Verotus - ulkomaille muutto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.11.2004
Viestejä
5 038
Jos muuttaa ulkomaille vakituisesti esim. vaikka vuoden puolessa välissä ja laskenut veroprosentin koko vuoden tulojen mukaan, kannattaako verotus oikaista Suomessa jo viimeisissä palkoissa? Tai kiinnostaako muissa EU-maissa mitä olet tienannut Suomessa alkuvuonna kun alat maksaa verojasi kohdemaahan ja vaikuttaako se verotukseesi kohdemaassa? Mietin miten sen edes todistaa, kun verotus vahvistetaan vasta reilun vuoden viiveellä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen tsekeissä töissä, täällä on ainakin ihan omat kuviot eikä suomen asioilla ole mitään merkitystä. Täällä ei ole mitään verokortteja, palkan mukaan lohkaistaan tietty siivu ja vuoden lopussa työnantajan kanssa sitten hoidetaan veronpalautus jos sellaista on tulossa.

Itse tulin tänne kesken vuoden duuniin, suomesta tuli sitten veronpalautuksia seuraavana vuonna.
 
Täällä Saksassa ottavat kyllä selvää Suomessa tienatuista tuloista. Veroilmoituksen voi joko täyttää tai olla täyttämättä. Kaikille tulee automaattisesti vähennyksiä olisko noin 1000 euron arvosta. Jos kerran täytät niin sitten se pitää tehdä aina. Omalla kohdallani kannatti täyttää, koska tulin aikanaan suoraan ulkomailta vaihto-opiskelemasta töihin kesken vuoden ja Suomessa ei ollut tuosta johtuen tienistejä siltä vuodelta ->tuhansien eurojen veronpalautus.

On muuten hyvä systeemi ku sen ilmotuksen voi täyttää heti kun edellisvuoden kokonaistulot ja -verot on selvillä, eli n. tammikuun lopusta ja aikaa sen tekemiseen on 5 vuotta. Viime vuonna tuli veronpalautukset tilille jo muistaakseni maaliskuussa.
 
Back
Ylös Bottom