vinkkejä väsyneelle ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppu
  • Aloitettu Aloitettu

pomppu

Kova treenijakso menossa 8 viikkoa jo aivan tajutonta tykitystä takana, ongelmaksi on kehittynyt uni ongelma, eli toisinsanoen nukun aivan älyttöman huonosti. Nukkumaan menen 10 maissa ja ylösnousemus tapahtuu 6 maissa.

Olisko mitään muuta konstia kun treenin vähentäminen kun vielä pitäis muutama viikko ( lue 5-6 ) jaksaa vetää.
Mulla on 4 jaettu viikko

ma rinta hauis pohkeet
ti ojentajat selkä
ke lepo
to olkapäät vatsat
pe jalat

olen joskus siirtänyt jalat viikonlopulle, mutta mukavampi ois su kölliä kotona, se kun on ainoa meidän perheen yhteinen vp.
Tällä viikolla siirsin pohkeet torstaille, kun meinaa puhti maanantaisin loppua kesken.

Miten hitossa saisi nukuttua kunnolla edes yhden yön ilman karmeaa pyörimistä ja kolotusta ?

Kovaa treeniä kaheksatta viikkoa! No, ei ihme ettet saa nukuttaa ja paikkoja kolottaa! Veikkaisin ylikuntoa. Itse joskus muinoin ajattelin, että ylikunto voi tulla vain 'urheilijalle' tms. super ihmiselle, mutta ei.. ylikunto voi iskeä kenelle vaan himo treenaajalle, jos ei muista levätä välillä.

Suosittelen, että pidät heti viikon totaali levon, sitten otat yhden kevyemmän ja ne loput 4 viikkoa taas täysillä!

Voi hurja, lepäisit ihmeessä. Miksi pitäisi jaksaa vielä muutama viikko? Levon merkityksen kyllä useimmat tajuavat valitettavasti vasta kantapään kautta ja turhan myöhään, niin minäkin olen tehnyt ja en ole yhtään ylpeä sitä :(

Yhdyn edellisiin. Viikonkin levon jälkeen itselläni oireet palasivat nopeasti joten lepoviikon jälkeenkin kannattanee ottaa vielä rauhallisesti. Itselläni edes 1/4 viikosta kevyttä ei ennaltaehkäise ylikuntoa.

Kokeile Pomppu ihmeessä 3 + 1 viikkojakoa, eli kolme viikkoa sikakovaa punttitreeniä ja sitten kevyt viikko. Itselläni tämä toimii tosi hyvin! Ensinnäkin kropalle jää aikaa palautua kunnolla. Toiseksi jatkuva kovaa treenaaminen syö pitkässä juoksussa tehoja, eli harjoittelusta tulee samanlaista jyystämistä kerrasta toiseen. Kevyen jakson jälkeen jaksaa taas kovaa ja mielikin on innokas, oikein odottaa että pääsisi tositoimiin :) Kolmanneksi kevyt viikko on hyvä aika tarkistaa liikkeiden suoritustekniikat. Väsymyksestä kun usein tuppaa seuraamaan loukkaantumisia...

Treenaan itse vähän erillaisella neljään jaetulla ohjelmalla kuin sinä, mutta kevyellä jaksolla jaan treenit kolmelle päivälle. Muina päivinä teen jotain aerobista, venyttelen ja käyn hieronnassa. Kevyt viikko vaatii muuten itsehillintää; eihän se ole mitään kevyttä jos hiulaa kevyemmillä painoilla kolme kertaa pitempiä sarjoja... :rolleyes:

Omaan valitettavasti kokemusta siitä, miten itsensä saa piippuun vedettyä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin jatkuvalla kovalla treenillä. Ja tätä jatkui vuosia! Päälle kun vielä heittää opiskelut ja työn, niin soppa on valmis. Olen ymmärtänyt, että välillä on pakko ottaa löysemmin. Kevytkin viikko vaatii opettelua, mutta se on välttämätöntä, jos haluaa kehittyä ja nostaa treenipainoja. Vietin viime viikon kokonaan pois salilta, en muista milloin olisin viimeksi niin tehnyt ja arvatkaa oliko pitkästä aikaa nautinto mennä maanantaina taas salille. No, oli!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom