Vatsan turvottelu treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mari74
  • Aloitettu Aloitettu
Menee hermot tuohon vatsaturvotukseen, onko mussa joku vika?

Joo tiedän, että vatsalihasten treenauksen jälkeen vatsa turpoaa, mutta nyt kun katsoo peilistä äskeisen treenin jälkeen, niin oon kun viimeisellä kolmanneksella raskaana, argh.
Teenkö mä jotain väärin?

Eli siis aloittelija oon ja treenannut viime kesästä, pääasiassa kotona eli omaa painoa hyväksikäyttäen lattialiikkeitä. Vatsojen osalta oon tehnyt kerran pari kertaa viikossa 2-4 minuutin kestoista raskasta sarjaa melkein jatkuvalla pidätteellä vaihdellen asentoja (suorat, sivut, ala/ylävatsajne.). lisäksi teen syvien vatsalihasten jännittelyjä usealla eri asennolla. Huimastihan vatsoissa on voimat kasvaneet, alussa en pystynyt kun tekemään juuri mitään ja tosissaan nyt menee pari minuuttia jatkuvalla pidäkkeellä jalat iri maasta sekä jalkojen suorana nosto ja lasku ilman maahan laskua (joo, on huono selittämään sorry).

Alkuun vyötärönympärys pieneni kyllä muutamia senttejä, kunnes päästiin 76 cm:iin (aamulla mitattuna, kireä mitta vielä ilman syömistä ja juomista, oon 180-senttinen), mutta sen jälkeen on tullut lisää muutama sentti. Mutta kun kävin kehonkoostumusmittauksessa niin puolessa vuodessa oli lihasta tullut huimat 100 grammaa keskivartaloon :D (rasvaa sen sijaan oli lähtenyt kyllä).

Mutta mun henkinen ongelma on nyt se, että mun tasapaksussa ruumiinrakenteessa mikään treenaaminen ei näytä tekevän vyötäröä yhtään enempää. Päinvastoin tuo vatsa näyttää kasvavan vaan lisää. Mutta eihän 100 grammaa nyt voi mitenkään tehdä senttejä vyötärölle lisää? Ei kai?

Nyt tilanne on sellainen, että kun treenaan, niin seuraavan pari vuorokautta tuo vatsa pullottaa aika lailla ja sitten olisi jo seuraavan treenin aika. Himskatti kun treenaamisesta ei näytä olevan mitään iloa vyötärön saavuttamiseen.

Kysymys on siis se, että oonko mä yksin tän ongelman kanssa ja voiko tälle tehdä mitään. osa musta haluaisi lopettaa koko treenaamisen, jolloin vyötärönympärys kutistuisi siihen 76:een ja ei olisi melkein jatkuvasti turvonnut mutta osa musta tietty haluaisi jatkaa, kun selvästi on voimat kasvanut ja pystyn nyt liikkeisiin, joista en aiemmin voinut edes unelmoida ja voitan avokin vatsoissa ;)

Teetkö siis muuta treeniä ollenkaan noiden vatsojen lisäksi?
Jos nättiä vyötäröä haet, niin kannattaisi treenata myös vyötärön ylä-, ala-, ja takapuolella olevia lihaksia, kun kuitenkin ryhdikäs yläkroppa, pyöreät pakarat ja timmit reidet on mun mielestä ihan olennaista sen kropan kauniin siluetin luomisessa. Lisäisit vaikka treeniisi punnerruksia, dippejä, kyykkyjä, kyykkyhyppyjä, kulmasoutua painoilla...

Mullakin yleensä vatsa turvottaa treenin päälle, mutta hellittää iltaan tai viimeistään seuraavaan aamuun mennessä. Juotko tarpeeksi vettä? Entäs ruokailut, tuleeko iltaisin paljon hiilihydraatteja?

Muutamalla eristetyllä liikkeellä kropan tietyn kohdan muokkaaminen hyvännäköiseksi on käsittääkseni varsin hankalaa, jos ei sen lisäksi tee (järkevä syöminen, muun kropan treenaaminen) sit muuta.

Siis pullistuuko se vatsasi sen jälkeen, kun olet syönyt tai ottanut palkkaria? Vai missä kohtaa se turvotus alkaa? Täytyy sano, että en kyllä ymmärrä, miten vatsalihasten treenaaminen saisi aikaan mahan turpoamista itsessään. Ainoa, mitä keksin, on että treenaat vatsoja rasittaessa alaselkäsi sen verran loppuun, että treenin jälkeen et jaksa enää seistä ryhdikkäästi vaan selkäsi menee notkolle ja siitä tulee vaikutelma pullottavasta vatsasta. Tai että jatkuva vatsojen hinkuttaminen saa lihakset siellä lantion/pakaroiden/selän seudulla kiristymään samalla lopputuloksella. Mietin aluksi, johtuuko notkoselkäisyys lonkankoukistajien kiristymisestä, koska istumaannousuthan kuormittavat niitä aika lailla, mutta en sitten ollutkaan varma, että olisiko sillä juuri päinvatsainen vaikutus lantion kallistumiseen. :D

Mietin aluksi, johtuuko notkoselkäisyys lonkankoukistajien kiristymisestä, koska istumaannousuthan kuormittavat niitä aika lailla, mutta en sitten ollutkaan varma, että olisiko sillä juuri päinvatsainen vaikutus lantion kallistumiseen. :D
Kireät lonkankoukistajat vetävät kyllä selkää notkolle, nk. anterior pelvic tiltiin.

Mun kokemus on se, että tuollainen paikallinen mahan turvotus on melkein aina liitännäinen ruoansulatukseen. Toimiiko sulla kuitenkin maha normaalisti? Jos on siinä pahaa häikkää, niin treeni saattaa joissakin tapauksissa ärsyttää suolistoa ja saada aikaan tuollaista. Vähän oudolta mustakin kyllä tuntuu, että vain vatsalihakset tai -kudokset turpoaisivat ja säilyisivät siinä tilassa monta päivää. Tuo Delgadon ehdotusta notkosta saattaa myös olla ihan varteenotettava selitys.

Kiitos hyvistä vastauksista. Siis joo teen myös muuta kroppaa, en vaan vatsoja toki. Pakarat on hyvässä kunnossa, reidet mulla on heikot, koska polvien vuoksi on varsin rajoitettua mitä niillä pystyy tekemään esim kyykyt ei onnistu. Selkälihakset on heikommat kuin vatsat, mutta niiden kanssa teen töitä myös. Treeninjälkeistä turvotusta oon huomannut myös reisissä, tosin ei se kovin suurta ole eikä kestä kovin kauaa. Pitäis varmaan oikein mitata ennen ja jälkeen sen treenin tuo kroppa, niin tietäisi. Anterior pelvic tiltistä ei ole kysymys eli ryhtikysymys tämä ei ole.

Tuota paikkaria aloin miettiä. kun siitä mainittiin ja suolistoasiaa, koska ite kun kotona teen niin heti treenin jälkeenhän ruoan otan ennen kuin kylppäriin peiliin meen ja sitä pullotusta ihailen. Voisko se omaan tasoon nähden raskas treeni jotenkin sitten saada suoliston johonkin ihmestaassitilaan ja kerätä ilmaa kun vedän siihen heti päälle maitoa +maitorahkasekoituksen (laktoosittomina kylläkin)? Pitäiskö kokeilla jotain muuta proteiinia (pavuista pitäis jotain kehitellä siinä tapauksessa, vehnää, soijaa ja lihaa en käytä) , mut millä ihmeellä saada purkki jotain papuja alas? Ja joo mun suolisto on vähän herkemmästä päästä ollu aina.

Otin äsken uuden mitan kun oli siis parisen tuntia treenin jälkeen ollut syömättä ja nyt oli 82 cm eli siinä on sellainen 2-3 senttiä jäljellä enemmän kuin aamulla Nyt se ihmepullotus on kyllä hävinnyt joo, välillä häviää välillä ei, mutta muutama sentti siihen kyllä jää. Voisko toi 2-3 senttiä mennä normaaliin treeninjälkeiseen turvotukseen?

Mut silti mua ärsyttää kun toi vyötärönympärys ei pienene ollenkaan vaan hitaasti suurenee. Puolen vuoden sisällä siis on hävinnyt 2 kiloa rasvaa ja lantionympärys on pienentynyt, mut ei tuo vyötärö, mikä tekee tietty sen, että näytän entistä enemmän tasapaksulta :D Rintojen (jotka on sit aika pienet) alta oon 84 senttiä ja lantiomitta on 99 senttiä. Rasvaa on enää vaikea saada nälkiintymättä lähtemään, koska multa lähtee sitten loputkin lihakset, BMI on 19,5 nimittäin enkä mä tässä laihtua haluaisikaan todellakaan vaan tulla voimakkaammaksi. Ottaa päähän se että treenaa ja treenaa ja siltikin lantiolta sopivat vaatteet kirraa vatsasta. Mut en sit tiedä, mitkä on pitkien normaalien ja terveiden naisten mitat? Jos mä haikailen jotain, mikä ei oo mahdollista ees saavuttaa mun kropalla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom