

Kerran viikossa olen sallinut itselleni päivän jolloin saan syödä hiukan reilummin ja vapaammin. Tämä on yleensä toteutunut niin että olen napostellut jotain herkkuja, kuten pullaa tai jäätelöä. Myös päivän pääateria on saattanut olla normaalia tuhdimpi.
Toki tällaisena päivänä kun se useimmiten on viikonloppuna, syöminen on muutoinkin epäsäännöllisempää kuin arkena, koska olen paljon reissuissa ja tien päällä ei aina voi kangistua tiettyyn kaavaan. Saatan myös liikkua enemmän "mässypäivinä".

Tuon jumppapallon avullaolis tarkoitus aloittaa vatsalihasten treenaus, lattialla en ole oikein selkäni vuoksi kyennyt vatsoja tekemään. Olen loukannut selkäni pari kertaa vuoden sisään ja se jaksaa välillä vihoitella. Selän treenaaminenkin olisi siis ongelmana.

Oletan, että selkäsi on tutkittu ja tiedät mikä siellä on vialla, mutta siitä huolimatta fysioterapeutilla käynti tms. ei ehkä olisi huono juttu. Koulutettu ja pätevä fyssari osaisi nimittäin varmasti antaa hyviä vinkkejä niin selkä- kuin vatsatreeniinkin. Ymmärtääkseni kylläkin useimmissa selkävaivatapauksissa vartalon tukilihaksiston eli "korsetin" vahvistaminen on ehdottomasti hyväksi :thumbs:

Niin ja mitä niihin rasvoihin tulee niin olisiko vinkkiä mistä niitä voisin hankkia? Syön kyllä kalaakin josta tietääkseni saa hyviä rasvoja, käytän myös välillä leivän päällä margariinia (mitä olisikaan uunituore ruisleipä ilman sitä :D )

Ruoanvalmistuksessa käytän rypsiöljyä ja toisinaan myös oliiviöljyä.

Rasvainen kala, öljyt ja margariini ovat kaikki erinomaisia rasvanlähteitä, ja itse lisäisin listaan vielä erilaiset pähkinät. Avokadostakin saa hyvää rasvaa, mutta IMO se maistuu lähinnä saippualta... :D

phyh, avokaado on herkkua :haart: rainbown tonnikala mexicana salaatti jossa on avokaadoa, odottaa nytkin mun jääkaapissa syöjäänsä :)

Eli periaatteessa voin nyt hyvillä mielin jatkaa tällä linjalla ja lähteä miettimään noita treeniohjelmia seuraavaksi.
Olettaisin että sitten kun treenin määrä kasvaa niin pitää hiukan tsekkailla uusiksi tuota ravintopuolta, vai olenko kovin väärässä?

Kiitos kuitenkin jo näistä vastauksista :) Lisää toki saa neuvoa ja opastaa, olen avoin kaikille vinkeille. Kaikkea kun ei aloittelija voi millään tietää ja se täytyy osata myös myöntää :)

Avocadot on nannaa!

Tietty poikkeuksena ehka ne mustat paksukuoriset biljoonan maksavat mita Suomen marketeissa myydaan. jos saatte kasiinne sen aidon ja 'oikean' Lansi-intian cadon eli se on vihrea, sileakuorinen ja iso niin napatkaa talteen! Sen paalle ei tule muuta kuin suolaa ja mustapippuria ja voila!

Avocadon voi myos muussata haarukalla tahnaksi ja laittaa joukkoon suolaa, pippuria, paprikaa, pieniksi silputtua tomaattia ja pieneksi silputtua sipulia (ei niita vakevia talvisipuleita ku voi menna aika arstsyksi). Ja lorauttaa oliivioljya pienen lirauksen ja ei kun leivalle. Muuta ei tarvii. Tai avocadoa voi laittaa tyhjaksi koverretua munakoison sisaan paprikan ja maissin kanssa ja paalle pieni tujaus Aura juustoa ja uuniin. Tai avocado viipaleet peruna viipaleiden kanssa, pieni tilkka oljya ja suolaa ja uuniin...kannattaa peittaa foliolla ettei kuivu liikaa.

Meilla syodaan caadoja melkein paivittain ja on kaytossa about 100 reseptia. Tassa muutama!

PS. Muistelkaapa 80-luvun reseptia jossa avocaadosta on kivi pois ja tilalla katkarapuja tai tonnikalaa...aika hyva luulis olevan valipalaksi myos pakkislaiselle. Eiko?

Latest posts

Back
Ylös Bottom