Vehnäleseet?

Ikä
38
Elikkä tarvitsisin venhäleseiden käyttövinkkejä. Käytättekö niitä tavallisessa leipomisessa vai lisäilettekö ruokiin? Vatsan hyvinvointia ajatellen ajattelin rueta käyttämään, meinaa nuo kuidut muuten jäädä hieman vähälle.. :)

Kaikki mihin olen vehnäleseitä pistänyt, on mennyt pilalle. Se maku on mun suussa NIIN HIRVEÄ ettei pysty syömään. Hyh. Kauraleseet ovatkin sitten tosi nannaa, toki kuitua niissä on vähemmän mutta pystyypä syömään enemmän :)

Yksi hyvä ja erittäin maukas kuidun lähde on Valion uusi sokeroimaton mehukeitto, jossa kuitua on jopa 3 g / dl ja energiaakin vain 9 kcal desissä. Kannattaa maistaa, jos ei ole vielä ehtinyt. :)

Mä pistän vehnäleseitä puuron sekaan, (missä se ei maistu mun mielestä yhtään) hiukan rahkaan. Ja vähän kaikkeen mahdolliseen. Eilen illalla tein kyllä todella pahaa rahkaa johon lisäsin vähän liikaa noita :D Melkein pakolla pistin alas :)
Mutta puurossa ehdottoman parasta.

PMLats sanoi:
Kaikki mihin olen vehnäleseitä pistänyt, on mennyt pilalle. Se maku on mun suussa NIIN HIRVEÄ ettei pysty syömään. Hyh.

Noi voi kun kiva. Just kannoin kaupasta kotiin paketillisen vehnäleseitä. :D Noh, tunnetusti en ole maailman tarkin makuhermoiltani, joten no probs. Mutta olettaisin minäkin että puurohiutaleiden seuraan leseiden maku käy parhaiten.

1 purkki rahkaa
1 dl vähäkalorista mustikkakeittoa
1-2 dl rasvatonta maustamatonta jugurttia
1 dl vehnäleseitä
10 ml rypsäriä

Tommosta mössöä menee abaut kolme satsii päivässä. Ihan hyvin uppoo.

Vehnäleseitä menee ainoastaan aamupuurossa, missä ne on must. Kaurahiutaleita tosin sotken joskus rahkaan ja jugurttiin.

Vehnäleseet menee mulla kanssa ihan helposti alas puuron seassa. Joskus oon leiponut sämpylöitä, joihin olen vähän leseitä lisännyt ja ainakin mun makuun on ihan hyvää tullut.

Mä olen toitottanut joka paikassa ja toitotan täälläkin että aika hyvän kuitulisän saa ruokavalioon Reformikeskuksen Fibrexillä (jos ei saa mainostaa niin sensuroikaa :) ). Se on sokerijuurikaskuituhiutale joka kuivana sisältää kuitua n. 70%. Se pitää ehdottomasti liottaa, muuten tulee suolitukos. :D

Maistuu PUULTA mutta sen voi liottaa esim. noissa Valion vähäkalorisissa mehukeitoissa. Hiutaleita voi käyttää myös ruoanalaittoon, pussissa on ohjeet. Tuotetta löytyy ainakin suurimmista marketeista, joissain se on luontaistuotehyllysä, joissain jauho- ja hiutalehyllyssä. Suosittelen!

Edit: typot

Mulla menee vehnäleseet ihan pelkästäänkin ( vedessä liotettuina ), jos tarvii. Pellavansiemenet sisältää myös kuituja ihan kivasti, 25 g / 100 g.

Ai niin, huomasin muuten justiinsa, että mun vehnäleseet on menneet vanhaksi 2002 :D En oo huomannut mitään haittavaikutuksia..

Laitan vehnäleseitä aina puuroon ja rahkan joukkoon. Vajaa desi taitaa hurahtaa joka kerralla ja ihan hyvältä maistuu. Kerran koikeilin laittaa myslin ja mehukeiton kanssa, se ei ollut hyvää ja maistu liian kuituselta.

Käytän näitä "sahajauhoja" vain puurossa. Puuroa ei ole tullu vähään aikaan syötyä, mutta suhde meni muistaakseni niin, että 45g kauraleseitä ja 20g vehnäleseitä per satsi.

:curs: kun ei voi syödä maitotuotteita - puuro+raejuusto+ "9kcal:n mehukeitto" olis nannaa.

Itse tungen vehnäleseitä:

- Valmiseen rahkaan (rasvaton mansikka must, 3 rkl / 2 dl)
- Puuroon (mikrosatsiin ½ desiä)
- Valmistan itse leseleipiä (tulee 2,5 desii)
- Lihapulliin (käytän korppujauhon sijasta)
- Lasagne (sekoitan jauhelihakastikkeeseen 1 desin)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom