Veriryhmäruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeijoo
  • Aloitettu Aloitettu
Joopa !

Oisko kenelläkään kokemuksia veriryhmän mukaisesta ruokavaliosta tai dietistä ? Mielipiteitä ja faktoja..Itselläni on a-veriryhmä...Ruokavalio on tuntunut tosi hyvälle kropassa, vaikeuksia vaan tuottaa soija ruokien opettelu. Kaipaisin myös soija ruoka ohjeita...:whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköpä tuo ole todettu lähes joka puolella maailmaa täydeksi huuhaaksi.

Tiedän. Teorian mukaan jokaiselle veriryhmälle sopii erilainen ravinto (tai erilaiset ravintoaineiden suhteet).

Kaikki asiantuntijalausunnot joita olen lehdistä lukenut ovat tuominneet asian humpuukiksi. Kyseessä on tavallaan uusi sovellus vanhasta keskiajalta periytyvästä teoriasta jonka mukaan ihmisen luonne määräytyy kehon nesteiden (veri, sappi, vesi jne..) tasapainon tai tasapainon puutteen mukaan.

Yhtä hyvin voisi keksiä dieetit silmien tai hiusten värin mukaan.

Tämä veriryhmädieetti on tosi hauska, mitenkähän olen onnistunut missaamaan sen tähän asti. Juttua löytyy tuolta, mutta varokaa ettette putoa tuolilta:

http://www.dadamo.com/science.htm

Yksi parhaista oli tämä:

"One simple method of testing the assertions of the Blood Type Theory for its scientific foundation is to look at its basic assertions and test them for the ability to be falsified."

Tuossa siis sanotaan, että yksi metodi veriryhmäteorian väittämien tieteellisen pätevyyden testaamiseksi, on kokeilla voidaanko kyseisiä väittämiä falsifioida. Kuulenko jonkun huutavan taustalta "you can't prove the negative"? Hys, nyt puhutaankin uskomattomasta tieteellisestä läpimurrosta :)

Tuolla joku kritisoi veriryhmähömpötystä:

http://www.earthsave.org/news/bloodtyp.htm

Toisaalta, hassua kritisoida, kun mitään ei ole oikeastaan osoitettu, ainoastaan väitetty. Seuraavassa jaksossa voimmekin käsitellä vaikka veriryhmäroinausta.

Hei, miten oisi veriryhmäreenit? "A+ ei sovi takakyykätä, etukyykky kehittää hänen jalkojaan paaaljon paremmin!" tai "B- kannattaa maastanostaa lähinnä sumolla. Perinteinen maastanostotekniikka vaurioittaa helpommin hänen selkäänsä." :D

Ei kannata uskoa juuri mitään, mitä kioskilla myytävät lehdet väittävät. Ei myöskään veriryhmäruokavalioita. Tuskinpa löytyy tieteellistä tutkimusta, jossa olisi veriryhmäsyöntiä tutkittu, eikä siten tuloksia puolesta eikä vastaan. Kukaan YO:n tutkija ei ota tosissaan tuommosta keskiaikaista potaskaa.

Mutta ei siinä mitään, jos jeijoo mielestäsi ko ruokavalio sulle sopii, niin anna mennä vaan. Unohtaa ei sovi mahtavan placebovaikutuksen merkitystäkään ;)

Kyllähän Zone-kirjoissakin mainittiin, että insuliinireaktioilla on havaittu eroja veriryhmittäin. Että kaipa tuossa veriryhmädieetissä jotain tolkkuakin on. Eri asia sitten on, onko siinä aineksia ihan kirjaperheeksi saakka. No, näköjään on, onhan meillä markkinatalous ja ameriikan yhdysvallat.

veriryhmäruokavaliota noudattavan ytimekkyyden puutteesta kärsivä puheenvuoro

Kaikki lukemani veriryhmäruokavalion kiistäneistä asiantuntijalausunnoista ovat
perustuneet toissijaisiin pointteihin, kritisoimatta erityisesti veriryhmäteorian
keskeisiä kulmakiviä, tyyliin: "entä dieetti kengännumeron mukaisesti".
Voi olla, että veriryhmäruokavalio on mennyt harhaan,
mutta yleensä sen kieltävät ihmiset eivät vaivaudu tutustua teorian perusteisiin ja kyseenalaistaa niitä. Niinkuin viestiketjussakin puhutaan mm keskiaikaisesta potaskasta, ja viitataan ruumiin nesteisiin. Näkee taas, että väki kritisoi perehtymättä itse teoriaan.

Teorilla on tieteellinen pohja, joka liittyy kehomme vasta-aineisiin.
Nämä veriryhmäkohtaiset vasta-aine reaktiot näkyvät selviten verensiirrossa,
jos väärää verta siirretään suoneen, syntyy liimautumisilmiö, verisolut muodostavat vaarallisia ryppäitä. Teorian mukaan ruoka-aineissa on lektiineiksi kutsuttuja molekyylejä, jotka jakavat ominaisuuksia veriryhmä vasta-aineiden kanssa. Näin ollen esim veriryhmää B-edustava saisi haitallisia reaktioita ruoka-aineista, joiden sisältämät lektiinit jakaisivat samankaltaisen kemiallisen rakenteen veriryhmä A:n vasta-aineiden kanssa. Elimistö käynnistäisi teorian mukaisesti siis liimaantumisreaktioita ruoansulatuskanavassa, tehden vaurioita suolenseinämään ja osa lektiineistä kulkeutuisi verenkiertoon.

Eli jos jotain pitäisi kritisoida, tuota lektiiniteoriaa pitäisi kritisoida.
Sen tieteellistä totuutta pitäisi selvittää, ja kuinka moni asiantuntija on ottanut kantaa tähän ilmiöön? Voi olla että olen harhaanjohdettu,
mutta teoria on vakuuttava(tietty voihan olla niin että adamon retoriikka tehosi minuun).

Veriryhmäruokavalio on ensimmäisiä oppeja,
joka sisältää ajatuksen, että eri ihmisille sopii erilainen ruokavalio.
Yleensä ruokavaliot määrittelevät, että kaikkien pitäisi syödä tietyn opin mukaisesti. Voi olla, että veriryhmäruokavaliossa mukaan on mahtunut virheellisiä päätelmiä, mutta tuntuu, että ajatus on oikea: olemme erilaisia tarpeiltamme.

Jos tuntuu, että ruokavalio, jota noudattaa,
ja jonka pitäisi kaiken järjen mukaan toimia,
ei toimikaan, pitää alkaa etsimään vastauksia hämäremmistä suunnista.
Jos voi hyvin, mitäs silloin muuttamaan syömistään.

Kannattaa siis tutusta veriryhmäruokavalioon, jos etsii vastausta siihen miksi ei voi niin hyvin kuin voisi voida. Koska tottahan on, että kaikkia suuria keksintöjä on pidetty alussa humpuukina. Lisäksi voin kuvitella kansaterveysalan ammattilaisilla olevan korkean kynnyksen ruveta hyväksymään teoriaa, joka pakottaisi heidät harkitsemaan veriryhmäruokavalion monimutkaisempaa ravintokäsitystä suositukseksi. Mitäs siitä tulisi? Kun kansa ei oikein hallitse ruokapyramidiakaan.

Tässä maailmassa on vain niin vaikea saada puolueetonta tietoa,
voi olla että adamo markkinoi humpuukia rahasta,
voi olla että hän on oikeassa, mutta hidasliikkeinen tieteellinen yhteisö ei ole ehtinyt reagoimaan.

Itselläni veriryhmäruokavalio on kuitenkin antanut monia vastauksia siihen,
miksi voin huonosti dieetillä, jossa pidin huolta makro ja mikroravinteiden saannista. Päätin vaihtaa kasvissyönnistä veriryhmäni mukaiseen,
kuten jotkut ovat vaihtaneet lihakeskeisestä sekasyönnistä kasvissyöntiin veriryhmän takia. (ja perusbodarihan heittää tähän väliin, että kukas kasvissyönnillä oiskaan pärjännyt, eipähän tartte väitellä vaikeasti asiasta kun ottaa stereotypiat käyttöön)

Koska en ole biokemisti, en voi todistella asiaa mitenkään,
mutta uskon että tohtori Adamo on osunut johonkin teoriallaan,
mutta niinkuin sanoin, ne jotka voi hyvin ruokavaliollaan voi ihan hyvin pysyä siinä mikä toimii heille.

Terveyttä jokaiselle niillä tavoilla jotka toimivat teillä!
-Jussi

Eikös tämä dieetti juuri saanut pari vuotta sitten lihavuustutkijoiden "Vuoden laihdutus limbo"-palkinnon. Ainakin tämänpäivän tieteen valossa ko. ruokavalio on suurta humpuukia ja huuhaata.

Näköjään tasaisin väliajoin tästä(kin) aiheesta tulee uusia ketjuja. Ainakin yhden ketjun muistan samasta aiheesta, no, etsivä löytää.

Yksittäinen tapaus (=oma korjaantunut olosi) ei todista mitään.

Jos veriryhmädieetin taustalla on tieteellisiä perusteita, voinet laittaa linkkejä tutkimuksiin. Missäköhän nämä tutkimukset sitten on julkaistu, kun ravitsemustietelijät eivät ole niistä kuulleetkaan...Muistanet, että todistustaakka on aina jonkin väitteen esittäjällä.

Selailin kerran joutessani kirjastossa tuota kirjaa ja minun veriryhmälläni liikunnan pitäisi olla erittäin kevyttä ja kestää noin 20 min kerrallaan -lisäksi minun pitäisi syödä erittäin kasvisvoittoisesti. Jos eläisin noin, kiipeilisin seinille ja luultavasti repisin pään irti joltakulta. (nälkä ja vähäinen liikunta eivät oikein sovi minulle.)

EDIT: toki minäkin olen vain yksittäistapaus.

Selailin kerran joutessani kirjastossa tuota kirjaa ja minun veriryhmälläni liikunnan pitäisi olla erittäin kevyttä ja kestää noin 20 min kerrallaan -lisäksi minun pitäisi syödä erittäin kasvisvoittoisesti. Jos eläisin noin, kiipeilisin seinille ja luultavasti repisin pään irti joltakulta. (nälkä ja vähäinen liikunta eivät oikein sovi minulle.)

EDIT: toki minäkin olen vain yksittäistapaus.

Mäkin selailin kerran tuota kirjaa, ja minulle liikuntamuodoista (tässä vaiheessa haluan ilmoittaa, että olen perusluonteeltani loppujen lopuksi aika räväkkä rääväsuu) sopisivat parhaiten golf ja jooga. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että noi lajit saavat mut taatusti voimaan huonosti= tuntemaan itseni onnettomaksi. Voin hyvin, kun saan riekkua ja riehua.

Uskon yhä siihen, että ihminen voi hyvin kun syö monipuolisesti; saa kaikkia vitamiineja, hivenäisaineita ja makroravintoaineita. IMO kirja tarjoaa vain yhden lisäkeinon ihmisille kontrolloida elämäänsä ja saada lisätunnetta oman itsensä ja elämänsä hallinnasta tässä pirstaloituneessa ja kiireisessä yhteiskunnassa. Ihmisellä on yksi keino lisää yrittää taas kerran ruokaa/painoaan kontrolloimalla saada otetta elämäänsä.

Ja toisaalta onpahan taas geenien rinnalla joku muu tekijä, mitä voi syyttää pahasta olostaan ja ylipainostaan. :rolleyes:

Joogaa, pah.

Tieteellisen näytön täydellinen puuttuminen?

Niinkö? Kyllä tämä tohtori Peter J. D.Adamo on tästä asiasta ihan kattavan tutkimuksen tehnyt ja vieläpä kirjaksi asti se on päätynyt. En nyt sitten tiedä uskoako vai ei, mutta tieteellisten faktojen puuttumisesta ei voida syyttää. Ehkäpä tarvittaisiin enemmän vielä tukea hänen tutkimukselleen, jotta dieettiä voisi tosiaan pitää uskottavana.
e: hups aika vanha tredi :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom