verovähennys ammattikirjallisuudesta.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.12.2005
Viestejä
498
Mitenkäs tuo toimii käytännössä seuraavassa tilanteessa?

Olen tehnyt taiteellista työtä yli 2 vuotta, mutta minulla ei ole valmistavaa koulutusta takana. Tilasin amazonista pari kirjaa itselleni jotka tulevat opettamaan minua alalla eteen päin, ja joita tulen tarvitsemaan kehittyäkseni.

Miten osoitan olevani ammattilainen? CV:n lisäksi jotain muuta? Mites tuo käytännössä siis toimii, laitan kuitit ja anon mitä? Verotus hieman hakusessa kun en ole aiemmin vielä isompia hankintoja tehnyt.

Onkos jotain perusteosta verosuunnitteluun taiteelliselle ihmiselle? Eli vähennykset yms kirjoista ja matkoista jotka ovat hyödyksi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ostin kannettavan yhtenä vuonna. Laitoin vaan veroilmoituksen mukana selvityksen, johon otin kopion kuitista ja kirjoitin perustelut läppärin työkäytölle (tyyliin "teen väitöskirjaa, tarvitsen tietokoneen"). Omavastuuhan on aika iso (jotain 500e?), joten verohyvitystä saa vasta sen ylittävästä osuudesta. Kaikenmoiset liittojen jäsenmaksut saa vähentää ja jos vaikka tilaa jotain alan lehteä. Eli kannattaa yrittää keskittää tulonhankkimismenot tietylle vuodelle tuon omavastuun takia. Vero.fi -sivuilla lienee vinot pinot lisätietoa.
 
Verokarhua ei kiinnosta sun koulutuksettomuudet joten CVt voit unohtaa. Kuititkaan ei kiinnosta.

Verotoimistossa saa kyllä kaavakkeentäyttöapuja jos vaan oot rustannut jollekin lapulle ensin ostoksesi ettei näytä siltä että keksit kaiken, prosentteja saa vähennyksiin sitten viilata sen mukaan miten paljon ostoksiasi tarvit työkäytössä.

Näin ainakin turussa.

EDIT: kuvatiateilijalle taitaa olla joku oma kaavakekin olemassa, siihen kategoriaan ei kuitenkaan päässe muut käytännössä kuin näyttelyjuttuja tekevät elämäntapa-artistit.

EDIT2: mitäs muuten duunailet?
 
Verokarhua ei kiinnosta sun koulutuksettomuudet joten CVt voit unohtaa. Kuititkaan ei kiinnosta.

Verotoimistossa saa kyllä kaavakkeentäyttöapuja jos vaan oot rustannut jollekin lapulle ensin ostoksesi ettei näytä siltä että keksit kaiken, prosentteja saa vähennyksiin sitten viilata sen mukaan miten paljon ostoksiasi tarvit työkäytössä.

Näin ainakin turussa.

EDIT: kuvatiateilijalle taitaa olla joku oma kaavakekin olemassa, siihen kategoriaan ei kuitenkaan päässe muut käytännössä kuin näyttelyjuttuja tekevät elämäntapa-artistit.

EDIT2: mitäs muuten duunailet?

Nukkeanimaatioita Pispalalaisista legendoista...;)

Ei vais, telkkarihommia pienessä firmassa yleiskäsinä, ja omia juttuja koko ajan kehitellen. Joskus kuvaan, joskus leikkaan jne. Pakkiksellakin joskus jälkeä ihailtu ja haukuttu :jahas: Periaatteessa tarkoitus olisi kouluttautua itse ilman kouluja kunnolla eteen päin, joten tuota ammattikirjallisuutta tulee hommattua...

Eka vuosi kun teen freelancerkortilla kun keikkoja ulkopuolelle tulee lisää. Siksi pitäisi muutenkin kehittää tuota toimintaa...
 
Kaiketi sillä että saat niistä hommista tuloa josta maksat veroa?

Näinhän sitä luulisi mutta ei ainakaan rahoittajien kanssa...:hyvä: Ala jossa ei ole spesifejä tutkintotavoitteita on villi, ja tulkinnasta riippuvainen...
 
Siis onko sulla nyt firma josta saat jotain tuloja? Ja täyttelet nyt veroilmoa, right? Ammatinharjoittajansellaista? Maksat ennakkoveroja?
 
ei vaan olen töissä firmassa, mut teen samaan aikaan myös keikkoja. normi työntekijänä...
 
No et sä silloin saa mitään muuta vähennettyä kuin siihen duuniin liittyviä mistä veroja makselet. Ja silloinkin varmaan verottajatäti kysyy miksei firma osta sulle niitä kirjoja.

EDIT: sinänsä kiinnostas iteänikin paljon saa tavisammatinharjoittaja vähentää ammattikirjallisuudesta, taisi unohtua tuoreimmasta veroilmosta. Tosin ainut alaan liittyvä kuluerä oli viime vuonna akuankan kestotilaus.
 
Kauppalehden myyjä sanoi pari vuotta sitten, että sen voi vähentää verotuksessa ammattikirjallisuutena. En tiedä toimiiko kun en tarvinnut.
 
Olen käsittänyt, että ammattitaidon kehittämisestä aiheutuvia kuluja ei voi vähentää ansioverotuksessa kun taas "ammattitaidon ylläpitämistä" aiheutuvat kulut saa vähentää verotuksessa. Eli jos tarvitset nykyisessä tehtävässäsi jotain kirjallisuutta ylläpitämään ammattitaitoasi saat vähentää ostamasi kirjat.

Verottajan sivuilta löytyi hakusanalla "ammattitaidon ylläpitäminen" seuraava dokkari:
http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN&article=419&index=

Samasta dokkarista löytynee myös koulutusmenoista asiaa.
 
Ei kai ne verottajan sivut niin vaikeita ole navigoida :wtf:

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7853&culture=fi-FI&contentlan=1#kirjallisuus tuosta löytyy jotain myös ammattikirjallisuudesta.

"Ammattikirjallisuus

Työntekijän toimialaa käsittelevien kirjojen ja ammattilehtien hankintakustannukset hyväksytään vähennykseksi. Edellytyksenä on, että tällaisen ammattikirjallisuuden hankkiminen on tarpeellista työn edellyttämän ammatillisen pätevyyden tai ammattitaidon ylläpitämiseksi. Vähennyskelpoisia ovat esim. opettajien opetustyössä tarpeellisten kirjojen ja lehtien hankintakustannukset. Sanomalehdet eivät yleensä ole vähennyskelpoisia, vaan ne katsotaan elantomenoiksi."

Kunhan löytyy perustelu miksi kirjaa tarvitsee, olet saanut palkkaa ko hommasta, kuitit löytyvät tarvittaessa ja tulonhankkimiskulujen yhteismäärä ylittää 620 euroa niin pitäisi vähennyksen irrota.
 
Back
Ylös Bottom