Venähtäneen nilkan kuntoutus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs venäytin nilkan korista pelatessa hieman yli kk sitten. Nilkka kääntyi ulospäin ja turposi jonkin verran. Kävin ihan lääkärissäkin, mistä sain nilkkatuen ja liimasidettä. Nilkka ei siis ollut älyttömän pahasti mennyt, kävellä kärsi ilman keppejä. Nilkkatukea tuli ehkä pidettyä vähemmän kuin olisi pitänyt. Lenkkeilemättä jaksoin kuitenkin olla ainakin sen pari viikkoa ja muutenkin varoin nilkkaa.

Tällä hetkellä nilkka ei ärtyile kävellässä tai juostessakaan(melko kovissa spurteissakaan), jäykkyys tuntuu olevan ongelma. Jäykkyys tuntuu venyttäessä nilkkaa suoraksi(esim. polvien päällä istuminen ei onnistunu täysin rennosti) ja varsinkin taittaessa jalkaterää sisään päin tuntuu enempi kipuakin. Aiemmin nilkkaan sattui myös päkiöille reilusti noustessa. Kipu tuntuu lähinnä siinä nilkkaluun(mikä se patti onkaan :D ) alaetupuolella. Jos nilkka käännähtää vahingossa liikaa ulospäin, kipu tuntuu vihlovana.

Pohkeiden tekemistä laitteilla olen välttänyt, nyt ainoastaan muutamilla kerroilla olen tehnyt portaalla päkiöillenousua. Myös jalkaprässi(liikkuu vaakatasossa) on ollut hankaluuksia, koska jalkoja ei voi pistää ihan ylös koska nilkka ei suoristu tarpeeksi ilman kivun tunnetta. Kannattaisiko siis pitäytyä venyttelyssä ennen kuin alkaa rasittamaan nilkkaa enempää? Onko pienikin kipu liikaa vai miten paljo nilkkaa kannattaa rasittaa?

Varsinkin venyttelystä ja totuttamisesta, mitä kannattaa tehdä ja varsinkin miten paljon? Ja kannattaisikohan hakeutua lääkärille uudestaan missä vaiheessa? Nyt taitaa olla vajaa 6 viikkoa äksidentistä...

Teksti vois olla melkeen mun kirjottama, omasta tapauksesta on kulunu kohta kuukaus. Kohta alkaa lajiharjottelu ja on pieni pelko ettei pysty kunnolla treenaamaan...

Tällä hetkellä nilkka ei ärtyile kävellässä tai juostessakaan(melko kovissa spurteissakaan), jäykkyys tuntuu olevan ongelma.

Siis, liikkuvuuteen huomio.
1) Ojenna nilkka suoraksi, pidä maksimiasennossa 5-10 sek, vedä nilkka koukkuun ja pidä taas 5-10 sek. Toista x10.
2) Seisten portaalla (tmv.) pohjevenytykset ihan surutta 30-60 sek per venytys. toista 3-5 x / puoli.
3) Polvien päällä istuminen. Aloita reilusti helposta asennosta ja lisää pikkuhiljaa aikaa ja "syvyyttä". Kyllä se siihen tottuu...

Aiemmin nilkkaan sattui myös päkiöille reilusti noustessa. Kipu tuntuu lähinnä siinä nilkkaluun(mikä se patti onkaan :D ) alaetupuolella. Jos nilkka käännähtää vahingossa liikaa ulospäin, kipu tuntuu vihlovana.

Nilkka on jo jonkin verran vahvistunut. Lisää voimaa tarvitaan vielä.
1) Eversioharjoitteet 3 x 15 (kierrä nilkkaa ulospäin pikkuvarpaan suuntaan) vastuksena theraband tmv, myös taljaa voi kokeilla...
2) Tasapainoharjoitteet. Seiso yhdellä jalalla polvi hieman koukussa. Paina isovarpaan päkiää alustaa vasten maksimaalisesti, samaan aikaan älä päästä nilkkaa liikkumaan mihinkään suuntaan, pitäisi tuntua siinä säären ulkosivulla peroneuslihasten kohdalla... Tavoite: 2 min.

Onko pienikin kipu liikaa vai miten paljo nilkkaa kannattaa rasittaa?
Saa sattua. Kuuluu asiaan. Järki kuitenkin päässä, EI HAMPAAT IRVESSÄ! Joka rasituksen jälkeen kylmää, ehkäisemään rasituksesta syntyvää turvotusta. Teippausta kannattaa käyttää aluksi jos tarvii, nilkkatuella ei juuri tee mitään, koska se rajoittaa liikaa kaikkia liikesuuntia ja näin haittaa jalan ja nilkan normaalia toimintaa.

Milloin lääkärille?

Jos homma ei ale tuntumaan 2-3 vkossa paremmalta, hakeudu ensin fysioterapeutille, hän antaa yksityiskohtaisemmat ohjeet juuri sinun nilkallesi, voi olla että hän näkee/huomaa jotain sellaista mitä et itse ole huomannut tai osannut netissä kertoa. Jos sekään ei toimi taas 2-3 vkossa, sitten on syytä hakeutua uudelleen läkäriin ja miettiä seuraavia vaihtoehtoja.

Muistetaan kuitenkin että suurin osa "epäonnistuneista" kuntoutusyrityksistä johtuu liian vähästä työmäärästä, eli vahvistuksesta ja liikkuvuus harjoitteista. Eli treenaamaan mars!!!

Kiitos fysio loistavista vinkeistä. Kipua ei ole juurikaan tuntunut mutta ongelma on juuri ollut siinä liikkuvuudessa. Sunnuntaina uskaltauduin pelaamaan rennosti futista, kipua ei tuntunut liiemmin mutta nyt nilkka on taas kunnolla turvoksissa. Luistintakaan en ole kunnolla pystynyt kiristämään, mutta parempaan päin mennään.

Niin vielä tosta turvotuksesta... Sitä ei siis tarvitse pelätä? Alan pohtimaan jo puudutuksen mahdollisuutta jossei se kohta tule kuntoon.:jahas:

Väänsin nilkkani ihan samalla tavalla, mutta siitä on jo reilusti yli kolme kuukautta ja edelleen kipeä! Nilkka kuvattiin, koska sinerrys ja turvotus paheni, mutta kuvissa ei mitään.

Kuinka kauan on normaalia, että nilkkaa liikuttaessa tuntuu kipua? Kävellä pystyy, mutta hirvittää esim. nopeat suunnan vaihdokset ja juokseminen, en luota nilkkaani. Se naksuu melkein kokoajan, ja tuntuu erilaiselta kuin ennen. Jäykkyyttä ja samanlaista kipua ulkomalleolin alapuolella on, kuin aloittaja kuvaili.

Olen koittanut vahvistaa nilkkaa ja teen n. 30min-60min kävelyjä päivittäin, parannusta ei vain tunnu tapahtuvan... Onko mahdollista että nivelsiteet ovat löystyneet? Olen n. 10 vuotta sitten vääntänyt nilkan aiemmin, mutta se parani hyvin.

Mullakin kävi sama juttu.. Pari kuukautta oli tosi kipeä. Vieläkin vihloo välillä fudista ja säbää pelatessa. Vaikka yli vuosi jo aikaa

Näillä joilla nilkka rutisee vieläkin, tervetuloa kerhoon.

Itsellä meni treeneissä potkaistessa. Tukijalka (oikea) taipui sisään, ja hep, se nilkasta. Turvotus alkoi heti niin, että ulkosyrjälle muodostui ensin hyytymäpallo. Sen jälkeen koko nilkka oli turvoksissa ja jalkapöydän alle oli tullut verta.

Nilkka naksuu jonkin verran, ja tuntuu "väljältä". Hirvittää aina, että koska mennään uudestaan.

Jos ne nilkat rutisee ja paukkuu vielä vuodenkin päästä, aion mennä leikkaukseen. Tehdään tähystyksellä, eikä toipuminen vie kovin pitkään. En nyt muista, mitä siinä leikkauksessa tarkalleen ottaen tehdään, mutta juttelin yhden jampan kanssa joka oli sen käynyt, sanoi että nyt toimii helkkarin hyvin.

Viime yönä muuten heräsin taas viiltävään ulkosyrjän kipuun:( Tapahtuneesta noin 3 kuukautta.

nilkan nivelsideongelmaa

Mä liityin nilkkavaivaisten joukkoon tossa vajaa kaks viikkoa sitten... Mulla vääntyi nivelsiteet sisäänpäin kun putosin kiipeillessä sellaisen 1.5 m korkeudelta ja nilkka luiskahti patjojen reunan välissä maahan. Jalka kuvattiin ja kävelin pari päivää keppejen kanssa. Mutta mä en juuri malttanut huilata ton tapaturman jälkeen, ja kun jalkakin tuntui toipuvan nopsaan, aloin käyttää nilkkaa melko reippaasti. Särkylääkettä en ole syönyt enkä ole käyttänyt mitään sidettä, mutta kylmällä mä olen hoitanut jalkaa tosi ahkeraan. Nyt viimeiseen puoleen viikkoon nilkkan turvotus ei ole tuntunut laskevan ja lisäksi jalka on alkanut särkeä rasitettaessa ja aamuyöstä sängyssä. Kylmällä kivun saa turtumaan hyvin, mutta olen alkanut huolestua, ettei nilkka vaan pääsisi tulehtumaan. Onko jollain omia kokemuksia vastaavasta tai osaako joku ammattilainen sanoa, miten olisi fiksu toimia? Jos tuomiona on jalalle huilia, niin esimerkiksi punttitreeni ylävartaloon ei pitäisi haitata nilkan paranemista...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkäs olis menetellä kun nilkka tuntuu muljahtelevan (salibandyssä) vähän väliä? En jaksanut parantaa sitä ekan kerran kunnolla ja nilkka turposi uudestaan. (Ei kuitenkaan niin pahasti kuin ekalla kerralla) Kävin kuitenkin lääkärillä muutamaan otteeseen... Nyt jaksoin parannella vasenta nilkkaa reilun kuukauden kun se vihlasi ja turposi vähän.

Miten pitäisi menetellä? Turvotusta ei ole enää, mutta vähän aralta jalka vaikuttaa...

Mulla on tässä pari kuukautta jo siitä kun astuin nilkkani päälle, eikä oikeen onnistu vieläkään normaalisti varata painoa tai potkia yms. Oon kyllä varmaan liian vähän venytelly ja muutenkin kuntouttanut. Tibialis anterior meni tossa melkein kramppiin kun kävin kokeilee juoksemista, lienee tän nilkan aikaansaannosta. Oon treenaillut silleen miten ei oo pahemmin kipua tuntunut. Turvotusta edelleen vähän havaittavissa. Eli kandeisko käydä lääkärillä, en oo missään vaiheessa vielä käynyt?
Vai alanko aktiivisemmin venyttämään ja kylmähoitamaan?

Mulla ihan samanlainen vaiva kun aiheen alottajalla. Tosin pidin vain 3 päivän levon treeneistä, jonka jälkeen taas aloitin normaalisti treenaamisen. Vähitellen kipu nilkasta katosi, mutta tuli takaisin taas viikon päästä loikkia tehdessä. Nyt nilkan vääntymisestä aikaa vajaa neljä viikkoa ja pientä kipua tuntuu vielä ääriasennoissa. Voi olla, että pitemmällä levolla olisin päässyt vammasta eroon nopeammin.

Nyt nilkan vääntymisestä aikaa vajaa neljä viikkoa ja pientä kipua tuntuu vielä ääriasennoissa. Voi olla, että pitemmällä levolla olisin päässyt vammasta eroon nopeammin.

Teit oikein! Yleinen harhaluulo on että lepäämällä hoidetaan yhtä sun toista. Lepo ei kuitenkaan nopeuta nivelsidevammojen(kaan) parantumista, vaan usein hidastaa treeni-/pelikuntoon pääsemistä.

Tosin, treenamisessa vamman jälkeen pitää käyttää järkeä. Vammautunut alue pitää hoitaa kuntoon, ennen kuin kannattaa edes yrittää lajitreeniä, puhumattakaan kilpailuista.

Kuinka nopeasti nilkan vääntymisen jälkeen, nilkkaa voi alkaa käyttämään? Pitäisikö odottaa että turvotus häviää kokonaan? Tällä hetkellä on aika kovasti vielä turvoksissa. Muutenkaan ei oikee selvinny, että pitäiskö käyttää koko ajan sidettä siinä vai ei? Vammautumisesta ei ole kuin pari päivää ja haulla löysin keskusteluja, missä nilkka oli turvoksissa vielä viikonkin jälkeen. Ja koskas on oikea hetki lähteä lääkärin juttusille? Noita nilkan treenaus vinkkejä löytyikin aiemmista keskusteluista. Jompi kumpi nilkka on taittunut aiemminkin, mutta silloin on ollut sen verran lieviä että turvotustakaan ei ole ollut. Nyt oli kuitenkin vääntymistilanteessakin kipua jo sen veran mukana, että jotain on varmasti rikki:curs:

Suositut

Back
Ylös Bottom