Välilevyongelmaiselle sopivat liikkeet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt kaivattaisiin hyviä neuvoja!

Eli kolme vuotta sitten magneettikuvauksessa löydettiin kolme välilevyn pullistumaa alaselässä, jolloin oli menossa todella akuutti kipuvaihe. Saliharrastus jäi kokonaan kun ei pystynyt mitään tekemään pitkään aikaan.

Onneksi ilman leikkausta kuitenkin pääsin. Nyt olisi taas aika alkaa harrastaa, ja tuo salilla käynti kiinnostaisi edelleen.

Mitä liikkeitä on ehdottomasti vältettävä salilla kun on tämmöinen ongelma?

Entä mitäs mieltä olette siitä kun ajattelin ensin aloittaa varovasti kotona tekemällä vapailla painoilla (säädettävät käsipainot ynnä muuta rekvisiittaa)
vaikkapa noin kuukauden ajan ja sitten vasta salille?

Ja sitten vielä, olisiko kolmeen jaettu ohjelma passeli, jos aion käydä sen kolme kertaa viikossa salilla? Tavoitteena on nämä kaikille tutut; peruslihaskuntoa paremmaksi, noin 7-10 kiloa pois (olen 182 cm ja painan nyt hieman liikaa :eek: ) lisää voimaa ja lihasta läskin tilalle.

Olisin hyvin kiitollinen jos joku ennättää vastaamaan jotakin. Minäkin uusi tällä palstalla, vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hupsistas, että kolme pullistelevaa välilevyä! On heti alkuun myönnettävä, ettei suurempaa kokemusta selkävaivoista ole. Onneksi. Lihakset kuitenkin pitävät ihmisen kasassa, sen olen saanut huomata, joten niitä ehdottomasti pitää vahvistaa tässä(kin) tapauksessa.

Salille vain ja ohjelmaa pyytäessä vinkaise vaivoista.

Että jos nyt jotain ehdottomasti vältettävää tulee mieleen, niin selän yliojennus (eli se klassikkotreeni jossa maataan mahallaan ja nostellaan yläkroppaa; myös vatsalihastreenissä kannattaa olla tarkkana) ja tietysti nostot huonossa asennossa, joten sen puoleen en kyllä yrittäisi mitään kotona käsipainoilla, vaan lähtisin salille. Että ennemmin tuettua kulmasoutua laitteessa kuin käsipainojen kanssa venkoilua. Kokemusteni perusteella välttäisin liian syviä toistoja jalkaprässillä; jo pelkkä pakarajumi tuntuu myös alaselässä ikävältä, saati sitten jos jokin oikeasti mättää.

Itse treenaan tällä hetkellä kolmijakoisella (jalat-rinta/kädet-selkä), salilla 2-3 kertaa viikossa. Tuntuu oikein sopivalta ratkaisulta, ei tule liikaa yhdelle kerralle. No, se on kyllä tunnustettava että kun on tuota voimaa ja lihasta tullut (läskin tilalle?) ei niitä kiloja ole lähtenyt - päinvastoin. Lihas painaa...

Zone-sarja -42%
Ihanaa, en ole ainoa! Minultakin löytyi vuonna 2001 kolme välilevynpullistumaa lannerangasta sekä selkäydinkanavan ahtauma (josta ongelmia varmaan tulee keski-iässä ja sen jälkeen) sekä nyt jo kulumia nikamissa. Siinä meni sellainen kolme vuotta etten yhtään kivutonta päivää saanut elää, joten tiedän todella mitä olet saanut kokea. Onneksi minäkin selvisin ilman leikkausta.

Nyt on jo pari vuotta mennyt suht hyvin, jos ei lasketa jälkitaudiksi jäänyttä iskiasta, joka iskee pari kolme kertaa vuodessa. Aloin tuossa loppuvuodesta 2003 käydä salilla ja pikku hiljaa huomasin selän toimivan paremmin. Kivut alkoivat jäädä taka-alalle, kun selkä -ja vatsalihakset vahvistuivat.

Valitettavasti en oikein osaa neuvoa sinulle, mitään hyviä liikkeitä, koska zombailin ilman ohjelmaa ihan noina alkuaikoina. Kannattaa kuitenkin koittaa varovasti vahvistaa selkä -ja vatsalihaksia, jotta saat selälle paremman tuen. Se auttaa ainakin alkuun! Tsemppiä ja voimia!

Vastauksia ei valitettavasti ole, omakohtaisia kokemuksia vain :(

Tänään olin kolmatta kertaa salilla tekemässä jalkatreeniä. Jalkapäivä jäi pois pitkäksi aikaa kun ei vasen jalka taipunut suoraksi, kaikki mitä tein tuntui epämukavalta. Kevään siis oli taukoa jalkatreeneistä salimuodossa. Muuten yritin kuitenkin liikkua jotenkin.

No eipä se vieläkään kunnolla taivu vaan se hermo siellä edelleen jumittaa. Salilla teen liikkeet melko hitaasti ja sitä jalan tuntemusta myötäillen. Olen vain päättänyt saada sen (mikä siellä nyt sitten puristaakin) kondikseen kuuntelemalla sitä, vasenta takareittä ja selkää.

Eli tänään tein jalkaprässiä. Aloitin ihan pelkästään kelkkaa pumppailemalla, että sain veren kunnolla kiertämään. Lopussa sitten teinkin 60kg:lla 2x8 sarjat. Sitten siirryin Hack-kyykkyyn. En tiedä paljonko se kelkka painaa, mutta itse laitoin vain kympin lisää. Tein siinä kolme 10 toiston sarjaa. Reiden ojennuslaite käsittää molempien jalan ojennuksen erikseen. Ekan sarjan tein 7,5kg per jalka ja seuraavat kaksi 10kg per jalka. Viime kertaiseen treeniin verrattuna lisäsin jokaiseen laitteeseen lisää painoa. Tällä kertaa huomasin että treeni meni "kivuttomammin" koska venyttelin pienen hetken aina sarjan jälkeen.

Alaselkää treenaan fysioterapeutilta saamilla liikkeillä. Kaikki ojennukset jossa selkä kaartuu, jätin pois. Vatsalihaksia olen myös alkanut treenaamaan aikaisempaa tarkemmin. Toivon että näillä voisi jatkaa ja se selkäkin vahvistuisi ja välilevyt lakkaisivat pullistelemasta. :D

Kiropraktikolle olen menossa ensi viikolla, vähän kyllä jännittää kun en oikein tiedä uskallanko...

Täällä myös yksi selkävammainen! Kipuvaiheesta on jo yli puoli vuotta aikaa, mutta vieläkin vältän salilla joitakin liikkeitä. Treenaan fysioterapeutin tekemällä ohjeella, ja aion noudattaa sitä ainankin vielä puoli vuotta. Fysioterapeutti sanoi minulle, että välilevyn pullistuma paranee vuoden verran, ja moni saa selkänsä uudelleen rikki kun alkaa rasittaa selkää liian aikaisin koska oireita ei kuitenkaan enää tunne. Itse ajattelin mieluummin olla liian varovainen, koska en halua enää viikkokausiksi vuodepotilaaksi.

Fysioterapeutti suositteli mulle vaakaprässiä normaalin jalkaprässin sijaan. Vaakaprässissä selälle ei kuulemma tule niin suurta kuormitusta. Lisäksi kyykyt on yhä pannassa, vaikka hinkuisin jo kovasti kyykkäämään! Myöskin vatsat teen ihan vain rutistaen pienellä liikkeellä ylöspäin. Pieni liike, mutta tehokas!

Latest posts

Back
Ylös Bottom