Varastomiesten palkkataso?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Minkälainen palkkataso varastomiehillä on Suomenmaassa? Ja ei nyt sitten mitään pelkkiä pk-seudun palkkoja, ne on varmasti muuta Suomea korkeammalla. Lähinnä kiinnostaisi Jyväskylän palkkataso varastoissa tuntipalkkana imoitettuna, vuosiansioihin nyt vaikuttaa niin moni muukin asia.

Kun täälläkin varmasti on varastomiehiä tai sellaisia jotka tietää heidän palkkojaan, niin laittakaapa vähän infoa minkälaisissa tuntipalkoissa liikutaan ja mistä suunnasta Suomea on kyse. Samalla voisi infota jos on jotain muita järkeviä etuisuuksia olemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälainen palkkataso varastomiehillä on Suomenmaassa? Ja ei nyt sitten mitään pelkkiä pk-seudun palkkoja, ne on varmasti muuta Suomea korkeammalla. Lähinnä kiinnostaisi Jyväskylän palkkataso varastoissa tuntipalkkana imoitettuna, vuosiansioihin nyt vaikuttaa niin moni muukin asia.

Kun täälläkin varmasti on varastomiehiä tai sellaisia jotka tietää heidän palkkojaan, niin laittakaapa vähän infoa minkälaisissa tuntipalkoissa liikutaan ja mistä suunnasta Suomea on kyse. Samalla voisi infota jos on jotain muita järkeviä etuisuuksia olemassa.

Meillä Keravalla varastomiehet saavat noin 1900eur/kk. Täällä heille maksetaan siis kuukausipalkka. Työpaikassani on keskivertoa pienemmät palkat, luulisin.
 
Mua kiinnostaa samma homma. Ja myöskin että mimmosia palkkoja ahtarit repii..
 
Meillä Keravalla varastomiehet saavat noin 1900eur/kk. Täällä heille maksetaan siis kuukausipalkka. Työpaikassani on keskivertoa pienemmät palkat, luulisin.

Tuskin on 2000€/kk mikään varastomiehen keskipalkka. Pakkiksella on varmasti INEX:n ja vastaavan duunareita. Paljonko peruspalkka?
 
Ei mua kiinnosta mitkään tilastoista revityt keskipalkat, ei noilla tee mitään jos ihan tuntipalkkaa kaivaa. Ja eikös tuo kk palkka muutu tuntipalkaksi jakamalla se 163:lle? eli 1900 per kk ois 11,66 euroa? Voisi olla aika lähellä totuutta tuollainen?
 
Veli oli joskus INEX:llä ja minusta peruspalkka oli alle 10€, ehkä 9.5€. Siitä on aikaa ~3v. Tuohon tulee kuitenkin päälle mahdolliset tuottavuuteen perustuvat lisät, ikälisät ja mahdolliset vuorolisät.
 
Ei mua kiinnosta mitkään tilastoista revityt keskipalkat, ei noilla tee mitään jos ihan tuntipalkkaa kaivaa. Ja eikös tuo kk palkka muutu tuntipalkaksi jakamalla se 163:lle? eli 1900 per kk ois 11,66 euroa? Voisi olla aika lähellä totuutta tuollainen?

Juu, sen verran voisin kertoa, että tämä 1900/kk maksetaan siis ihan siististä varastotyöstä sähköteknisten laitteiden parissa. Keskisuuri yritys, yksivuorotyö.
 
Joo mul kans pari frendii inexil ja siel kuulemma just jonku verra alle kympin se tuntipalkka tai ainaki niin muistelen niitten kertoneen.
 
Voisin kuvitella, että palkka vaihtelee aika paljon, riippuen siitä, minkä alan varastohommmia tekee. Esim. metallialan varastotöistä varmaan maksetaan enemmän kuin kenkä- nahka- ja käsilaukkualan varastotöistä (tämän alan aloituspalkat pyörivät TES:n mukaan n. 7 eurossa/h).
 
Väri- ja maaliteollisuudessa värisilmä-ketjun varastomiehillä kesätyöläisinä oli 5-6€/h. ja varasto/hyllytyshommissa s-ketjun euromarketissa sitten 8,47€/h+mahd. iltalisät ja su-korvaukset. Eli ei mitään kummoisia.
 
Postin/Itella Logistics varastotyössä pk-seutu 1. palkkaluokka on n.1500€/kk = 9,35€/h ja 8. palkkaluokassa +1700€/kk = 10,7€/h lisäksi tulee iltalisät 2,48€/h = n. 100€/kk ja suoritepalkat + virheettömyyslisät = 0-1000€/kk ka. keruussa 600-700€/kk ja hyllytys, vastaanotto sekä lähettämössä n. 200€/kk normaalilla työtahdilla ja tauoilla höystettynä. Keruu on ainoa missä voi itse vaikuttaa suoritepalkan suuruuteen muissa se tulee automaattisesti laskettuna varaston koko kuukauden riveistä ja jaettuna henkilöille. Ylityöt, sunnuntai- ja yölisät sekä viikkolepokorvaukset kasvattavat pottia mukavasti. Työaika 06-22 kaksivuoro työtä mikä tarkoittaa, että ylitöissä voi tehdä 16h vuoroja jos haluaa.

Tämä siis esimerkki vain yhdestä varastosta. Suoritelisät ovat aina paikallisesti sovittuja ja jokaisessa varastossa on omat parametrit.

edit. työaika on 37.5h/viikko
 
Väri- ja maaliteollisuudessa värisilmä-ketjun varastomiehillä kesätyöläisinä oli 5-6€/h. ja varasto/hyllytyshommissa s-ketjun euromarketissa sitten 8,47€/h+mahd. iltalisät ja su-korvaukset. Eli ei mitään kummoisia.

Kuka helvetti edes viittii +vitosen palkalla tehdä yhtään mitään? Siis kuuden euron tuntipalkalla ansiot on alle tonnin kuukaudessa. Juu ja sitten lisäkeskustelut, saa sitä lisää kun nahuaa hommissa yötämyöten painamalla ylitöitä. kuitenkin omasta selkänahasta tuon joutuu repimään.
 
Viimeksi muokattu:
Olen Inexillä Oulussa varastomiehenä hieman toista vuotta. Työsopimuksessa lukee tuntipalkkana tällä hetkellä 8,79e/h, minkä lisäksi tulee automaattisia lisiä (jotain siisteysbonuksia ja olosuhdelisää) jonkin verran ja kannustepalkkiota omasta työpanoksesta riippuen maksimissaan n. 4e/h.

Käytännössä tuosta jää käteen ennen veroja sellainen 13e/h.
 
pohjapalkka n.14e/h (ahkeremmilla ties kuinka paljo parempi :D) ja siihen lisät päälle, metalliala ja kaukana pk-seudulta. 2-vuorotyö ja ylitöillä kohjoimmat repii jotain 45ke/vuosi.
 
Pistäkää lisää vaan, nähdään mihin keskiarvot suurinpiirtein asettuu. Tuo on tiedossa, että jossain raskaamman teollisuuden varastoissa on isommat liksat mitä kevyemmällä puolella. Mutta perustuntumalla vois sanoo, että joku 11,50 ei varmaan kaukana keskiarvosta ole?
 
Kuka helvetti edes viittii +vitosen palkalla tehdä yhtään mitään? Siis kuuden euron tuntipalkalla ansiot on alle tonnin kuukaudessa. Juu ja sitten lisäkeskustelut, saa sitä lisää kun nahuaa hommissa yötämyöten painamalla ylitöitä. kuitenkin omasta selkänahasta tuon joutuu repimään.

Oli lähinnä opiskelevan kesätyöläisen näkökulmasta, kun itse nuorempana tuli tehtyä tuolla palkalla, kun muita paikkoja ei meinannut saada. Ei työtätekevä täysjärkinen edes harkitse tuollaisia palkkoja aikuisiällä jos meinaa jotain muuta tehdä elämässä kuin töitä ja syödä. Tai no onhan niitä ihmisiä epäilemättä, mitkä elävät vähällä rahalla mutta se on toinen tarina se.
 
Ei tehdä tästä sitten mitään yleistä palkkaväittelyä, niihin on omat ketjunsa tai sellaisen voi erikseen perustaa. Vitosen koululaispalkat ei nyt tähän kuitenkaan suoraan liity. Toki tuollaisetkin voi mainita, mutta pyydän ettei niistä tässä väitellä. Ainakaan ennekuin itse asiaa on käsitelty edes muutaman sivun verran. ;)
 
Ei mua kiinnosta mitkään tilastoista revityt keskipalkat, ei noilla tee mitään jos ihan tuntipalkkaa kaivaa. Ja eikös tuo kk palkka muutu tuntipalkaksi jakamalla se 163:lle? eli 1900 per kk ois 11,66 euroa? Voisi olla aika lähellä totuutta tuollainen?

Riippuu paljon sovellettavasta työehtosopimuksesta, monessa tessissä käytetään jakajaa 170 tuntipalkkaa laskettaessa.

Perustuntipalkat vaihtelevat yksi- ja kaksivuorotyössä keskiarvoisesti 9,50-11,50 € /h. Nuo siis peruspalkkana + kaikki lisät päälle, itse palkkaanm jonkin verran varastokavereita ja yötyössä esim. ilman suoritelisiä taitaa poikien palkat olla siinä 12,00-13,00 € tunnissa tms ja tämä pks-seudun ulkopuolella.
 
Ittellä (kesätyöläinen) 1600 peruspalkka + 160 iltavuorolisät + 100-200 tuotantopalkkio. Eli ~1900.. Oon ollu samassa paikassa 4 kesää ja aloittavilla 1400 peruspalkka... Jos jäisin vakkariksi niin ei juuri nousisi tuosta..
 
Riippuu paljon sovellettavasta työehtosopimuksesta, monessa tessissä käytetään jakajaa 170 tuntipalkkaa laskettaessa.

Taitaa tosiaan vähän vaihdella toi jakaja. Mulla on näköjään käytetty jakajana 158:aa kun ylityökorvauksia on laskettu kuukausipalkasta. Mullehan sopii ihan hyvin tämä pienempi jakaja :) En oo varastossa duunissa joten eipä siitä sen enempää.
 
Back
Ylös Bottom