vaihtoehtotaulukko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
Sain ravintovalmentajaltani vaihtoehtotaulukon ja nyt alkaa kokeilut. Onko kellään kokemusta, onko ihan hankala juttu?

Eli siis leipä, maito, liha, hedelmä ym. satsit merkattuna tietynmäärän annoksina, eri vaihtoehtoja, ja viivoin sitten päivälle lasketaan.
Tämä ei siis ole mikään painonvartijoiden hössönhössönläskit pois -juttu vaan nimenomaan yritetään saada se energiatarve tarpeeksi korkealle biologisen painon ylläpitämiseksi.
Näytti kyllä ihan järkevältä, ja määrätkin jotakuinkin pitivät paikkansa.

Kokemuksia ja mielipiteitä.:)

-r

Kuulostaa aika samanlaiselta kuin muinoin diabeetikoiden taulukot. Päivässä sai syödä esim. 15 hiilariannosta, 6 liha-annosta, 3 maitoannosta ja 5 rasva-annosta. Hiilarit piti sijoittua tietyllä tavalla eri aterioille. Nykyisin on vapaampaa, saa syödä silloin kun on nälkä.

Heh, juu taisin olla 'aika' epäselvä. Eli siis asiahan on näin:), usein ravitsemme itseämme vähän alle päivittäisen tarpeemme, jolloin kroppa oppii elämään säästöliekillä.
Pitkään näin eläen aineenvaihdunta hidastuu ja saattaa hidastua jopa 30%kin verran pitkällä ajanjaksolla. On hyvin vaikea välillä tietää, mikä on juuri minulle se oikea tarve, jotta elimistö alkaisi toimimaan taas normaaliteholla ja reagoimaan normaali tavoin vastaanottamaansa ravintoon.

Vaihtotaulukko saatta olla hyvä idea juuri silloin kun vaa'asta sm. nippeleistä haluaa hieman erottautua. Eli siis juuri näin kun kovis sanoi. Tietty määrä vilja-, maitovalmiste-, hedelmä-, liha-, rasva-annoksia päivälle.
Esim 1800 kcal:n edestä. Ruoka-aineet mittaillaan silmämääräisesti ja sinne päin, ei missään tapauksessa millään vaa'alla tms.

juups. Näin tehdään. Katsotaan mitä kroppa sanoo, jos se vaikka joku päivä toimisi taas normaalisti.:)

Jeps, aika hyvä juttu tollanen. Mulla ainakin on ollut tota ongelmaa, etten osaa syödä tarpeeks. Tai nykyään kyllä.

Ennen kun kilpa-aikoinani treenailin välillä jopa 3h päivässä niin kaloreita saatoin silti syödä vain sen 1000-1500 eli _aivan_ liian vähän! Ja silti en laihtunut grammaakaan. Sit kun lopetin kilpaharjoittelun ja aloitin opiskelut mutta lisäsin vähän syömistä ni jossain vaiheessa aineenvaihdunta vähän tasottui...En hitto vie vaan huomannut katella asioita tarkemmin ku keskityin vain siihen et muutin pois kotoo ja alotin uuden koulun jne. Kaikki vaan tapahtui.

Mut kieltämättä edelleen on vaikee tietää mikä on oikee kalorimäärä päivittäin. Laskurit sanoo mitä sattuu ja en viitsisi jatkuvasti alkaa puntarillakaan ravata, koska yläasteella ja lukiossa se oli aika mielipuolista touhua enkä sitä halua enää takaisin.

Originally posted by rocket
usein ravitsemme itseämme vähän alle päivittäisen tarpeemme, jolloin kroppa oppii elämään säästöliekillä.
Pitkään näin eläen aineenvaihdunta hidastuu ja saattaa hidastua jopa 30%kin verran pitkällä ajanjaksolla. On hyvin vaikea välillä tietää, mikä on juuri minulle se oikea tarve, jotta elimistö alkaisi toimimaan taas normaaliteholla ja reagoimaan normaali tavoin vastaanottamaansa ravintoon.

Voisitko kertoa hieman lisää tuosta tai heittää linkkejä sopiviin tietolähteisiin?

Olen tässä funtsimassa ruokavaliota hieman uusiksi ja netin laskureita (mm. http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/index.pl) käyttäessäni törmäsin ihmeekseni yllättävän kovaan kulutukseen (n. 3000 kcal/pv) kun liikunta huomioidaan. Tähän mennessä olen syönyt normaaliruokavaliossa 1900 kcal ja nyt dietillä sitten 1500 (paitsi la mässypäivä n. 2000 kcal). Alkaa hiljalleen epäilyttää jahka tuo todellakin on liian vähän.

Ongelmana minun kohdallani on erinomaisen helppo painon kertyminen - rasvana. Aineenvaihdunta on kyllä vauhdittunut huimasti siitä mitä se esim. viime kesänä oli (söin n. 1000 kcal/pv), mutta uskon että se ei vieläkään toimi täydellä teholla.

En kuitenkaan oikein tiedä miten tuota syömisen lisäämistä uskaltaisi lähestyä. Monet ovat kertoneet palstalla kokeilleensa erilaisia juuri itselle sopivia tapoja syödä (esim. optimaalisen hiilari/protsku suhteen etsintä).

Miten pitkä tällainen 'testiaika' yleensä on? Pari päivää? Viikko? Kaksi? Päivätasolla säätäminen ei varmaan anna heti tuloksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom