SUPERCARB 1kg -40%

Valokuvauksen ja kuvankäsittelyn ABC

En tajua kuvaamisesta mitään, mutta nyt kun kerran on kamera hankittu niin olisi kiva oppia vähän kuvaamaan ja käsittelemään tuotoksiaan.

Ideana olisi että jos jollakin on nimetä hyviä SUOMENKIELISIÄ nettisivuja tai vaikkapa kirjoja kyseiseen aiheeseen niin laittakoon tähän trediin.

Kiitos ja anteeksi.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Meitsin neuvo, painele nappeja ja katso mitä tapahtuu. Kuvaat enemmän, luet vähemmän. Valokuvaamaan ja käsittelemään oppii vain treenaamalla.

Niin kai se häätyy alkaa tekemään, on tuota ajanpaskoo kuitenki sen verran että jospa sitä jaksas panostaa tuohon kuvailuun

Kyllähän tuohon säätimien vääntelyyn auttaa myös, jos pikkasen etukäteen selvittää että mihin ja mitenkä ne kuvassa vaikuttavat.Ite hain kirjastosta muutaman photoshop opuksen ja kuukauden harjottelun jälkeen olin melkoisesti viisaampi.

Tuon haukifileen laittaman linkin jutut kun pari kertaa lukee ajatuksella, niin auttaa asiaa myös kummasti.

Laitampa tähän samalla oman kysymyksen kun pikkasen myös aihetta sivuaa.
Eli, kun otan RAW kuvia, niin onko niissä merkitystä missä asennossa on nuo kameran sisäiset maisema,muotokuva yms asetukset, missä saa noita väri asetuksia ja kontrasteja muutella.
eli kannattaako niihin kiinnittää huomiota,vai saako kaikki vastaavat säädöt tehtyä tuossa RAW:n muokkaus ohjelmassa?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Omar: suurimmalta osalta ei ole vaikutusta. Ainoa millä oikeastaan on vaikutusta on se, että nuo ohjelmat pukkaavat eri aukkoasetukset kuviin jota tietenkään et voi enää säätää jälkikäteen.

Enemmänkin tuossa kirjojen luvussa on monille kyse siitä, että etsitään vähän ideoita kuvaamiseen(tjsp... jos ei ole oikeasti hajua asiasta), ei niinkään että mennään sinne paikan päälle kuvaamaan kirjasta kohta kohdalta "hyvän kuvan ohjetta seuraten". Kirjoissa opetetaan monia asioita mitä on hyvä seurata kuvatessaan, ja joita voi hallitusti rikkoa kun ymmärtää itse kuvaamisensa ja lukemisensa kautta että mitä ne kuvaan vaikuttavat. Päämäärättömällä räiskimisellä on lähinnä sama vaikutus kuin pyörisit ampumaradalla ympyrää haulikon kanssa toivoen että tulee paljon napakymppejä. Tekninen osaaminen kameran käsittelyssä auttaa tiettyyn rajaan asti, siinä tuo nappuloiden nyplääminen ja asetusten vaihtelu auttaa hyvin. Mutta lopulta kuitenkin päästäkseen oikeasti tuottamaan omaa sisältöä kuviin pitää kuvata paljon ja samalla ymmärtää kuvaamansa.

Hae vaikkapa Michael Freemanin Valokuvauksen taito lainaan kirjastosta

itse suosittelisin selvittämään seuraavat käsitteet:

-aukko
-polttoväli
-iso - arvo

Ja pitää mielessä että niukinta on yleensä valon määrän kanssa josta johtuu että em muuttujien kanssa joutuu tekemään kompromisseja (tai sit ostaa studion ja valot..)

Näillä pärjää periaatteessa maailman tappiin peruskuvailussa.

Eli tee kuin mike neuvoi, mutta: ota kuvia samasta jutusta ja joka kuvan jälkeen muutat jotain noista kolmesta. Sit kun on kaikki vaihtoehdot käyty läpi, voit näytöltä sit katsoa että mitä mikäkin vaikuttaa käytännössä ja mikä näyttää parhaalta missäkin tapauksessa.

Eli tee kuin mike neuvoi, mutta: ota kuvia samasta jutusta ja joka kuvan jälkeen muutat jotain noista kolmesta. Sit kun on kaikki vaihtoehdot käyty läpi, voit näytöltä sit katsoa että mitä mikäkin vaikuttaa käytännössä ja mikä näyttää parhaalta missäkin tapauksessa.
Juuri näin, samoin photoshopissa veivaa kaikkia nappuloita yksitellen ja katsoo mitä ne tekevät. Layerit kannattaa opetella myös hyvin pikaisesti.

Käsitellyt ja korjatut kuvat erikseen. Sitäpaitsi jos osaa kameraa käyttää niin ottaa sen verran kuvia, että saa jo valmiiks valotukset ja muut suunnilleen kohalleen.

Toki asia on hieman eri jos verrataan RAW säätöä tai jpeg-editointia.

Oma mielipide on, että keskivertokäyttäjät käyttää kameraa kuin filmikameraa joten hirveästi ei editointia tartte. Kylmästi kuvailen jpeg:tä.

Itsekään en Photaria vastaavaa softaa tartte kuin kuvien pienentämiseen kehitystä varten.

Jos Lontoon kieli taipuu niin itse aloitellessa löysin paljon vinkkejä photarille täältä

http://www.good-tutorials.com

Nyt en ole hetkeen tutustunut mutta yläpalkista valkkaa photoshopin ja siitä alta sitten vaaleansiniseltä pohjalta efektejä mitä nyt sitten haluaakaan tehdä. Aika yksityiskohtaisia neuvoja ollut :)

Mun neuvo edellisten lisäksi: hommaa heti Adoben Lightroom ja unohda muut kuvankäsittely softat tässä vaiheessa. Sit vaan kuvaat ja tuunaat fotoja lightroomilla niin maan perkeleesti ja otat selvää asioista pikkuhiljaa sitä mukaa kun nälkä kasvaa. Ite oon tuunannu muutamassa viikossa about 1000 kuvaa, ai perkele mikä softa kun sitä oppii käyttää :)

Sitä photaria käytän enää vaan ihan jokaikisen kuvan terävöintiin kun tuos LightRoomis (mulla v 1.4) on ihan paska tuo terävöinti (siis minun mielestä) mut muuten siis lightroom vaan kayttöön kaikilla suosiolla. Photarilla oon veivannu aimmin tuhansia kuvia mut ei siis enää tarvetta kun tuo LightRoom on just se mitä peruskuvankäsittelyssä tarvii eli kuvankäsittelyn ABC on siinä kun opettelee sen käytön. Kuvaamaan oppii parhaiten tosiaan kun hommaa vaikka jonkun yhen valokuvauksen perusteet perusteoksen ja lukasee sen läpi ja kuvaamalla ja samalla kokoajan itse käsittelemällä ne kuvat niin väkisinkin oppii samalla mitä tarvii. Pitää vaan varoa ettei innostu liikaa koska valokuvaus näin digiaikana on aivan mielettömän hienoa hommaa :)

Mun neuvo edellisten lisäksi: hommaa heti Adoben Lightroom ja unohda muut kuvankäsittely softat tässä vaiheessa. Sit vaan kuvaat ja tuunaat fotoja lightroomilla niin maan perkeleesti ja otat selvää asioista pikkuhiljaa sitä mukaa kun nälkä kasvaa. Ite oon tuunannu muutamassa viikossa about 1000 kuvaa, ai perkele mikä softa kun sitä oppii käyttää :)
Riippuu vähän tahtooko tuunata kuviaan vai ei. Jo raw- ampuminen + dpp canonilla antaa useammille riittävästi säätövaraa jos tavoitteena on vähän parannella kuvaa eikä muuta. Erona on lihgtroomin hinnan verran rahaa, ja tod näk vähän kankeampi meno. Harrastelijan ei välttämättä kannata vetäistä all in 50k lainaa jolla ostaa parhaat kamat mitä maan päältä löytyy. Ansiotarkoituksessa sit eri juttu.

Riippuu vähän tahtooko tuunata kuviaan vai ei. Jo raw- ampuminen + dpp canonilla antaa useammille riittävästi säätövaraa jos tavoitteena on vähän parannella kuvaa eikä muuta. Erona on lihgtroomin hinnan verran rahaa, ja tod näk vähän kankeampi meno. Harrastelijan ei välttämättä kannata vetäistä all in 50k lainaa jolla ostaa parhaat kamat mitä maan päältä löytyy. Ansiotarkoituksessa sit eri juttu.
En tiedä tuosta dpp:stä mutta oletan että se on vain RAW-kehityssofta?
Mitens sitten kun kuvia tulee satoja viikossa ja joltain reissulta pari tuhatta? Kirjastossa 30.000+ RAW-kuvaa. Miten DPP:llä selailet, etsit ja hallitset niitä? Ihan ilman pro-näkökulmaa peruskäyttäjän kohdalla; "näytä kaikki pojan kuvat" -> "näytä vain yli 3 tähden kuvat pojasta" -> "näytä kuvat joissa vaimo ja poika" jne. Kun kirjastossa on 5-10v kuvat niin tuosta alkaa olemaan iloa. Varsinkin kun on alusta asti viitsinyt laittaa ne keywordit ja tähditykset :)

Tuli viime reissulla otettua jotain 5000 kuvaa varmaan. Niistä tuhat sensuroi suoraan kamerasta veke oma heimopäällikkö. Jäljelle jäävistä kuvista tuli 1400 kymppikuvaa, joille tein kaikki perussäädöt Lightroomilla noin 40 kuvaa tunnissa vauhdilla kun tässä vielä aika aloittelija kuitenkin on tuon Lightroomin käytössä eli aikaa meni ehkä 35h kuvien käsittelyyn. Photarilla mulla menee ehkä 10 kuvaa tunnissa samoihin hommiin joten säästin työaikaani jo pelkästään näillä kuvilla 100 tuntihinta 10e/h on 1000e. Lisäksi kuvat on alkuperäisenä kamerasta tulleissa tiedostoissa ja lightroom tallentaa vaan tiedot kuvakohtaisesti mitä kuvalle on tehty ja voin koska tahansa palata mihin tilanteeseen tahansa kuvassa jos vaikka haluan tehdä taas suurennoksia seinälle. Voin vain suositella Lightroomia nimenomaan perusharrastajalle koska se on juuri mitä tässä tarvitsee, paitsi se kuvien terävöinti on huono tuossa minun vanhassa Lightroom versiossani mutta eipä ohjelma paljoa maksanutkaan sitten...

Tämä siis vaan ihan vinkkinä sen mitä itse olen huomannut, toki sitä jokainen saa käyttää mitä työkalua haluaa mutta ainakin minulle Lightroom on juuri se mitä tarvitsen tai sitten en vaan paremmasta tiedä :)

tuosta dpp:stä en tiedä mitään, enimmät kuvat kuvaan canonin pokkarilla, järkkää ei jaksa raahata ihan joka paikkaan ja se järkkä ei ole canon...

Ei tuo Lightroom mitenkään kallis softa ole, jos vertaa normaalin harrastajan kaikkeen kalustoon laittamaan rahamäärään. Kuvien käsittely jälkikäteen on kuitenkin nykyään aika oleellinen osa harrastusta. LR:a voi kuitenkin hyödyntää ihan jokaisen ottamansa kuvan kanssa joko pelkään arkistointiin tai lisäksi käsittelyyn.

En tiedä tuosta dpp:stä mutta oletan että se on vain RAW-kehityssofta?
Mitens sitten kun kuvia tulee satoja viikossa ja joltain reissulta pari tuhatta? Kirjastossa 30.000+ RAW-kuvaa. Miten DPP:llä selailet, etsit ja hallitset niitä? Ihan ilman pro-näkökulmaa peruskäyttäjän kohdalla; "näytä kaikki pojan kuvat" -> "näytä vain yli 3 tähden kuvat pojasta" -> "näytä kuvat joissa vaimo ja poika" jne. Kun kirjastossa on 5-10v kuvat niin tuosta alkaa olemaan iloa. Varsinkin kun on alusta asti viitsinyt laittaa ne keywordit ja tähditykset :)

Joo raw-kehityssofta jossa on joitain sorttausvaihtoehtoja(dpp=digital photo professional). En vielä tiedä mitä niillä sorttauksilla tehdään kun hiljattain vasta siirryin rawweihin eli ei ole tullut käytettyä.

Pointtinani oli siis että ilmaisillakin pärjää peruskuvaaja joka ei räpsi kymmeniä tuhansia kuvia vuodessa. Ja mitään editointimahdollisuuksia ei siis oikeasti tarvita poislukien dpp:n ominaisuudet jotka on siis about samat mitä voi negatiivin ja valmiin kymppikuvan välissä säätää vanhan kansan vehkeillä(kohtuullisessa ajassa eli ei mitään negan tussauksia jne..). Siitä imo kannattaa aloittaa jos tahtoo oppia valokuvaamista. Kuvaaminen on kuvaamista ja kuvankäsittely kuvankäsittelyä. Molemmat parempi osata eka erikseen.

Eli lightroom-lisenssi ei paranna yhtään niiden alkuperäisten räpsyjen laatua vaikka niitä ostaisi 5000000kpl vaikka se elämää jollakulla helpottaisikin.

Lightroom on vielä siitäkin hyvä että tukee RAW:takin suoraan eli voi käyttää sekä jpg että RAW kuville.

Photoshop:

Maskien käyttö kannattaa ilman muuta opetella.
Yksi todella helpoista ja hyödyllisistä työkaluista on curves.
Workspace kannattaa tallentaa hyviksi kokemilleen asetuksille.
Kaikkea ei pysty täysin hallitsemaan, pitää oppia suodattamaan se mikä itselleen on hyödyllistä.
Pääsäänstöisesti ei ole vain yhtä keinoa tehdä jokin asia.

Latest posts

Back
Ylös Bottom