Valmistautuminen Cooperiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jortsu
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä viikolla ois Cooper -testi, on tullut lupailtua kovia tuloksia joten nyt täytyy olla kaikki viimetteen päälle. Eli kuinka kannattas valmistautua, noin niinq syömisten yms. osalta. Testi on iltapäivällä (jos sillä nyt on jotain merkitystä).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jortsu sanoi:
Tällä viikolla ois Cooper -testi, on tullut lupailtua kovia tuloksia joten nyt täytyy olla kaikki viimetteen päälle. Eli kuinka kannattas valmistautua, noin niinq syömisten yms. osalta. Testi on iltapäivällä (jos sillä nyt on jotain merkitystä).

Nukut kunnon yö unet, jotta olet virkeä. Heräät aikaisin, jotta kroppa ehtii herätä kunnolla. Mielellään vähintään 6 tuntia ennen koitosta. Kannattaa käydä aamuverrytelyllä. Esim. kun heräät, menet ulos hölkkäämään 15 minuuttia sellasta rauhallista kevyttä hölkkää. Näin saat avattua hengityksen ja verenkierto ja aineenvaihdunta on kunnolla pelissä. Syö kunnon aamainen.

En tiedä käytkö koulua tai vastaavaa, eli että voitko syödä milloin haluat, mutta jos voit, niin syö noin 3 tuntia (tämä on yksilöllistä) ennen coopperia viimeisen kerran. Syö käytännössä pelkkiä hiilihydraatteja, kuten puuroa tai leipää. Ei proteiinia tai kuituja (ei hirveästi rasvaakaan). Älä ahda itteäsi ihan täyteen.

Ehdottomasti 30-40 minuuttia ennen coopperia hölkkää 10-15 minuuttia, jotta kone on lämmitetty. Ota 10-15 minuuttia ennen coopperia vielä sellainen avaus veto (esim. 200m), jossa hengästyt selvästi, mutta et mene hapoille.

Onnea matkaan :thumbs:

Jos syöt kolme tuntia ennen, niin vedät sitten vain puoli lautasellista. Coopperi on niin kova rääkki, että jos mahassa on yhtään painolastia, niin pistoja tulee. Tietty (kuten pera jo sanoikin) tässä on eroja. Kyllä sun pitäisi itsesi tietää, että mikä on se safkamäärä/tauko, jonka jälkeen ei pistä, vaikka juoksee täysiä. Mulla kulkee lenkki parhaiten niin, että olen syönnyt 5 tuntia aikaisemmin ja juonnut 45 minuuttia ennen lenkkiä tuopin urheilujuomaa. Mä väittäisin, että oleellisempaa on mitä syöt coopperia EDELLISENÄ päivänä. Vedä silloin pastaa, spagettia, makaroonia, riisiä (siis jotain näistä). Coopperi päivänä mielestäni riittää, että verensokerisi on juoksun alkamisajankohdalla balanssissa. 12 minsaa on tosi lyhyt aika. Ei siinä hirveesti ehdi hiilikset palaa. Mä juoksin lukiossa säännöllisesti tollasta 3200 tulosta niin, että söin 2-3 tuntia ennen starttia 3 kalapuikkoa, yhden perunan ja neljä näkkileipää. Muuten noin peran neuvot on todella hyviä. Elimistö kannattaa avata ennen starttia. Venyttely toimii kanssa aika hyvin.

Pertti 123 sanoi:
Nukut kunnon yö unet, jotta olet virkeä. Heräät aikaisin, jotta kroppa ehtii herätä kunnolla. Mielellään vähintään 6 tuntia ennen koitosta. Kannattaa käydä aamuverrytelyllä. Esim. kun heräät, menet ulos hölkkäämään 15 minuuttia sellasta rauhallista kevyttä hölkkää. Näin saat avattua hengityksen ja verenkierto ja aineenvaihdunta on kunnolla pelissä. Syö kunnon aamainen.
Done. Vielä sen verran, mulla vaihtu toi keuhkoja avaava lääke, eilen hain ekan paketin Buventolia, kuinkahan kauan ennen koitosta se kannattas ottaa?

Jortsu sanoi:
Done. Vielä sen verran, mulla vaihtu toi keuhkoja avaava lääke, eilen hain ekan paketin Buventolia, kuinkahan kauan ennen koitosta se kannattas ottaa?

No tohonpa en osaa sanoa mitään. Kun kyse on lääke aineesta. Katoppa mitä lääkkeestä sanotaan pakkauksessa, netissä tai kysy lääkäriltä. Tietysti hyvä lähtökohta on se, koska olisit ottanut vanhan lääkkeen (jos ne on saman tyyppisiä).

EDIT: muuten jos et ole aamuvirkku, niin ton aamu verkan voi tehdä niinkin, että kävelee reippaasti ja hölköttelee aina jonkun minuutin sinne väliin. Kroppa kertoo, koska se on "herännyt henkiin". Ite huomasin, että kun kävin aamu kävelyllä / hölkällä, niin verkasta tuli helposti 20min pitkä. Jos olisin hölkännyt koko ajan, niin olis alkanut ketuttaa jo jossain 5 min kohdalla.

Pertti 123 sanoi:
EDIT: muuten jos et ole aamuvirkku, niin ton aamu verkan voi tehdä niinkin, että kävelee reippaasti ja hölköttelee aina jonkun minuutin sinne väliin. Kroppa kertoo, koska se on "herännyt henkiin". Ite huomasin, että kun kävin aamu kävelyllä / hölkällä, niin verkasta tuli helposti 20min pitkä. Jos olisin hölkännyt koko ajan, niin olis alkanut ketuttaa jo jossain 5 min kohdalla.
Tuosta aamuverkasta lienee käynyt kun polkasin tuttuun tapaan pyörällä töihin, tällä kertaa lyhintä reittiä (~10km) 30min @ 143bpm... testi ois klo 16 :hyper:

Jortsu sanoi:
Tuosta aamuverkasta lienee käynyt kun polkasin tuttuun tapaan pyörällä töihin, tällä kertaa lyhintä reittiä (~10km) 30min @ 143bpm... testi ois klo 16 :hyper:

TZEMPPIÄ sinne!!!

Kertoile sitte, että menikö syteen vai peräti saveen.

Pertti 123 sanoi:
Kertoile sitte, että menikö syteen vai peräti saveen.
Käteen meni. :itku: Pari ekaa kierrosta meni 1:20 kierrosaikaan mutta sitten alko hengitys vinkumaan ku 16-kesäinen. Ei siinä vielä mitään mutta puolessa välissä piti pysähtyä kakistelemaan limaa kurkusta kun ei tahtonut henki kulkea. Ei ollu yrjö kaukana. Sitten pääs aina jonkun matkaa eteenpäin ja taas piti sylkeä kuin Elastinen ettei vedä limaklönttejä henkeen. Tavoitteesta jäätiin ankarasti.

Jortsu sanoi:
Käteen meni. :itku: Pari ekaa kierrosta meni 1:20 kierrosaikaan mutta sitten alko hengitys vinkumaan ku 16-kesäinen. Ei siinä vielä mitään mutta puolessa välissä piti pysähtyä kakistelemaan limaa kurkusta kun ei tahtonut henki kulkea. Ei ollu yrjö kaukana. Sitten pääs aina jonkun matkaa eteenpäin ja taas piti sylkeä kuin Elastinen ettei vedä limaklönttejä henkeen. Tavoitteesta jäätiin ankarasti.

Ai jai...

Aloititko liian kovaa??? Toihan on nimittäin ihan hirmuista vauhtia. Jos oikein laskin, niin toi 1:20 on 3600 metrin loppu vauhtia!!!

Mikä oli tavoite ja mikä on kunto (lenkki kunto). Sä olisit voinut juosta ekat kierrokset sellaseen 1:30-1:35, siis jos tavoite oli 3000m. Eihän noin kovaa jaksa kukaan kuolevainen aloittaa.

Ei muuta kun ensi kerralla rauhallisemmin alku ja seuraat niitä kierros aikoja.

Ihan hyvä, että hait rajojasi, tulipahan kokeiltua :D :thumbs:

Lähin siihen katsoen että viime kerralla juoksin reilu 3200 ja nyt olin mielestäni paremmassa kunnossa. Eli tavoite oli rikkoa se. Uudestaanhan se on kohta kokeiltava, vaikka toisella taktiikalla ja kokeilla tota Buventolia erilaisella annostuksella...

UP!

Tänään olisi illalla tarkoitus juosta cooperin testi. Kolme viikkoa sitten "kokeilin" 3000m tasan. Oon surkea etsimään mitään tietoa näistä aiheista, joten kysytään täältä.

Ensimmäinen pohdinnan aihe. Maitotuotteet, pitäisikö välttää ruton lailla, vai ei? Kuinka pitkään ennen suoritusta pitäisi välttää? Vuosien ajan korisreenejä edeltävällä ruokailulla jätin sen väliin, koska jos join edes lasillisen maitoa, treenit meni järjestäen vituiks, ei jaksanut eikä muutenkaan ollut yhtään vireä olo. En osaa sanoa, kuinka paljon lihasten maitohapoille menemisellä on yhteyttä maidon juomisen kanssa. Maitoa en ole nytkään juomassa, mutta entäs tuo rahka?

Toinen pohdinnan aihe. Piristeet, tässä tapauksessa kofeiini ja guarana. Jos kiskoo omaan toleranssiin nähden "liikaa", niin voiko tämä laskea suorituskykyä? Jotenkin tuntuu, että jos aineenvaihdunta käy jo levossa nopeampana kuin normaalisti, käy se juostessakin tavallista kovempaa. Ja kun sydän lyö tavallista nopeamaa, luulisi happeakin tarvivan tavallista enemmän -> hengästyminen?

Aion pitäytyä tuossa hiilihydraattipainotteisessa ruokavaliossa, teen puuron veteen ja vetäsen banaanin päälle. Tuskin nuo kuidut tuossa haittaavat? Tuntia ennen suoritusta vetäsen guaraanat naamaan. Miltä kuulostaa?

edit: Kaksi edellistä päivää olen kiskonut pastaa melkoisesti, pohjustus pitäisi olla kutakuinkin kunnossa.

Mä en oo ikinä tehny cooperia varte mitään ihme valmisteluja esim syömisen suhteen ja en ole mitään alkuveryttelelyjä tehnyt ja nykyään menee silti se yli 3000m. Tiedän että tuo on virhe ja sen takia meinaan muuttaa tottumuksiani. Mikäköhä olisi sopiva kierros vauhti sellaista 810m kierrosta kun meinasin juosta tuon mittaista pururataa pitkin sen cooperin? Oon huono arvioimaan noita nopeuksia.

Mä en oo ikinä tehny cooperia varte mitään ihme valmisteluja esim syömisen suhteen ja en ole mitään alkuveryttelelyjä tehnyt ja nykyään menee silti se yli 3000m. Tiedän että tuo on virhe ja sen takia meinaan muuttaa tottumuksiani. Mikäköhä olisi sopiva kierros vauhti sellaista 810m kierrosta kun meinasin juosta tuon mittaista pururataa pitkin sen cooperin? Oon huono arvioimaan noita nopeuksia.

Lyhyt matikka: 3000 / 810 = 3,70 kierrosta => 12' / 3,70 = 3,24'
eli noin 3' 15" / kierros.

Mulla on pp-Ergometrissä aina tullut noin 47 - 57 mmol/kg. Kuitenkaan en pysty nykyään juoksemaan kuin 2800 m. Kesälajina on golf, jossa tulee peruskuntosykkeellä liikuttua miltei päivittäin 3,5 - 5 tuntia jalan 15 kg reppu selässä ja lyönnit päälle.

Millaista veto-/nopeuskestävyysjuoksutreeniä pitäisi noudattaa ja kuinka monen viikon ohjelmalla tuo puuttuva 200 - 300 metriä tulisi?

Itseäni kiinnostaisi miten viimeinen viikko ennen testiä tulisi treenata? Eli ottaako lähinnä kevyttä hölkkää lyhyitä matkoja vai miten? Ja montako päivää olisi hyvä olla treenin ja itse suorituksen välillä? Nää on tietenkin yksilöllisiä juttuja osittain, mutta vinkkejä silti kaipaisin. Nyt olen 2850 kunnossa, tavoitteena olisi 1,5 kk päästä 2900-3000.

Millaista treeni vinkkiä olisi väellä tarjota. Viikko sitten juoksin coopperin kylmiltään (en ole juossut pariin kk) raskaan aterian jälkeen 2600m. Näin ei pitäisi tehdä. Aikaa olisi 8vko nostaa suoritusta reilusti yli 2800m tuloksiin.
Intervalli on kuulemma hyvä apu coopperiin, mutta millaista? Auttaako lenkkillä 3-4 jyrkän mäen täysillä vetoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom