Vapaaohjelmaliikkeet rautakangesta väännettynä à la Oxygen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
42
Hyvää perjantaita mimmit!
silly.gif

Heti alkuun yksi asia: TIEDÄN, että nämä ohjeistukset ovat surkealaatuisia kuvia, huonolla digikameralla otettuja ja osa voi ajatella ettei tällaisilla tee yhtään mitään. Mutta tiedän myös että täällä palstalla roikkuu useita, varmaan kymmeniä tyttöjä, joiden tiedonjano on täsmälleen samaa luokkaa kuin omani vuosi, pari sitten. Ja he kahmivat kaiken tiedon fitnessistä mitä voivat tassuihinsa saada, oli se kuvalaadultaan, tekstien kieleltään jne. mitä tahansa. Muutamat ovat pyytäneet minulta lisää artikkeleita, linkkejä, kuvia, opastusta, vaikka en itsekään ole muuta kuin yli-innostunut harrastelija. Nämä tytöt haluavat päästä eteenpäin ja oppia uutta ja ovat sen vuoksi valmiita hitusen vaikka luopumaan korkeista kriteereistä tiedon suhteen (en tarkoita nyt tiedon laatua). Siksipä ajattelin jakaa teidän kanssa joitakin juttuja, jotka ovat mun tietomäärääni lisänneet. Olen lukenut monet vuosikerran Oxygeniä ja ottanut talteen sieltä mielestäni hyödyllisimpiä juttuja. Koska monilla uusilla tytöillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada näitä vanhoja numeroita käsiinsä, niin tässäpä tulee kokoelmaa näistä mun keräämistäni artikkeleista. Postaan mimmien puolelle myöhemmin - ehkäpä tästä eteenpäin aina perjantaisin - myös juttuja muista aihepiireistä. Olisko nämä perjantait sitten karkkipäiviä näiden juttujen suhteen, vaikkapa. :)

Siispä hifistelijöille voi sanoa jo etukäteen: sorry huono kuvanlaatu! Ja muille jotka eivät niin välitä: ahmikaa tietoa, tässäpä sulateltavaa ja harjoiteltavaa ainakin täksi viikonlopuksi!

Laitan tämän mimmipuolelle kisapuolen sijaan, jotta muutkin kuin kisailijat pääsevät keskustelemaan ja kyselemään.

Aloitetaanpas tämmöisillä: Show-stopping moves by Kelly Ryan

Liitteet

• split.webp
    split.webp
    104,5 KB · Katsottu: 278
  • highkicks.webp
    highkicks.webp
    110,2 KB · Katsottu: 326
  • straddlepress.webp
    straddlepress.webp
    103,6 KB · Katsottu: 330
  • straddlesplit.webp
    straddlesplit.webp
    118,9 KB · Katsottu: 246
  • onearm.webp
    onearm.webp
    121,8 KB · Katsottu: 283
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toinen juttu vielä vapariliikkeistä: All the right moves by Jenny Hendershott

Jennyn avustuksella saatamme päästä ihan oikeastikin näitä harjoittelemaan... eli jos et ole vielä tietoinen PhatCampista, niin tsekkaapa tämä linkki!

Liitteet

• jenny4.webp
    jenny4.webp
    177,4 KB · Katsottu: 418
  • jenny3.webp
    jenny3.webp
    185,8 KB · Katsottu: 221
  • jenny2.webp
    jenny2.webp
    143,1 KB · Katsottu: 509
  • jenny1.webp
    jenny1.webp
    104,7 KB · Katsottu: 272
  • jenny5.webp
    jenny5.webp
    126,3 KB · Katsottu: 249
Zone-sarja -42%
Todella hyvä ohjeistus aloittelijalle :5: Siinäpäs ne kaikki tärkeimmat vapaaohjelman elementit ovatkin eli ei muuta kuin tytöt harjoittelemaan! :whip:

Toi Jennyn kasakkahyppy on aivan loistava! Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään livenä tekevän noin upeaa ja ilmavaa hyppyä, wow! :worship:

Hyvä artikkeli! Faidralle taas kymmenen pojoa :)

Hyvää perjantaita vaan :rock: ja KIITOS FAIDRA:worship: Oot kullanarvoinen mimmi tällä palstalla ja jaksat aina kirjotella sekä uhrata aikaasi toisten tiedonjanon tyydyttämiseksi:thumbs: Jälleen kerran todella hyvä juttu vapariharjottelusta!Tätä arvostetaan todella!

Tosiaankin toi Jenin kasakkahyppy on ihan tajuttoman upea. Ihanaa nähdä taas Fitness Internationalissa, millasen vaparin Jen tällä kertaa tarjoaa. Jenin vapaaohjelmat ovat aina tosi viihteellisiä ja ihan omaa luokkaansa. Samaa hohtoa muistan vain Mandy Blankin vapareissa..

:offtopic:

Annie Stark sanoi:
Tosiaankin toi Jenin kasakkahyppy on ihan tajuttoman upea. Ihanaa nähdä taas Fitness Internationalissa, millasen vaparin Jen tällä kertaa tarjoaa. Jenin vapaaohjelmat ovat aina tosi viihteellisiä ja ihan omaa luokkaansa.

Mistä hitosta noita vapaaohjelmia saa? Haluaa ostaa DVD:n! Myykö kukaan Suomessa niitä vai pitääkö lähteä nettiin surffaamaan.

Faidra: oisko noita videoita ollu myynnissä esim. Olympiassa tai muissa kilpailuissa? Harmi kun en älynnyt käyttää sinua hyödykseni...:D

Hyvää perjantaita itsekullekin! :D
Ja kiitoksia Faidralle näistä...Teksti tosin paikoin aika epäselvästi luettavissa, mutta kuvista kyllä saa selvää ihan riittävän hyvin!
Eipä muuta kun suurennuslasi käteen ja lukemaan :lol2:

Tallentakaa noi omalle koneelle ja suurentakaa jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Toimii mulla pirun hyvin:thumbs: Tai ei tarvii edes suurentaa, kun avaa vaan jossain em ohjelmassa, niin mulla ainakin näkyy ihan riittävän isona ja selvänä.

Fitnesspimu itse oon koittanut nuuskia ihan samoja. Mulla löytyy Jenin yksi vapaaohjelma koneelta. Niitä ei oikein ole koskaan yhtään missään, olen myös yrittänyt etsiä Suomen nettikaupoista dvd itä. Kaikkialla tahtoo olla vaan pro buildereiden reenifilmejä ja Mr Olympiaa. Eräässä putiikissa oli kauan sitten myytävänä VHS nä myös fitness olympia..mutta harvassa on. Jos jollakin on tietoa niin infotkaa!

Ostettavia videoita on löydettävissä niinkin hankalasti kuin kirjoittamalla googleen "fitness olympia videos". :D

Tästä kaupasta voi tilata. Postikulut Suomeen on $14 ja tilauksissa menee 2-3 viikkoa. En ole ikinä tilannut, mutta voisin hyvinkin harkita kunhan rahatilanne paranee ja jos täällä olisi muita jotka olisivat kiinnostuneet myös tilaamaan videoita. Sittenhän niitä vois vaihdella keskenään tilaajien kesken niin kaikki vois hyötyä kaikista videoista. Meillä on myös videotykki ja kangas, joten tervetuloa Faidran fitness-iltamiin tuijottamaan videoita... :)

edit: Hmm, mulla ainakin tuo teksti on kyllä ihan luettavan kokoista. Huomasittehan, että selain yleensä pienentää kuvan? Jos hiiren osoittimen pistää sen päälle, kuvan päälle tulee selaimesta riippuen joko suurennuslasi tai sellainen laatikko jossa on nuolia ulospäin. Kun joko kuvaa tai tuota pikkuista laatikkoa klikkaa, niin kuva suurenee oikean kokoiseksi.

Faidra sanoi:
edit: Hmm, mulla ainakin tuo teksti on kyllä ihan luettavan kokoista. Huomasittehan, että selain yleensä pienentää kuvan? Jos hiiren osoittimen pistää sen päälle, kuvan päälle tulee selaimesta riippuen joko suurennuslasi tai sellainen laatikko jossa on nuolia ulospäin. Kun joko kuvaa tai tuota pikkuista laatikkoa klikkaa, niin kuva suurenee oikean kokoiseksi.

Mulla näkyy teksti just tuolleen ja ihan luettava versio tulee! No problem!

Entisenä kilpa-aerobikkarina en voi olla huomauttamatta noista ensimmäisen kuvasarjan high kickseistä. Ohjeissa lukee selvästi, että ylävartalo on pidettävä paikoillaan ja alapolvi suorassa, eli samat speksit kuin kilpa-aerobicin puolella. Potkukuvassa on kuitenkin sekä ylävartalo pahasti kasassa/vedettynä jalkaa kohti että alapolvi selkeästi koukussa. Eli tuo on pikemminkin "ei näin"-kuva ohjeiden näkökulmasta.

Vinkiksi ohjelmia seuraamaan haluaville, käykää ihmeessä kilpa-aerobiccia katsomassa. Useat tai oikeastaan useimmat liikkeet löytyvät kilpa-aerobicin puolelta puhtaammin tehtynä, kun aerobiccarit keskittyvät vain siihen puoleen. Joskus ylen kanavilta tulee myös televisiointeja näistä. Varsinkin staattiset pressit avautuvat mielestäni parhaiten, kun näkee niitä tehtävän ihan livenä/liikkuvassa kuvassa.

Suomen voimisteluliiton sivuilta löytyy kilpa-aerobicin kisakalenteri
http://www.svoli.fi/kilpailulajit/kilpa-aerobic/kilpailu/

Juuh ja itse pötkötän tässä vatsamakkarani kanssa viisastelemassa :david: :lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos ohjeistuksesta, Amaryllis! Oliskohan sulla kiinnostusta avata noita vähän lisää noita liikkeiden tekniikoita, tai miten niitä kannattais lähteä harjoittelemaan jos kyseessä on tämmöinen tavallinen tallaaja? Olis tosi kiva saada infoa sellaiselta, joka oikeasta asioista tietää! Mulla on enemmän intoa kuin faktatietoa, enkä siksi osaa noista jutuista edes erottaa mikä on oikein ja mikä väärin. Kunhan ahmin artikkeleja artikkelien perään...
bulking.gif

Faidra sanoi:
Kiitos ohjeistuksesta, Amaryllis! Oliskohan sulla kiinnostusta avata noita vähän lisää noita liikkeiden tekniikoita, tai miten niitä kannattais lähteä harjoittelemaan jos kyseessä on tämmöinen tavallinen tallaaja? Olis tosi kiva saada infoa sellaiselta, joka oikeasta asioista tietää! Mulla on enemmän intoa kuin faktatietoa, enkä siksi osaa noista jutuista edes erottaa mikä on oikein ja mikä väärin. Kunhan ahmin artikkeleja artikkelien perään...
bulking.gif

Siitä on jo kauan, kun minä kilpailin...:wanha:

Mutta silloin kun MINÄ olin nuori, niin kilpa-aerobicissa pakollisia liikkeitä olivat (ohjelmasta pitää löytyä nämä):
-4 kpl haara-perushyppyjä
-4 kpl etunojapunnerruksia
-4 kpl vatsarutistuksia
-4 kpl high kicksejä
-olisko kaks erilaista staattista pressiä, joista toinen liikkuva eli esim pyörii käsiä siirtämällä pitäen asennon koko ajan
-epälukuinen määrä hyppyjä ja notkeuden esittelyä

Säännöt on varmaan muuttuneet tuosta sata kertaa, ja harrastin lajia vain päälajini, joukkuevoimistelun oheislajina, eli en todellakaan tehnyt kaikkea sitä salitreeniä mitä olisi pitänyt. Oli notkeutta ja hyvä anaerobinen kestävyys, mutta voimaa ei juuri nimeksikään, varsinkaan ylävartalossa :lol2:

Yleisesti kuitenkin jos high kickseistä vaikka lähdetään, niin sen ylävartalon pitää olla täysin paikallaan, eli jos kuvittelet olkapäiden ja lonkkaluiden kärkien kautta piirrettävän neliön, niin sen neliön pitäisi pysyä koko ajan paikoillaan. Lonkat pitäisi olla samalla korkeudella, samoin olkapäät. Ristiselkä ei saisi pyöristyä eikä ryhti romahtaa jalkaa kohti, kuten tuossa esimerkkikuvassa. Ylävartalon pitäisi olla ihan kuin siellä alavartalossa ei mitään tapahtuisikaan =) Jalkoja vuorotellen potkiessa ne pitäisi vaihdossa tuoda siististi vierekkäin eikä vähän sinnepäin. alapolvi ei voi olla potkussa ihan lukkosuorana vaan vähän pehmeänä, mutta ei selkeästi koukussa.

Presseistä: ne ovat yhtä paljon tekniikka- ja tasapainojuttuja kuin voimasta kiinni. Jenin signature strength move on itse asiassa melko pitkälti tasapainoliike; menin itse sitä kokeilemaan äsken ja eipä mullakaan paljon puutu ja olen ihan pullamössö. Jos katsot kuvaa, niin siinä kyynärpäät on tuettu lonkkaluiden reunoja vasten ja ylävartalo on aika eteen alas kallistettu samalla kun jalat on avattu. Toisin sanoen kropan painopiste on toisaalta siirretty tuohon käsien päälle kallistamalla eteen ja avaamalla jalat eli tuomalla ne lähemmäs tuota tukipistettä, vatsaa, ja toisaalta käsivarret on kiilattu paikoilleen lonkkaluita vasten tuonne mahan reunojen alle. Eli lihastyöksi jää selkälihaksilla kallistuksen ja suoran vartalon pitäminen, käsivarsien pitäminen vatsan alla kainalonseudun ja rinnan lihaksilla sekä ranteiden avulla tasapainon vakaus. Tuosta muuten miesaerobiccarit tekevät punnerruksia jalat koko ajan ilmassa, SE on vasta voimaliike aerobic-mittapuulla. Samalla tavalla saman sivun toisessa kuvassa ylävartalo on käsien edessä, peba taas takana. Ylävartalon paino tavallaan "nostaa" peban irti maasta. Ajattele lasten keinulautaa. Tuo kysyy kyllä etureisiä ja vatsalihaksia, siis paljon rankempi liike IMO kuin tuo "superliike". Jos katsot vuorotellen kelly ryanin ja jenin straddle pressiä, niin huomaat että kellyllä on paljon korostetumpi tuo yläkroppa edessä-peba takana-juttu. Kun ollaan enemmän kumarassa, niin jalatkin saa paremmin ylös, kuten kuvasta näkee. Sama periaate toimii kaikissa prässeissä.

Hypyt: Hypyissä on tärkeintä nopea muodon haku. Eli heti maasta lähdettäessä nopeasti hypyn lopullinen muoto pakettiin. tavoite on, että kun ilmalento on korkeimmassa kohdassaan, niin hypyn muotokin on valmis. Siitä tulee sellainen tiukka vaikutelma ja toisaalta ne jalat ehtivät esim straddle jumpissa paljon ylemmäs sillä tavalla. Ylöspäin liikkuvat jalat myös tuovat lisää nostetta hyppyyn. Jos jalat yrittävät ylös samalla kun peba laskeutuu jo kohti maata, niin jaloilta loppuu vauhti ja hypystä tulee vajaa.

En tunne hirveän hyvin tuota vapaaohjelmavaatimustasoa täällä kehokulttuurin puolella, mutta se vähä mitä joskus on urheilukanavilta tullut katsotuksi, niin todella monet ikävä kyllä ovat selkeästi harjoitelleet ohjelmaansa liian vähän. Voimaa ja notkeutta monilla oli selkeästi tarpeeksi, mutta rutiinia ei riittävästi. Jotta lihakset oppivat toimimaan optimaalisesti, niin liikkeet pitää toistaa satoja kertoja. Vähän sama kuin baletissa: teet samat liikkeet joka päivä kymmenen vuotta ja vieläkään ei ole hyvä. Ohjelman onnistuminen ei perustu maksimaalisuuteen ja omien taitojen rajoilla työskentelyyn, vaan optimaalisuuteen. Voimistelussa saatoimme mennä ohjelman läpi 15-20 krt/treeni, 6 krt viikossa, minkä lisäksi vielä kaikki hypyt, piruetit ja tasapainot eli ns. vaikeusosat 10-20 krt onnistuneesti/treeni erikseen harjoiteltuna. Sama pätee kilpa-aerobiciin ja samoja liikkeitä hyödyntävään vapaaohjelmaan. Lihaksella on huono, mutta varsin pitkä muisti. Itse saan välillä esimerkiksi vanhoista ohjelmamusiikeista outoja "lihasmuistoja" raajoihini, jos niitä sattuu joskus kuulemaan jossain. Harjoitusta tarvitaan siis PALJON. Määrällisesti monia toistoja sekä kullekin vaikeusosaliikkeelle erikseen että valmiille ohjelmalle.

Ymmärrän kyllä, että vapaaohjelma ei ole kilpailemisen ainut komponentti ja vapaaohjelman harjoittelua rajoittavat monet lihasten säilyttämiseen liittyvät seikat. Ei voi syödä lihaskasvua tekemällä hirvittävää määrää anaerobista treeniä joka päivä. Mutta ei se olisi paljosta kiinni, monelta puuttuu se sujuvuus, eli ohjelmaa on selkeästi harjoiteltu paljonkin liike kerrallaan, mutta ei hirveän paljoa kokonaisuutena. Sen takia esimerkiksi asettuminen jotain pressiä tekemään näyttää kömpelöltä ja hitaalta, ja väsyessä liikkeiden muoto kärsii, kun anaerobista kestävyyttä ei ole treenattu riittävästi. Aerobicin puolella homma taas sujuu vapaaohjelmiin verrattuna äärimmäisen tehokkaasti ja nopeasti, kun siirtymätkin on mietitty ja automatisoitu äärimmilleen.

Lääh. Mulle tuli hiki kun rupesin tuolla oikein peilin edessä pohtimaan ja muistelemaan. Olen kuitenkin kiteytetysti sitä mieltä, että vapaaohjelmaan valmistautuvat voivat oppia ja ammentaa varsin paljon kilpa-aerobicin puolelta, etenkin ohjelman sujuvuudessa.

Ei noihin oikein ole muuta keinoa, kuin määrällisesti runsas harjoittelu ja peilin käyttö, jotta näkee itsensä. Aluksi sitä voi olla uuden liikkeen kanssa ihan pihalla viikkoja, kuukausia. Se löytyy vain hakemalla ja peilin avulla katsomalla ja korjaamalla. Hyppyjen osalta ponnistusvoimaa täytyy monen harjoittaa erikseen. Sitä kun ei välttämättä siunaannu voimasta huolimatta. Kyseessä on lihasten ja korvien välin yhteispeli, eli pitkälti hermotuksesta ja motoriikasta kyse.

Venyttelystä: jotta esimerkiksi hypyt ja high kicksit näyttäisivät keveiltä ja vaivattomilta, notkeuden tulisi olla suurempaa kuin esim. spagaattiin tai sivuspagaattiin pääsy, jotta se onnistuu ilmassakin. Et voi kiskaista ilmassa sivuspagaattia, jos saat sen maassakin hädintuskin ja tuskalla koko ylävartalon painoa käyttäen (paitsi takavuosien aerobic-legenda Sami Vaskola, joka ei saanut spagaattia muuta kuin hypyssä voimalla repäisemällä. Au, en suosittele =)) Venytellä täytyy joka päivä, aina treenin jälkeen ja pari kertaa viikossa erikseen maksimivenytykset min. kolme tuntia treenin jälkeen. Maksimivenytykset tarkoittavat sitten sitä, että kun spagaatti alkaa löytyä niin sitten otetaan puhelinluettelo tai pari etujalan ja takajalan alle vuorotellen tai jopa yhtäaikaa. Spagaattien ja sivuspagaattien pitäisi tuntua asentoina mukavilta eikä lainkaan tuskaisilta. Tämän huomaa Kelly Ryanin kuvista, selkeästi se istuu ääriasennoissa yhtä luontevasti kuin tuolissa.

No joo, täältä tähän. tulipa tästä novelli. Voi kun graduakin saisi tätä tahtia syntymään :whip:

Latest posts

Back
Ylös Bottom