vegaanin ruokapäiväkirjoja tms. kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jacuese
  • Aloitettu Aloitettu
EliEli...
Itse olen vakaumuksieni myötä siirtymässä kohti vegaaniutta. Lisäksi olen kokenut erilaista energisyyttä käytettyäni biodynaamistaravintoa, ja jo pitemmän aikaan syönyt lähinnä kasviksia, mukaanlukien muna ja maito.
Veganismissa minua mietityttää maidon poisjättäminen sillä minulla on aikoinaan todettu osteoporoosi. Toki käytän d-vitamiini valmistetta ja esim. soijamaitoa saa kalsiumrikastettuna..

Toinen kysymysmerkki on elintavan kalleus! Kaikki maksaa ihan töskeesti. Toisaalta olen huomaavinani, että aidot vegaani tuotteet ravitsevat paremmin kuin muu höttö, ja siksi ruokaa ei ehkä mättäisi niin kauheita määriä -> ei NIIN suuri lasku?
Ja entäs miten tällanen ravinto tulee korreloida saliharrastuksiin jne?
................
Löytyyköhän täältä niin paljon vegaaneja, että sais ihan thrediä aikaiseksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole täysin vegaani, syön kalaa ja maitotuotteita yhtenä tai kahtena päivänä viikossa kohtuullisen pieniä määriä. Viitenä päivänä viikossa noudatan vegaaniruokavaliota. Tässä esimerkki vegaanisen päiväni aterioista.

Aamupala klo 7.30: kahvia,soijamaitoa, speltsämpylää (itse leivottua, osa jauhoista soijajauhoja), vaaleaa kikhernetahnaa (itse tehtyä, sis. keitettyjä kikherneitä, oliiviöljyä, valkosipulia, yrttisuolaa, persiljaa, tahinia eli seesaminsiementahnaa) levitteenä paksuhko kerros, puolikas kurkku

lounas klo 11: kaalilaatikko (itse tehtyä, sis. punakaalia, punasipulia, soijarouhetta, siitakesieniä, tummaa riisiä, kasvislientä, rypsiöljyä), puolukkasurvosta, lasillinen soijamaitoa, ruisleipä,
margariini

välipala klo 14.30: vispipuuro (Itse tehtyä, sis. tummia mannasuurimoita, luumusosetta, sokeria), maustamatonta soijajugurttia, vihreää teetä

välipala 2 klo 17.30: pähkinöitä, vihreää teetä

treeni klo 18, jonka jälkeen palkkari soijaproteiini-isolaatista ja maltodekstriinistä

iltaruoka klo 20: punaista linssikeittoa (itsetehtyä sis. punaisia linssejä, porkkanasosetta, tomaattisosetta, "kaurakermaa", kasvislientä), speltsämpylää, vaaleaa kikhernetahnaa, vettä

jälkiruoka/iltapala klo 21: viinirypäleitä, soijajuustoa, vettä

Itsekin symppaan monia syitä vegaanisen ruokavalion noudattamiseen. Olen käytännössä huomannut että se vaatii joko rahaa tai aikaa. Etsin itselleni ja kulloiseenkin käytännön tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja päivittäin. Jos olisi aikaa valmistaa kaikki itse alusta alkaen, voisi varmasti syödä vegaanisesti, edullisesti, monipuolisesti ja saada tarpeeksi tarpeeksi hyvää proteiinia.

Olen vegetaristi ja ruokavalioni prustana on viljatuotteet ja kasvikset, hieman pähkinöitä ja hedelmiä sekä soijamaitoa. En käytä mitään eksoottisia elintarvikkeita, siksi ruokalasku on pieni. Proteiinia saan noin 120g päivässä "perusruuasta" ja tähän päälle vielä soijaproteiinia 30-40g. Hiilihydraatteja tulee 350-500g. Rasvan määrää en ole laskenut mutta rasvaa en syö paljoakaan. Olen ennen ollut VHH dieetillä, se ei mulle sopinut.

Mulle korkeat hiilarimäärät sopivat kunhan syön kunnon ruokaa enkä mitää pullaa tai sokerimyslejä. Ruista, kauraa ja spelttiä puuroina, mysleinä ja leipänä. Treenaan 2-3 kertaa viikossa. Tämän lisäksi tulee fillaroitua työmatkat, 18km suuntaansa. Ei kulkisi ilman hiilihydraatteja. Kokemusta on.

Syön neljä ateriaa päivässä ja treenipäivinä yhden tämän lisäksi.

Mihinkään täydelliseen rukavalioon en edes pyri.

Dieetin takia ei ruokamäärät ole hurjat nyt (ei haittaa vaikka iskis säästöliekkikin, sittepähän ei mene rahaa ruokaan paljo paskaakaan kun rahaa säästetään nyt muihin asioihin ;) ).Tällä hetkellä syön viisi kertaa päivässä kokeilumielessä (ajat ei tod. tarkkoja), vaikka enempi uskonkin 3xpäivässä systeemiin.
Tässä esimerkkipäivä, tai aika samanlaisia ne aina on kun ei jaksa miettii.

aamupala (n. klo 9)

riisiproteiinijauhoa (pääraaka-aine)
pellavasniemenrouhe liotettuna
vehnälese
kookoshiutaleita, mausteita kuten kaardemummaa ja kanelia
iso margariininokare
marjoja tai vaikka hilloa jos raaskii ostaa, yleensä ei

n.klo 12

proteiinisheikki (soijaproteiinijauhetta ja tummaa kaakaota/sokerikaakaota kun tää otetaan treenin jälkeen)

lämmin ruoka (n.klo 16)

paistinpannulla kasviksia (kaalia,porkkanaa yms) tofua 500g/soijarouhetta 100g/+-linssejä, kookos/soijakermaa, tomaattipyrettä/murskaa, valkosipulia yms. mausteita. Tää pata sitten kaadetaan salaattikasan päälle.

välipala n. klo 19 pari näkkäriä, margariinia ja päälle soijarouhetta kasa (gourmeeta eikö vaan), porkkana tai hedelmä tai jotain

illalla ennen ku meen nukkumaan (n. klo 23) reipas kourallinen pähkinöitä. Kerran viikossa hillitty mättö salin jälkeen, esim. karkkia 300g.

Salilla käyn 3xviikossa, ratsastan+käyn sählyssä kerta viikkoon, poljen kouluun 2-5 päivänä yht. 17km.

Prodea tulee ehkä 170g päivässä (vähän kompsoin sitä että kasviproteiini saattaa imeytyä huonommin kuin eläinperäinen).
Mun mössöt on kyllä niin askeettisia etten odota kenenkään (muun?) täysjärkisen syövän vastaavia, että tiedä sitten oliko tästä mitään hyötyä:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom