Venyttelyongelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joussen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ainakaan pikaisella haulla löytänyt aiheeseen sopivaa threadia, aloitetaan siis uusi.

Liikkuvuuteni on aina ollut kohtalaisen hyvä, mutta pari paikkaa löytyy, joiden venyttely tuottaa hieman ongelmia.

Ensimmäisenä vatsa. En oikeen saa tätä perus vatsavenytystä (lantio+jalat maassa, käsillä yläkroppaa ylöspäin) tuntumaan. Luulen, että ongelman ydin on selkäni, "väärään suuntaan" pyöristys tuntuu melko ikävältä. Kaipaisin vaihtoehtoisia venytysohjeita vatsalle. Tai sitten vinkkejä selän notkistamiseen :)

Toinen ongelma on nilkkojeni kankeus, johon ei oikein venyttelykään tunnu auttavan. Suoraan eteenpäin tai taaksepäin tehtävät nilkan taivutukset sattuvat jo melko pienellä väännöllä. Nilkkoja itsessään nyt ei mulla ainakaan ole yleensä tarve venytellä, mutta kipu hankaloittaa muuta venyttelyä. Esimerkiksi etureiden venytys aitajuoksija-asennossa lattialla on aivan mahdoton, ja pohkeiden venyttely lähes miten tahansa on hankalaa. Ratkaisuehdotuksia?

Ensimmäisenä vatsa. En oikeen saa tätä perus vatsavenytystä (lantio+jalat maassa, käsillä yläkroppaa ylöspäin) tuntumaan. Luulen, että ongelman ydin on selkäni, "väärään suuntaan" pyöristys tuntuu melko ikävältä. Kaipaisin vaihtoehtoisia venytysohjeita vatsalle. Tai sitten vinkkejä selän notkistamiseen :)

Onko jotain erityistä syytä, miksi vatsaa pitäisi venyttää?

Toinen ongelma on nilkkojeni kankeus, johon ei oikein venyttelykään tunnu auttavan. Suoraan eteenpäin tai taaksepäin tehtävät nilkan taivutukset sattuvat jo melko pienellä väännöllä. Ratkaisuehdotuksia?
Pitäisi ensin tietää miksi nilkat on noin jäykät?!

Ainoa ehdotus tähän hätään: Pikkuhiljaa nilkkoihin liikettä. Eksentriset pohjevenytykset on hyvä tapa ja toinen hyvätapa on istuskella polvi-istunnassa. Tuskaa aluksi kaikille, kyllä siihen tottuu..

Kiitos vastauksesta! :)

Onko jotain erityistä syytä, miksi vatsaa pitäisi venyttää?

Ei nyt mitään elämää suurempaa. Olen vatsaa pyrkinyt venyttelemään siinä missä muitakin lihasryhmiä treenin ohessa. Toki ajatuksenani on ollut, että jossain vaiheessa alkaisin kehittämään notkeutta enemmänkin, kun siihen pääosin tuntuisi olevan melko hyvät edellytykset. Tällöin tuo keskikropan taipumattomuus tullee varmaan ongelmaksi.

Pitäisi ensin tietää miksi nilkat on noin jäykät?!

Itse arvelen syyksi vuosien varrella sattuneet nilkkojen nyrjähdykset/muljahdukset milloin mihinkin suuntaan. Olen vähän herkkä kompuroimaan :D (Koskaan kuitenkaan en ole "kunnolla" loukannut itseäni, joten en ehkä ihan niin perusteellisesti ole koipiani parannellutkaan.) Nilkkojen taivutukseen liittyvä kipu on jotenkin erilaista kuin normaalisti venytyksessä tuntuva, tästä em. päättely.

Latest posts

Back
Ylös Bottom