GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Venyttely...mitä mieltä olette?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu
Minä venyttelen ain noin parin tunnin päästä treenistä. Uskon että pulleita nestettä täys olevia lihaksia ei kannata venytellä vaan parempi että lihakset lepää treenin jälkeen 2-4 tuntia ja sit kunnon venyttelyt.
Totta kai minäkin lämmitellessä ja treenatessa vähän venyttelen ja pyörittelen keppiä.
Uskon asia tämäkin:thumbs:

Ei edes ole uskon asia, vaan ihan fakta.

Tosta on ollut paljon juttua tuolla Treeni ja ravinto -osiossa.

En vaan muista mitkä oli tuohon perustelut...

Originally posted by Hippa

En vaan muista mitkä oli tuohon perustelut...

uusimassa cosmossa oli siitä juttua. tais olla niin et kovan treenin jälkeen lihas on arka ja kova venyttely saattaa aiheuttaa esim.pieniä lihas repeämia...

Originally posted by blackcat
uusimassa cosmossa oli siitä juttua. tais olla niin et kovan treenin jälkeen lihas on arka ja kova venyttely saattaa aiheuttaa esim.pieniä lihas repeämia...

Ja oli siinä uusimmassa Cosmossa muutakin... Nimittäin artikkeli "Kiikarissa tähtikroppa". Tässä lainaus artikkelista, joka pisti ainakin mut näkemään punasta ja samalla myös päättämään, että jää Cosmot tästä lähin lopullisesti ostamatta!

"Cosmo otti maailmantähtien salaisuuksista selkoa ja uteli Heidi Klumin, Bridget Hallin ja Naomi Campbellin treenarilta David Kirschiltä, miten saat tuplatehon treenamiseen. Starojen kunto-ohjelmia laativan Kirschin mukaan tehokkuuden salaisuus piilee ylä-ja alavartalon liikkeiden yhdistämisessä. Silloin syke nousee 20-40 prosentilla ja rasva palaa. Tähän treeniin tarvitset parin kilon käsipainot tai vedellä täytetyt pullot. Suorita ohjelma kahdesti 3-4 kertaa viikossa. Kirsch lupaa, etteivät lihakset pullahda turhan suuriksi."

Kaikki varmaan arvaa mikä kohta ärsytti?! Eipä sillä, kyllähän sen Klumin ja muiden kropista näkee, etteivät lihakset oo päässy pullahtelemaan... :D

Että tämmänen tilitys!:curs:

Venyttelyt

Varmasti hyvä tehdä kunnon pitkäkestoiset venytykset vasta reippaasti treenin jälkeen, mutta palauttavia venytyksiä (15-20 sek) voi tehdä myös heti.

Välillä sitä tuppaa unohtumaan lehtiä lukemaan ja venyttelemään, mutta eipä tuo tunnu haitanneen, kun ei hampaat irvessä venytä. Kyllä luotan että kroppa kertoo missä mennään.

Minäkin teen hyvin kevyet muutaman sekunnin venytykset liikkeiden välillä ja sitten pidemmän kaavan mukaan muutaman tunnin päästä treenistä. Kannattaa muistaa lämmitellä myös ennen venyttelysessiota!

Pitää oikein hyvin paikkansa, ettei heti kunnon treenien treenien jälkeen kannata venytellä. Ainakaan kunnolla. Niin, tiesin sen oikein hyvin, ja kuitenkin piti kokeilla! Ja nyt on takareidestä lihas jos ei ihan irti, niin revennyt kuitenkin. Saapa nähdä selviänkö puukotuksetta tästä.

Mutta kuitenkin...treenien ja loppulämmittelyiden (aivan!) jälkeen aion jatkossakin venytellä laiskasti, kun en kuitenkaan myöhemmin ehdi/jaksa/viitsi.

Onkohan koko venyttelystä loppujen lopuksi mitään iloa tai hyötyä?

Originally posted by cemoto
Minä venyttelen ain noin parin tunnin päästä treenistä. Uskon että pulleita nestettä täys olevia lihaksia ei kannata venytellä vaan parempi että lihakset lepää treenin jälkeen 2-4 tuntia ja sit kunnon venyttelyt.
Totta kai minäkin lämmitellessä ja treenatessa vähän venyttelen ja pyörittelen keppiä.
Uskon asia tämäkin:thumbs:

Mä kans uskon tohon pari tuntia treenin jälkeen- venyttelyihin. ite tykkään venytellä vasta omassa rauhassa kotona pienen lämmittelyn kanssa. Oon myös kuullu tosta, että jos venyttelee rankan treenin jälkeen pitkiä venytyksiä, ni saattaa tulla lihasrepeämiä. Toiset sanoo, et pitäs venytellä heti treenin jälkeen, mut musta se ei ainakaan tunnu kauheen mukavalta..

venyttelystä

Minäkin olen sitä mieltä että pitkät venytykset kannattaa tehdä vasta parin tunnin päästä treenistä. Lyhyet (n.10s) venyttelyt voi tehdä heti treenin jälkeen...

Niin, mitäs mieltä olette?

Itse venyttelen aina lämmittelyn jälkeen ja ennen punttitreenejä. Lisäksi käyn viikottain Pilates-tunnilla, johon kuuluu kunnon venyttely.

Pidän venyttelyä tärkeänä vain siksi, että saisin selkärangan notkeammaksi ja säilyttäisin muiden nivelten täyden liikkuvuuden. En luule, että se lihaksille mitään merkitsee.

Toisaalta teen sen lämmittelyn jälkeen siksi, että saan pidetyksi pienen lepotauon hieman liian pitkän ja hikisen (ja korkeapulssisen) sisäsoudun jälkeen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Venyttelen kans vasta parin tunnin päästä treenistä. Lisäksi pyrin venyttelemään varsinkin etureisiä vähän joka päivä, koska tukkeutuneet jalat ei kehittyneet mihinkään ja kramppasivat kesken kyykkäämisen :curs:

Jostain luin että olisi parempi venytellä 5 min päivittäin kuin 1 h kerran viikossa, tiedä sitten onko totta?

huh... mä venyttelin pitkään suoraan rankan treenin päälle - kunnes luin tämän! ei kai mulle mitään revähdyksiä kumminkaan ole sattunut, kun missään ei tunnu mitään sellaista...

mut tästä lähtien varovaiset venytykset ainoastaan :D

Mä venyttelen kanssa aina heti treenin jälkeen. Ei mun myöhemmin tuu venyteltyä! Sitäpaitsi mun mielestä lihakset tuntuu vastaanottavaisemmilta treenin jälkeen. Millanen lämmittelyn pitäisi sitten olla ennen venyttelyä, jos sen tekee tuntien päästä? Kolmen kilsan lenkki? :whip:

Argh. No, uskon, että on parempi venytellä heti kuin olla venyttelemättä ollenkaan... Kai.

Venyttelyn lyhyt oppimäärä: treenin jälkeen nopeat palauttavat venyttelyt maks. 30 sek ettei paikat revähdä. Pitemmät venyttelyt sitten erillisellä kerralla kunhan niitä ennen on ehtinyt kunnolla lämmitellä esim. kuntopyörällä 10 min. Pitemmästäkään aerobisesta ei ole haittaa, kunhan ei puntteja nostele.

Mayorsiin on ehkä tulossa jollekin arkipäivälle aamuvenyttely klo 8.00. Siinä kerkii mukavasti vetää aamuaerobisen ennen, sitten suoraan venyttelyyn ja avot. Kerran viikkoon toi systeemi toimii tosi hyvin - pitempiä venyttelyjä ei tarvi useammin tehdä ja ohjattuna noista venyttelyistä ei pääse laistamaan. Jotenkin kotona ei koskaan muista/jaksa/ehdi.

Kysäisempä tässä, kun en viitti tän takia uutta threadia aloittaa... Eli löytyiskö keneltäkään linkkiä, josta löytyisi venyttelyliikkeitä? Kun tuntuu siltä, ettei muista mitään venytysliikkeitä silloin, kun alkaa venyttelemään. Jaloille kyllä, mutta yläkropalle aika vähän...

Venyttelystä sen verran, että mulla on takareidet lähteny huomattavaan kasvuun nyt dieetin aikana, kun olen lisännyt venyttelyä runsaasti.
Jalkapäivänä kevyet venytykset heti treenin perään (välissä 20min. kuntopyörää) sekä lähes joka aamu aamulenkin jälkeen sellaiset minuutin - kahden venytykset. Takareiskoihin on siis tullut huomattavasti paksuutta... mielenkiintoista vai mitä. Mutta kuinkas se lihas edes voisi kunnolla kasvaa, jos siellä ei mikään "kulje", jos ymmärrätte maallikon ilmaisuni :)

Venyttelyä lisäsin radikaalisti senkin takia, että kuulin eräältä hyvin ammattitaitoiselta kiropraktikolta (tekee mm. akupunktiota yms.) joka on hoitanut äitini vuodepotilaasta jaloilleen ja hirveistä myrkkylääkkeistä eroon ( :offtopic: mamma lenkkeilee kaksi lenkkiä päivässä vs. puolitoista vuotta sängyssä hermolääkistyksessä -lääkkeitä joita käytetään epilepsian hoitoon) että jalkojen turvotukseni johtuu puutteellisesta kuona-aineiden poistumisesta joka johtuu lannerangan jäykkyydestä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kun lanneranka on jäykkä, niin lantion alueella "paikat" painaa näitä kanavia, joiden pitäisi päästä toimimaan kunnolla.

Olen aiemminkin käynyt kaksi kertaa fysioterapeutilla lonkkien/lannerangan kipujen takia, ja mulla todettiin todella sekä lanne- että rintarankojen olevan todella jäykät. Ei paljoa tyttö kierry mutkalle. (Mutta tuhat kertaa olen saanut kuulla kuinka mulla on uskomattoman hyvä ryhti...:rolleyes: ...ironista) Tämä guru-kiropraktikko oli kyllä tuumannut äidilleni, että kova punttitreeni pahentaa asiaa, ja sitä pitäisi löysätä, mutta arvatkaas tytsyt pystyykö sellaiseen. NOT! Eli ratkaisuna LISÄÄ VENYTTELYÄ! Ja niitä lantionkiertoja pitäis varmaan alkaa vispaamaan kepillä...

Olipa nyt vähän juttua...

Trinity sanoi:
mulla todettiin todella sekä lanne- että rintarankojen olevan todella jäykät. Ei paljoa tyttö kierry mutkalle. (Mutta tuhat kertaa olen saanut kuulla kuinka mulla on uskomattoman hyvä ryhti...:rolleyes: ...ironista)

Heiii! Täällä on toinen "hyväryhtinen". Miten olet venytellyt tahi muutoin saanut rintarangan liikkumaan? Minulle neuvottiin vain liike, jossa selän alle laitetaan rullattu pyyhe tmv. sen tönkön kohdan alle ja sitten rullataan rankaa ylös ja alas. Tämä ei ole tuottanut mitään tulosta, paitsi että ekoina kertoina kissa katsoi minua juuri niin tuomitsevan kummeksuvasti kuin kissa vain voi. :D Olen sittemmin kokeillut joitain vielä muistissa olevia liikkeitä vatsatanssista, mutta kun ranka ei liiku, niin se ei liiku. :itku:

Venyttelystä on tullut mulle elämän tapa, venyttelen ja oion jäseniä vähän väliä pitkin päivää. Lisäksi käyn salilla varta vasten venyttelyjumpissa silloin tällöin. Tietysti venyttelen myös tuntiin kuuluvat venyttelyt esim. spinning- ja pump-tuntien jälkeen.
Mulle tosta venyttelystä on ollu paljon hyötyä, hierojakin sanoi, että onpa lihakset kimmoisat. Ikä huomioon ottaen notkeus on pysyny verraten hyvänä, jos ei ole iltapuhteella muuta tekemistä, niin voi sitten vaikka varpaan kynsiä pureskella. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom