kouluruan ei tarvitsekkaan olla mitään bodariruokaa jossa joka aterialla vedetään purkillinen ehrmannia ja 300g kanaa. Kouluruan on tarkoitus olla monipuolista ja ravitsevaa. Käsittääkseni koulussa saa aina (tuoreen) salaatin, maitoa, leipää, levitettä ja pääruuan. Edelleen väitän että syy siihen että vedetään karkkia ja pullaa on muualla kuin kouluruuassa, miten olisi vaikka kotoa opitut mallit ?
Ainakin kun itse olin koulussa niin siellä oli tarjolla reilusta lihaa, kalaa ja kanaa ja se ruoka oli hyvää. karkkia meillä ei koulussa taidettu edes myydä enkä kyllä käsitä miksi pitäisikään.
En tiedä koska olet käynyt koulussa viimeksi, mutta ei se ole niin. Tietenkin olet saattanut käydä koulussa paikassa, jossa ruoka-annoksiin on panostettu. Kuntien välillä on huomattavia eroja.
Ei myöskään saa yksinkertaistaa. Jotkut kouluruoka-annokset olivat oikein hyviä ja ovat varmasti edelleen, mutta valitettavasti suurin osa ei. Itsekin pidin monesta ruuasta koulussa, mutta se ei muuta tosiasiaa, että kouluruoan ravintoarvo ei ole hyvä. Lapset tottakai tarvitsevat paljon hiilihydraattejakin kasvuun, mutta ei sokerina kuten mehukeitoissa yms. Täysjyväriisiä ja ruisleipää kun saisi kouluaterioille, mutta ne ovat harvinaisia. Perunakaan ei ole susihuonoa ravintoa, mutta kun kiintiö on kasvavalle pojalle juuri tämä 6 lihapullaa ja loppulautanen koostuu perunasta ja ruskeasta tiivistekastikkeesta, seurana hieman porkkanaraastetta voi pari kertaa miettiä onko se terveellistä.
Kävin koulua lama-aikana, josta ilmeisesti esim. lihan kiintiöinti minimiin jäi päälle. Jos halusi tyydyttää nälkänsä, piti esim lihapullia "varastaa" piiloon. Sama meininki jatkui intissä, proteiinia ei ollut ruoassa koskaan tarpeeksi.
Itse olen päässyt seuraamaan kouluruokaa monesta vinkkelistä; ollut tietenkin itse koululainen, toiminut sijaisopettajana, nähnyt tukkujen ruokalaskuja kunnalle myöhemmin työn puolesta yms. Suomalainen hyvä kouluruoka on myytti, ainoa sen hyväksi tekevä asia on se, että muualla asiat ovat vielä huonommin.
Pienillä muutoksilla ruoasta saisi paljon parempaa, mutta minkäs teet kun KTL määrittää teollisuuden etujen mukaisesti sen mitä lapset syövät ja pienillä kunnilla ei ole rahaa. Ei ole mitenkään tavatonta että kouluun tuodaan nykyään omat eväät mukaan. Säälittää myös koulujen keittiöhenkilökunnan puolesta, jotka joutuvat taikomaan edes jotenkin syötäviä annoksia rajatuilla resursseilla.