Välilevyn pullistuma ja kamppailulaijt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raidbo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Itellä kävi sen verran paska mäihä, et sain 2x välilevyn pullistumaa, ja L4/L5 nikaman välissä on se pahin joka oireilee. Ei tässä muu auta kun kuntoilla ja kuntoilla vähän lisää koko loppu elämän, jos meinaa haluta selviytyä. Käyn salilla ja venyttelen joka toinen päivä, mutta haluaisin aloitaa Thai Boxingin, ja kysymykseni kuuluu, että onko kellään kokemusta kamppailulaijn harrastuksesta, jolla on myös välilevyn pullistuma? Jos on, niin paheneeko kivut yms? Mitä pystyt tehä treeneissä ja mitä et pysty? Eniten mua huolestuttaa noi korkeet potkut ja ylipäätänsä sellaiset liikkeet, jotka aiheuttaa painetta alaselkään... Onkohan mahdollista aloittaa kyseinen harrastus, vai jääkö unelmaksi? :confused:

Sattuuko kiinnostamaan yhtään esim. Defendo tai Krav Maga? Nämä lajit on mielenkiintoisia, käytännöllisiä ja otetaan huomioon kaikki rajoitteet luonnollisesti koska ei esim. pyörätuolipotilas puolustaudu samanlailla kuin kävelevä. Kuitenkin sparriakin saa halutessaan hyvinkin eli pääsee potkimaat ja lyömään ja painimaankin ihan miten haluaa.

Eipä se välilevyn pullistuma siellä haittaa, ellet maailman mestariksi aijo. Kunhan annat pullistuman ensin parantua ja kuntoutat kunnolla. Pidät Core-lihakset hyvässä kunnossa, venyttelet paljon ja treenailet tuntuman mukaan. Välillä on hyvä päivä ja välillä huonompi. Väkisin kovissa säryissä treenaminen kannattaa unohtaa, siitä ei ole kuin haittaa ja pullistuma voi uusia. Trenaaminen kannttaa aloittaa kevyesti ja kivun mukaan edetä siitä. Tutkimusten mukaan 5 vuoden päästä pullistuman kuntoutuksen aloittamisen / leukkausen jälkeen selkä on niin hyvä kun siitä voi tulla.

Moro!

Itellä kävi sen verran paska mäihä, et sain 2x välilevyn pullistumaa, ja L4/L5 nikaman välissä on se pahin joka oireilee. Ei tässä muu auta kun kuntoilla ja kuntoilla vähän lisää koko loppu elämän, jos meinaa haluta selviytyä. Käyn salilla ja venyttelen joka toinen päivä, mutta haluaisin aloitaa Thai Boxingin, ja kysymykseni kuuluu, että onko kellään kokemusta kamppailulaijn harrastuksesta, jolla on myös välilevyn pullistuma? Jos on, niin paheneeko kivut yms? Mitä pystyt tehä treeneissä ja mitä et pysty? Eniten mua huolestuttaa noi korkeet potkut ja ylipäätänsä sellaiset liikkeet, jotka aiheuttaa painetta alaselkään... Onkohan mahdollista aloittaa kyseinen harrastus, vai jääkö unelmaksi? :confused:

Itse olen lähes täysin kuntoutunut omasta pullistumasta (juuri tuolla L4/L5). Siltikin selkä oireilee vielä, ja olen myös tehnyt varmasti virheitä matkan varrella kuntoutuksen osalta.

Itsellä taustalla reilu 3v. potkunyrkkeilyä/nyrkkeilyä ennen selän hajoamista (Viime kesänä siis meni). Nyt, kun koitin käydä treeneissä kokeilemassa tässä kevään aikana muutamaan otteeseen, niin potkut huomasin ainakin omalla kohdalla huonoksi. Todennäköisesti se kiertoliike rankaan ja se lantion liikkuminen siinä rasittaa selkää sen verta.

Toisaalta kokeilemallahan se selviää, periaatteessa se mikä ei satu niin sitä voi tehdä? Mutta niinkuin itsekin sanoit, että asia tulee seuraamaan sinua loppuelämäsi, niin en lähtisi turhia leikkimään. Ota rauhassa, venyttele ja pidä keskivartalo kuosissa.

ite joskus saanut välilevyn repeämän, no eipä siitä harjoittelusta mitään tullut kuin pitkä tauko(liian pitkä), kuntoutuminen vei aikaa.

juuri kiertoliike ja myös "tömähdykset" olivat pahoja. Välilevy meni niin ylhäältä että vaikutti lähinnä käteen, toisen käden voimat olivat mitättömät vrt.toiseen. Parantele se rauhassa ettei pitkity.

Minulla todettiin kans pari vuotta sitten 2kpl pullistumia. Silloin harrastin juoksemista ja puntilla käymistä. Olin todennäköisesti saanut selän rikki huonon mave- tekniikan ja liiallisen (töissä) istumisen yhdistelmällä. Vähensin puntilla käymistä ja aloin harrastamaan thaikkua ja bjj:tä, selkä ei ole oireillut enää paljoalaan. Itsellä ainakin tuo kamppailulajien core- treenaus ja venyttely selvästikkin auttoi. Eli suosittelen kyllä venyttelyä ja syvien vatsalihasten treenaamista.

Jos alat thainyrkkeilyä harrastamaan, kannattaa se potkutekniikka ja lantion kierto opetella alussa kunnolla. Huono potkutekniikka tuo paljon epätervettä kiertoa alaselkään ja saattaa pahentaa oikeita.

Mulla on itsellä selässä 4-5 nikaman välissä pullistuma, sekä niskassa 4-5 5-6 ja 6-7 välissä pienet pullistumat. Ajoittain haittaa paljon, kipuilee ja vie voimat raajoista, mutta välillä sitten taas ei mitään ongelmia. Lajina siis vapaaottelu. Paljon on auttanut kun on käyny puntilla vahvistaan tukilihaksia ja kipujen ja oireiden mukaan muutenki mennään :)

Kiitokset kaikille vastanneille!

Taidanpa ehkä vielä odottaa ja vahvistella tukilihaksia puolisen vuoden verran, ja kattoo sitten uudelleen mitä selkä sanoo. Toisaalta tää pullistuma on parantumaan päin aika nopeasti, sillä siitä on vasta puoli vuotta kun selkä antoi totaalisesti periksi, että ihan hyvältä toistaiseksi näyttää.

Kertokaapas minkälaisia venytyksiä te teette selälle? Ja venyttelettekö kivusta huolimatta? Sillä joskus ei oo kivun kipua, ja joskus se rassaa vähä enemmänkin..

Mä venyttelen ihan säännöllisesti ja roikkumalla jostain saa kyllä ehdottomasti parhaan venytyksen selkään. Sitten kontillaan maassa selkä pyöreenä ja "taaksepäin kuperkeikkaamalla" saa myös hyvin venyyn

Itsellä ei ole (tiedossa) välilevyjen pullistumia, joten niihin en osaa ottaa kantaa, mutta kamppailulajien treeneissä toisinaan tehdään ihan ohjatustikin tällaista kiertävää venytystä alaselälle: http://www.patrol.fi/lajit/kuntoilu-terveys/lihashuolto/venyttely-59-selkärangankierto

Itsellä tuo venytys tuntuu ihan hyvälle, tosin ei aina selkeästi tunnu venyttävän mitään lihaksia, mutta jotain kivutonta raksumista ja poksumista tuntuu ja siis tuntuu että paikat "aukeaa" ja alkaa liikkua paremmin. Tulee usein nukkumaan mennessäkin vielä käänneltyä noin molemmin puolin vaikka vain 5sek venytykset, sen verran että saa paikat naksautettua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on kolme alinta nikamavälilevyä ottanut osumaa ja haittaa välistä paljonkin. En silti antaisi sen estää lajin aloitusta. Kerro valmentajalle, että selän kanssa on ongelmaa ja tehkää treenit sen ehdoilla. Oman selkävamman kanssa kilpailin vielä 5 tai 6 vuotta ja löysin kyllä keinot miten sen kanssa toimitaan. Itselle tärkeää oli selän mobilisaatio noilla rangan kierroilla ja taivutuksilla, mutta yhtä tärkeää oli lantion seudun liikkuvuusharjoitukset sekä pakaroiden, takareisien ja lonkankoukistajien jatkuva venyttely. Painonnostotreenistä oli hyötyä myös.

Vielä tarkennuksena: aina kivun ehdoilla. Ja selänhän ei kuulu kipuilla kun venyttelet pakaroita, takareisiä ja sen sellaisia. Keppijumpissa ja sen sellaisissa selän kipu antaa rajat liikkeiden liikeradoille.

Moi. Itellä kanssa jotain häikkää ollu. Lääkäri arveli rappeumaa, ei kuitenkaan halunnu kuvauttaa. Samapa toi mulle oli, tuskin oli diagnoosin kanssa oikeessa.

Muutama vinkki iteltä: reverse hyperextensions (googleta). Tää on liike, jota Louie Simmons suositteli selän kuntouttamiseen. Kaverilla on sen verta kokemusta voimannostajien valmentamisesta, että tietää mistä puhuu. Pahimpien kipujen aikaan treenit koostu oikeestaan yhen jalan kyykkyvariaatioista sitte glute-ham raise, reverse hyperextensions ja selänojennuksia todella hitaalla temmolla.

Oikeasti lasken mun selän kuntoutumisen noiden ansioks. Heti ku aloin tekemään selkä alkoi parantua huomattavasti. Muista treenata kivun rajoissa ja tsemppiä parantumiseen - täydellinen kuntoutuminen on mahdollista kunhan pidät järjen päässä ja teet duunia.

On ollut rappeumaa ja lievää pullistumaa yli 15 vuoden ajan. Vanha äijä olen jo, mutta hyvin on pärjännyt kun silloin huilii kun on kipuja ja silloin treenaa enemmän kuin ei ole. Hyvin vaivan kanssa on pärjännyt, kun kuuntelee omaa kehoaan. Lähtökohtaisesti jalkaprässi ja maastaveto on liikkeitä, joita ei kannata tehdä. Tekniikka pitää voimaliikkeissä olla kohdallaan, ja kaikista hankalimmat liikkeet voi tehdä suosiolla koneilla. Maastavetoakin voi tehdä pidemmillä sarjoilla, kunhan huolehtii että vatsalihakset on hyvässä kunnossa. Vatsalihasten treenaamisesta minulla on ollut suurin hyöty. Silloin pysyy paketti ja tekniikka kasassa kaikissa liikkeissä. Ja potkutkin lähtee jykevämmästä rungosta kun vatsan tuki on kohdallaan. Vatsaliikkeitä ei kannata rimpuilla yli 25 toistoa, vaan mielummin tekee rauhallisesti pienellä lisäpainolla vaikka 5-10 toistoa välttämällä yli menevää liikerataa ala-asennossa. Ja selkäpenkissä on hyvä pitää staattisia pitoja, eli nostaa selän yläasentoon ja pitää siinä niin kauan kuin pystyy. Esim. 2-3 x 10 tai maksimit.

Sängyn ja tyynyn laatu pitää olla hyvä. Ja istumatyötä on syytä välttää, ergonomiatekijät pitää olla kohdallaan ja jos istuu pitkiä aikoja töissä, niin käy aina välillä (parin tunnin välein) vähän kävelemässä. Ja kuten tuossa jo sanottiinkin, venyttelee tarpeeksi. Pakaroiden, jalkojen ja jopa rintalihasten kireys lisää kipuja ja vääränlaista kuormitusta. Selkääkin pitää venytellä (esim. kuperkeikka-asennolla taaksepäin), mutta ei liikaa. Liika venyttelykin on pahasta. Kevyt hieronta ja osteopatia ovat myös hyväksi, kunhan muistaa kertoa näistä ennen hoitoja. Vääränlainen tai liian kova hieronta/mobilisaatio pahentaa vaivaa.

Thainyrkkeilyä voi hyvin harrastaa ja jos selkä on kipeänä, tavallinen nyrkkeily menee ongelmitta. Tavallinen nyrkkeily tuntuu joskus jopa laukaisseen kipuja. Koskaan ei nyrkkeilystä ole tullut uusia kipuja. Thainyrkkeilyssä olen varonut kiertäviä potkuja tai rajoittanut niiden määrää kertomalla siitä treenikaverille/valmentajalle, jos selkä on ollut kipeä. Jos ei kipuja, olen vetänyt täysillä normaaliin tapaan. Suurimmat ongelmat thaikussa ovat tulleet jostain typeristä alkujumpista/akrobatiasta, joita jotkut vetäjät tykkäävät heittää alkuun. Kaiken arveluttavan olen jättänyt tekemättä. Joskus joku valmentaja alkoi siitä saarnaamaan, mutta käskin suksia kuuseen ja muistutin siitä, että olen maksava asiakas. En ala riskeeraamaan paikkojani jonkun vetäjän sekoilun takia. Siinä on tietysti taustalla se, että melko monet valittaa/keksii kipuja päästäkseen luistamaan tietystä harjoitteista tai jos pelkäävät sparria. Siitä aiheutuu sitten se, että jos jollakin on oikeasti kipuja, niin sitä aletaan moittimaan. Mutta pitää pysyä lujana ja sanoa vastaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom