Viikonpäivä-treeni ja treeniohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Pitääpä nyt harrastaa täällä mimmien puolella tätä yleisellä jo lähes paheksuttua "mitä mieltä ootte mun treeniohjelmasta" -kyselyä.

Ongelmana nimittäin on, että pääsin töihin. Tai ei se ole ongelma, vaan se, kuinka paljon työnteko haittaa treeniä. Työmatkoihinkin menee nimittäin tunti per suunta :(
Ja kun herätys on aamuisin puoli kuudelta ja kotona on viiden aikaan, niin hirvittää jo etukäteen kuinka väsynyt sitä onkaan. Ja silti pitäisi salille jaksaa vääntäytyä... Tiedän, tiedän, se virkistää kyllä kun sinne asti pääsee, mutta kynnys onkin se ruuan jälkeen kotisohvalta ylös ja ulos kampeaminen.

Tammikuussa innolla aloittamani nelijakoisen saan kyllä unohtaa, koska tiedän, etten joka toinen päivä ehdi salille. Kolmijakoinen siis uudestaan käyttöön. Ongelmana on rinta ja olkapäät, joita en enää mielelläni laittaisi samalle päivälle heikon kehityksen takia.

Ajattelin myös yrittää sijoittaa treenit viikonloppuun, jolloin viikolle tulisi vain yksi salikäynti. Muutakin ohjelmaa iltaisin on, ja toiveikkaasti ajattelin myös, että ehkäpä pystyisin vielä mahduttamaan vaikkapa jonkun aerobisen harjoituksen kevään dieetin alettua harjoitusohjelmaan...

Kehittelin tuossa sitten tämäntapaista ohjelmaa:

1. lauantai
Jalat, hauikset

2. sunnuntai
Rinta, ojentajat

3. keskiviikko
Selkä, olkapäät

Ensimmäinen näkyvä ongelma tietysti on, että jos tulee viikonlopulle menoja ettei pääse kahtena päivänä salille, niin kierto on jo sekaisin. Se riski on vain otettava, ja toisaalta onhan sitten aina se vara, että käy viikolla kaksi kertaa.
Saan onneksi sentään suunnitella omat aikatauluni, ja ottaa esim. paperitöitä kotiin, joten ihan joka päivä ei neljään saakka tarvitse työpaikalla istua. Itsenäisen työn etuja... Toisaalta virka-aikani on virallisesti 8-16, ja silloin myös asiakkaat olettavat saavansa minut kiinni, joten olisi parempi kuitenkin olla tavoitettavissa.

Kommentteja?

Niin, ja motivoidakin saa, ainakin te jotka 10 tunnin työpäivän jälkeen ja potien huonoa omatuntoa lapsen takia jaksatte vielä salilla raataa niin että tuloksiakin tulee...

:rolleyes:

Onnea uudesta työpaikasta! Kuulostaa ihan kivalta duuniltakin :)

Yksi tekniikka, joka on sopinut mulle tosi hyvin (ja varmasti tulee ajankohtaiseksi kunhan pääsen opiskelemaan tai saan kunnon työpaikan) on se, että menee suoraan töistä/koulu treenaa. Silloin päivän stressistä on vielä jotain energiaa jäljellä ja jaksaa treenatakin.

Aerobisen voit hyvin liittää jonkun treenin päätteeksi sen kevyen 30min harjoittelun. Se kun on kuulemma ihan yhtä tehokasta kuin aamuaerobinenkin. Siitä on juttuakin.. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=3048&highlight=aerobinen

Sun treenisi näyttää mun silmille oikein hyvältä :rock:

Onnittelut työpaikasta :kippis1:

Oon tehnyt ylipitkiä työpäiviä jatkuvasti jo melkein vuoden, ja sitä ennen vielä pidempiä koulu+työpäiviä pari vuotta. Treenatakin olen jaksanut hyvin kun oon mennyt salille suoraan töistä, eli sama taktiikka kuin Hipallakin. Jos päästää itsensä pitkän työpäivän jälkeen makoilemaan sohvalle, niin hankala siitä on enää kammeta itseään ylös, mutta sitten saapi rentoutua hyvillä mielin kun treenit on jo tehtynä. Tietysti tarvii hiukka ekstraevästä töihin treenipäivinä, ja välipalat pitää ajoittaa illan treeniä ajatellen.

Mulla ei tosin ole kotona lasta tai lemmikkieläimiä, jotka vaatisi huomionsa, vaan oon saanut suunnitella aikatauluni täysin itseäni ajatellen. Ja pitkäksi ne päivät kyllä venyy jos töistä lähtee vaikka vasta kuudelta: jos salilla ei pidä kiirettä ja tekee myös aerobisen, niin helposti venähtää kotiin pääsy yli kahdeksaan. Mutta jos kotiin on kiire niin tietysti treenin voi tehdä nopeamminkin.

Treenijakosi ei toimisi mulla, mutta tietysti se ei vielä sano sitä etteikö sopisi sinulle. Mulla ei riittäisi jalkapäivänä puhtia mihinkään muuhun lihasryhmään, ja toisaalta en saisi selkää ja olkaa treenattua samana päivänä molempia kunnolla. Mutta kun et halua tehdä rintaa ja olkaa samana päivänä, niin sehän karsii treenijakovaihtoehtoja jo aika paljon. Mulla on parhaiten toiminut 3-jakoisista se perinteinen selkä-hauis-vatsa, jalat, rinta-olka-ojentaja. Toisaalta kun nyt olen jakanut treenejäni enemmän niin nyt tuntuu etten enää ehkä jaksaisikaan noita useamman lihasryhmän päiviä täysillä. Oletko miettinyt miten toimisi pidempi treenikierto ja jaetumpi ohjelma? Itse tein tosi pitkään viikon ajalle kolmeen tai neljään jaettua ohjelmaa, mutta nyt treenikierto on 8-9 päivää ja ohjelma jaettu neljään tai viiteen, ja tuntuu toimivan tosi hyvin :)

Tsemppiä uuteen työhön ja jaksamista pitkiin päiviin! Oon huomannut että avainsana tohon jaksamiseen taitaa olla asenne. Jos ei odotakaan lyhyitä päiviä tai helppoa elämää, niin ei niissä pitkissä päivissä olekaan mitään vikaa, jos lyhyempiä ja kevyempiäkin päiviä tulee ainakin silloin tällöin.

Heippa, Nate! Onnea ensiksi työpaikan johdosta.

Yhdyn monessa edellisiin. Mie käyn aina treeneissä suoraan töistä. Vaikka olisi ollut yhtä putkea 8 - 15 yläasteikäisten murkkujen "armoilla", niin kyllä sitä virtaa riittää salillekin. Treeniohjelmasta: melkein omani kopio. On miulle toiminut, miksei toimisi siullekin? Joku viisas sanoi jo, että asenteesta se on kiinni.

Jos yksi viikonloppu satunnaisesti menisi ns. puihin, eihän se vielä maailmaa kaada. Sitten jos rupeaa useammin jäämään viikonlopun treenit tekemättä, sitten olisi uusharkinnan paikka. Mutta olen varma, että sie saat pulmat setvityksi ja saat treenit kulkemaan.

Look at the light! Take the problems as challenges! Go beat'em!
:whip:

Minun nelijakoinen ohjelmani on sidottu viikonpäiviin, töissä ja matkoissa menee lähes kymmenen tuntia päivässä, harrastuksia on muitakin kuin sali ja lapsia on yksi ... tosin nelijalkainen. :) Treenaaminen onnistuu, kun menen suoraan töistä, kuten muutkin ovat jo neuvoneet. Tosin juttu on toinen, jos täytyy hakea lapsi tarhasta/koulusta, ruokkia hänet ja kehittää jostain hoitaja siksi aikaa, kun itse hilpaisee salille.

Lisäksi joskus, kun viikko-ohjelma väkisin heittää kuperkeikkaa, en ota siitä stressiä, vaan normalisoin sen parin seuraavan viikon kuluessa ja lohduttelen itseäni hokemalla: "Lihas kasvaa levossa, lihas kasvaa levossa ..." :rolleyes:

En näe tuossa uudessa ohjelmassa mitään vikaa, mutta kuten Pauliina vihjaisi, treenikiertoa voi hyvinkin pidentää, jos se muiden aktiviteettien puolesta käy päinsä.

Siispä onnea uuteen duuniin ja tsemppiä treeniin, Nate!

Kiitos vastauksista.

Ollaan onneksi miehen kanssa sovittu, että se hakee lapsen hoidosta kun pääsee aikaisemmin. Puhuttiinkin tuossa yksi ilta siitä, että jospa vaikka työpaikalla olisi tarjota jotain liikuntapalveluja (olen kunnalla töissä, tosin en kotikaupungissani) niin voisi jopa niitä käyttää. Ja tosiaankin jos muutoin olisi viideltä kotona ja silloin keskiviikkoisin kun kävisi treenaamassa, seitsemältä, niin eipä se kovin paha juttu ole.

Tämä duuni on vain 2-3 kuukautta, mutta menen ensi viikolla haastatteluun pitempiaikaisesta paikasta, joka sijaitsisi jo 80 km päässä kotoa :( Mutta eipä ole paljon vaihtoehtoja kun ei kerran kotikaupungissa töitä ole ja muu elämä on kuitenkin täällä.

Voin pitää sitten virtuaalivalmistujaiset, kun vihdoinkin saan maisterin paperit kouraan. On tässä oltukin ännännen vuoden opiskelijoita jo tarpeeksi pitkään :D

Back
Ylös Bottom