Vatsaystävällinen rautavalmiste?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
... vai onko sellaista yleensä?

Meikäläisen masu ei nimittäin oikein tahdo noita rautatabuja kestää, ainakin Retafer sai joskus aikaan infernaaliset vatsakivut ja "toimintahäiriöt" :urjo:

Kannattaisiko vaihtaa suosiolla luontaispuotien nestemäisiin rautavalmisteisiin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rautavalmisteiden farmakologia menee ainakin minulla yli kovaa ja korkealta, joten mitään hyviä neuvoja ei ole luvassa. Itse pystyn ottamaan yleensä ilman merkittäviä ongelmia 100mg retafereja, otan ne yleensä c-vitamiinin kanssa. En tiedä kuinka tarkkaan olet tutustunut aiheeseen, mutta suosittelen lukemaan tuon ajatuksella läpi:

http://www.medicina.fi/fato/38.pdf

Jos syy käyttöön on vaikkapa kuukautiset, niin toimivaa valmistetta voinee etsiä yritys-erehdys-periaatteella, muuten taitaa olla paras kääntyä lääkärin puoleen.

Mitenkä tuon lisäraudan ja -c-vitamiinin nauttimisen kanssa kun joskus oli jotain puhetta siitä että ainakin joillain määrillä tosta yhdistelmästä tuli joku pro-oksidantti vai mikä se oli.
Popsiiko porukka muuten yleensä rautaa lisäravinne muodossa ja jos niin miten paljon?

Originally posted by Jortsu
Popsiiko porukka muuten yleensä rautaa lisäravinne muodossa ja jos niin miten paljon?

Otan rautaa (100mg Retaferia) vain n. viikko ennen ja jälkeen verenluovutuksen. Lienee aika turhaa muulloin. Paitsi ehkä mun kannattaisi vetää sitä joskus muulloinkin, ihan vaan ruokahalua kohentamaan, mulla se jonkun verran lisää ruokahalua.

Mitään mahaongelmia ei oo ollu. Otatko Gillyanne rautatabusi ruoan kanssa vai tyhjään mahaan? Gefiluskapselit helpottaa mun (harvinaisia ja lieviä) mahaongelmia suht hyvin.

Not. Ei to-del-la-kaan. Ainakaan mä en koskis noihin mistään hinnasta. Ei oo tervettä touhua ja sama homma on kaikkien evästen ja mehujen yms. kanssa mihin on lisätty rautaa. En muista nyt perusteluja, mutta sen verran ehdottomat olivat että uskoin kerralla ja täytyy joskus taas lukasta ne.

Originally posted by Iivili
Mitään mahaongelmia ei oo ollu. Otatko Gillyanne rautatabusi ruoan kanssa vai tyhjään mahaan? Gefiluskapselit helpottaa mun (harvinaisia ja lieviä) mahaongelmia suht hyvin.

Muistaakseni olen aina ottanut ruoan kanssa. Siitä nyt on tosin jo jonkin verran aikaa, kun olen viimeksi lisärautaa popsinut, joten muisti ei ihan loppuun asti pelaa... Mulla on kuitenkin aina ollut taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin, ja kun me tytöt joudumme kuitenkin "luovuttamaan verta" kuukausittain, niin ajattelin että pieni täydennys voisi taas olla paikallaan... Varsinkin, kun verenluovutusta sanan varsinaisessa merkityksessä tulee myös silloin tällöin (tosin liian harvoin, hyi minua:evil: ) harrastettua.

Nat_Uralille kiitokset linkistä, tutustun siihen heti kun ehdin:)
Ja selvennyksenä, mitään anemiaa tai muita vakavia terveysongelmia ei ole, vaan kyse on ihan vain "lisäravinteena" popsimisesta (olipas hölmösti sanottu, mutku en nyt keksi parempaakaan ilmausta);)

Mitenkä tuon lisäraudan ja -c-vitamiinin nauttimisen kanssa kun joskus oli jotain puhetta siitä että ainakin joillain määrillä tosta yhdistelmästä tuli joku pro-oksidantti vai mikä se oli.

Tiedätkö luotettavan tutkimuksen, jossa tuota olisi havaittu tapahtuvan ihmisessä? En käytä rautaa lisäravinteena (mitä sillä nyt tarkoitettiinkaan?), enkä tunnekaan ketään joka käyttäisi.

Gily: Miksi haluat syödä rautaa lisäravinteena? Minä en ainakaan ole tietoinen anemian lisäksi mistään hyvistä syistä sen käyttöön. Lähinnä laihduttaessa hemoglobiini tuntuu menevän alas ja silloin otan sitä kuurimuotoisesti. On joutunut aika paljon tinkaamaan verenluovutuksessa, kun eivät ole halunneet antaa rautaa 180 hemoglobiiniarvolla :)

Originally posted by Gillyanne
... vai onko sellaista yleensä?

Meikäläisen masu ei nimittäin oikein tahdo noita rautatabuja kestää, ainakin Retafer sai joskus aikaan infernaaliset vatsakivut ja "toimintahäiriöt" :urjo:

Kannattaisiko vaihtaa suosiolla luontaispuotien nestemäisiin rautavalmisteisiin?
Retafer on edullinen valmiste, mutta konventionaalisena depot-tablettina se aiheuttaa monille ruoansulatuskanavan ärsytystä.
Obsidan on tabletin (kapselin) rakenteeltaan paljon kehittyneempi. Se perustuu enteropäällysteisiin (mahahapon kestäviin) rakeisiin, joita on yhden kapselin sisällä 300-400 kappaletta. Tämän takia Obsidan on huomattavasti Retaferia "vatsaystävällisempi". Tosin hintakin on täysin eri luokkaa. Muita valmisteita ovat esim. Maltofer ja Spartocine.
Maltofer tuskin aiheuttaa GI-kanavan ärsytystä, mutta koska rauta on siinä kolmen arvoisena ionina, on imeytyminen huomattavasti heikompaa kuin kahden arvoista ionia sisältävissä valmisteissa. Spartocinen kohdalla on huomattava valmisteen alhainen rautapitoisuus/tabletti. Spartocine on myös melko "vatsaystävällinen" , koska rauta on periaatteessa kelatoituneena.

Originally posted by Nat_Ural
Gily: Miksi haluat syödä rautaa lisäravinteena? Minä en ainakaan ole tietoinen anemian lisäksi mistään hyvistä syistä sen käyttöön.

Vastaan Gillyanne puolesta, että meillä naisilla sattuneesta syystä on raudantarve suurempi kuin miehillä... sen enempää inhorealistisiin yksityiskohtiin menemättä:D

Tiedätkö luotettavan tutkimuksen, jossa tuota olisi havaittu tapahtuvan ihmisessä? En käytä rautaa lisäravinteena (mitä sillä nyt tarkoitettiinkaan?), enkä tunnekaan ketään joka käyttäisi.
En, vaan siksi juuri kysyinkin että luin täältä joskus kyseisestä reaktiosta.
Rautatablettejahan myydään luontaistuotekaupoissa / apteekeissa. Niiden popsimista tarkoitin. Onko tarpeellista / edes viisasta. Eli ei ilmeisesti.

Itsekeskeisenä miehenä lainaan omaa artikkeliani

"Raudanpuutteen hoidolla on kaksi päämäärää: normaalistaa ensin veren hemoglobiinipitoisuus ja sen jälkeen elimistön rautavarastot. Remeksen ja Siimeksen (2000) mukaan ferrosulfaatti suun kautta otettuna on edelleen tehokkain ja halvin hoito. Heidän mielestä lukuisat muut kaupan olevat rautasuolat ja -valmisteet eivät anna mitään oleellista etua ferrosulfaattiin nähden. Buccin (1998) mukaan parhaita valmisteita ovat ferritiini, ferroglysinaatti, ferrolaktaatti, ferroglukonaatti ja rautadekstraani. Bucci (1998) suosittelee välttämään ferrosulfaattia, karbonyylirautaa ja ferriortofosfaattia huonomman siedettävyyden vuoksi.
Rauta imeytyy parhaiten tyhjästä mahasta, mutta tällöin sivuvaikutusten mahdollisuus suurenee. On suositeltavaa aloittaa rautasupplementaatio annostelemalla muutaman vuorokauden ajan rautatabletti vain kerran päivässä ja siirtyä tämän totuttelujakson jälkeen annosteluun kahdesti päivässä. Rautahoidon aiheuttamat sivuvaikutukset sivuvaikutukset, pahoinvointi, vatsakouristukset, epigastrinen täyteyden tunne ja ripuli tai ummetus, ovat annoksesta riippuvaisia ja ilmaantuvat noin 15-20 %:lle potilaista. Sivuvaikutusten ilmetessä on syytä vähentää päivittäistä rautatablettimäärää ja ottaa tabletit aterioiden yhteydessä, vaikka imeytymisaste jonkin verran huononeekin.
Suurin osa potilaista sietää rautahoitoa mainitulla totutusannostuksella. Mikäli näin ei tapahdu, hoitoa voidaan yrittää toisella valmisteella. Ferroaspartaatti-, -fumaraatti-, -glukonaatti, -glutamaatti, -laktaatti, ja ?sukkinaatti imeytyvät paremmin kuin ferrositraatti, tartaraatti- ja -karbonaatti. Annostelussa on lisäksi huomattava, että suolasta riippuen raudan osuus vaihtelee: ferroglukonaatissa rautaa on vain 12 % painosta, ferrofumaraatissa- ja sukkinaatissa 33 %.
Suolistossa hitaasti liukenevat rautavalmisteet aiheuttavat mahdollisesti vähemmän sivuvaikutuksia, mutta hinnaltaan ne ovat kalliimpia. Niiden käyttö ei liene kovinkaan perusteltua, sillä rauta ohittaa niissä parhaimman imeytymisalueensa, pohjukaissuolen alkuosan.
Rautahoidon teho voidaan varmistaa noin viikossa todettavalla retikulosyytosilla (tumattomien nuorien punasolujen osuuden lisääntyminen). Retikulosytoosin ilmaantuminen on objektiivinen ja diagnostinen näyttö vallinneesta raudanpuutteesta. Koneellisesti tai mikroskooppisesti laskettu retikulosyyttimäärä ilmoitetaan osuutena veren punasoluista tai absoluuttisena retikulosyyttimääränä (solumäärä/l). Todellista erytropoieesin aktiivisuutta arvioitaessa tulisi ottaa huomioon myös punasolujen absoluuttinen määrä ja se, että voimakkaasti kiihtyneen erytropoieesin yhteydessä retikulosyytit vapautuvat perifeeriseen vereen normaalia epäkypsempinä (Savolainen 2000). Kehittyneet verenkuva-analysaattorit tunnistavat retikulosyyteistä epäkypsiä ja kypsiä muotoja ja ilmoittavat epäkypsien retikulosyyttien osuuden.
Hemoglobiinitaso korjautuu sitä nopeammin, mitä alhaisempi on lähtötaso. Tavallisesti anemian korjaantumiseen rautasupplementaatiolla kuluu 6-10 viikkoa. Tämän jälkeen hoitoa on vielä jatkettava vähintään 4-6 kuukautta elimistön rautavarastojen täyttämiseksi.
On syytä muistaa, että kalsium huonontaa raudan imeytymistä. Jos rautatabletit otetaan ateroiden yhteydessä, kalsium on otettava aterioiden välillä tai päin vastoin. Mahalaukun pH:ta kohottava antasidilääkitys voi myös ehkäistä raudan imeytymistä."

Rautatabuista suomeksi:

retafer tabletti sulaa jo mahassa, ärsyttää vatsaa.

obsidan kapseli hajoaa vasta ohutsuolessa, ei rasita vatsaa.

Originally posted by tiinuli
Vastaan Gillyanne puolesta, että meillä naisilla sattuneesta syystä on raudantarve suurempi kuin miehillä... sen enempää inhorealistisiin yksityiskohtiin menemättä:D

Niin, kuukautisiin liittyvää anemiaa minä ajattelin. Ajattelin tuolla lisäravinteena syömisellä sitä, että syödään vaikka hemoglobiini on korkealla. Ehkä tajusin sitten homman väärin. Ilman muuta käyttö on täysin ymmärrettävää, kun sillä yritetään normalisoida hemoglobiinipitoisuus.

Niin, kuukautisiin liittyvää anemiaa minä ajattelin. Ajattelin tuolla lisäravinteena syömisellä sitä, että syödään vaikka hemoglobiini on korkealla. Ehkä tajusin sitten homman väärin. Ilman muuta käyttö on täysin ymmärrettävää, kun sillä yritetään normalisoida hemoglobiinipitoisuus.

Jep, tajusit väärin:D No joo, se "lisäravinteena" oli tosiaan aika epäselvä/huono ilmaus, mutten tosiaan keksinyt parempaakaan... eli kyse siis on tosiaan juurikin tuosta Tiinulinkin esiinottamasta seikasta. Lisättynä sillä, että punaista lihaa ja varsinkin sisäelimiä tulee syötyä tätä nykyä aika harvoin, ja toisaalta kova harjoitteluhan ymmärrykseni mukaan kuluttaa elimistön rautavarastoja...?

Niin , rautakuurilla ei hemoglobiinitasoja pysty nostamaan yli kehon "normaali" tason. Itse nautin rautalääkkeet aina ennen nukkumaaan menoa niin vatsakivut eivät haittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom