Välipäivät ja aerobinen...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AM
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tykkään liikkua jokapäivä hieman ja välipäiville ainakin käyn kävelemässä. Osahan tuosta hommasta riippuu ihan sitten sen välipäivien liikunnan tehosta. En usko että mitään massaakaan polttavaa vaikutusta tulee sellaisesta leppoisasta kävelystä mutta ainakin virkeämpi olo raittiista ilmasta kuin että makais kokopvän sisällä. Olen huomannut että leppoisa kävely päivällä takaa paremmat yö unet ja sitä kautta paremman palautumisen seuraavalle treenille.

Nyt olen juuri suunnittelemassa seuraavata 2 kuukautta treeneissä ja olen päätynyt siihen että 2 viikkoa aina joka toinen päivä salilla ja välipäivät lenkillä käyntiä. Sitten 4-6 päivää lepoa jolloin kuitenkin joka päivä leppoisaa lenkkeilyä ja sitten taas homma uusis. Tarkoituksena saada hieman läskiä pois.

Mites jos tekee jonain välipäivänä "vähän" raskaamman (eli kaikki peliin) aerobisen, esimerkiksi hiihtää/juoksee pidemmän lenkin, niin kannattaako sen jälkeen ottaa palkkari, että pääsee seuraavana päivänä tekeen puntin täysillä...? Vai meneekö siinä sen aerobisen hyöty hukkaan?

Olen jossakin määrin alottelija näissä sali/aerobinen -hyötysuhde asioissa, joten apu kelpaa.

Palautusjuoma kannattaa ottaa aina, mikäli tekee raskaamman aerobisen tai puntin. Kuinka niin aerobisen hyöty hukkaan? Kyllähän raskaalla aerobisella muitakin hyötyvaikutuksia on kuin rasvan palaminen. Siis kaloreitahan tosta palautusjuomasta jonkun verran tulee, jos rasvanpolttoa ajattelee, joten tuskin kevyemmän kävelyn tms. jälkeen kannattaa palautusjuomaa ottaa, menee IMO ihan hukkaan.

jos lihasta kasvatat, niin riittää, että aamulla käyt käveleen reippaasti/hölkkäämässä sen kilometrin kaks ennen aamupalaa ja that's it.

Ehrmann sanoi:
jos lihasta kasvatat, niin riittää, että aamulla käyt käveleen reippaasti/hölkkäämässä sen kilometrin kaks ennen aamupalaa ja that's it.
niin siis meinasit kai et toi on hyvä dietillä jos meinaa painoo pudottaa vai?

Tarkotus olisi saada lihaa luun päälle. Mutta kun tuntuu tuo vatsa tossa kasvavan, jos ei mitään muuta tee kun salilla käy. Tarkistin ruokavaliota jo alaspäin aika mukavasti...mutta mutta

Ja olisihan se ihan mukava pysyä (juoksu)kunnossa siinä samalla, geeneiltäni, kun vaikutan olevan enemmän "aerobinen-ihminen", eli voin juosta/hiihtää/mitä tahansa niin paljon ja pitkään kun haluan ilman, että siinä kauhiasti edes hengästyy...

Meneekö noin kaksi asiaa täysin päällekkäin, sali ja aerobinen? Onko se joko-tai - tyyppinen diili?

Tiilisukassa sanoi:
Tarkotus olisi saada lihaa luun päälle. Mutta kun tuntuu tuo vatsa tossa kasvavan, jos ei mitään muuta tee kun salilla käy. Tarkistin ruokavaliota jo alaspäin aika mukavasti...mutta mutta

Jaksota treenejä esim. 6 viikkoa kovaa salia ja aerobista ylläpitävänä ja sitten vaikka 4vk kovaa aerobista ja voimaa ylläpitävänä.

Tiilisukassa sanoi:
Meneekö noin kaksi asiaa täysin päällekkäin, sali ja aerobinen? Onko se joko-tai - tyyppinen diili?

Taitaa aika pitkälle riippua siitä, kuinka paljon ja miten rasittavaa toi aerobinen on. Tuskinpa esim. parikymmentä kilometriä lenkkeilyä viikossa mihinkään vaikuttaa, mutta jos mennään yli viidenkympin niin sitten jo voi olla lihasten kasvuun vaikutusta. Viisaammat voi neuvoa lisää... Mun neuvoni olisi, että jos hyvältä tuntuu, niin antaa mennä vaan. :)

Unikko sanoi:
Taitaa aika pitkälle riippua siitä, kuinka paljon ja miten rasittavaa toi aerobinen on. Tuskinpa esim. parikymmentä kilometriä lenkkeilyä viikossa mihinkään vaikuttaa, mutta jos mennään yli viidenkympin niin sitten jo voi olla lihasten kasvuun vaikutusta. Viisaammat voi neuvoa lisää... Mun neuvoni olisi, että jos hyvältä tuntuu, niin antaa mennä vaan. :)

Jos toi tosiaan pitää paikkansa, niin se on paras uutinen pitkää aikaan.:thumbs:

Voisi vaikkapa, nyt kun luntakin on, hiihdellä 2 x 10km/vko, ja kun lumista aika jättää niin juoksemalla sama.

Danke.

Ehdottomasti kannattaa ottaa aerobinen mukaan tohon. Itellä on tarkootus alkaa tekee pari kertaa viikos (4-jakoisella ohjelmalla) lepopäivinä. Tarkootus olis 2*40min kuntopyörällä ja sitte ku kevättää niin juoksua ainakin toinen kerta. Sais edes vähän pidettyä kuntoa yllä.

Minkälaista ohjelmaa kannattaisi sisällyttää välipäiville jos salilla pääpaino on voiman kasvatuksessa? Nyt olen tehnyt lihashuoltoa ja aerobista uinnin ja lenkkeilyn muodossa salipäivien ulkopuolella. Jostain luin ettei voimantreeni ja kestävyysharjoittelu toimisi yhdessä joten kannattaako tuohon aerobiseen tehdä jotain muutoksia? Tällä hetkellä lenkit ja uintireissut ovat yli tunnin mittaisia yhtäjaksoisia paahtamisia.

Toimisiko joku intervallityyppinen lenkkeily "tavallista" hölkkäilyä paremmin voiman tavoittelemisessa? Vai pitäisikö välipäivinä tehdä ainostaan lihashuoltoa?

Tää kiinnostaa että miten se aerobinen oikeasti haittaa lihaksen kasvattamista? Perustuuko tämä vain siihen että silloin jää helposti kalorit miinukselle, vai onko tässä jotain muutakin?

Itsekkin aika aloittelija näissä asioissa, mutta IMO juurikin sitä kulutuksen ja syönnin suhdetta itse ainakin koitan hieman tarkkailla. Eli jos aeroobisella kuluu kovasti kaloreita, niin kannattaa sitten varmaan hieman paikata. Eli jos alkaa kulutus joka päivä karkaamaan yli 1000kcal miinukselle, niin kannattaa varmaan katsoa, että jotain sopivaa nielee tilalle. Ite oon ottanut hiukan hiilaria, mutta niin, että prodet on siellä 2-3g/rasvaton painokg

Mulla vaikuttaa oma kroppa toimivan ihan ok kun miinukset pysyy alle 1000kcal päivässä. Ja oon saanut vielä pidettyä vähäiset lihani.... :) viikossa oon pitänyt miinusta n. 6000-8000 kcal.

Suunnilleen 3vko oon mennyt näin ja sitten aina 1vko kevyemmin. Toki olen pyöräilyn, kiekkoilun, hölkkäilyn, hiihdon vuoksi sitten jalkoja hieman säästellyt salilla...

Kannattaa kuitenkin muistaa, että yhtäaikaa ei voi vissiin kehittää montaa ominaisuutta. Eli jos teet voimapainotteista salilla, niin kestävyyttä ei kovasti voi kehitellä. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

Eli kohtuullisella tai kevyellä rasituksella mielestäni voit kyllä ihan hyvin lenkkeillä.

Nää on vaan mun omia käsityksiäni ja viisaammat neuvokoon :) mutta itse olen tällä setillä saanut ihan ok läskiä palamaan. Treenaan myös 4 jakoisella, ma, Ti, to, pe, ja kiekkotreenejä vedän Junnuille ma, Ti, ke, to, su. Lisäksi tulee höntsättyä itse kiekon perässä lauantaisin, ja joskus myös sunnuntaisin. En oo yhtenäkään päivänä kyllä jättänyt kävely/hölkkä lenkkiäkään välistä jos joku, esim vaimo on mukaan pyytänyt. Toki koiria pitää jonkun käyttää päivittäin lenkillä, mutta niitä en miksikään treeniksi oo laskenut...

Mutta minä en olekkaan oikea bodari, vaan heikkotasoinen kuntoilija :) Joten täältä löytyy siihen lihaksen säilyttämiseen parempia neuvojia :) mutta itsestäni ei ole pahempaa kynistä tullu näillä aeroobisilla :)
Itselläni on vielä 3vko tätä settiä jäljellä, ja sitten siirryn vähäksi aikaa yksjakoiseen ohjelmaan 3krt/vko. Samalla nostan toistomääriä isommaksi, 10-15 ja teen lenkilläkin hieman enemmän hommia, eli pieni kestävyys/pk kausi väliin.

Ite kyllä olen aina tykännyt harrastaa aerobista välipäivinä. Ei ehkä optimaalisinta lihaskasvun kannalta, mutta auttaa palautumaan ja kestävyyskunto on tärkeää yleisen jaksamisen kannalta.

Tää on ihan hauskaa keskustelua, kun vertailee eri lajien kanteilta tätä asiaa. Aika monessa lähteessä kestävyysliikkujan harjoittelun jaksotukseen ohjeistetaan saliharjoittelu yhdistämään peruskuntokauteen eli kevyttä aerobista harjoittelua ja kovempaa salitreeniä suositellaan yhdistelmäksi ammattivalmentajienkin toimesta. Esim. Frielin Triathlon käsikirjassa pyritään kovasti vakuuttamaan lukijaa, ettei se peruskuntokauden saliharjoittelu oikeasti kauheasti lihaskasvua --> lisää painoa tuo. Salitreenaajien puolella pelko on taas päinvastainen. Samaa hommaa on mielestäni dietti/bulkkaus -keskustelussa. Mielestäni siinä ravinnon oikealla ajoituksella saa paljon paremmin homman hoidettua ympäri vuoden, ainakin näin peruskuntoilijan näkövinkkelistä.

Peruskuntoilijan kannalta varmaan aika merkityksetöntä hommaa näitä miettiä. Oman kehnon tasoni tajunneena huomaan kehittyväni ihan hyvin, vaikka ohjelmassa on aikalailla 50/50 salitreeni- ja kestävyystreenitunteja. Samaa asiaa juuri luin tuolta crossfit-ketjusta ja aika hyvin sinnekin oli asiaa summattu. Peruskuntoilija saa yhdistelmätreenilläkin tulosta, mutta kehittyneemmän tarvitsee jo jaksottaa harjoitteluitaan. Ei mikään tietysti estä peruskuntoilijaakaan optimoimasta treenejään ja jaksottamaan kestävyysliikuntaan ja saliharjoittelua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom