Vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ziteev
  • Aloitettu Aloitettu
Miten aloittaa treenaamaan vapaaottelua?

H
aluaisin aloittaa vapaaottelun harrastamisen, mutta miten aloittaisin treenaamaan? Tai siis lenkkejä, punttia vai mitä ja kuinka paljon?
Olen 16v ja olisin valmis treenaamaan 5-6 kertaa viikkoon sillä taustaa löytyy jääkiekon, tenniksen ja jalkapallon puolelta.
Olen salilla käynyt 3-4 kertaa viikossa ja säkkiä olen hakannut 1-3 kertaa viikossa ja lenkillä olen käynyt satunnaisesti, joten olen treenannut aika paljon fiilis pohjalta, mutta nyt olisi kiva treenata enemmänkin tavoitteellisesti.
Olisi kiva, jos teistä olisi apua sillä en tiedä keneltä/ keiltä kysyisin.

Miten aloittaa treenaamaan vapaaottelua?

H
aluaisin aloittaa vapaaottelun harrastamisen, mutta miten aloittaisin treenaamaan? Tai siis lenkkejä, punttia vai mitä ja kuinka paljon?
Olen 16v ja olisin valmis treenaamaan 5-6 kertaa viikkoon sillä taustaa löytyy jääkiekon, tenniksen ja jalkapallon puolelta.
Olen salilla käynyt 3-4 kertaa viikossa ja säkkiä olen hakannut 1-3 kertaa viikossa ja lenkillä olen käynyt satunnaisesti, joten olen treenannut aika paljon fiilis pohjalta, mutta nyt olisi kiva treenata enemmänkin tavoitteellisesti.
Olisi kiva, jos teistä olisi apua sillä en tiedä keneltä/ keiltä kysyisin.
Aloita näistä:

Osaan jo alkeet ja tälla paikkakunnalla, jossa asun ei ole vapaaottelusalia.
Jos olet treenaillut omin päin, ilman kunnollista ohjausta, niin et osaa edes alkeita. Jos vapaaottelusalia ei löydy, niin sitten jollekin muulle kamppailusalille mikä löytyy lähimaastoista. Ihan mikä tahansa kamppailu-urheilutreeni on ylivoimaisesti hyödyllisempää kuin joku kuntoilu, oheisharjoittelu tai varsinkaan omin päin "kamppailu".

Usko aidania. Hän ei siis ole mikään nettisensei vaan on koutsannut Suomen kärkiottelijoista mm. Jambaa ja Salovaaraa ja ihan varmasti tietää harjoittelun perusasiat ja aika paljon enemmänkin.

Jos vapaaottelua ei ole saatavilla niin mikä tahansa kamppailu-urheilulaji on ykkösvaihtoehto: nyrkkeily, paini, judo, potkunyrkkeily, thainyrkkeily, lukkopaini, BJJ, ihan sama kunhan valmennus on mahdollisimman hyvää. Jopa ottelumielessä treenattu karate tai taekwondo on järkevä vaihtoehto. Itsepuolustus- ja perinnelajit soveltuvat sitten astetta huonommin.

Mistään säkin hakkaamisesta omin päin tai vastaavasta ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa. Jos ei oikeasti ole mitään mahdollisuutta ohjattuun kamppailutreeniin, niin silloin kannattaa keskittyä urheilullisten valmiuksien parantamiseen monipuolisella liikunnalla ja muuttaa ensitilassa paikkakunnalle jossa harjoittelu on mahdollista.

Kai joku Hokutoruykin paremman puutteessa ihan ookoo ois. Ei vaparia mutta monipuolisesti tekniikoita ja matsi säännötkin löytyy.

Osaan jo alkeet ja tälla paikkakunnalla, jossa asun ei ole vapaaottelusalia.
Millä paikkakunnalla asut? Se helpottaisi kummasti neuvomaan mitä kannattaa tehdä.
Missään tapauksessa en suosittele treenaamaan itekseen tai videoiden tai kirjasten perusteella.
SUosittelen, että valitset jonkun kamppailu-urheilulajin minkä peruskurssille voit mennä. VAikka sinusta tuntuu että osaat jo perusteet, niin luota minuun, et osaa. Salilla valmentaja osaa katsoa sinun puutteitasi ihan uudella silmällä ja pääset oikeasti alkuun.
Tämän lisäksi kannattaa verkostoitua mahdollisimman läheltä kotipaikkaasi olevien vapaaottelijoiden ja heidän valmentajien kanssa ja käydä saamassa heiltä oppia nimeomaan vapaaotteluun. Tätä kautta pääset oppimaan lajia. SItten kun olet aikuinen ja oikeasti osaat lajia voit vaikka lähialueen vapaaottelusalin valmentajan opastuksella perustaa paikkakunnallesi vapaaotteluseuran.

Eiköhän tämän ketjun aloittaja ole ilmiselvä trolli...

Minä en ainakaan pidä trollina.16 v kundi joka haluaa tutustua vapaaotteluun niin ei kun vain kimppakyydillä tai bussilla lähimpään kaupunkiin ja siellä nöyrästi kamppailusalin peruskurssille. Itsekin luulin jotain osaavani aikanaan, mutta hommat aukesi vasta kun menin opettelemaan porukassa jossa kunnon valmentaja.

Tässä ketjussa on jo melko monta isoa nimeä Suomi-kamppailun saralla puhuneet joten on helppo olla samaa mieltä.

Back
Ylös Bottom