Valmiusjoukot - cooper testi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Durner
  • Aloitettu Aloitettu
Aloin treenaamaan Suomen kansainvälisiä valmiusjoukkoja varten viime joulukuun puolessa välissä. Sali tuntui heti omalta jutulta ja tulokset nousikin siihen tahtiin että joulun viiden punneruksen sijaan menee nykyään 55. Rasvaprosenttikin on tippunut 33:sta 23:een - ei kaapista ulos vaan läskistä kaapiksi. Kaikkialla kehitys ei ole ollut yhtä hyvää, nimittäin juoksussa; karsintojen cooper osuus siis hieman pelottaa. Testeihin on enää vajaa kaksi viikkoa, ja vaikka saankin juostua juuri ja juuri tuon tarvitun 2600 metriä, haluaisin vinkkejä ja vastauksia pariin kysymykseen, jotta en ainakaan joudu lähtemään häntä koipien välissä porista espooseen 2580 metrin cooper tuloksen vuoksi. :)

Elikäs olisi mahtavaa jos pojankloppi saisi pakkiksen körmyiltä jotain neuvoa cooper tuloksen nostamiseen! tämän vuoksi pommitan pari ehkä harvinaisempaa kysymystä:

Mikä on oikea hengitystekniikka? Sain nostettua tulostani kun tajusin jo sadat lenkit juosseena, että perhana tuo ilma pitääkin hengittää niin, että vatsa pullistuu rinnan sijaan. Tämän avulla jaksaminen tuntui heti paranevan. Hengitystekniikasta sen haluaisin tietää, että onko tämä nyt "se" oikea taktiikka, ja mitä muuta "oikeaan" hengitystapaan kuuluu? Esim. pitääkö uloshengityksessä ilmat puskea nopeasti ulos, vai lähes yhtä rauhallisesti kun ne vetää sisäänkin? Entä sisäänhengitys? Pitääkö sitä ilmaa lähes hyperventiloida vai hengittää rauhallisesti sisään ja ulos; meneekö keho jommasta kummasta täysin sekaisin?

Toinen mikä mietityttää on juoksuasento. Välillä lenkkejä juostessani olen juossut hieman etukenoon hyvällä tuloksella mutta toisinaan tuolla ei ole tuntunut olevan mitään merkitystä tuloksen kanssa; kannattaako juostessa juosta tikkusuorana, vai onko "selkä kyyryssä" parempi juosta?

Jalkojen heitto. Meinasi tuossa jo penikkatauti iskeä yhdessä vaiheessa kun penikoihin sattui koko lenkin ajan. Vaiva loppui kuin seinään kun aloin heittämään askelta jalan yläosan isoilla lihaksilla; ennen olin ikään kuin juossut heittämällä polven alapuolella olevaa osaa eteenpäin joka ilmeisesti liikarasitti penikoita. "Milläs te laitatte jalkaa toisen eteen?"

Yläkroppa. Kannattaako juostessa hieman "heiluttaa" yläkroppaa vai pitää se lähes liikkumattomana?

Kysymykset saattavat kuullostaa typeriltä, mutta tarkoituksena on tosiaan saada parhaat mahdolliset viime hetken vinkit cooperiin.

Durner kiittää vastauksista jo etukäteen :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä vähän brosciencea, jos ei kukaan pätevämpi tuu neuvomaan:

En ole mikään juoksuekspertti itsekään mutta seuraavanlaisella yksinkertaisella metodilla vedin coopereissa päteviä matkoja:

Cooperin testi on niin nopea rykäisy ettei siinä oikein juoksutekniikalla ole niin suurta roolia minun mielestäni. Siihen keskittyminen vie vaan energiaa. Oma rannekello jossa on ajanottotoiminto ranteeseen niin ei tarvitse keskittyä ajanottajan huutelemiin aikoihin.

Juokset ensimmäiset 1000 metriä noin 4 minuuttiin, seuraavat 1000 metriä myös yrität ja juoksetkin jos oikeasti sinne haluat noin 4 minuuttiin, ja 8:nnen minuutin jälkeen vedät aivan kaikkesi, urku auki ja ohitat niin monta jätkää kun pystyt. Juokset siis niin kovaa kuin pystyt etkä kävele askeltakaan. Tällä tavoin se 12 minuuttia on rytmitetty suurinpiirtein sopivaksi tuohon kolmen tonnin hujakoille. Tähtäät korkealle niin voit myös osua melko korkealle. Eli et ota tavoitteeksi sitä 2600 metriä, vaan enemmän.

Teet itelles erittäin suuren palveluksen jos jatkat juoksukunnon kehittämistä palvelukseenastumiseen saakka. Tuo 2600 on vain minimivaatimus jonka merkitys on vain karsia säkeimmät ulos. Pitkää kestävyyslenkkiä ja totuttelet jalkoja ja penikoita kovaan kyytiin. Jos tuohon testiin on alle 2 viikkoa, ei sitä kuntoa oikeen ehdi enää hinata korkeammalle. Lepäät hyvin ennen testejä ja syöt järkevästi.

Tästä vähän brosciencea, jos ei kukaan pätevämpi tuu neuvomaan:

Cooperin testi on niin nopea rykäisy ettei siinä oikein juoksutekniikalla ole niin suurta roolia minun mielestäni. Siihen keskittyminen vie vaan energiaa.

.

Voihan se niinkin olla...mutta itse pyrin juoksemaan siten, että kädet auttavat etenemisessä. Wut?

Kaikilla liikkessä olevilla elementeillä on liike-energiaa: kokeile juosta siten, että kädet muodostavat n. 90 asteen kulman...kun kädet viuhtovat nyt tasaisesti sivulla, niiden liikemomentti auttaa eteenpäin menemisessä...ts. saat valjastettua myös niiden energian liikkumiseen tai päinvastoin: ne eivät hidasta jalkojen tekemää työtä.

Melkolailla hankala selittää, koska yhtäältä käsiin ei pitäisi kiinnittää huomiota vaan juoksemisen, mutta välillä näkee niin onnettomia käsien asentoja juostessa että paitsi ne vaikeuttavat rintarangan kautta hengittämistä, ne myös hidastavat liikemomentillaan etenemistä, sillä käsien liike on epäsuhdassa koko juoksuliikeen kanssa.

Juutuubista varmaan löytyy videoitakin, joissa opastetaan käsien asentoa.

Toiseksi tuo lantio eteen; usein se on miehillä takana mikä lisää etureiden ekstensiomatkaa > turhaa työtä.

Kolmanneksi juokse jaloilla...tätäkin on erittäin vaikea selittää mutta ero on lähinnä ajattelussa ja se siirtyy myös itse liikeeseen...eli sen sijaan että jotenkin passiivisestii vain juokset, ajatelet tekeväsi jaloilla aktiivista työtä eli et vain etene vaan nimenomaan juokset - jaloilla.

Onpa erittäin hankala selittää. Mutta näin jalkoihin tulee heti voimaa ja ryhtiä....kokeile, niin löydät oman aktiivisen mutta samalla rennon tavan juosta.

Cooperin testi on niin nopea rykäisy ettei siinä oikein juoksutekniikalla ole niin suurta roolia minun mielestäni.

Kauheeta puppua. Lyhyellä matkalla on tärkeää että tekniikka maksimoi nopeuden. Pitkällä matkalla halutaan maksimoida taloudellisuus. Sprintterit noudattaa oppikirjaatekniikka, koska nopean jouksun tekniikka on hyvin ymmärretty. Taloudellisen juoksun tekniikka taas vaihtelee yksilöiden välillä paljonkin. Maratoonareiden tekniikat näyttää välillä todella erikoisilta.

Kato Youtubesta tekniikkatreenejä. Oikealla tekniikalla saattaa irrota "ilmainen" sata metriä.

Kiitoksia vastauksista kaikille!

En tiedä miksen ole itse tajunnut etsiä youtubesta materiaalia. Löysin sieltä heti paremman juoksu- ja käsiasennon, jota noudattamalla jaksaminen tuntui olevan parempaa (mm. olkapäät rentoina, käsien heilutus juoksusuuntaa kohti, sekä katse eteen- eikä alaspäin). Vielä kerran kiitoksia vastauksista, ilmottelen (mahdollisesti) tänne siitä miten meni ^^

Löysin sieltä heti paremman juoksu- ja käsiasennon, jota noudattamalla jaksaminen tuntui olevan parempaa (mm. olkapäät rentoina, käsien heilutus juoksusuuntaa kohti, sekä katse eteen- eikä alaspäin).

http://www.juoksukoulu.fi ja Googlettamalla juoksukoulu löytyy vielä paljon muita vaihtoehtoja. Itse asiassa kausi kun on nyt aluillaan, niin seuraavaan pariin viikkoon voi hyvin osua vielä kohdallekin ja voit saada viimeiset vinkit.

Tässä on nyt sitä lupailemaani päivitystä ja vähän tietoa niille jotka mahdollisesti hakevat ensi vuonna SKVJ:in. Kokeet ovatnyt siis ohi. Osallistujia oli 780, joista noin 25-30% karsiutui fyysisissä testeissä.

Cooper rajaa oli laskettu 2500 metriin, tosin sillä suorituksella ei herunut ainuttakaan pistettä; 2600 metriä pitäisi myös juosta viimeistään SKVJ koulutuksen alkaessa. Itse juoksin tasan 2600 metriä (lepäsin 2600m tolpalla tuloksia laskiessa :hyper:), joten scoresin itselleni yhden pisteen :puntti:. Kiitoksia kaikista viime hetken vinkeistä, sillä voi hyvinkin olla että tuo piste tuli niiden ansiosta! Muut testit meni hyvin. Lihaskunnosta ja evakuoinnista tuli kiitettävää tulosta. Taso oli aika kovaa, coopperissa keskitulos oli 2800-3000 m välissä (ainakin meidän ryhmässä).

Tänne sitten kanssa päivitystä jos pääsit sisään vai miten kävi! ;)

Oliko teidän ryhmällä lihaskuntotesti ennen vai jälkeen cooperin? Itsellä oli silloin 8v sitten lihaskunto-osuus suoraan cooperin jälkeen ja voi jeesus, ei ole ikinä krampannut niin paljon, kuin silloin niitä selänojennuksia vetäessä... :lol2:

Tänne sitten kanssa päivitystä jos pääsit sisään vai miten kävi! ;)

Oliko teidän ryhmällä lihaskuntotesti ennen vai jälkeen cooperin? Itsellä oli silloin 8v sitten lihaskunto-osuus suoraan cooperin jälkeen ja voi jeesus, ei ole ikinä krampannut niin paljon, kuin silloin niitä selänojennuksia vetäessä... :lol2:

Tulokset tulevat toukokuun lopulla. Pistän silloin postia.

Fyysisten testien järjestys oli cooper -> evakuointitesti -> vauhditon pituus -> istumaannousu -> etunojapunnerrukset.

Evakuointitestin 55 kilon nukke tuntui tappavalta painolta heti cooperin jälkeen juostuna, ja kun meinasi itselläkin selkä katketa nukkea olalle nostaessa niin en edes uskalla ajatella millaista se oli ryhmämme hintelimmille; eräs 3000 metriä cooperissa juossut ryhmästäni, ja eräänä toisena päivänä cooperissa 3400 metriä juossut, karsiutui juuri evakuointitestin pieneltä kuullostavaa 55 kilon nukkea "evakuoidessa".

Juu täytyy kyllä myöntää, että jäi itselläkin punnerusten maksimi n. 20% alle siitä, mitä normaalisti olen vetänyt.

Toi nukke olis kyllä hauska testata, että kuinka se olalla pysyisi. Meillä ei vielä ollut koko testiä sillon kun mä kävin ne läpi.

Itselle nuken olalle nostaminen oli lähes suurempi haaste kuin varsinainen roudaus. 150 metriä piti matkaa nuken kanssa juosta, ja aikaraja oli 2 minuuttia. Hölkällä pääsin itse lukemiin 1 min 7 sek. Nukelle oltiin puettu taisteluliivi, joten jos voimat eivät olleet aivan lopussa, niin kyllä se ihan mukavasti (suurella osalla) siellä pysyi - kunhan sen ensin sinne sai. Täytyy kyllä sen verran sanoa, että evakuointitestin ryssineet ryssivät sen kyllä lähes poikkeuksetta siihen, että nukke putosi ja panikointi alkoi sen sijaan, että matka olisi juostu kokonaan, mutta liian hitaasti.

Noh, tässä sitä haluttua päivitystä.

"Onnittelut. Sinut on valittu kansainvälisen valmiusjoukon koulutukseen saapumiserässä 1/2014"

:hyper:

Onneksi olkoon!

Sitten ei muuta kuin tanssimaan sadetansseja kuivalle ja vähälumiselle talvelle :D

Onko nykyään kaksi saapumiserää??? Ei ennen ollut, kuin heinäkuun aloituksessa fördöffejä...

Lisää vaan lenkkiä ja punttia vielä kun ehtii, siellä te evakuoitte sitten toisianne aamusta iltaan remmit ja rensselit niskassa nuken sijasta.

PS. Osta pakkipusseja niin maan helvetisti.

Punttia oon lisänny. Lenkkiä on pitäny hetkeks vähentää ettei penikat levii.

Kiitos neuvosta! Mistäs noit pakkipusseja voi ostaa?

:D

Hei!

Ajattelin jatkaa tätä vanhaa ketjua semmoisella asialle että,

Suunnitelmana oisi hakea Kansanväliseen Valmiusjoukoihin, Kutsunnat on käyty ja lapussa lukee että Kajaaniin 1/15,

Ja tosiaan suunnitelmana on hakea samalla ajalle Valmiusjoukkoihin.

Jos lähetän nyt haku paperit, niin milloin mahdollisesti nuo testit on jos kutsu käy?

Että millionkohan sitä pitää alkaa valmistautua tohon testiin.

Oon saanut käsityksen että heinäkuun erään hakevien testit olis tammi-helmikuussa ja tammikuun erään hakevien about syys-lokakuussa mutta varmaa tietoa ei oo, muistaisin vaan että frendin veli ois käynyt testeissä tammikuun lopussa. Alota valmistautumaan jo nyt niin ei tarvi viimeisenä kuukautena panikoida. Itsellä on kutsunnat ens kuussa ja tarkotuksena hakea II/2014 erään SKVJ:hin, saa nähä onko siellä enää tilaa vai onko paikat täyttynyt jo suurimmaks osaksi edellisissä kutsunnoissa sinne hakeneilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom