Vaikeus hengittää ruokailun jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka,

Tulin ihmetelleeksi tänään ongelmaa joka on minua vaivannut parisen vuotta ainakin, jonka kanssa olen päättänyt vain koittaa elämään.

Eli siis joka kerta kun syön jotaan niin hetki sen jälkeen (5-10min) on todella vaikea hengittää. Yleensä olen aina syönyt suuria annoksia kulutuksen takia, olen nyt kuukauden syönyt pieniä annoksia mutta sama ongelma niidenkin kanssa. Toisinaan ruokailun jälkeen rupee limaa irtoomaan jonkun verran keuhkoista.

Astmaa ei suoranaisesti ole diagnosoitu mutta hoitava lääkitys ja avaava lääke on reseptillä sekä käytössä. Harrastan thaiboxingia parisen kertaa viikkoon ja sen ohella 3-jakosella puntilla. Tosin nyt pari viikkoa polvi ollut vammasta kipeenä niin eipä ole tullut reenailtua.

Mistään sairaudesta en ole tietoinen mikä tämän aiheuttaisi, en tosin ole ketoosia koittanut tämän asian kanssa mutta tiedäppä sitä miten vaikuttaisi. En ole hiilareiden syömisen kanssa hirveästi poikkeuksia huomannut paitsi pieni väsymys joka on yleistä.

Kysymys: Mistä johtuu tämä ruokailun jälkeinen hengenahdistus? :rolleyes:

Ensimmäisenä tulee heti mieleen allerginen reaktio jollekin tietylle ruoka-aineelle. Tapahtuuko joka ruokailulla vai esimerkiksi päivällisellä? Kannattaa käydä lääkärillä ja mainita asiasta, luultavasti haastattelevat ja tekevät sitten erilaisia ihotestauksia ja ottavat verikokeita yms. Ei mitään vaikeaa siis :)
Voit koittaa myös aluksi epäillä itse, mikä aine voisi olla kyseessä, jos muutat ruokavaliotasi (aine kerrallaan), vaikuttaako asiaan.

Hengenahdistus on ollut kellonajasta tai syömisen ajankohdasta riippumaton. Tosin aamupalaksi jos pari leipää syö niin en ole huomannut ainakaan niiden vaikuttavan. Parhaiten hengenahdistuksen huomaa töissä ruokaillessa ja sen jälkeen. Istun töissä paljon.

Olen aiemmin kyllä syönyt aika valtavia annoksia kuten esimerkiksi pitsaa tilatessa mennyt ihan perhepitsan tilaamiseksi jos nyt on nälkä ollut :). Pidemmän aikaa söin isoja satseja, ihmeellistä että hengitysvaikeudet jatkuu vaikka olen vaihtanut annokset puolet pienempiin ruokaillessa. Ja kyllä pureskelen ruoan pieneksi syödessä. Voiko tuo sitten olla että vatsan täyttyessä vatsa painaisi keuhkoja tai keuhkoputkia jotenkin? Olen 180cm pitkä ja painoa nyt 74kg, moni ihmettelikin kuinka niin isoja satseja ruokaa meni reenikaudella varsinkin.

Onko sinulla minkäänlaista närästysvaivaa/refluksitautia tms? Minulla refluksitauti aiheuttaa toisinaan syömisen jälkeen aika tukkoista ja puristavaa oloa kunnes saan ylimääräiset ilmat röyhtäiltyä ulos. Ja jos kerran istut paljon, kannattaa myös kiinnittää huomiota istumisasentoon. Etukumarassa istuminen painaa palleaa, ja hengitys vaikeutuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom