Veroasiantuntijoita?

Liittynyt
2.1.2005
Viestejä
537
Huomenta,


Valaistusta tarvittaisiin tällaiseen mysteeriin. Täyttelin juuri kuolinpesän veroilmoitusta
ja minulle oli luvassa palautettavaa 300e. Lomakkeessa oli faijani vanha tilinumero ja nyt
korjasin tuon ja lisäsin oman tilinumeroni siihen ja laitoin lapun kirjeeseen. Mutta tulikin
mieleen että kun faijaltani jäi valtiolle maksettavaa velkaa, jota en nyt onneksi joutunut
perimään. Pitääkö tuo summa mennä suoraan valtiolle?

Normaalisti jos elollisella on ulosotossa saatavia, menee palautukset suoraan valtiolle.
Niin onko mahdollista jos nyt tämä palautus tulee minun tililleni, että valtio langettaa
vanhat velat uudestaan minun harteille? Tai onko tämä tapaus käsitelty nyt loppuun ja
palautukset on verotettavaa perintöä? Faijani siis kuoli maaliskuussa 2008
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä nyt en mikään veroasiantuntija ole, mutta...

Jos siellä on vanhaa verovelkaa niin palautukset yleensä kuitataan niiden kattamiseksi. (Jos tulisi mätkyjä niin sen "maksaisi" kuolinpesä.)

Ehkäpä sun kuitenkin kannattaisi olla verottajaan tästä yhteydessä ja kysellä sieltä mikä tässä tapauksessa on oikea vastaus.
 
Tietääkö joku että vanheneeko verovelat koskaan?
Kun tästä kuulee aina monenlaista "tietoa."

Edit. Nopea googletus kertoo että vanhenee 5v.
 
Tietääkö joku että vanheneeko verovelat koskaan?
Kun tästä kuulee aina monenlaista "tietoa."

Edit. Nopea googletus kertoo että vanhenee 5v.

Juu, joskus muinoin tais olla etteivät vanhene ikuna mutta nyt saa verovelatkin anteeksi.
 
Normaalisti jos elollisella on ulosotossa saatavia, menee palautukset suoraan valtiolle.
Niin onko mahdollista jos nyt tämä palautus tulee minun tililleni, että valtio langettaa
vanhat velat uudestaan minun harteille? Tai onko tämä tapaus käsitelty nyt loppuun ja
palautukset on verotettavaa perintöä?

En ole lainoppinut, mutta lakitiedon kurssilla opetettiin etteivät kuolleen perilliset ole vastuussa
tämän eläessään otetusta velasta ellei:
  • Perunkirjoitusta jätetä tekemättä
  • Omaisuutta salata perunkirjoituksessa
  • Pesää jaeta ennen velkojen maksua

Jos pesän varat ei riitä velkojen maksuun ---> pesä konkurssiin.

Korjatkoon tietävämpi mikäli olen väärässä.
 
Tulipahan tarkistettua sekin sitten lopulta verohallinnolta. Eli siis valtiota ei kiinnosta rahojen takaisin perintä mutta verottaja voi seurata jos kuolinpesän varoihin tulee lisäystä niin ne ottavat sen suoraan sitten maksupäivänä tililtä.

No näkee sitten 4.12 napsahtaako roposet tilille vai ei.
 
Back
Ylös Bottom