Vatsan pömpähdys, apuja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmana alavatsa. Mulla on aina suorat vatsalihakset olleet paljon vahvemmat kuin syvät, joten olen yrittänyt nyt treenailla sitten suhteessa enemmän niitä syviä. Tehty on vatsapyörät, lantionnostot ja pilateksessakin olen käynyt suht säännöllisesti jo yli vuoden.

Ongelma vaan on, että vaikka massu menee tosi littanaksi, muutama tunti treenin jälkeen se "pompahtaa" pömpöksi taas :(
Olen ollut huomaavinani, että "pömpähdys" tapahtuu nopeammin, jos olen samalla kertaa treenannut suoria vatsalihaksia tai selkää, voisikohan kyse olla jotenkin väärästä lantion asennosta tai jostain?

Onko kukaan muu törmännyt mokomaan, ja tietääkö kukaan mitä asialle vois tehdä?

...

Vähän samasta ongelmasta kärsin minäkin, eli pömppömasusta. Olen sitä vastaan taistellut jo 10 vuotta, ainakin, ja tullut siihen tulokseen, että se nyt vaan kuuluu mun ruumiinrakenteeseen. Nyt, vasta n. 3-kymppisenä, alan hyväksymään tämän tosiasian.

Olen laihduttanut, reenannut vatsoja aivan hulluna mitä erilaisimmilla tavoilla: ei mitään vaikutusta. Saisin massun litteämmäksi ilmeisesti vain poistattamalla joitakin sisäelimiäni.... :rolleyes:

Eli eipä musta sulle apua ollut, mutta kohtalotoveri kuitenkin...

Älä suotta lopeta taistelua! Ei se mitenkään mahdotonta ole, vaikkakin vaatii työtä. Massu VARMASTI menee sisään jos lihakset on kondiksessa ja päällä ei ole hirveitä läskejä.

Suurimman osan ajasta mun massu on nykyään mukavan litteä, lukuunottamatta noita satunnaisia "pömpähdyksiä", varsinkin jos muistan tehdä muutaman pilatesrullauksen aamuin illoin, plus treenin jälkeen, voin välttää "pömpähdyksen", ilmeisesti siis kyse voi mun tapauksessa todella olla esim. väärästä lantion asennosta. Kun rullailen, kiristystä tuntuu lonkankoukistajissa tai selässä, riippuen salipäivän luonteesta.

Ei vaan aina jaksaisi niitä rullauksia tehdä, ehkä pitäisi sit muuten venytellä enemmän tai jotain. Vaan ei sekään oikein tunnu auttavan, ehkä sitten ajan kanssa...

Jos masu pömpöttää, ilman että kyse on rasvakerrostumista, lienee syy tosiaankin syvien vatsalihasten heikkoudessa. Ainakin meikäläisen keskivartalo on melkoisen pömppö, jollen muista pitää syviä vatsiksia tiukkana (no, löytyyhän tuosta pieni makkarakin kyllä... mutta pieni vaan :D :nolo: )

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että naisen vatsan ei todnäk kuuluisikaan olla pyykkilaudanlitteä, vaan kevyesti pyöreä ja kaartuva... ;)

Gillyanne sanoi:
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että naisen vatsan ei todnäk kuuluisikaan olla pyykkilaudanlitteä, vaan kevyesti pyöreä ja kaartuva... ;)

Itse asiassa omasta mielestäni "tavallisella" naisella hurjan kireä vatsa ei ole ensinkään naisellinen. Mutta ehkä pihlajanmarjat vain ovat happamia...

Hormonitkin muuten vaikuttavat asiaan: Nuvaringin myötä massuni pömpöttää jokseenkin koko ajan samoin kuin aiemmin ennen kuukautisia. Olen päättänyt, että siinähän pömpöttää, en jaksa asiasta paineita ottaa.

Poikittainen vatsalihas + lantiokorin ja alaselän asento. Siis tietty sen lisäks että rasvaa ei lihasten päällä ole.

Poikittaisesta vatsalihaksesta löydät pakkikselta tietoa hakua käyttämällä. Harjoittelun lisäksi kevyttä jännitystä voi opetella pitämään jatkuvasti. Itse aina kun huomaan ryhdin lysähtäneen (seistessä, istuessa, liikkuessa) korjaan ryhdin ja otan poikittaisen vatsalihaksen kevyen jännityksen. Olo on kuin eri naisella näin pienen korjauksen jälkeen.

Lantiokorin ja alaselän asentoon vaikuttavat negatiivisesti kireät lonkankoukistajat ja alaselkä sekä selkälihaksia suhteessa heikommat vatsalihakset. Eli pylly on pystyssä, alaselkä notkolla ja maha pömpöttää edessä. Veljeni on juuri tällainen tyyppi esimerkki, vaikka vatsalihakset paistavat niin vatsa pömpöttää ja pakarat näyttävät isommilta mitä ovatkaan. On jalkapalloilija, eikä oikein jaksa venyttely kiinnostaa...

Harjoittelun lisäksi kevyttä jännitystä voi opetella pitämään jatkuvasti. Itse aina kun huomaan ryhdin lysähtäneen (seistessä, istuessa, liikkuessa) korjaan ryhdin ja otan poikittaisen vatsalihaksen kevyen jännityksen.

Mä olen miettinyt tuota... Massu nimittäin pysyy litteänä, jos tosiaan päivän mittaan "korjailen". Tekeekö kaikki noin? Vai pysyykö massu littanana ihan "itsestään" sitten kun lihakset ovat tarpeeksi vahvat?

Tässä on nyt noin vuoden verran säännöllisesti tullut noita poikittaisia treenattua...

Miuku sanoi:
Mä olen miettinyt tuota... Massu nimittäin pysyy litteänä, jos tosiaan päivän mittaan "korjailen". Tekeekö kaikki noin? Vai pysyykö massu littanana ihan "itsestään" sitten kun lihakset ovat tarpeeksi vahvat?

Tässä on nyt noin vuoden verran säännöllisesti tullut noita poikittaisia treenattua...

Luulisin, että mahan ollessa aina litteä lihaksissa on aina pieni jännitys päällä (että lantio pysyy oikeassa asennossa), mutta kun lihakset ovat riittävän vahvat, ne eivät väsy, joten jännitystä ei huomaa. Ja kun on tarpeeksi kauan aina korjannut asentoaan, sen oppii ja on luonnostaan aina korjatussa asennossa. Eli lihaksia jännittää kyllä mutta ei tietoisesti.

reinhardt sanoi:
Hormonitkin muuten vaikuttavat asiaan: Nuvaringin myötä massuni pömpöttää jokseenkin koko ajan samoin kuin aiemmin ennen kuukautisia. Olen päättänyt, että siinähän pömpöttää, en jaksa asiasta paineita ottaa.

En sittenkään ole ainut, kaksi vuotta sitten kun aloin rengasta käyttämään, alkoi minun "pömppöongelmani". Aiemmin ei ollut moisesta tietoakaan kuin kuukautisten alla.

MerZi sanoi:
En sittenkään ole ainut, kaksi vuotta sitten kun aloin rengasta käyttämään, alkoi minun "pömppöongelmani". Aiemmin ei ollut moisesta tietoakaan kuin kuukautisten alla.

Siinä vihkosessa luki sivuvaikutuksissa "alavatsaturvotusta", muuten ei olisi tullut mieleenikään epäillä renkulaa. Mutta hyvä, etten minäkään ole ainut, olen välillä miettinyt, että olenko sittenkin vain lihonut mutten halua myöntää sitä itselleni. :rolleyes: Tietty aika kummaa lihomista, kun muualle ei vaikuta -ei edes vaa'an lukemaan. Sorry :offtopic:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minulla ei ole koskaan (aikaisemmin) ollut vatsan kanssa mitään ongelmia, koska kaikki ylimääräinen kertyy reisiin, jos kertyy. Muutaman viikon sisällä olen silti huomannut, että vatsani on alkanut pömpöttämään. En tiedä onko ruokavaliolla vaikutusta asiaan, jätin protskupatukat pois, mutta en usko enää sen johtuvan niistäkään. Ongelma ei ole se, että vatsa pömpöttäisi jatkuvasti, vaan aina silloin tällöin (esim eilen ennen nukkumaanmenoa)

Joku sanoi, että alan olemaan siinä iässä, että näin käy (parikymppinen)Toinen epäili ruoansulatusongelmia. Itse seurailen vielä tilannetta, toivottavasti ei mitään pysyvää !

Tämä ongelma on sitten ratkennut. Otin vatsat kunnolla mukaan treeniin ja jo lakkas pömpötys. Ainakin sen verran, ettei haittaa enää mua.

Eikä tarvinnut niin hirveästi mitään muuttaakaan. Tajusin vaan, että muille lihaksille kun tulee vedettyä lämmittelysarjoja, niin vatsoille ei ole tullut tehtyä niin. Ja kun otin ne 2 puuttuvaa sarjaa mukaan vatsatreeniin niin jo alkoi näkyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom