Viestintää opiskelevat/opiskelleet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jenni
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.9.2004
Viestejä
815
Sellainen tilanne olisi, että kotoa pois muutto ja töitten perään lähteminen olisi vastassa, mutta kun en oikein osaa päättää että mihin päin Suomea tässä lähtisi. Suunnitelmissa olisi jossain vaiheessa (ehkäpä ensi syksynä) alkaa opiskelemaan viestintää AMK:ssa, joten voisi olla järkevää lähteä sellaiseen kaupunkiin missä johonkin näistä kouluista saattaisin mahdollisesti päätyä. Tietenkään se opiskelupaikka ei ole varma ennenkun sieltä ne kutsut postiluukkuun tipahtaa, mutta pääasia olisi tosiaankin lähteä pois täältä pienestä peräkylästä töiden perään ja aloittaa elämään vähän sitä omaakin elämää.

Ensiksi meinasin lähteä Jyväskylään, mutta kävikin ilmi ettei siellä olekaan yllättäen tarjolla viestintää kummassakaan perättäisessä yhteishaussa (nyt tammikuulle eikä seuraavalle syksyllekään). Olin kyllä hyvin pettynyt tähän, höh. Muita vaihtoehtoja olisi tässä nyt sitten Kouvola, Tampere, Kuopio, Turku..mieluiten en lähtisi pohjoiseen päin, kuten Tornioon.

Kuinka moni täällä opiskelee viestintää, tai on aikeissa jonkun sortin media-alalle tulevassa? Missä käytte koulua, mitä mieltä olette opiskelusta ja haluaisitteko suositella minulle jotakin koulua? Kaikki aiheeseen suunnilleen liittyvä keskustelu on tervetullutta, olen melko yksin tässä tilanteessa, kun ei kukaan tuttukaan ole ko. alalle suuntautumassa
a020.gif


Jakakaa mielipiteitä ja kehitelkää jonkunlaista keskustelua, ei niin hirveästi haittaa vaikka menisi vähän aiheen vierestäkin. Niin ja jos tiedätte jonkun toisen suht. laadukkaan foorumin missä tällaiset opiskeluelämän vaikeudet saattaisi olla vähän yleisemmin käsiteltyjä, niin saapi nakata linkkiä :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite olen just muuttamassa kuopiosta pois päin just sen takia ku tääl ei ole duunia... ainakaan oman alan. Turkuun ajattelin lähteä. Muutenkin aika kuolemaan päin tää city.
 
Muutan pois juurikin töitten perässä, eli en aio lähteä mihinkään ennenkuin se työpaikka on saatavilla. Ja se työ nyt voi olla ihan laidasta laitaan, en hae tässä mitään tietyn alan hommia.

Mutta erityisesti kaipaisin tähän threadiin noita viestinnästä kiinnostuneiden kommentteja. Eikös nämä eri ammattikorkeiden koulutusohjelmat saata olla keskenään aivan erilaisia? Käsitin että esim. Kouvolassa voi perehtyä yhteisöviestintään, kun taas vaikkapa Kuopiossa opiskelu painottuu enimmäkseen graafiseen viestintään..? Vähän huonosti antavat tietoja nuo nettisivut. Olisi mukava kuulla ihmisten omia kokemuksia tai muuten vaan mielipiteitä näistä (medianomin) opinnoista.
 
Siinä käsityksessä olen elänyt, että Tampereen taiteen ja viestinnän puoli on tässä maassa Turun taideakatemian kanssa näitä arvostetumpia opinahjoja viestinnän puolella. Taideteollinen korkeakoulu onkin sitten asia erikseen. Kertaalleen olen TAMKkiin tehnyt ennakkotehtävät, jatkoon ei tullut kutsua.

Mitä näitä pyöritellyt ja tutkaillut muutaman vuoden ajan, niin ennakkotehtävät näyttäisi olevan ainakin Tampereen, Turun ja Oulun ammattikorkeaan viestinnän puolelle, joten näihin todennäköisesti hankalampi päästä sisään. Veikkaisin, että sekin vaikuttaa, mihin haluaa suuntautua.

Edit. Tossa keskustelussa muistaakseni jotain juttua ainakin Tamkista ja oisko muistakin alan ammattikorkeista, selaile läpi.

http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=334033&highlight=koulut
 
Kiitoksia linkistä flamesille, tosin tuolla puhuttiin lähinnä tuosta taideteollisesta, minulle kun välttäisi vähän "epäarvostetumpikin" koulu.. :D

Ei kovin lohduttavaa tekstiä siellä ollut, mutta näin olen ymmrtänytkin ettei tuo media-ala ole välttämättä se kaikkein "viisain" vaihtoehto lähteä opiskelemaan lukion jälkeen..vaan minkä minä sille mahdan että se kiinnostaisi ehdottomasti kaikkein eniten! Perhana.
 
Ei kovin lohduttavaa tekstiä siellä ollut, mutta näin olen ymmrtänytkin ettei tuo media-ala ole välttämättä se kaikkein "viisain" vaihtoehto lähteä opiskelemaan lukion jälkeen..vaan minkä minä sille mahdan että se kiinnostaisi ehdottomasti kaikkein eniten! Perhana.

Näinhän se ikävä kyllä on. Seksikäs ala, ja hakijoita/opiskelijoita/valmistuneita aivan liikaa verrattuna tarjolla oleviin töihin. Itselläni on yksi tutkinto takana, ja jo koulussa painotettiin omatoimisuutta ja sisukkuutta työnhaussa. Sitä on riittänyt, mutta todella laihoin tuloksin. Enkä edes asu missään "jumalanseläntakana". Kehoitan harkitsemaan, paska ala kaikenkaikkiaan, mutta jos mikään muu ei oikeasti kiinnosta niin sitten täytyy tehdä mitä sydän sanoo. Näin olen tehnyt itsekin.
 
Voitko rajata hieman tarkemmin mitä tarkoitat "viestinnällä"? Haluatko oppia elokuvausta, weppizibadäbää vai ehkäpä sinua kiinnostaisi olla mediatoimittaja?

Opiskelin Turun Taideakatemiassa "viestintää" ;D viitisen vuotta, valmistuin medianomiksi ja olen työllistynyt hyvin. Kehä III:sen ulkopuolella ei tällä alalla ollut eikä ole tulevaisuutta, joten muutto Helsinkiin on väistämätön. Mikäpä siinä, tämä on mainettaan parempi paikka, oikeastaan ihan samanlaista peltoo ja mettää kuin muukin suomi.

Taiteilijoita ei työelämässä tarvita lisää, vaan raudankovia tekijöitä joilla on näkemystä, softa hallussa ja sosiaaliset taidot kohdallaan. Pitää myöskin osata pitää puolensa, sillä muuten sitä saa "harjoitella" vaikka loppuikänsä.

Tällähetkellä Turun taideakatemia on jonkinsortin kriisissä, linjoja ollaan ajettu ja ajetaan alas. Tulevaisuus ja opetuksen taso voivat siten olla mitä tahansa. Siksipä suosittelisin hakeutumaan sinne Tampereelle ja sieltä sitten ettepäin. Taikki on suvereeni opinahjo elokuva-alalla, mutta ongelmansa sielläkin, sisäänpääsyn ollessa ensimmäinen. Minä en sinne koskaan hakenut, syynä oli silloin yksinkertaisesti se, että en halunnut Helsinkiin. Olisinko päässyt, tarina ei kerro, mutta toisaalta, olen nyt erittäin tyytyväinen elämääni ja sitäkautta allekirjoitan valintani oikeiksi:).

Ps. Ja jos varmanpäälle haluaa pelata, niin putkimiehiä tarvitaan aina. Mutta koska kaikista ei tosiaankaan ole niihin hommiin, suosittelen kuuntelemaan sydämesi ääntä ja lähde vaikka englantiin opiskelemaan "alaa" jos et muuta keksi:D
 
Jep, viestintää on monenlaista. Itse opiskelin aikanaan Helsingissä AMK:ssa toimittajalinjalla viestintää, mutta aika nopeasti tajusin, että omat lahjat eivät vaan yksinkertaisesti riitä huipulle niin kovalla ja kilpaillulla alalla.

Keskenhän se koulu sitten jäi, osittain kanssa siksi että olin opiskellut taloutta jo aikasemmin ja oli helppo palata tuttuun ja turvalliseen. Siinä mielessä en ole katunut, että palkka on jo näin nuorena reilusti parempi kuin toimittajalla koskaan uransa aikana, mutta toisaalta harmittaa, etten katsonut toimittajakorttia loppuun asti. Viestintä kun oli mullakin se lukioaikojen unelma.

En haluu mitenkään masentaa sua, päin vastoin. Jotkut vanhoista opiskalijakavereista on päässyt tosi hyviin duuneihin arvostetuissa mediataloissa, ja kyllä alalla kuin alalla riittää työtä niille kaikkein lahjakkaimmille. Sen neuvon kuitenkin antaisin, että yritä välttää kaiken maailman "yleismedialinjoja", joita maakuntien AMK:t on pullollaan. Nämä linjat kun ei oikein valmista mihinkään ammattiin ja kyseisillä papereilla on todella vaikea saada töitä ilman aikaisempaa alan työkokemusta. Sen sijaan valitsisin sellaisen koulutussuunnan, joka ainakin periaatteessa keskittyy aika spesifisti ainoastaan yhteen viestintäkentän osa-alueeseen.
 
jennimille: jos haluat yhdistää opiskelut ja duunit, niin silloin kantsisi mennä suurempaan kaupunkiin. Mainitsemistasi kaupungeista Tre tai Trku. Jotenkin itse diggailisin enemmän Mansea, mutta sinä tietty itse arvotat. Turku on vaan jotenkin niin "turkulainen".

Oon joskus takavuosina lukenut viestintää Hgissä valtsikassa ja se oli ihan jees paikka. Jo silloin oli kovasti tunkua viestintäalalle ja varmaan tiedät, mitä se tulevaisuutesi kannalta tarkoittaa: k i l p a i l u a. Mutta jos se ei rassaa, niin mikäs siinä. Kannattaa mennä opiskelemaan sitä, johon tuntee vetoa. Ja ainahan voi vaihtaa alaa, jos ensimmäinen valinta ei miellytä.

Lisäksi kannattaa kerätä yleissivistystä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Lue paljon ja hanki ajateltavaa muualtakin kuin lähiympyröistä ja netistä. Media-alalla pitää olla asenne kohdallaan ja paljon työn ulkopuolista elämää, jotta pää pysyy paikallaan.

Onnea valitsemallesi tielle!
 
Nonniin tännehän olikin tullut juttua nyt kun vähäksi aikaa selkäni käänsin. Kiitoksia antamistanne kommenteista, mukava kun täällä kuitenkin joillain on sitä omaa kokemusta asiasta, mitä ei kenelläkään tuttavallani ole joilta voisi kysyä ja udella.

Kuten tuolla vähän puhelin, niin olenkin ymmärtänyt etteivät ne alan hommat sitten noin vain kävele vastaan, vaan henkilön tulisi itse kovasti hakeutua ja erottua edukseen. Tuo kuitenkin tuli vähän (epämiellyttävänä) yllätyksenä, ettei näillä "yleismedialinjoilla" tee juuri mitään alan koulutuksen kannalta. Eikös näissä kuitenkin aina valita pääopinnoiksi jokin osa-alue, kuten graafinen suunnittelu, AV-media, yhteisöviestinä.. jne. Vai..? Tosin kaipa niitä eri osa-alueita sivutaan yleisluontoisesti juurikin näissä maakuntien AMK:ssa, jonka jälkeen käteen mahdollisesti jää pientä ripettä sieltä sun täältä. Enpä ihmettelisi jos se suunnilleen näin menee.

Olen vielä vähän epävarma mikä näistä viestinnän aloista olisi se mikä parhaiten itselle sopisi, mutta tuollainen yhteisöviestintä/journalismi media-alalla kiinnostaisi kuitenkin kovasti. Ei ehkä niinkään esim. elokuvien tekeminen, vaikka mielelläni kyllä siihenkin tutustuisin, jos opinnot sitä vaativat.

Onpas tämä hankala paikka. Lähtisiköhän yrittelemään sinne Tampereelle, onkohan se tällaiselle minun ikäiselle peräkylän tyttöselle mukava paikka? Jonkunlaisia päätöksiä tässä nyt tulisi pikkuhiljaa tehdä, etten jää tänne kotinurkkiin pölyttymään. Olen kovasti koittanut miettiä näitä vaihtoehtoja mihin kouluihin voisin nyt lähteä ja kyllä se niin vain on että vetoa eniten tälle alalle olisi. Minusta ei ole tosiaan ole miksikään sairaanhoitajaksi tai vast. sosiaalialan emännäksi (ollenkaan heitä väheksymättä) :D Vaan no, ainahan alaa voi vaihtaa ja pyrkiä muualle. Ei tässä loppuelämän pahinta virhettä olla tekemässä kävipä mitä ja miten tahansa. Mutta sitä putkimiestä minusta ei kumminkaan tuu!
 
Olen vielä vähän epävarma mikä näistä viestinnän aloista olisi se mikä parhaiten itselle sopisi, mutta tuollainen yhteisöviestintä/journalismi media-alalla kiinnostaisi kuitenkin kovasti. Ei ehkä niinkään esim. elokuvien tekeminen, vaikka mielelläni kyllä siihenkin tutustuisin, jos opinnot sitä vaativat.

Miksi amk? Miksei yliopisto? Jos sinua kiinnostaa nimenomaan journalismi, siis käytännön toimittajan työ eikä niinkään tekninen puoli, suosittelisin journalistiikkaa Jyväskylän yliopistossa tai tiedostusoppia Tampereen yliopistossa. Jyväskylässä voit lukea myös yhteisöviestintää. En ole amk:ssa opiskellut, joten en osaa kattavasti vertailla korkeakouluja, mutta sanoisin, että työllistymismahdollisuudet ovat yo:n käyneillä paremmat. Medianomi-opiskelijoita on pilvin pimein, yo:ssa toimittajaksi opiskelevia paljon vähemmän. Aika monet työnantajat arvostavat kandin ja maisterin papereita (tosin media-alalla ei pärjää papereillakaan, jos ei ole lahjoja).
Mitä teetkään, niin minäkin suosittelen jättämään väliin tuppukylien amk:t, joissa opetetaan vähän mitä sattuu. Jos välttämättä haluat amk:hon, niin Oulun amk:ssa voi opiskella viestintää, ja siellä on ihan erityinen journalismin linja. Olen kuullut opinahjosta paljon hyvää. Lisäksi pohjoisen ihmiset ovat mukavia.;)
 
Kiitoksia näistä vinkeistä ja linkeistä mitä olette laittaneet. Pitää miettiä vielä taas sen seitsemännen kerran että mihin lähtisin suuntautumaan.

Mayd; osapuilleen noita Oulun korkeuden mukavia ihmisiä sitä itekin tässä ollaan :)
 
Meikäläinen on tehnyt sellasen ratkaisun, että menin vuodeksi kansanopistoon kattelemaan, että miltä se toimittajahomma vaikuttaa. Kalliossa, HEO on mestan nimi. Oikeasti tulin tänne, koska en muualle päässyt, mutta kun itellänikin on vähän hakusessa että pitäisikö sitä toimittamaan edes ruveta, niin tästä mestasta saa pirun hyvän kuvan alan töistä. Käytännönläheistä opiskelua plus journalistiikan perusopinnot jykylän yliopistoon, sekä kuukauden työharjoittelu ihan OIKEASSA lehdessä jossa jutut ihan niinkui siis julkaistaan.:D:dance:

En ole kyllä enää varma että jatkanko alan opiskelua.
 
Itsellä edessä tänä keväänä lukeminen Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekuntaan viestinnän koulutusohjelmaan. Huh! Saa kyllä lukea paljon mutta toivottavasti pääsis :) Muita pakkislaisia jotka pyrkimässä tai mahdollisesti jo sisällä?
 

Turkuu ei kyl kärsi lähtee ;p

Itselle toi HY sopii paremmin koska ei ole niin tarkkaan kategorisoitu, kuten esimerkiksi Tampereen Yliopiston vastaava linja. Helsingissä käsittääkseni enemmänkin teoreettinen ja sivistävä linjaus? Ei niinkään valmista vain toimittajaksi, vaan myös ihan yrityselämään.
 
Back
Ylös Bottom