vatsalihaksista raskauden jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Varmaan aiheena ollu sen sata kertaa...
Synnytyksestä kohta 4 kk. Vatsoja en ole vielä tehnyt,muutakuin ns "koonti"liikettä ja poikittaista. Jokos niitä saapi oikein ruveta tekemään?

Sit sellainen havainto että pallean seutu ikäänkuin pullottaa:eek: Ööh, niinku vatsa alkais nykyisin ylempää..(olipa järkevästi sanottu) Ymmärtääköhän kukaan? Yleensa sanotaan että puolivuotta on se aika kun keho palautuu,pitänee vielä odotella.Näytän siis aika tasapötköltä vatsan kohdalta varsinkin sivusta katsottuna.Kiloja ei jäänyt yhtään ylimääräistä,mutta pötkömäiseen muotoon löytyy kyllä syy siitäkin kun takamus on rupsahtanut salin puutteesta.
Kuinka aktiivisesti oletta salille palanneet? Kun tuntuu ettei 2 pienen äitinä ole enää aikaa.

Vähän :offtopic: mutta vatsojahan pystyy treenaamaan hyvin kotonakin, esimerkiksi voimapyörän avulla..

Itselläni ei ole vielä lapsia, joten muuten en sitten osaakaan auttaa.. :(

Vähän :offtopic: mutta vatsojahan pystyy treenaamaan hyvin kotonakin, esimerkiksi voimapyörän avulla..

Itselläni ei ole vielä lapsia, joten muuten en sitten osaakaan auttaa.. :(

Jep. Ja kysyinkin juuri vatsaliikkeistä RASKAUDEN jälkeen. Toki tiedän miten vatsoja yleensä treenataan.
Mutta heti ei saanut alkaa kunnolla muistaakseni.

Synnytyksestä on sulla jo sen verran aikaa, että vatsoja voinee pikkuhiljaa alkaa treenailla. Tee kuitenkin pari yksinkertaista testiä asian varmistamiseksi.

1. Jännitä massu ja painele samalla sormilla keskiviivan kohtaa. Jos sormet eivät "uppoa" sisään, ovat suorat vatsalihakset palanneet paikoilleen.

2. Supista lantionpohjan lihakset. Hyppele haara-perushyppyjä ja säilytä samalla jännitys lantionpohjassa. Jos onnistuu, on lantionpohjakin palautunut riittävästi.

Kun läpäiset molemmat testit, voit alkaa rauhassa hinkkaamaan vatsoja. Lihakset voivat alkuun kaivata herättelyä ja voimat olla hukassa, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Itse taapersin salille samana päivänä kun synnäriltä pääsin. Vatsat otin ohjelmaan vasta puolen vuoden kuluttua (kuuluvat inhokkiliikkeisiini, joten en pitänyt kiirettä). Vatsan pötkömuoto alkoi hävitä joskus puolen vuoden jälkeen ja päkki oli näkyvissä vuoden kuluttua synnytyksestä. Suorien vatsalihasten voimat eivät täysin palautuneet, mutta en ole niitä mitenkään verenmaku suussa treenannutkaan. Good hunting!

Heippa Hemina! Mikäli sinulle ei ole tehty sektiota, niin aikarajaa vatsalihaksien tekoon ei ole. Tärkein sääntö on se, kun et tunne kipua. Sairaalassa ja neuvolassa sinulle on varmaan jo kyllästymiseen saakka hoettu, että erityishuomio kannattaa kiinnittää lantionpohjalihaksiin. Ne ovat tärkeitä, jotta pysyy sisuskalut paikoillaan, eikä p* sitten tulevaisuudessa karkaile. Tsemppiä treeneihin!:thumbs:

Keisarinleikkaushan se enempi laittaisi jarrua tuohon vatsalihastreeniin. Koonnot, poikittaisen lihaksen ja lantionpohjanlihasten treeni on suuressa arvossaan raskauden jälkeen ja tietenkin se, että hallitset keskivartalon myös muussa treenissä. Omaa kehoaan syytä kuulostella, mutta ei ole mitään estettä treenaamiselle jos olet aiemminkin sitä tehnyt ja muuten hyvässä kunnossa. Hae ensin tuntumaa kevyemmällä treenillä ja kun osaat hallita liikkeet, lisäilet vastusta pikkuhiljaa. Siitä se lähtee:)

Kiitos nyt tuli sellaisia apuja mitä kaipasinkin. Sormet kyllä vielä vakoon uppoo:hyper:ja lantionpohjat on kyllä kohentunu mut kyllä pitää niihin erikseen keskittyä kun ottaa satunnaisen juoksuaskeleen.Juuh,taidan vielä tovin jahkailla suurempien vatsatreenien ajankohtaa.

Heippa! Uutena täällä kirjoittelemassa...tähän asti olen vain lueskellut muiden kirjoituksia. Onko tietoa, jos on tehty sektio, kuinka vatsojen treenaamisen kanssa on? Olen yrittänyt etsiskellä tietoa, mutta tuntuu että ohjeet koskevat usein normaalisynnytyksen kokeneita... Eli itselläni tehty sektio kolmisen viikkoa sitten ja kiirettä ei ole vielä vatsojen treenaamiseen, mutta halu olisi aloittaa kyllä jossain vaiheessa. Oma palautuminen leikkauksesta on ollut hyvä ja kävelylenkit sujuu jo hyvin. Kiitos vastauksista, jos jollain kokemusta tai tietoa!

Jarppiina: ei ole sen kummempaa ohjeistusta sektion jälkeen vatsojen tekemiseen. Tärkeintä on että se vako on mennyt kiinni, joka syntyy jo raskauden aikana. Tietenkin edellytyksenä on että sektio on mennyt suunnitelmien mukaan. Lantionpohja on sektioäideillä paremmassa kunnossa, joten jotain hyötyä sektiosta on :thumbs:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Terve Jarppiina, täällä myös sektiomami, pikkutiipi synty 10.2. Vatsa on yhä liki kuin kuudennella kuulla, mistä tuli taas kuultua eilen isän synttäreillä... Mutta vaava on vasta kuukauden ikäinen, joten kun tajuaisivat ettei heil ole mitään sanomista asiaan... Ei vain jaksais aina kuulla asiasta.:wall:

Nostellanpas hieman tätä aihetta, ja toivotaan että joku ihana ihminen viitsisi kopsata tänne uusimman Oxygenin jutun vatsalihasten treenaamisesta sektion jälkeen. Lähin lehden myyntipaikka on nimittäin ihan liian kaukana jotta sinne pystyisi lähtemään vain lehden perään. :(

taas nostellaan

Mitenkäs sitten tuo vatsan "harjanne" ? Öh,johtuuko se huonoista syvistä lihaksista vai mistä...hoksaatteko mitä tarkoitan?

Aika selvästi näkyy kun jännittää vatsaa tietyllä tavalla...siis silloin jos ei erikseen muista vetää vatsaa sisään.Mitenhän sen saisi pois?Tietenkin jos se johtuu syvistä lihaksista niin niitä treenaamalla.
Teenköhän mä mitään oikein...nimittäin olen kyllä luullut treenailevani syviä vatsalihaksia ja lantionpohjan lihaksia mut tulosta ei oikein tuu.En edes pissaa pysty vielä keskeyttmään:) :eek:

Minä olen alateitse synnyttänyt 4 lasta ja jokaisen takia on tehty episiotomia eli välilihanleikkaus (sen verran isoja lapsia!).
Ne haavat ovat olleet yllättävän kivuliaita hoidettavia ja jarruttaneet lähinnä pomppivaa liikuntaa (juoksu) mutta vatsalihaksia ja lantionpohjaa kannattaa treenata. Kohtu on kuitenkin niin iso lihas että sen palautuminen pieneen kokoon vaatii aikaa ja vatsatreeniä. Siispä anna mennä vaan! Etenkin jos et kipuile.

Kahdesti olen ollut leikattavana: plastiikkakirurgi teki rasvaimun vatsaan ja poisti laardia ja ylimääräistä nahkaa eli nk. kengurupussin ja sen jälkeen jouduinkin toiseen leikkaukseen munasarjakasvaimen takia! Se lääkäri oli onneksi ystävällinen sielu ja huomioi kauneusleikkausarven tehdessään oman operaationsa.

Harrastan juoksua ja hölkkää, käyn uimassa ja nykyisin olen ahkera salilla kävijä. Silti minulla on rasvaa pallean kohdalla ja arven yläpuolella harjanne. Vatsa on kokeiltaessa kivikova eikä siellä ole mitää rasvaa: kaikki on palleassa.

En todennäköisesti pääse ikinä eroon pallean laardista, näyttää siltä että se on alkanut muuttua jonkinlaiseksi selluliitiksi. Voin vain jatkaa urheilun kanssa elämääni ja estää, ettei mitään ylimääräistä tulisi enää lisää!
Olen kyllä nähnyt naisia, jotka ovat synnytysten jälkeen todella upeita myös vatsasta eikä päällepäin uskoisi heillä olleenkaan mitään raskauksia!
Itse olen niitä, joista näkyy heti kaikki mitä sitä on tullut tehtyä, myös ne myönteiset asiat eli treenatut lihakset.

Heippa, Hemina! Mulla oli kans sellainen "harjanne", jos nyt samaa tarkoitetaan ja se näkyi erityisesti jännittäessä vatsaa selällään ollessa. Multa lähti se rako vasta vähä aika pois ja vähän ennen sitä myös harjanne. Alatiesynnytyksestä aikaa n. 1,4 v. Vatsoja treenasin ja lantionpohjaa alusta asti, mutta täysillä teen vatsoja vasta nyt. Mutta musta se ei tuntunut aiemmin hyvälle kuin vasta nyt. Kuuntele kehoasi.

Kohdun supistumiseen auttaa oksitosiini -> imetys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom