Vapina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jazor
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjes!

Vaikka tämä saattaa kuullostaa melko kummalliselta, niin kysyn silti.
Itseäni, kun on alkanut ihmetyttämään ja häiritsemään vapina.
Se on melkein sama mitä teen, kuinka kovaa sen teen ja milloin sen teen, niin aina alkaa paikat vapiseen. Oikeastaan koko kroppa. Omasta mielestä se liittyy hermostoon ja siihen kuinka lihas supistelee/supistuu tjsp.

Ymmärrän kyllä, että jos penkkiin tai kyykkyyn isketään enemmän kuin normaalisti, niin siinä alkaa polvet tutisemaan ja kädet vapiseen.:whip:

Eli kuinka teillä esiintyy vapinaa treeneissä?

Rankan treenin lopussa rupee jalat vapisemaan ihan sikana. Yritä siinä pumpata sitten jotain haukkaria, kun jalat sätkii menemään. Yleensä pakko istuiltaan tehdä liikkeet ei tuu muuten treenistä enää mitään.

Olis kiva kyllä tietää mistä johtuu/ pystyykö mitenkää helpottaa.

Rankan treenin lopussa rupee jalat vapisemaan ihan sikana. Yritä siinä pumpata sitten jotain haukkaria, kun jalat sätkii menemään. Yleensä pakko istuiltaan tehdä liikkeet ei tuu muuten treenistä enää mitään.

Olis kiva kyllä tietää mistä johtuu/ pystyykö mitenkää helpottaa.

Tarkennuksena vielä, että vapina on olemassa jo treenauksen aloitusvaiheessa eikä suinkaan sijoitu ainoastaan sarjojen lopetusvaiheeseen eikä myöskään ole millään tavalla sidonnainen treenin kestoon tai kovuuteen(luonnollisesti pl. em. rrraskaat harjoitukset).

Ja lisäyksenä...

seuraavasta osoitteesta löytyi aika paljon vapinasta: http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Vapina#Taulukko_1:_Vapinan_syyt.

Tosin eipä tuosta oikein mitn varsinaista selitystä irtoa, mutta todetaan ainakin jossain vaiheessa, että vartalon vapina on harvinaista. Ilmeisesti siinä tarkoitetaan koko vartaloa eikä suinkaan yhtä osaa siitä.

Kaiken kaikkiaan se antaa kuitenkin ymmärtää ettei kyse ole mistään kovin normaalista:down:

Ettei vaan olis maitohapoista kyse? Tuli vaan mieleen, saattaa olla ettei liity ollenkaan tähän. Enhän mä tiiä mistään mitään.

Tarkennuksena vielä, että vapina on olemassa jo treenauksen aloitusvaiheessa eikä suinkaan sijoitu ainoastaan sarjojen lopetusvaiheeseen eikä myöskään ole millään tavalla sidonnainen treenin kestoon tai kovuuteen(luonnollisesti pl. em. rrraskaat harjoitukset).

Jos vapina kerran on jo alkuvaiheessa niin voisikohan syynä olla pieleen mennyt valmistautuminen reeneihin ravinnon osalta? Itellä ainakin aikaisemmin tota sattui usein ja vapina oli aivan järlyttävä ja alkoi heti reenin alussa kun sai verenkierron kunnolla päälle... Ja se johtuu jostai verensokerin tasoista... usein siis liian alhaisesta eli ei ole tarpeeksi ravintoa koneessa... Toisessa ääripäässä sama vibat tulee jos on tankannu liikaa/liian lähellä reeniä... Joskus tuli kokeiltua esim näitä drinksuja joita suositellaan ennen reeniä otettavaks ja meikäla ainakin aiheutti kamalan sheikkaukset...

Itellä välillä kun tekee peck deckkii sen jälkee kun nojaa johonkin alkaa kädet vapisee.

Kyllähän sitä itse kullakin alkaa lihasmotoriikan takia kovan treenin jälkeen vapisemaan, mutta jos vapisee muutenkin kuin itse suorituksen jälkeen, niin kannattaa käydä lääkärissä(jokunen vuosi sitten treenikaverilla alkoi vasen jalka täräjämmään itsekseen lääkäri diagnosoi jonkun hermon vaurioitumisen ja antoi B vitamiinia jonkun kerran suoraan pistoksella ja määräsi vahvan kuurin B-vitaa[nykyään kaveri painaa kyykkyä kuin kuningas konsanaan] )

Jazor, itsellä ollut sama ongelma kun aloitin treenauksen salilla, kesti muutaman viikon, jonka jälkeen kerta kerralta väheni ja nykyään on poissa. Heti kun iski normi painot ihan mihin tahansa laitteeseen niin vapina alkoi siis.

itellä olkaa aina paikat vapisee kun treenaa kovaa ja sama jos kunnol purkautuu adrealiinia .... mahdollisesti joku yhteys siin ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen pieni naisenpuolikas enkä treenaa millään raskailla painoilla nyt, mutta kärsin myös joskus kovasta vapinasta lihaksia rasittaessa jo ennen varsinaista väsymystä. Mulla lääkäri selitti sen johtuvaksi matalasta verenpaineesta... Ilmeisesti sympaattinen reaktio aiheuttaa vapinan kun paine äkkiä nousee. Siis periaatteessa sama kuin jännitysvapina. Alhainen verensokeri pahentaa eli syön aina jotain hiilihydraattipitoista n. tunnin puoltoista ennen treeniä.

Vapisen myös muulloin herkästi, vaiva on ärsyttävä mutta olen yrittänyt oppia elämään sen kanssa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom