Valtio kustantaa poliisien suojavaatteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skeema
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
7.7.2003
Viestejä
772
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne on saanut verotukseen. Niin se toimii muissakin ammateissa, mutta etta poliisin pitaa itse hankkia suojaliivit jos ei halua puukkoa tai luotia nahkaansa niin onhan se ihan perseesta!
 
Ne on saanut verotukseen. Niin se toimii muissakin ammateissa, mutta etta poliisin pitaa itse hankkia suojaliivit jos ei halua puukkoa tai luotia nahkaansa niin onhan se ihan perseesta!

Eli ovat aikaisemmin olleet verovähennyskelpoisia? Mutta eihän se poista sitä ongelmaa, että poliisi joutuu maksamaan jotain työasustaan. Verovähennyskelpoisuus tarkoittaa vain marginaaliveron verran pois alkuperäisestä hinnasta.

Joutuvatko armeijan skapparitkin maksamaan varusteista ( ~ maastopuku, rynkky,...)
 
Armeijan veijarit saivat ainakin vuosituhannen vaihteessa yhden maastopuvun valtion piikkiin, vaihtokamat piti sitten itse kustantaa. (Tämä siis kouluttajalta kuultua.)

Tuossa työasujen itse maksamisessa on kyllä hyviäkin puolia - voit hankkia juuri sellaiset varusteet, mitä itse haluat, eikä tarvitse tyytyä jakotavaraan. Toki työpaikan pitää tarjota perusvarusteet ja suojaliivit valtion piikkiin poliiseille ova ehdottomasti hyvä muutos. Eihän raksallekaan saa laittaa apumiehiä hommiin ilman työnantajan tarjoamia turvakenkiä ja kypärää.
 
Juu, eli tähän saakka poliisit ovat itse maksaneet asunsa ja työkenkänsä ja sitten ovat saaneet veroprosentin verran takaisin verotuksesta kuitteja vastaan.

Sama ongelma kai jatkuu yhä vanginvartijoilla?
 
Ne on saanut verotukseen. Niin se toimii muissakin ammateissa, mutta etta poliisin pitaa itse hankkia suojaliivit jos ei halua puukkoa tai luotia nahkaansa niin onhan se ihan perseesta!

Ei toimi muissa ammateissa.

Työturvallisuuslaki määrittelee työnantajan velvollisuudeksi hankkia riittävät suojaimet ja välineet työn suorittamista varten, mutta poliisi on jostain syystä joutunut työvaatteistaan maksamaan. Ja siis nimenomaan kenttävarustuksesta, toimistotyöhön soveltuvat vaatteet eivät ole suojavaatetusta. Sanomattakin lienee selvää, että työnantaja ne suojaliivit maksaa.

Valitettavasti tässä kohtaa moni vartiointiliike kiertää lakia, kuuleman mukaan kun läheskään kaikki liikkeetä eivät tarjoa liivejä työntekijöilleen.
 
En tosta jutusta nyt oikein saanut selvyyttä että pitäisikö vartiointiliikkeidenkin tästälähin maksaa työntekijöilleen esim. kengät ja liivit?
 
En tosta jutusta nyt oikein saanut selvyyttä että pitäisikö vartiointiliikkeidenkin tästälähin maksaa työntekijöilleen esim. kengät ja liivit?

Tarkoittaa varmaan valtiolle työskenteleviä vartijoita.

Mutta onhan vartiontiliikkeiden periaatteessa aina pitänyt hommata työntekijälle tarvittavat työvälineet. Se vaan on niin tulkinnanvarainen pykälä, kun siinä yksilöidä mitä nämä tarkalleen ovat. Lähinnä se on siihen univormuun jääny.
 
No jo ihmettelinkin että oishan se kumma että yhtäkkiä tulis noinkin suuri muutos yksityisellä alalla. Kunnon popoistakin kun makselee äkkiä pari hunttia.
 
Ne on saanut verotukseen. Niin se toimii muissakin ammateissa, mutta etta poliisin pitaa itse hankkia suojaliivit jos ei halua puukkoa tai luotia nahkaansa niin onhan se ihan perseesta!


On ne suojaliivit ennenkin tullut ilmaiseksi. Lähinä toi uudistus koskee jalkineita ja hanskoja.
 
En tosta jutusta nyt oikein saanut selvyyttä että pitäisikö vartiointiliikkeidenkin tästälähin maksaa työntekijöilleen esim. kengät ja liivit?

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa hommaamaan riittävän suojavarustuksen. Työturvallisuuslakia sovelletaan työsopimuksen perusteella tehtävään työhön sekä virkasuhteessa tai siihen verrattavassa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa tehtävään työhön.

Laki kertoo mm. seuraavaa:
finlex.fi sanoi:
15 §
Henkilönsuojainten, apuvälineiden ja muiden laitteiden varaaminen käyttöön

Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.

Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä henkilönsuojainten käyttöä edellyttävien työolosuhteiden vaarojen arvioinnista, suojainten käytön määrittelystä ja käytön olosuhteista sekä suojaimilta vaadittavista ominaisuuksista ja muista henkilönsuojainten käyttöön työpaikalla liittyvistä vaatimuksista.

Normaalijärjellä ajateltuna vartiointiliikkeiden tulisi tämän perusteella kustantaa työntekijöilleen ainakin liivit, työasu, hanskat, kengät ja tarpeelliset voimankäyttövälineet. Ja olen joskus kuvitellut, että tämä pätee poliisiin mutta olen ollut väärässä. Ilmeisesti asiassa on vasta nyt menty eteenpäin edes vähän. Tuossa uutisessahan ei taidettu puhua mitään hanskoista?
 
Back
Ylös Bottom