Välilevyn pullistuma ja treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joni101
  • Aloitettu Aloitettu
Selässäni todettiin välilevyn pullistuma ja rappeuma ja skolioosi puoli vuotta sitten ja lopetin treenaamisen siihen paikkaan koska selkä tuli aina treenistä niin kipeäksi ja nyt tekisi mieli jatkaa treenausta koska lääkärit ei halua leikata selkää muttei myöskään antanut vielä toistaiseksi mitään treeniohjeita paitsi että saisi tehdä semmoista mikä ei tee kipeää! Liikkeet mitkä rasittaa selkää jotenkin tekee alaselän aika helposti kipeäksi, tämmösiä liikkeitä on muunmuassa:
-Jalkakyykky/prässi (lähinnä kaikki jalkaliikkeet tekee selän kipeäksi) :curs:
-Maastaveto
-Ala/ylätalja
-Selän ojennus
-Pystypunnerrus ilman selkänojaa
Eli kertokaapas konkarit, minkälaista treeniohjelmaa pitäisi alkaa kehittelemään että rakasta harrastusta ei tarvitsisi kokonaan jättää, ja muukaan liikunta ei ole poissuljettu jos vaan saisi selkäkipuja lievitettyä ja tukilihaksistoa kehitettyä.

Kerroppas mihin suuntaan pullistuma on, onko siis sivulle/ulos/sisään. Siitä riippuu myös paljon se mitä liikkeissä pitää ottaa huomioon.

Kerroppas mihin suuntaan pullistuma on, onko siis sivulle/ulos/sisään. Siitä riippuu myös paljon se mitä liikkeissä pitää ottaa huomioon.
Lausunnossa lukee: "Sentraaliset välilevypullistumat yltävät ärsyttämään duraa, mikä säteilyttää diffuusisti selkään ja alaraajoihin"

Eli kertokaapas konkarit, minkälaista treeniohjelmaa pitäisi alkaa kehittelemään että rakasta harrastusta ei tarvitsisi kokonaan jättää, ja muukaan liikunta ei ole poissuljettu jos vaan saisi selkäkipuja lievitettyä ja tukilihaksistoa kehitettyä.

Nimenomaan tuota tukilihastoa pitää kehittää ja paljon! Ja ennen kuin siihen hommaan ryhtyy, niin kannattaa käydä tutkituttamassa ja hoidattamassa tuo selkä. Jolloin saat yksilölliset ohjeet venytksistä ja tukilihasten harjoittelusta itsellesi. Kun oireet helpottavat, voit aloittaa omatoimisen harjoittelun.

Mutta, jos haluat oikoreitin suoraan treenaamiseen, niin unohda tukivyöt tmv. Tee helppoja perusliikkeitä. Alkuun pienillä painoilla, pienillä liikeradoilla, pääasia että selkä ja lantio pysyvät hallinnassa koko liikkeen ajan (selän mutkat eivät saa liikkua milliäkään, vatsalihasten tehtävänä on pitää vartalosi kasassa). Kun liikeradat ovat puhtaat ja normaalin laajuiset, voit aloittaa painojen lisäämisen ja senkin pikkuhiljaa. Esim. jalkakyykyssä ET LISÄÄ PAINOJA SEN MUKAAN MITÄ JAKSAT, vaan sen mukaan mitä selkäsi sanoo!!!

Niin ja sitä keskivartaloa ja syviä vatsalihaksia kannattaa treenata myös erikseen, jatkuvasti. Se on ainoa pysyvä tapa pärjätä ongelmallisen selän kanssa. Kaikki mahdolliset hoidot voivat jopa poistaa oireesi, mutta se on vain hetkellistä. Tuon kaltaisella selällä ei pärjää, ilman jatkuvaa lomatoimista lihashuoltoa (voimaa ja liikkuvuutta oikeassa suhteessa).

Hmmmm. Tulipas tuostakin pitkä sepustus, ei sitä oikoreittiä taida sittenkään olla...;)

Itse tein sen mokan, että lopetin tukilihaksiston treenamisen kun kivut lähti -> ei hyvä. Meni n. 3 kk niin kivut tuli takas ja aika pahana. Esim. kyykyssä pieni nosto selällä niin seuraavana päivänä ei käydäkkään salilla.

Eli muista treenata niitä vatsoja ja selkää tiheään :thumbs:

suosittelen käymistä otm fysioterapeutilla, sillä heillä on tietoa juurikin rankavammaisten kuntouttamisesta. noilla perus fysioterapeuteilla ei välttämättä ole...

Itselläni meni viime vuoden vaihteessa välilevy, se tosin repeytyi, mutta tässä pari neuvoa minulta;

-Itseäni auttoi suunnattomasti OMT-fysioterapia, akupunktiot yms hölynpölyt mihin en aiemmin uskonut.

-Tee niitä selkä ja vatsa liikkeitä käyttäen vastuksena vain "omaa" painoasi eli normi lihasliikkeita.

-Myös staattiset lihas liikkeet, syklitettynä esim 15 sek jännitys 15 sek lepo, 3-4 minuutin ajan per pv/per lihasryhmä auttoivat helvetisti.

-Kuminauha jumppa oli aivan helvetin hyvä ja se jos mikä auttoi tukilihaksiston treenaamisessa.

-Ja poppakontina itselleni toimi lisäravinne MSN, Googlella siitä lisä infoa, osa uskoo, osa ei mutta minua auttoi.

-Jos joku paikka menee jumiin niin ei kai saisi kauheasti venytellä, mutta tee "pumppaavia" liikkeita, jolloin hermo saa liikettä jos paikat alkavat puutuilemaan/pistelemään, näin ainakin minulla

-JA lopuksi MALTTI on VALTTIA, kyllä muakin söi kun kiloja tuli ja kunto huononi, mutta nyt jo "parantunu" ja reeni jatkuu, tosin vast edes muistan pitää tukirangasta parempaa huolta

-Ja Tsemppiä sinne :thumbs:

p.s. Toki nämä ovat vain minun mielipiteitäni/asioita jotka auttoivat minulle, lääkärisi varmasti tietää paremmin juuri sinulle sopivan harjoittelu tavan

Joskus vuonna 1999 vai oliko se 1998 mulla töissä tuli tuo välilevyn repeämä/pullistuma, jonka lääkäri totesi seuraavana päivänä. Kivut olivat ihan omaa luokkaansa :wtf: Lääkäri antoi minulle mielenkiintoisen neuvon - kävele mahdollisimman paljon, jotta mikroverenkierto elpyy.

Kokeile niitä selkäliikkeitä ihan makuulta maasta siten, että tuet liikkeitä käsillä - tuolloin et rasita liikaa selkävammaasi.

ennen kun lääkäri epäili mulla välilevyn pullistumaa juoksin joka päivä ja jalat toimi hyvin kamppailulajeissa eli liikkuminen nopeeta...
juoksuahan en nyt saa/voi harrastaa ties kuinka pitkään aikaan mutta mikä pitäisi jalat "nopeana"?
olen tehnyt crosstraineria kun siinähän ei tule tärähdystä alaselälle ja jonkinverran kuntopyörällä polkenut... onko jotain muuta mitä vois jaloille tehdä? vähän jotain koitin niin tuntu ku olis kaks puupökkelöä vyötäröstä alaspäin... :(

Back
Ylös Bottom