Vatsavaivat ja imeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tamma
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Onko täällä muita vatsavaivaisia? Itselläni on ongelmana hidassuolen liikkuminen etenkin sigmasuolen alueella, huono ruoan imeytyminen ja erilaiset turvotustilat. Milloin kerää nestettä, milloin ei..Milloin vatsa on kuin 6kk:lla raskaana olevalla.. Milloin oksennuttaa kun ruoka ei imeydy, milloin voi pahoin kun vatsan toiminta on niin hidasta.. Milloin maha krampaa...jne..Ajoitain ruoka tulee läpi kuin vesisuihkuna.

Ja kyllä minua on tutkittu :urjo: Ja mitään suurempaa syytä ei ole löydetty. Antioksidanttiklinikka antoi hetkellisen avun, mutta sekin loppui lyhyeen..:curs:

No tarkoitus ei ollut marmattaa vioista vaan siitä miten te muut hoidatte vatsavaivaoista huolimatta ruokailun? Oisko vinkkejä, miten muut hoitaa vatsavaivojen kanssa treenaamisen ja syömisen? Itselläni välillä on hyviä aikoja ja silloin treeni ja proteiini(n 120 g-230 g ) naksuu suuhun hyvin, mutta huonoina aikoina proteiinijuomat korvaa aikapaljon ruokia.

Kuulemani mukaan monella kilpailijalla on runsaasti vatsavaivoja ja olispa kiva kuulla miten niitä hoidatte:hyper: :hyper:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Hieman asian vierestä...
Itse myös taistelen vatsavaivojen kanssa. Verikokeissa kävin ja keliakiavasta-aineet positiiviset, vielä edessä kesäkuussa ohutsuolibiopsia, jotta saadaan varmistus asiaan. Viljoja pitää siihen asti syödä... koko ajan vatsa turvoksissa ja kramppeja myös, ei kivaa. Yritän kuitenkin sinnitellä, helpottaa kuitenkin kun vaivaan kuitenkin löytyy syy, jonka voi hoitaa.

Tähän voisin itsekin hieman "avautua" näistä vatsavaivoistani, jos tästä on jollekin vaikka jotain hyötyä..

Eli vuosia olen kärsinyt erittäin herkästä vatsasta, mutta oireet ovat olleet hyvin kausittaisia. Se reagoi liian nopeaan syömistahtiin, liian nopeaan palkkarin juomiseen, liian vähäiseen pureskeluun ja tiettyihin ruoka-aineisiin (kuten maito ja peruna) kramppamalla erittäin kivuliaasti ja menemällä sekaisin. Oireet ajoittuvat lounasaikoihin klo 12 ja 14 välille. Kouluruokakin oli vähän aikaa sitten sula mahdottomuus, sillä lounas piti jättää kesken ja juosta vessaan vatsan krampatessa. Välillä sitten reaktio oli täysin päinvastainen eli esim ulkomaanreissulla tai ylipäätänsä jossain matkalla vatsa vetää itsensä täysin "tukkoon", eikä vessaan ole asiaa ollenkaan. Pisin aika taitaa olla reilu viikko..tervettä.. Eli tän ongelman kanssa ollaan menty äärestä laitaan.

Reilu kuukausi sitten päätin ottaa härkää sarvista ja selvittää tän ongelman: keliakia- ja laktoositestit olivat normaalit, eikä paksusuolen tähystyksessä ollut mitään. Tän viikon tiistaina sain sitten Suomen eräältä huippu gastroenterologilta vastauksen tähän vaivaan eli kyseessä on kaikista pienistäkin oireista päätellen ärtynyt paksusuoli. Paksusuolella on normaali autonominen refleksi lähteä liikkeelle, kun sinne tulee ruokaa, mutta mun tapauksessa nämä refleksi on yliherkkä aiheuttaen nämä kaikki ongelmat. Lääkärin mukaan tulen kärsimään tästä vaivasta loppuelämäni, eikä sitä voida hoitaa spesifisti. Apteekista saa reseptillä paksusuolen pinnalle suojaavan kalvon muodostavaa lääkettä ja liikaa happamuutta (tämäkin siis mahdollista) tasoittavaa lääkettä. Ajattelin ottaa toisen näistä käyttöön kun dieetti loppuu. Lääkärin mukaan vitivalkoinen vilja ja valkoinen sokeri pahentavat oireita, joten näitä kannattaa välttää. Puhtaasta, suht kuitupitoisesta ruuasta mun vatsa on tykännyt näin dieetillä, eikä ongelmia ole ollut.

Elikkä näin..

Täällä myös yksi joka kärsii kyseisistä vatsaoireista.Vatsavaivat ovat kiusallisia ja saattavat jopa rajoittaa/hankaloittaa elämää :( Tuntuu välillä, että ihan sama mitä syö niin vatsa vaivaa. Useimmiten ilmaa ja turvotusta. Viime aikoina ollut myös kramppeja ja pahoinvointia. Laktoosi-intorelanssi minulla on, mutta ei selitä kaikkia vaivoja. Epäilen itse myös ärtynyttä paksusuolta. Nämä kaksi vaivaa imeisesti voivat olla samanaikaisesti. Ja jos suolen saa "kuntoon" voisi maitoakin alkaa syödä normaalisti.

Itsellä pahimpia oireiden aiheuttajia ovat raakat juurekset ja yleensäkin suuret kasvismäärät. Myös leipä saattaa aiheuttaa oireita, vaikka syön yleensä hiivatonta täysjyväleipää. Perunasta/pastasta ja riisistä olin pitkään erossa, mutta nyt olen taas alkanut niitä syömään pienissä määrin. En tiedä onko mitää eroa...Valkoiset vehnäjauhot ja sokeri tosiaan pahasta tässäkin vaivassa, eivät kyllä kuulu ruokavalioon. Myös kaikki keinomakeutetut makeiset ja esim proteiinipatukat saavat massun sekaisin.Niin ja useimmiten myös kahvi :( Kuten Cirppu jo toikin esille pitäisi ruoka pureskella hyvin, tätä olen yrittänyt opetella :) tärkeintä on oppia tunnistamaan omaa vatsaa ärsyttävät ruoka-aineet. Mutta tämä on kyllä helpommin sanottu kuin tehty.

Tällä hetkellä en ole kyllä dietillä. Melkein uskaltaisin väittää, että dietillä vaivani ovat vähäisempiä. Johtuu, ehkä pienemmistä ruokamääristä...

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom