Venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ennasa
  • Aloitettu Aloitettu
Olen harrastanut kuntosali/bodypump jo monta vuotta, mutta nyt olen ottanut venyttelyn asiakseni. Olen aina ollut melko epänotkea, en esimerkiksi pysty istumaan edes jalat risti-istunnassa tai jalat suorana lattialla.

Olen nyt keskittynyt lähennä venyttelemään jalkoja: takareiden, sisäreiden, etureiden, pakaran, pohkeen ja lonkankoukistajan venytykset.

Kuinka usein tulisi venytellä ? ja miten nopeasti tuloksia näkyy :) Miten paljon itse venyttelette? kiitos etukäteen vastauksista.

1. Niin paljon ku jaksaa 2. Venyttelyn tulokset ei näy, mutta muutaman viikon jälkeen voi tuntua vetreältä 3. Liian vähän.

Oon venytellyt/tehnyt erilaisia liikkuvuusharjoitteita jo usean vuoden ajan, ilman kummoisiakaan tuloksia. Tulin siihen tulokseen, että joko teen jotain väärin tai sitten oon vaan luonnonjäykkä.

Aika rutiinilla tulee kuitenkin joka ilta noin 30min venyteltyä, se menee ihan huomaamattomasti telkkaria katsellessa.

Mitä enempi sitä parempi tottakai.

Muista hiukan lämmitellä lihaksia ennen venyttelyn aloittamista. Myös hengitystekniikka on tärkeä osa venyttelyä.

Itse olen melko luonnon jäykkä enkä kauheasti ole mielestäni notkistunut vaikka venyttelykertoja tulee 3-6 (10-30min/krt) viikossa. Olo on kuitenkin treeneissä aina vetreä ja kimmoisa, sekä tärkeintä että vammoilta olen säästynyt aika hyvin.

niin...

Vauvana/lapsena meillä kaikilla on lonkat 100% auki, eli ns. luonnonjäykkää ihmistä ei itseasiassa ole olemassakaan (poislukien neuorologiset sairaudet ja muutama anatominen poikkeustapaus).. Kysymys on enemmän siitä mitä olemme tehneet, tai oikeammin, MITÄ EMME OLE TEHNEET! Toki on olemassa erilaisia ihmisiä, mutta on hyvä muistaa, että jäykkyys ja nivelten liikerajoitukset ovat terveellä ihmisellä 100% omaa syytä ja omaa aikaan saannosta!

Niin kauan kun istumme ja makaamme, emme liiku ja samalla käytä niveltemme koko liikerataa, meille syntyy erilaisia lihasepätasapainoja ja nivelten toimintahäiriöitä.

Niin kauan kun meillä on erilaisia kireitä lihaksia ja erilaisia lihastasapainohäiriöitä, tarvitsemme myös erilaisia liikkuvuusharjoitteita.

Ns. tavallisen ihmisen kanssa olen valmis keskustelemaan liikkuvuusharjoitteiden tärkeydestä/priorisoinnista. Urheilijoiden kanssa en suostu edes ajattelemaan liikkuvuusharjoitteluiden poisjättämistä. Noista on niin paljon tutkimusnäyttöä ja vielä enemmän käytännön kliinistä tietoa/kokemusta, että meillä on lihasepätasapainoa, ne liittyvät erilaisiin kiputiloihin ja vammoihin ja toisaalta meillä hyllykilometreittäin tutkimuksia, joissa osoitetaan että kun tehdään liikkuvuusharjoitteita, niin liikkuvuus paranee!

Eli, eli... Jos venyttelyt ja et saa tuloksia. Teet jotain väärin! Tämä on hyvin yksinkertaista! ;)

Paljon 4-6 kertaa viikossa harjoittelevan "normaalin ihmisen" kuuluisi käyttää aikaa liikkuvuusharjoitteluu sinun mielestäsi?

tasan 4-6 kertaa viikossa! ;)

Jokainen harjoitusliike on samalla liikkuvuusharjoittelua ja keskivartalon treeniä, kun ne liikkeet tehdään oikein. Ja nyt viimeistään on aika unohtaa ne täysin turhat hauiskäännöt ja muut egonlisäys-hila-vitkutukset.

Loppu onkin yksilöllistä! Toiset tarvitsevat enemmän, toiset vähemmän liikkuvuusharjoittelua! Ja lopuksi: mikä oolikaan tavoite? Perusoleiluun ja löhöämiseen sekä niiden negatiivisiin vaikutuksiin venyttelyllä ei saada aikaan yhtään mitään. Jos tarvitaan isoja liikeratoja (lähes kaikki liikunta-/urheilulajit), niin seuraava kysymys kuuluu: halutaanko lisää liikkuvuutta vai ylläpidetäänkö jo olemassa olevaa. Haastateltuani erästä voimisteluvalmentajaa, sain vastauksen venyttelyn määrästä: Ei paljoa, vain sellainen 6-8h/ viikossa OMATOIMISESTI, loppu 10h tulee ohjatuissa treeneissä! Et sillee...

Back
Ylös Bottom