Vehnäjauhoa sisältävät tuotteet.

Moi, vasta-alkajana olen nyt lukenut aiheita GI-indexistä, hiilareista ylipäätänsä ja kaikesta muustakin. Kuitenkin jäi askarruttamaan sellainen asia että onko nyt niin että venhäjauho on siis tosiaan 'pahaksi' kuntoilijalle? siis että se lihottaa esim vaalean sekaleivän joukossa koska nostaa insuliini tasot niin korkealle ja nopeasti. Pakko vaan kysyä kun edessä on ruokaremontti muutenkin ja mietin että josko vehnäjauho on kokonaan kielletty sitten, jopa aamupalalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mulla ainakin hajoo rehellisesti pää ja makuhermot jos joudun tummaa leipää vetelemään koko ajan eli ite syön molempia, mutta syön leipää ainoastaan aamulla joten ei se ainakaan mun diettiä oo hidastanut tai muuttanu mihinkään suuntaan. Mutta kyllä se tumma leipä on loppujen lopuks terveellisempää etenkin kuitujen takia joita vaaleassa ei ole niin paljon.

Jos kokonaiskalorimäärä ylittää kulutuksen, lihoo.

Toi glykeeminen indeksi vaan kuvaa hiilarien imeytymisnopeutta (korjatkaa jos oon hakoteillä), ja on helpompi laihduttaa kun ruoasta riittää energiaa pidemmäks aikaa ja verensokeri pysyy tasaisempana.
Korkean gi:n omaavat ruoat nostavat verensokerin ensin korkealle, jolloin vereen erittyy insuliinia, joka vie ravinteet soluihin. Mitä korkeampi GI ruoalla on, sitä enemmän insuliinia erittyy kerralla ja sitä nopeammin ravinteet viedään soluihin. Tällöin veri myös "tyhjenee" sokereista nopeammin ja verensokeri laskee nopeammin, josta johtuu makeannälkä yms.

Eli, kannattaa suosia täysjyvätuotteita ja matalan gi:n omaavia ruokia (paitsi palautuksessa treenin jälkeen). Monissa täysjyvätuotteissa on myös enemmän kuitua, joten ihan senkin kannalta kannattaa niitä syödä. Ei vaalee leipä tapa, mut ei se kovin ravitsevaa ja nälkää pois vievää ole.

Itsehän sinä päätät mitä suuhusi laitat, mutta vehnäjauhot ja muut vaaleat jauhot yleensä nähdään negatiivisina ainesosina, ainakin päivittäisessä ruokavaliossa. Ne on kyllä tosi helppo korvata esim. korppujauhoilla ja täysjyvätuotteilla. Varsinaisesti GI-indeksistä viljatuotteiden "epäterveellisyydessä" ei liene kysymys.

Lähtökohtaisesti kannattaa se ylimääräinen "polttoaine" poistaa ruokavaliosta, joka onnistuu yleensä helpoiten karsimalla ylimääräisiä hiilareita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom