Viitsittekö neuvoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu
Näette varmaan te muutkin jatkuvasti salilla niitä, jotka tekevät sit-upseja reippaasti kuin linkkuveitset, maha pullollaan ja sitten istumaan (meillä on sellaiset penkit, joissa polvet on koukussa ja nilkat kiinni, joten on helppo saada rinta polviin). Minä vieressä rutistelen kohottaen vain olkapäät juuri ja juuri irti, ja mietin, sanoisinko jotakin (naisille sanonkin joskus, nuorille pojille en viitsi). Ajattelevatkohan ne että on se heikko tätiressukka tuossa vieressä, kun ei jaksa nousta istumaan.

En todellakaan neuvo ketään, jos ei kysytä. Itsekään en halua neuvoja muilta, ei mun mielestä kuulu hyvään salikäytökseen. Eri asia jos joku tekee liikettä niin väärin, että on vaarassa satuttaa itsensä.

Ja kyllä noilla sit-upseilla itselleen vatsalihakset saa, siinä samalla treenautuu vaan turhaan lonkan koukistajat mutta so not, jokainen tyylillään. Itse on kamppailulajien parissa tullut tehtyä vuosia enimmäkseen erilaisia istumaannousuja/linkkareita/whatever enemmän kuin noita rutistuksia ja väittäisin, että vatsat on HYVÄSSÄ kunnossa...

Samalla linjoilla kuin Mariko, en neuvo ketään, jos ei kysytä tai näytä sitten ihan pallohukkaiselta. Mutta just vatsalihaksista tuli eräs mies jonkin aikaa sitten kysymään, että mitä mä oikein siinä penkillä tein, kun näytti että loikoilen vaan. Tein juuri hyvin pientä liikettä. Neuvoin sitten miehen alkuun hommassa ja kyllä jonkun aikaa meni ennen kuin oivalsi mtä osaa vatsoista oli tarkoitus käyttää. Siitä sen huomasi, kun puhe loppui ja naama alkoi punehtua. :D

Toki jos joku kysyy niin neuvon parhaani mukaan, mutta muuten yritän olla puuttumatta, vaikka joskus tuntuukin pahalta jo pelkkä katsominen. Vatsalihaksia voi toki treenata monella tavalla, mutta tuntuu että monelle on jäänyt päähän mielikuva koulun liikuntatuntien kuntotesteistä, ja siihen pyritään.

Kysyttäessä neuvon kyllä, jos vain osaan. Ennen, kun tein aktiivisesti hommia salille, niin tuli ehkä katsasteltua toisten treenaamisia vähän tarkemmin sivusilmällä. Ja jos tosiaan näytti siltä, että esim. jotkut nuoret kollit hajottavat selkänsä ihan justiinsa, niin saatoin varovasti ja "diplomaattisesti"?! kysäistä, että eikö teille tosiaan tule selkä kipeäksi, kun teette noin? Ja että mun on kyllä pakko tehdä niin ja näin, tai muuten hajoaa paikat. Eli neuvoin vaikken neuvonutkaan :D (Tai ainakin yritys oli sellainen..)

Nykyisin en kyllä edes katsele, mitä muut siellä touhuaa, kun aika on kortilla ja ajatus vaan omassa treenissä. Ja varsinkin kisoihin valmistautuessa tää epäsosiaalisuus vaan lisääntyy, ja silloin mennään kuin ravihevoset, "laput silmillä".

No hyvä, kiitos vaan, tästä lähtien annan kaikkien tehdä ihan mitä ketäkin huvittaa. Järkytyn joka kahvitauollakin kun kolleegani puree vakituista näkkäriäan ilman voita mutta tosimakealla, rasvattomalla päällysteellä ja huokailee, että hänen on pakko unohtaa laihduttaminen, kun siitä ei kuitenkaan mitään tule. Ja itseltäni kilot karisee jos niin haluan.

En mäkään uskalla mennä neuvomaan ellei tosiaan ole jostain ihan hengenlähdön aiheuttavasta suoritustekniikasta. Tosin jos tyyppi istuu avuttoman näköisenä kuntopyörän päällä ja ihmettelee että kuinka tää toimii, niin sitten kysäisen että tarvitsetko apua. Ns kummalliset suoritustekniikat saattaa joissain tapauksissa olla ns lajinomaisia harjoitteita joista meikäläinen ei tiedä mitään.

Vaan onpas vaikea joskus pitää suutaan kiinni. Joillain ns kokemusta omaavilla treenajilla on joskus sellainen tekniikka että omaankin selkään sattuu... :eek:

Olen kerran kysynyt parilta pojalta, että saisko antaa neuvon. No, pojat suhtautuivat ihan myönteisesti. Nyt en ole puuttunut erään pojan treeniin, vaikka näyttää menevän päin männikköä: tekee ihan liian isoilla painoilla, pientä liikettä hinkkaa esim. hauiskäännössä. Joissakin muissa liikkeissä heiluu ihan mielettömästi, kun käyttää koko kroppaa vipuna (taljapunnerrus, ylätaljavedot).

Olisikohan kohteliaampi tapa päästä juttuun ja vähitellen ehkes varovaiseen vinkinantoon kysäisemällä, treenaako hän jotain tiettyä lajia varten tällä omalla tavallaan. Ei vaikuttaisi liian tunkeutuvalta tai tuputtavalta. Kerran nimittäin olen nähnyt kädenvääntäjien treenaavan hauiksiaan isoilla painoilla ja lyhyellä liikeradalla. Mutta kun tämä poju tekee kaiken samalla tavalla. Vaikea kuvitella mitään lajia, johon tälleen treenataan voimaa, mutta kenpä ties sellainen on olemassa. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että poju on aloittanut kuntosaliharrastuksen ilman sen kummempaa tietämystä liikkeistä, niiden suoritustavasta, omista voimistaan tai sopivista vastuksista ja nousujohteisuudesta.

Minä en neuvo muita kuin omaa miestä ja sen kaveria mikäli tekevät jotain liikkeitä päin honkia (liian isoilla raudoilla). Tätä tapahtuu onneksi harvoin heidän kohdallaan.

Neuvominen on hankalaa. Siinä pitää funtsia tosi tarkkaan sanomiset ettei porukka ota nokkiinsa. Kaikkihan ovat "täydellisiä" joten eihän heitä tarvi neuvoa - poikkeuksena tietenkin sellaiset henkilöt, jotka ovat tietoisia siitä etteivät välttämättä osaa. Nämä henkilöt tosin osaavat sitten turvautua saliohjaajiin joten homma on siltä osin hoidossa.

Ei ole tullut neuvottua, kun ei vielä itse osaa tehdä liikkeitä oikein. :) Henkilökohtaisesti minusta kyllä olisi todella mukavaa, jos joku tulisi minua neuvomaan. Sivustakatsoja kun näkee sen liikkeen paremmin kuin itse.

Mutta mitä olette mieltä siitä, että jos joku vieras ihminen tulee kysymään neuvoa teiltä? Neuvotteko mielellänne vai pidättekö kysyjää tunkeilevana? Koulun kuntosalilla kun ei ole ohjaajaa, niin on pari kertaa tehnyt mieli kysyä apua "asiantuntevamman" näköisiltä, mutta en ole kuitenkaan uskaltanut.

MJS sanoi:
Mutta mitä olette mieltä siitä, että jos joku vieras ihminen tulee kysymään neuvoa teiltä? Neuvotteko mielellänne vai pidättekö kysyjää tunkeilevana? Koulun kuntosalilla kun ei ole ohjaajaa, niin on pari kertaa tehnyt mieli kysyä apua "asiantuntevamman" näköisiltä, mutta en ole kuitenkaan uskaltanut.

Mä neuvon mielelläni. On aina kiva, kun joku haluaa treenata oikein ja ottaa asioista kysymällä selvää. Kysy rohkeasti vaan, enpä usko että siitä kukaan pahastuu. Aina välillä multa kysytään jotain, ja silloin opastan huolellisesti vaihe vaiheelta ja annan vinkkejä enemmänkin jos kiinnostusta riittää kuulijalla. Treenaamisesta on aina kiva jutella ja salilla tulee vaihdettua treenivinkkejä vakiporukan kanssa yleensäkin.

Minä neuvon mielelläni, mutten mene neuvomaan ellei joku kysy (eikä ole kysynytkään..)

No kummiskin, itse en pahastu, jos joku tulee neuvomaan. Kerran yritin selittää kaverille maastanoston tekniikkaa, mutta en oikein löytänyt oikeita sanoja ja sitten tuli yksi kundi sanomaan just oikeat sanat ja häntä siitä kiittelin :)

MJS sanoi:
Koulun kuntosalilla kun ei ole ohjaajaa, niin on pari kertaa tehnyt mieli kysyä apua "asiantuntevamman" näköisiltä, mutta en ole kuitenkaan uskaltanut.

"Ei kysyvä tieltä eksy", eli rohkeesti vaan kyselemään. Tosin ei välttämättä kannata kesken sarjojen eikä välttämättä sarjojen välissäkään käydä jutustelemaan, vaan odottaa, kunnes tää tyyppi on saanut rauhassa kyseisen liikkeen tehtyä.

Ja kannattaa tosiaan valita sellainen treenari, joka pikkusen näyttäis itse saaneen jotain siellä salilla aikaiseksikin.... ettei "sokea ohjais toista sokeaa".

En rupea neuvomaanmuita kuin tuttuja/kavereita jos ollaan yhdessä tultu salille.

Välillä tekee pahaa joittenkin pikkuliikekytkytykset, mutta välillä kaipaisi jonkun tarkastaan omaa suoritustaan (en vain ole duunin salilta löytänyt ketään siihen hommaan), omat duuni kaverit on vielä ennemmän pihalla kuin minä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom