Vasen olkapää edessä. Miten treenata?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Nykyinen tyttöystävä huomasi noin vuosi sitten, että olkapääni ovat edessä, varsinkin vasen. Nehän paukahti treenissä vuosi sitten kipeäksi. Kävin fysioterapeutilla ja hän tutki vartaloani. Vasen lapaluu on alempana, samoin olkapää. Selkärangan nikamat saattaa olla kääntyneenä hieman oikealle. Vasen puoli selästä ei ole yhtä vahva.
Vasen olkapääni ärsyttää, koska se on ruma ja välillä hieman "arka". Tuntuu, että kovan selkätreenin jälkeen se on vaan enemmän edessä. Oikea olkapää tuntuu pyöreältä, kun taas vasen olkapää edestä tuntuu hieman terävältä, joten se asento on varmasti vituillaan.
En ole erikseen treenannut etuolkapäitä ollenkaan ja olen tehnyt selälle enemmän sarjoja, kuin rinnalle/etuolkapäille.
Esim. ylätaljassa tanko ei pysy ihan vakaana, koska toinen hartia on alempana. Olenkin nyt kokeillut ottaa leveämmän otteen vasemmalla kädellä, jotta tanko pysyisi vakaana. Tällä tavalla yritän siis rasittaa saman verran vasenta puolta. Maastavedon olen havainnut toimivaksi, ainakin viimeksi, kun pystyasennossa vedin hartiat kunnolla taakse. Treenin jälkeen tuntui, että olisi vasen olkapää saanut vähän ryhtiä.
Kertokaa vinkkejä miten treenata, että saisin tuon pahemman olkapään taakse ja siihen samalla kohdistettua yhtä kovan rasituksen.

Ei taida ylätalja hirveesti asiaan auttaa, päinvastoin. Samalla tavalla ne latsit kiristyessään kääntää olkapäitä eteenpäin kun rintalihakset. Ja kuten itsekin huomasit, lapojen kiinnivetäminen mavessa auttaa, ja saman efektin saa kulmasoudulla ja alataljalla. Mulla on sama ongelma oikeassa olkapäässä, vaikka mitä tekee niin se on rumasti edessä, paljon edempänä kuin vasen. Luultavasti ihan elämäntyylin takia kun oikea käsi on hiirikäsi koneella ja muutenkin tulee pidettyä sitä "edempänä". En ole nyt pariin kuukauteen mitään vertikaalista vetoa tehnyt vaan pirusti alataljaa, maven variaatioita, vipareita taakse, ulkokiertoa jne. ja latsien sekä rintalihojen venyttelyä, tosin täytyy myöntää ettei hirveetä kehitystä ole tapahtunut. Pirusti vaikeampi korjata yläkropan epätasapainosuuksia kun alakropan IMO.

Olen kiinnostunut mitä ammattilaisilla on asiasta sanottavana. Vaikkei mitään olkapääkipuja olekaan esiintynyt, on ongelma erittäin hämäävä etenkin kosmeettisista syistä. Saisi edes samalle tasolle kuin vasemman olkapään niin olisin jo tyytyväinen.

Habankorppu sanoi:
Ei taida ylätalja hirveesti asiaan auttaa, päinvastoin. Samalla tavalla ne latsit kiristyessään kääntää olkapäitä eteenpäin kun rintalihakset. Ja kuten itsekin huomasit, lapojen kiinnivetäminen mavessa auttaa, ja saman efektin saa kulmasoudulla ja alataljalla. Mulla on sama ongelma oikeassa olkapäässä, vaikka mitä tekee niin se on rumasti edessä, paljon edempänä kuin vasen. Luultavasti ihan elämäntyylin takia kun oikea käsi on hiirikäsi koneella ja muutenkin tulee pidettyä sitä "edempänä". En ole nyt pariin kuukauteen mitään vertikaalista vetoa tehnyt vaan pirusti alataljaa, maven variaatioita, vipareita taakse, ulkokiertoa jne. ja latsien sekä rintalihojen venyttelyä, tosin täytyy myöntää ettei hirveetä kehitystä ole tapahtunut. Pirusti vaikeampi korjata yläkropan epätasapainosuuksia kun alakropan IMO.

Olen kiinnostunut mitä ammattilaisilla on asiasta sanottavana. Vaikkei mitään olkapääkipuja olekaan esiintynyt, on ongelma erittäin hämäävä etenkin kosmeettisista syistä. Saisi edes samalle tasolle kuin vasemman olkapään niin olisin jo tyytyväinen.

Minulla on hiirikäsi kanssa oikea, mutta muuten aivan samanlaista ongelmaa. Täällä vaan joku joskus sanoi, että ylätalja laittaa lavat liikkeelle ja näin parantaisi olkapäiden asentoa. peilin edessä, kun teen kulmasoutua, niin huomaan kuinka oikea olkapää menee enemmän taakse, joten se vasen puoli ei taida saada niin paljon rasitusta. Pitänee varmaan lisätä rintapäivälle 3 sarjaa takaolkapäitä ja jättää se ylätalja pois. Sitä alataljaa olen tehnyt, mutta nyt siitä on taukoa. Pitää ottaa se taas kuvioihin mukaan, koska siinä ne olkapäät saa sinne taakse.

Tää voipi selittää myös meikäläisen liikeradat esim. hauiskääntö käsipainoilla jossa oikean liikerata on paljon laajempi kuin vasemman. Oikea käsi on myös hiirikäsi ja pelailtua tulee välillä reippaan puoleisesti.

Oikeassa kädessä ainakin huomaan paljon isomman solisluun kun vasemmassa. Samoin esim. käsien laittaminen täysin suoraan scott-penkissä suoraksi tuntuu olevan vaikeaa, aina se on jotenkin vinossa penkkiin nähden.

Samaa vikaa, ranka on ihan solmussa peilikuvassa ja oikeestaan molemmat olkapäät on edessä. Leuanveto ja ppunnerrus tuskin ainakan auttaa asiaa, jalkavaivasena kun en oo pitkään aikaan pystyny alataljaa taikka kulmasoutua tekeenkän. Pian sitten taas.

Huomasin eilen, että mun lantiokin on vähän viturallaan, ja se ehkä johtuu erittäin jäykistä takareisistä. Jos venyttelee, niin pitääkö paikat olla aina lämpimänä?
Mulla siis vasen olkapää enemmän edessä kuin oikea, vaikka hiirikäsi on oikea.

en tiedä pitääkö, mutta ainaki mulla menee paremmin perille ku o lihat vähä lämpimät. ajan aina tos illal semmose 5min kuntopyörää ja sit venyyvenyy.

alikkiiski sanoi:
Huomasin eilen, että mun lantiokin on vähän viturallaan, ja se ehkä johtuu erittäin jäykistä takareisistä. Jos venyttelee, niin pitääkö paikat olla aina lämpimänä?
Mulla siis vasen olkapää enemmän edessä kuin oikea, vaikka hiirikäsi on oikea.

Usein on juuri näin, että ryhtiä kannattaisi lähteä parantamaan korjaamalla ensin lantion asentoa. Lantion kallistuminen eteen/taakse ja pienikin kiertyminen vaikuttaa heti koko ryhtiin. Esim. heikot lavan /olkapään lihakset tarvivat hyvän tuen vartalosta ja mikäli se on puutteellinen >korostuu ylempänä olevat ongelmat. Virheasennon havaitseminen ja korjaaminen voi olla lähes mahdotonta ominpäin, joten siinä syytä olisi kääntyä ammatti-ihmisen puoleen.

Hiirikäsi ei aina aiheuta olkapään eteentyöntymistä, muita syitä voi olla lukuisia.
Olkapään takakapselin kireys ja olkanivelen instabiliteetti, ulkokiertäjien heikkous, yläselän lihasten heikkous, lavan kiertäjien heikkous jne. voivat osaltaan aiheuttaa olkapään eteentyöntymistä.

Kuntosaliharjoituksista ainakin alatalja ja muut soudut näkisin hyvinä liikkeinä, maastaveto ja muut koko vartaloa vahvistavat liikkeet
lisäksi ulkokierto (rotator cuffille) ,takakapselin varovainen venytys, lavan kiertäjien vahvistus jne..
Selän suuret lihakset , kuten leveä selkälihas, on yhteydessä olkanivelen liikkeensäätelyyn (eksentrinen säätely), joten sille suunnatut liikkeet on yhtä lailla tärkeitä.

Ja ennen venyttelyä mielellään jonkinlainen ko. lihasten lämmittely on hyvä juttu.

Inkeri sanoi:
Usein on juuri näin, että ryhtiä kannattaisi lähteä parantamaan korjaamalla ensin lantion asentoa. Lantion kallistuminen eteen/taakse ja pienikin kiertyminen vaikuttaa heti koko ryhtiin. Esim. heikot lavan /olkapään lihakset tarvivat hyvän tuen vartalosta ja mikäli se on puutteellinen >korostuu ylempänä olevat ongelmat. Virheasennon havaitseminen ja korjaaminen voi olla lähes mahdotonta ominpäin, joten siinä syytä olisi kääntyä ammatti-ihmisen puoleen.

Hiirikäsi ei aina aiheuta olkapään eteentyöntymistä, muita syitä voi olla lukuisia.
Olkapään takakapselin kireys ja olkanivelen instabiliteetti, ulkokiertäjien heikkous, yläselän lihasten heikkous, lavan kiertäjien heikkous jne. voivat osaltaan aiheuttaa olkapään eteentyöntymistä.

Kuntosaliharjoituksista ainakin alatalja ja muut soudut näkisin hyvinä liikkeinä, maastaveto ja muut koko vartaloa vahvistavat liikkeet
lisäksi ulkokierto (rotator cuffille) ,takakapselin varovainen venytys, lavan kiertäjien vahvistus jne..
Selän suuret lihakset , kuten leveä selkälihas, on yhteydessä olkanivelen liikkeensäätelyyn (eksentrinen säätely), joten sille suunnatut liikkeet on yhtä lailla tärkeitä.

Ja ennen venyttelyä mielellään jonkinlainen ko. lihasten lämmittely on hyvä juttu.

Kävin silloin vuosi sitten fysioterapeutilla, mutta siitä nyt ei ollut mitään hyötyä loppujen lopuksi. Kertokaa joku ammattitaitoinen paikka ja paljonko se maksaa. Nyt kun "tiedän" ongelmani, niin voiko ne siellä mitään muuta sanoa kuin mitä Inkeri sanoi? Unohdin mainita, että vasen olkapää on varmasti hiukan alempana, koska vasen jalka kiinnittyy lantioon sen 1-2 cm alempaa. Eilen yritin salilla keskittyä kunnolla suorituksiin, ja sen ainakin huomasin, että alataljassa oikea käsi on tehnyt enemmän töitä.

alikkiiski sanoi:
Kävin silloin vuosi sitten fysioterapeutilla, mutta siitä nyt ei ollut mitään hyötyä loppujen lopuksi. Kertokaa joku ammattitaitoinen paikka ja paljonko se maksaa. Nyt kun "tiedän" ongelmani, niin voiko ne siellä mitään muuta sanoa kuin mitä Inkeri sanoi? Unohdin mainita, että vasen olkapää on varmasti hiukan alempana, koska vasen jalka kiinnittyy lantioon sen 1-2 cm alempaa. Eilen yritin salilla keskittyä kunnolla suorituksiin, ja sen ainakin huomasin, että alataljassa oikea käsi on tehnyt enemmän töitä.

Lantion ja olkapään/ ryhdin tutkimisessa luottaisin esim. OMT-fysioterapeuttiin ja esim. pääkaupunkiseudulla Mehiläisessä tutkimus/hoitokäynti on n. 60€.

Toinen vaihtoehto on, että koetat treenata nyt itseksesi ja kiinnität huomiota siihen, että souduissa vedät ne lavat hyvin takana yhteen, venytät sitä olkapään takakapselia (kuvaa en nyt saa tähän siitä venytyksestä, mutta jossain olkapääketjussa siitä joku muistaakseni postitti kuvan..) ja treenaat ulkokiertoa ja asennonhallintaa mahd. paljon.

Olkapään alempana oleminen ei nyt välttämättä haittaa mitään, suurimmalla osalla meistä on jompi kumpi hartia toista alempana/ylempänä :) . Enemmän se eteentyöntyminen vaikuttaa häiritsevästi liikesuorituksiin.

Alataljassahan muuten selän pitäisi työskennellä huomattavasti enemmän kuin käsien (niinkuin toki kaikissa selkäliikkeissä) eli keskity tekemään liike selällä ja pidä hartiat koko liikkeen ajan kotrollissa (et päästä vasenta olkapäätä liikkeen alkuasennossakaan eteen).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vastauksesta. Pitää keskittyä noihin liikkeisiin paremmin, kulmasoudussa olkapäät valahtaa liikaa alas palautusvaiheessa. Jos ei ryhti/olkapää parane, niin käyn hakemassa työpaikkalääkäriltä lähetteen mehiläiseen. Sinne ne aina lähettää, jos ei osaa itse tehdä asialle mitään. Pitää varmaan myös kusettaa, että olkapää haittaa työntekoa;)

Enpä ole tänne postaillut, mutta ajattelin nyt kirjottaa aiheesta, koska mahollisesti tiedän siitä jotain.

Eli jos on olkapää eteentyöntyny, niin todennäköisesti et saa käsiäsi ristissä yhteen selän takana. Tätä vikaa siis ei voi korjata millään lihasliikkeellä niinkuin joku tuossa jo totesi. Esim. trapsien vahvistaminen ei auta, sillä vaikka olkapäitä vetää taakse, niin ne on silti eteentyöntyneet. Tilanteessa auttaa vain olkapään venyttäminen niin, että asento korjaantuu.

Aseta kätesi selän taakse ja koita pitää olkavarsi vertikaalisena ja jos huomaat, että olkapää työntyy vielä enemmän eteen tai lapa alkaa törröttämään, niin tilanne kaipaa korjausta. Siis normitilanteessa lavan, olkapään ja olkavarren pitäs olla samassa linjassa, eli olkapää nätisti sivulla ja lapa selässä kiinni sekä olkavarsi vertikaalisena, kun sivusta katsoo.

Mielestäni olkapäät on kunnossa kun kädet saa ristissä selän takana yhteen molemmin puolin ilman avustusta ja polttavaa kipua.

Mulla kipeytyy vasen olkapää tankoa nostellessa. Sieltä kuuluu epäilyttävää rutinaa; johtuuko liian isoista painoista(en tiedä tarkkaan mutta noissa on joku 32-40kg tankoineen about) vai onko olkapää vaan paska? Isoisällä sama vika, tosin kipeytyy lyönneistä.. :E Vasen käsi on sitten se vahvempi käsi, koska olen vasuri. Teen yleensä 3-4X10 sarjoja, se kipeytyy tavallisesti tuossa 3-4. kohdalla.

Eikö voisi kuvitella, että jos olkapää on kiertynyt eteenpäin, niin kannattaisi nimenomaan venytellä sisäkiertäjää, ja treenailla ulkokiertäjää? Itsekin kärsin kyseisestä ongelmasta, oikea olkapää minulla edessä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom