Vakituisen työn vakituisuus

Liittynyt
13.6.2006
Viestejä
1 133
Miten koette työn vakituisuuden jatkuvan tulevaisuudessa?

Itse olen nyt vakituisessa pestissä kunnalla. En ole kuullut kuntien yt:stä muuten kuin yhtiöittämisen yhteydessä, tai sitten jos kunta jo menossa konkurssiin. Vakituisesta duunista saa varmasti potkut siinä missä määräaikaisestakin jos dokaa tai ei ilmesty töihin, mutta onko vakituinen = turvattu työpaikka tästä ikuisuuteen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kaupungin virka ja ennemmin taitaa loppua työt moneaa muussa paikassa kuin mulla. Meidän kaupungissa on yhtiöitetty ja vanhat ovat jatkaneet siellä,ei niitä ulos ole laitettu. Yksi kuntaliitos on takana ja sieltä muutama "suojatyöläinen" meidän virastoon. Niiden kohtalo selvinnee muutaman vuoden sisällä. Teknisellä puolella tuli juuri ilmoituksia vähennystarpeesta,mutta eiköhän sekin mene eläköitymisten kanssa yhteen. Ei vaan sitten palkata niiden tilalle uusia.
Itsellä kuitenkin se onni,että meillä on vähän väliä toimia haussa,eikä edes niitä saada täytettyä,sijaisiakaan ei meidän paikoille oikeen ole. Ei taida olla mun työ valmistuneiden mielestä se unelmaduuni.
 
Kunnalla taitaa olla ainoita, missä tuo vakituinen on vakituinen;)
Kyllä se teollisuusdessa, metsä, yms voi olla, että työpaikka on ½ päästä kadonnut, jos firma on myyty!
 
Meidän kuntia yhdistettiin ja kunnan ihmiset sai 5 vuoden suoja-ajan. Se loppuu tänävuonna, ja kenkää on ilmeisesti luvassa. Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa :(

Ei ole vakipaikkoja enää tässä maailmassa.
 
Mulla ainakin lukee työsopparissa "toistaiseksi". Ei siinä lue "vakituinen" ja tuskin lukee kellään muullakaan.
 
Itse olen valtiolla eikä tämäkään enää kovin varma homma ole, tosin varmempi kuin moni yksityisen sektorin vastaava. 4 vuotta sitten mentiin tilaaja/tuottaja malliin. Itse jäin tilaamaan, mutta tuottaja puolta ollaa kovaa vauhtia yhtiöittämässä. Tuottavuustavoitteet on kovat, mutta eläköitymisellä hoidetaan aika suuri osa. Meille on tulossa joku yhtenäistämäninen vuoden parin sisällä eikä tietoa jääkö virka.
 
En mä silti ihmettele,miksi kuntia menee "konkurssiin",kun osalla noista meen suojatyöläisistä on isompi palkka kuin virastojen johdolla. Enkä myöskään ihmettele,miksi ne saa lähtöpasseja kun suoja-ajat loppuu. Ei kai kukaan suostu palkkaansa alentamaan edes siitä syystä että työt säilyy. Eri asia näinä päivinä on,että saako uuttakaan paikkaa.
 
Työskentelen sairaanhoitopiirillä vakituisessa toimessa, työsoppari voimassa "toistaiseksi" siis. En näkisi, että työpaikka ihan hetkeen on menossa alta, ellei siihen itse myötävaikuta dokailemalla tai mokailemalla tai muulla vastaavalla. Ambulanssien täytyy olla ajossa vaikka taloustilanne olis mikä, tuo on ihan lakisääteinen asia kuitenkin.

Ja vaikka jotenkin hassusti kävisikin, että ensihoitopalvelu päätettäisiin järjestää jollain muulla tavalla kuin nykyisellä, työt jatkuvat varmasti jossain muussa puljussa eli työllistymisen puolesta koko terveydenhoitoala on melko stressivapaa, työmarkkinat on työntekijän kannalta hyvät jos on työkokemusta ja oikeat koulut käytynä.
 
Varmaankin tosiaan teillä julkisella puolella eri juttu, mutta itse olen ollut yksityisellä puolella it-alalla oikeastaan koko tähänastisen työuran, ja täällä se 'Toistaiseksi' on ainakin todellakin 'kunnes toisin mainitaan', eli vaikka huomenna. Olen pudonnut laskuista monessako yt:ssä olen ollut, aivan varmasti yli kymmenessä jokatapauksessa.
 
Syyskuussa on firman sopimus työmaalla katkolla joten sen jälkeen on taas ihan arvotus mitä tapahtuu, hyvällä tuurilla vielä kolme vuotta.
 
Olisitteko valmiita alentamaan palkkoja/0-linjaan jos työpaikat säilyisi? Musta tupo-sopimus on siinä ongelmallinen, että kaikille pitäisi tulla sama korotus. Voisin kuvitella että yksityisellä puolella juuri joustoilla saataisiin mahdollisuus työpaikan säilyttämiseen tiukan paikan tullen. Julkiselle puolelle taas toivon asiantuntijaroolia. Eli sellaista missä julkiselle puolella olisi vähemmän porukkaa duunissa mutta sitten paremmin koulutettua. Palvelua voitaisiin hankkia enemmän yksityiseltä puolelta.

Mutta itsellä ei tosiaan tällä hetkellä ole mitään akuuttia työn menettämisen uhkaa. Nyt pitää vain pohtia miten pysyy kehityksen mukana että myös tulevaisuudessa ammattitaito säilyy.
 
13 vuotta vakituisena samassa työpaikassa. Vuonna 2008 oli ensimmäiset lomautukset ja niitä on ollut sittemmin joka vuosi ja tuntuu että ne ovat pidentymään päin. Viime vuonna osui sitten omalle kohdalle yli 2kk lomautus ja siinä meni sitten koko talous kuralle kun tilanne oli tiukka jo valmiiksi pudonneiden tulojen takia ja tilannetta ei helpottanut henkilökohtaiset ongelmatkaan. Tuossa vaiheessa oli mieli jo melkoisen matalalla ja olo kuin vankeuteen tuomitulla, laskuja putoili laatikkoon perintätoimistoilta ja itsellä helvetin ahdistunut olo. Alkuvuodesta sitten päätös ja menot niin pieneksi kuin mahdollista eli auto pois ja muutto lähelle työpaikkaa. Nyt on helpompaa ja tähän kun lisätään se että mitään en tarvitse mihin ei pankkitilin saldo riitä niin uskon että jatkossakin pärjää, lisäksi parin tonnin puskuri säästötilille on työn alla.
Tämä kaikki siksi että olen aina ollut huono raha-asioissa ja luottanut siihen että töitä on ja rahaa tulee tasaiseen tahtiin tilille. Ihmisen elämä on aaltoilua, hyviä ja huonoja kausia ja sen olen oppinut että mikään ei ole varmaa vaan parempi varautua huonomman mukaan eli vakituinenkin voi olla työtön säännöllisesti ja pitkään.
 
Toistaiseksi on kestänyt nyt 20 vuotta, toimenkuvat talon sisällä vaihdelleet läpi kaiken tarjonnan.
Olin tuossa pääsiäisen jälkeen elämäni ensimmäisellä lomatusviikolla, mutta parin koneen sulkeminen muilla paikkakunnilla todennäköisesti poistaa tuota lomautustarvettta ja se saattoi olla viimeinen vähään aikaan.... mene ja tiedä.
Kuitenkin jos lomautusrinki jatkuu, niin pitää ruveta katsastelemaan muita duuneja.

Epäilen että tämän paperilajin tekeminen ei kestä vuotta 2025 pidemmälle, jos sinnekään päästään.
Täten ei ihan vielä eläkkeelle pääse, joten jotain on takataskuun kehiteltävä.
 
Itse olen nyt pk-seudulla ja työssäkäyntialueella taitaa asua 1.5M ihmisiä. Täällä luulisi duunia riittävän myös tulevaisuudessa. Varsinkin jos kouluttaisi itsensä esim. kirjanpitäjäksi tai isännöitsijäksi tai ylipäätänsä johonkin oikeaan taitoon alalle, josta on lähdössä harmaata väkeä pois. Mites maakunnissa? Vaasa vissiin porskuttaa ja Seinäjoki, samoin lapin kaivospitäjät?
 
Mulla takana vissiin 12 vuotta "toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella".

Parit YT:kin mahtuneet väliin.

Nykyään sitä on tietotaitoa senverran paljon ja hommat sujuu senverran vauhdilla, että pitää olla jotain henkilökohtaista jotta potkut tulisi jos väkeä pitäisi vähentää. Nyt ei tosin ole kyllä näköpiirissä väen vähennyksiä, hyvä kun nykyisillä selvitään.

Teollisuudessa siis työskentelen.
 
Ei se vakituinen duuni ehkä ihan samaa tarkoita, kuin ennen muinoin. Firma voi lomauttaa, jos aihetta on, tai ehkä epämääräisemmissä tapauksissa, vaikkei oliskaan. Tai kai ne paikat ennenkin lähti, kun firma meni konkkaan :D
 
Olin vähän vajaat 15 vuotta Noksulla ja kolmesti sain kenkää sekä kerran siirryin yrityskaupassa ulos talosta. Tätä edellisessä paikassakin oli parit YT:t. Nyt duunissa startupissa ja kyllähän siihen on jo tottunut, että jokainen päivä voi olla viimeinen.
 
Olin vähän vajaat 15 vuotta Noksulla ja kolmesti sain kenkää sekä kerran siirryin yrityskaupassa ulos talosta. Tätä edellisessä paikassakin oli parit YT:t. Nyt duunissa startupissa ja kyllähän siihen on jo tottunut, että jokainen päivä voi olla viimeinen.

Olen myös nähnyt aika monet YT:t jo lyhyehkön työurani aikana. Ekat tuli 2kk työuran alusta ja siitä oli sitten tasaisin väliajoin noita ensimmäiset viisi vuotta. En edes muista kuinka monet on ollut, kun ne menetti merkityksensä jossain välissä. Sen verran tästä mielestäni on itselleni ollut hyötyä, että ei tulisi mieleenkään kuvitella, että mikään työpaikka olisi oikeasti vakituinen ja pysyvä eläkeikään asti. Rakennan tulevaisuudensunnitelmani ihan muiden asioiden varaan kuin työpaikan pysyvyyden. Nykyinen homma tuntuu melko vakaalta, mutta ei tässäkään olisi mikään ihme jos hommia järjesteltäisiin uudelleen/ulkoisettaisiin/myytäisiin. Tämä pistää verkostoitumaan ja pitämään huolta omasta osaamisesta. CV pysyy ajantasalla ja pääsee harjoittelemaan työhaastatteluita. Siten yt:t tarjoaa mahdollisuuksia vaihtaa aivan erilaisiin hommiin ja palkankorotuksiin. Vähän kärjistettäen voin sanoa, että itselläni on pelkkää positiivista sanottavaa siitä, että työminäni on kasvanut YT-neuvotteluiden mukana. Toki ymmärrän, että useimmille ei tällainen sovi.
 
Viimeiset reilut 3 vuotta olen ollut b2b-myynnissä. Puolin ja toisin diili on se, että vaikka onkin vakituinen, niin hommat voi loppua kuin seinään, jos kauppa ei käy. Irtisanomisaikaakaan ei yleensä tarvi kärvistellä. Ensimmäisessä myyntiduunissani heiteltiin tytäryhtiöiden ja kerran emoyhtiönkin toimitusjohtajiakin pihalle idealla: "kasaa kamas tänään; huomenna ei tarvitse enää tulla."
 
Back
Ylös Bottom