Vastauksia vailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu
1. Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että kuuluuko salilla tulla oikein kunnolla hiki? Itse meen yksijakoisella ohjelmalla pari, kolme kertaa viikossa (käyn siis koko kropan aina läpi), ja mulla hiki nousee pintaan lähinnä vaan alussa kun teen jalkoja ja pyllyosiota. Muuten en sitten siellä juurikaan hikoile.

2. Musta tuntuu, että mulla on kehitys salilla jotenkin pysähtynyt. Onko hyvä kehitys sitä, että aina vaan pystyy suuremmilla painoilla tekemään? Välillä mulle käy jopa niin, että menen ns. takapakkia, kun oon huomannut, että toisinaan pienemmillä painoilla tekeminen tuntuu tehokkaammalta kuin suuremmilla. Silloin saa liikkeen jotenkin tuntumaan paremmin ja just oikeassa paikassa.

3. Vatsalihasliikkeitä kaipailisin uusia. Erityisesti sellaisia, että vois jumppapallon päällä tehdä. Mulle ei kaikenmaailman istumaannousut tee hyvää, koska selässä on sen verran mutkaa, että on oikeastaan vähän vaikeetakin päästä ylös.

4. Ai niin, voisin lisätä tähän vielä tällaisen kyssärin. Miten mun pitäisi treenata, jotta saisin kroppaa kiinteämmäksi, mutta laihtua en saisi ollenkaan. Olen nyt 175 cm pitkä ja n. 60 kg. Haluaisin läskiä pois ja lihasta tilalle. Tällä hetkellä treenaan viitisen kertaa viikossa. Pari kertaa salia + sauvakävelyä ym. lenkkeilyä loput kerrat. Ajattelin tässä keväällä alkaa käymään taas spinningissä kerran viikossa, kun on siitä lajista ollut hiukan taukoa.

1. Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että kuuluuko salilla tulla oikein kunnolla hiki? Itse meen yksijakoisella ohjelmalla pari, kolme kertaa viikossa (käyn siis koko kropan aina läpi), ja mulla hiki nousee pintaan lähinnä vaan alussa kun teen jalkoja ja pyllyosiota. Muuten en sitten siellä juurikaan hikoile.

Jaa-a, hikoilu on yksilöllistä. Minulla hikoilun väheneminen --> loppuminen oli ensimmäisiä vakavan ylikunnon merkkejä. Itselleni hikoilu on sen merkki, että kroppani toimii.

2. Musta tuntuu, että mulla on kehitys salilla jotenkin pysähtynyt. Onko hyvä kehitys sitä, että aina vaan pystyy suuremmilla painoilla tekemään? Välillä mulle käy jopa niin, että menen ns. takapakkia, kun oon huomannut, että toisinaan pienemmillä painoilla tekeminen tuntuu tehokkaammalta kuin suuremmilla. Silloin saa liikkeen jotenkin tuntumaan paremmin ja just oikeassa paikassa.

Minkälaista kehitystä haet? Voimaa vai massaa? Jossain vaiheessahan raja tulee joka tapauksessa vastaan. Mielestäni teet ihan oikein jos välillä "palaat" pienempiin painoihin. Itse olen tehnyt juuri näin: kun lisään rautaa, niin tekniikka luonnollisesti vähän kärsii ennen kuin voimat lisääntyy. Siksi olen välillä tehnyt niillä pienemmillä, jotta tekniikka säilyisi terveellisenä, ja liike ottaisi oikeaan paikkaan. Esim ylätaljaan pakkaa lisätessä kädet ottavat osumaa selvästi enemmän (tarpeettomasti) ennen kuin selkä vahvistuu.

3. Vatsalihasliikkeitä kaipailisin uusia. Erityisesti sellaisia, että vois jumppapallon päällä tehdä. Mulle ei kaikenmaailman istumaannousut tee hyvää, koska selässä on sen verran mutkaa, että on oikeastaan vähän vaikeetakin päästä ylös.

Staattiset pidot (esim lankku, vahvistaa koko keskikroppaa)! Jalkojen nosto kyynärtelineessä. Ei mene selkä mutkalle.

4. Ai niin, voisin lisätä tähän vielä tällaisen kyssärin. Miten mun pitäisi treenata, jotta saisin kroppaa kiinteämmäksi, mutta laihtua en saisi ollenkaan. Olen nyt 175 cm pitkä ja n. 60 kg. Haluaisin läskiä pois ja lihasta tilalle. Tällä hetkellä treenaan viitisen kertaa viikossa. Pari kertaa salia + sauvakävelyä ym. lenkkeilyä loput kerrat. Ajattelin tässä keväällä alkaa käymään taas spinningissä kerran viikossa, kun on siitä lajista ollut hiukan taukoa.

Liikut aika paljon, toivottavasti myös syöt riittävästi, ilman ruokaa ei patti kasva. Olisiko tässä 4. kyssärissä vastaus ekaan kysymykseesi? Ethän vain ole treenannut liikaa liian vähällä ruualla --> ylikunto & hikoilemattomuus? Vaikka vihaankin tuota "kiinteytyä" -sanaa ;) niin keskivartaloa saa "tiukemmaksi" pilateksella tai joogalla. Kokeiltu on ja toimii kuin sata jänistä.

No jos pidät 4min taukoja niin ei siinä hiki kyllä tulekkaan. Hien tulo riippuu yleensä treenimuodosta, niin salilla kuin muussakin urheilussa. Vertaa 100m vs 10000m.

Anna kun kerron salaisuuden. Progressio on tae kehitykseen. Painojen lisäys on vain yksi progression muoto. Ja jos vähennät painoja ET ainakaan kehity. Toki jos tekniikka on pielessä pahemman kerran se on toinen asia.

Aloittelijankin kannattaa iskoistaa päähän, että joko poltat rasvaa TAI hankit lihasmassaa.

PS. epäilen vahvasti, että olet kokenut ylikunnon. Olympiaurheilijatkaan, jotka harjoittelevat 20h viikossa harvoin pääset ylikuntoon. Ylikunto on nykyään selitys numero 1 olla treenaamatta kovaa. Treenaa kova ja huolehdi palautumisesta, niin kehityt.

Itelläni rupes tulee kunnon hiki kun aloin tekee liikkeet oikein ja lyhentämällä taukoja.Alko myös tulokset muuttumaan (parempaan suuntaan siis).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom