Välilevyjen kulumat ja treeniohjelmaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Sain tänään tuomion fysiatrian erikoislääkäriltä.

Kaksi alinta välilevyä ovat pahasti kuluneet, ja toinen pullistunut ulos. (näkyy selvästi magneettikuvassa) Ikääkin on tosin jo 28.

Tein aiemmin punttia noin 4-5krt/vko, mutta noin 5v sitten aloitin vapaaottelun ja puntti loppui lähes kokonaan. Satunnaisesti max kerran viikossa. Kahvakuulaa olen heilutellut enemmän.

Nyt tohtori sitten kielsi ehdottomasti kyykyt, prässit rinnallevedot ja muutkin selkää rasittavat liikkeet muuten kuin omalla painolla. Sanoi myös että ei lääkärinä suosittele myöskään kamppailu-urheilun jatkamista. Sanoi että muuten ole 20 vuoden päästä todella raihnainen.:( En kuitenkaan haluaisi lopettaa kokonaan :puntti: enkä varsinkaan poikien :whip: matolla.

Jos täällä on kohtalotovereita, niin ottaisin mielelläni vastaan treenivinkkejä ja kokemuksia tilastanne ja siitä, mitä lekurit ovat teille kertoneet.

Jos vitutukseen voisi kuolla niin olisin jo haudassa.

Samaa vikaa itsellä. Itse olen siinä käsityksessä, että voi tehdä liikkeitä jotka eivät tunnu pahalta. Itse kyykkään ja teen kaikkia muitakin liikkeitä, mutta maven olen jättänyt pois kun se tuntuu hieman ikävästi. Lekuri oli myös tällä linjalla. Ehkä ne raskaimmat sarjat voisi jättää myös vähemmälle ja tehdä hieman pidempää. Punttien nostelua en ole kokonaan jättämässä vaikka joutuisin hautaan.

Itelle urheilulääkäri sanoi että ei sais mennä enää puntille, kuluu vielä enempi mutta heti menin kun kivut hellitti.

Nykyään selkä jäykkä joskus kun tehnyt töitä, menee ohi päivässä. Fysioterapiassa käyn 1 krt per 1-2 kk.

Itelle urheilulääkäri sanoi että ei sais mennä enää puntille, kuluu vielä enempi mutta heti menin kun kivut hellitti.

Tää pitäis kehystää seinällä. On sen verran koominen, paksu ja perusteeton väite! :hyper:

Onneksi käytit omaa järkeäsi. Hyvällä keskivartalon lihasharjoittelulla ja riittävällä venyttelyllä saataisiin kuriin mooooooooonta selkäkipua.

itselläni on melko tuore välilevyn pullistuma kaularangassa, joten olen joutunut hieman muuttamaan asenteitani ja tapojani treenaamiseen.

Uskoisin pystyväni jotain antamaan jotain vinkkejä, kun olen itsekin kamppailulajia (bjj, sw) treenannut ja kilpaillut. Suurin muutos lienee, että joutuu kokoajan tarkkailemaan omaa kroppaansa, ettei kuormita liikaa vammautunutta kohtaa. Tämä sulkee pois shootit, puikkaukset ym. missä joutuu voimakkaasi ojentamaan niskaa ja näin tuottamaan kuormaa sinne. Ja sekös harmittaa, kun nämä oli sellaisia vahvoja juttuja itsellä...Kilpailemisen lopetan toistaiseksi ja tehokkaasti sparraamiseen menee vielä aikaa. Sun kohdallavältettävät tilanteet saattavat olla eri juttuja kun välilevyongelmakin eri paikassa...

Omalla ajalla tehdyt jumpat/kuntopiirit ovat olleet parhautta, ja ne pitää mielenterveyden kutakuinkin aisoissa (onkohan koskaan ihan kunnossa ollutkaan??!!). Erityisen paljon oon tehny lajinomaisilla liikkeillä tapahtuvaa kuntopiiriä rauhalliseen tahtiin. esim.
10 kierrosta
10x sprawl hyppy & polvet rintaan
10x hindukyykky
10x hindupunnerrus
10x technical stand up
10x linkkarit
10x lantionnostot

Tuossa tulee ihan mukavasti toistoja/liike (ei tietysti tartte samoja liikkeitä runkata 10kierrosta vaan mielikuvitusta kehiin), ja ajatuksena mulla on tossa ennenkaikkea saada syke nousemaan paikat vetreytymään ja veri kiertämään.. sekin itsessään jo nopeuttaa paranemista. Juoksemisen oon jättänyt nyt kokonaan pois, kun siinä tulee joka askeleella sellainen pieni täräys, joka ärsyttää tuota rankaa. Lisäksi oon tehny pilatestyylistä jumppaa mikä just vahvistaa niitä syviä vatsalihaksia jotka tukee ryhtiä. Venyttelyä, kehonhallintaa, koordinaatiota, nyt on aikaa tehdä kaikkia niitä juttuja, jotka jäi lajitreenien takia tekemättä :D

Ja tosiaan, tällä samalla kropparämällä pitäis elää vielä vaariksi asti, että sekin on hyvä pitää mielessä kun vääntää siellä tatameilla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom