Venähtänyt polven sisäside ja reisien venyttely -> kipua?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs itsellä pääsi toi polvi vähän vääntymään kun tuli pallon perässä kirmailtua muutama viikko sitten. Menin lääkäriin ja totesi oikeasta polvesta sisäsiteen venähtäneen ja sanoi että 6vko lepiä niin kunnossa pitäs olla. Mitää kuvia ei otettu, mutta ortopedi väänteli polvea kertoi mitään suurta ei pitäisi olla vialla. Nyt kun polvea ei ole rääkätty niin ihan mukavasti edennyt toipuminen eli mitään kipuja ei varsinaisesti ole enää ollut.

Itsellä on myös vähän kireyttä lonkan koukistajissa sekä takareiden yläosassa jota tässä koittanut venyttelyllä saada kuntoon ennen tätä tapaturmaa siis. Kysyin lekurilta että voiko reisiä venytellä kevyesti tässä 6vkon aikana, johon kaveri vastasi että voi eikä pitäisi kuulemma haitata sisäsidettä. Nyt kun olen koittanut kevyesti venyttää parina eri päivänä niin venytykset itsessään mennyt ok, mutta tunti pari sen jälkeen on ruvennut polven sisäsyrjässä tuntumaan kipua.

Venytyksiä ollut 2kpl ihan klassisia perusvenytyksiä eli takareiskoille toinen jalka kerrallaan keittiön pyödälle ja siitä yläkroppaa työnnetty eteen. Lonkan koukistajille polvi maahan ja toinen polvi eteen ja siitä lantioita kevyesti eteenpäin ja näitä pidetty 1-2 min

Kysymys kuuluu arvon asiantuntijoille, että voiko jompi kumpi noista venytyksistä kurittaa sitä sisäsidettä, vaikka lääkäri sanoi toisin (enkä yhtään ihmettele vaikka väärässä olisikin). Ongelma on se, että mikäli vastaus on ei, niin silloin sieltä polvesta on varmaan jotain muutakin mennyt paskaksi joka sitten ottaa nokkiinsa niistä venyistä. Muussa tapauksessahan mitään hätää ei pitäisi olla, ja olen ainoastaan liian aikaisessa vaiheessa tämän venyttelyn kanssa, eikö?

Ja tarkennetaan vielä kysymystä, eli kumman etu- vai takareiden venytys on pahempi? Itse tein ton tapaturman jälkeen salilla ihan lämmittelysmielessä suorin jaloin maastavetoa pelkällä tangolla ja silloin muistaakseni polven sisäpuoli myös ilmotteli olemassaolostaan. SJMV-liikehän tuottaa oikein tehtynä ihan saatanallisen venyn sinne gluteus-hamstring -osastolle.

Sisäside venyy, tai siihen kohdistuu sen suuntaista rasitusta, ääriojennuksessa ja koukistuksessa. Eli varmasti sattuu vielä pitkäänkin kunnon etureiskavenytykset.

Ok, hyvä tietää ja kiitos vastuksesta.

Mitäköhän ihmettä se lekuri sitten tarinoi. Ja kaverin kehonkielestä päätellen sitä ei kiinnostanu vittuakaan mun venyttelydilemma, kaks kertaa erikseen vielä kysyin tapaamisen aikana aiheesta ja kummallakaan kerralla se ei edes vaivutunu kattoo muhun päin vaan pyöri siinä tuolillaan ja mumisi jotain ennen kuin olin saanu edes sepustuksiani kunnolla loppuun. Kaiffarin ulkoinen olemus antoi myös hieman viitettä siitä, että urheilu ei ole aivan keskiössä hänen elämässään eli ehkä teoreettinen pohdinta on hänellä paremmin hallussa verrattuna tällaiseen toiminnalliseen kuntoutukseen.

Joo eli jos olisit ollut kunnon lääkärillä olisi vastannut, jotain tämän tyylistä "voi venytellä eikä ole haittaa, mutta polvi on helvetin kipeä vielä 2-3kk tapaturman jälkeen, aina kun sivusiteeseen kohdistuu vähänkään rasitusta." Eli ihan ninku Jake ylempänä sano.

Itellä väänty futiksessa pari vuotta sitten polvi ns. sisäänpäin eli sivulle ja diagnoosi oli sivusiteen venähdys. Vielä pari kk tapaturman jälkeenki polven vääntyessä samaan suuntaan esim. osuessa pöydän jalkaan tai vastaavaan, tippa tuli linssiin, sillä niin helvetisti sattu. Itellä oli lääkärinä koskiklinikan polvispesialisti, jolla oli itellä käyny joskus samoin ja sanoi tämän olevan täysin normaalia. 2-3vk oli kuitenkin täyttä taukoa futiksesta, ettei polvi pääse taipumaan uudelleen samalla tavalla, jolloin sivuside olisi luultavasti katkennut.

Joo eli jos olisit ollut kunnon lääkärillä

Niip, jälkeenpäin on tietysti helppo todeta et se mun lekuri ei ollut ihan optimaalisin tähän tilanteeseen. Menin Turussa Mehiläiseen josta löytyy ortopedeinä mm. Sakari Orava joka operoi Beckhamin jalan sillon pari vuotta sitten. No nyt oli sunnuntai kun kävin elikkäs ei ollut kauheesti varaa valita. Tosin sanoin sille mimmille ajanvarauksessa kun soitin et haluan sit ihka oikealle polvilääkärille eikä millekkään harjottelijalle tms ja voin odottaa myös seuraavaan päivään jos niitä ei ole tarjolla.

Anyway, pääasia että faktat on nyt tiedossa. Itellä myös se kipu on ihan saatanallinen jos sitä sisäsidettä joutuu kurittamaan, et meinaa tulla kurat pöksyyn :jahas:

Itsella sama vamma.

Miten tata kuntoutetaa ???

No sä voit tehdä sillä mitä vaan. Vältä ääriasentoja ja polven sisäänpäin taittumista. Joe et niin se jää löysäksi ja lopulta hajoittaa paljon muutakin polvesta. Ristisiteet, rustot, kierukat jne...

Oma expertiisi asiaan liittyy 2 leikkausta vaatineeseen sisäsivusiteen korjaukseen ja varmaan 10 eri käyntikertaan leikkaavaan ortopedin luona.

Itsellä kans vasemman jalan (ACL ?) kipuilee jos yrittää venyttää etureiskaa.. oon koittanu vaan foam rolleria ettei se ärtyis enempää.

Vältä ääriasentoja ja polven sisäänpäin taittumista. Joe et niin se jää löysäksi ja lopulta hajoittaa paljon muutakin polvesta.

Perskules ite menin vasta 2 vko tapahtuman jälkeen sinne lekurille, jona aikana jumppailin vähän sillä jalalla, kävin kerran uimassa ja nyrkkeilemässä. Toivottavasti noi ei sitä oo liikaa löysyttäny.

Itsellä kans vasemman jalan (ACL ?) kipuilee jos yrittää venyttää etureiskaa.. oon koittanu vaan foam rolleria ettei se ärtyis enempää.

Ootkos rullaillu sitä reiskaa edestakaisin vai venyttäny silleen poikittaissuunnassa siinä rullan päällää ihan paikallaan?

Onko mitaan lihasharjoitteita ?

taala ranskassa laakarit, fysiot suosittelee polkupyorailya.

Tama vamma on nyt vaivannut yli kolme vuotta. Side on ilmeisesti jaanyt sitten loysaksi.
Nyrkkeilemassa ei talla polvella kayda > kestaa huonosti kiertoja.
kaikki palloilu pitaa unohtaa.

Mika pahinta kipeytyy toissa / metsassa, epataisaisella kavellessa.

Artyneena biprofeine (tulehduskipulaake) 4 paivaa, ja kivut/turvotus lahtee. Tama vaan ei paranna itse vammaa.

Aika hyvin toimii myos kylmapussi.

Kyykky ok pystyy tekemaan.
Maastavetoa ei. Taitaa maastavedossa vaantya polvi sisaanpain, tieda tuota.

Tama on aika vittumainen vamma, ja tosiaankin taman kanssa pitaa olla varovainen etta ei kaikki rasahda paskaksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
esa67: -Onko tuo vamma tutkittu ja todettu miten? Onko esim. selvitetty ettei kierukassa ole myös vammaa, joka on hyvinkin todennäköistä nuiden mcl vammojen kanssa, sisempi/osa niistä siteistä kun kiinnittyy sinne kierukkaan.

Aika hullulta kuulostaa, että pelkkä venähtänyt sisäside noin pitkään ja pahasti vaivailisi, yleensä ne kun rauhoittuu parista viikosta muutaman kuukauden sisään. Erikseen sitten erilaiset repeämät niissä, jotka ei välttämäti korjaamatta rauhoitukkaan tai ainakin jättävät polven siihen suuntaan löysäksi ja sitten sitä kautta vaivailevat aina jatkossa.

DressedToKill: -Mitä potkis palloilijoiden kanssa on nuiden vammojen kanssa touhuillut, niin ei kannata tosiaan ihmetellä ettei ihan heti miten ole oireeton. Esim. sisäsyrjän syötäissä voi mennä hyvinkin pitkään ettei ala aina uusiksi hetkeksi oireilemaan, vaikka muutoin olisi jo rasitusta hyvin kestänytkin. Ja kuten esallekkin jo huuteloin, aina on myös mahdollisia nuo kierukan vammat mitä voi samassa yhteydessä syntyä kuin nuo sisäsiteen vammatkin.

Kevyen muovipallon sisasyrjalla potkaisu sattuu. en siis voi pelata futista mun 4 vuotiaan muksun kanssa !!

Mangneettikuvat on otettu, ei niissa nay kierukkavaivaa. 3 eri laakaria on katsonut kuvia, myos muutama fysio. Tietty tata mun polvea noi on kaikki vaannelly myos.

Silloin kun tama polvi meni niin sielta kuului selva rasahdus. Jotain sielta siis repesi, irtosi ?

Tilanne on se etta polvi artyy aika usein, ilmeisesti vahingossa tulee vaantoja toissa. taman jalkeen jaapussia iltaisi se auttaa, mutta ei se tota vammaa paranna.

Tyohommiin tahan aikaa vuodesta kuuluu puihin kiipeily moottorihan kanssa, ei oo paras homma polvelle, mutta palmuihin kiipeilysta nyt vaan saan rahani talla hetkella.

Ai niin. Miten tuo repeama todetaan ? ultra -aani ?
miten naita korjataan ? aina vaatii ilmeisesti leikkauksen ? voidaanko tammosta tehda tahystysen yhteydessa ? voi tuossa samalla katsoa tuota kierukkaakin ?

esa, mullakin kuulu rasahdus tai napsahdus, ääni kuitenkin. Olin lähes sata varma, että nyt meni kierukka, mutta ei luojan onni mennyt. Kierukan hajoaminen vaatii kiertoliikkeen mitä mun tapauksessa ei ollut, vaan vääntyi ihan "siististi" sisäänpäin. Jos magneetti otettu, niin se kyllä sulkee pois aika paljon.

esa67: -Magneetilla nuita tutkitaan erilaisten testien lisäksi, mutta eipä se sekään aina kaikkea näytä, varsinkin "liian tuoreeltaan" otetuissa kuvissa. Tuo tähystys kai se kaikein varmin tie on varmistaa mitä on rikki ja samallahan siinä sitten ainakin osan pystyy jo korjailemaankin mikäli korjattavaa on.

Jos sisäside on todella poikki niin jokainen takuulla huomaa sen kun lääkäri, fysioterapeutti tjms sitä kääntää. Jalka vähän koukussa ja käännetään jalkaterästä ulospäin
niin se on jotenkin niin epäuskottava ääni(?)/tunne.

Eli totaali repämä/ poikki on helppo todeta ihan perustutkimuksessa. Kaikki siitä lievemmät välimallit varmaan tarvii magneetin, ainakin ultran.

Latest posts

Back
Ylös Bottom