GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Väliaikainen siirtyminen koko-kroppa-kerralla -metodiin...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tinkie
  • Aloitettu Aloitettu
Mie kaipaisin mielipiteitä tämmösestä hommasta, että aikaisemmin tein 2-jakoista ohjelmaa niin, että joka toinen päivä tein toista ja joka toinen toista (1-2-1, 2-1-2).

1. päivä oli selkä - rinta - hauis - kyljet ja
2. päivä oli jalat - olkapäät - ojentajat - vatsa.

No kehitystä ei sitten tapahtunut pariin kuukauteen juurikaan ja päätin nyt kokeilla koko kroppaa kerralla niin, että raskas-kevyt-raskas -treenisysteemillä (esim. keskiviikko: raskas, perjantai: kevyt, sunnuntai: raskas ja sama seuraavalla viikolla jne).

Onko tästä mitään hyötyä? Koitan pääasiassa ylläpitää lihaksia enkä niin hirveesti halua kasvattaa niitä, koska koitan samalla laihduttaa (teen aerobista n. ½ tuntia joka treenin jälkeen ja välipäivinä lenkkeileen, yksi päivä totaalilepopäivä). Tarkoitus ei ole siis pitkään treenata tällä systeemillä. Ehkä pari kuukautta ja sitten taas jatkaa jaettua ohjelmaa. En halua kuitenkaan 3-jaettua ohjelmaa koska koen sen liian vaivalloiseksi itselleni :D
Raskas treeni tarkoittaa maksimipainoja joilla jaksaa tehdä 3 x 14 toistot ja kevyt treenissä käytän sit maksimipainoista n. 60 % (esim. ojentaja taljaojennus raskas 30 kg ja kevyt 20 kg)

Enpäs osaa sanoa mitään fiksua, mutta vastaan kuitenkin, kun tiedän, miten veemäistä on, jos omia kysymyksiä ei noteerata ollenkaan... :)

Harmi, ettei kukaan asiaan paremmin perehtynyt viitsinyt vastata. En osaa kommentoida sen kummemmin, kun että jos liikakilot haittaa tai vaivaa, niin itse ainakin pyrkisin niistä mahdollisimman nopeasti eroon sen kummemmin lihaksia säästelemättä. Sen jälkeen on paljon kivempi aloittaa alusta, kun ei tarvitse katsella läskejä peileistä. Tosin nämä "massakausi-punttaajat" ovat tietenkin eri mieltä, mutta jos itse pidät hoikasta ulkomuodosta, niin suosittelen aerobiseen keskittymistä ja sitten vasta punttiohjelmien miettimistä. ;)

kannattaa ainakin kokeilla tuota. Mä alotin talvella HST:n, ja voi sanoa että läski kyllä paloi ja hiki virtasi. Treeni ei kuitenkaan sopinut mulle, sillä ahnehdin liikaa (tavoitteena lihaskasvu) ja siitä ei sitten pidemmän päälle hyvää seurannut.. mut lähinnä kiinteytys/rasvanpolttimielessä koko kroppa kerralla- systeemi on varmaankin paras. eikä siinä lihatkaan kyllä katoa, jos siis ollaan sarjassamme suht normaalit lihat :D päin vastoin, tulivat mukavasti esille jatkuvasta turvotuksesta ja läskin haihdutuksesta.

perus nelijakoinenkaan ei tällä hetkellä oikein nappaa, joten siirryin itse tuohon 2- jakoiseen mitä sinä olet nyt aiemmin käyttänyt ja se sopiikin tällä hetkellä minulle ja minun tavoitteesiini parhaiten. jakona yläkroppa yhdellä kertaa, jalat ja vatsat toisella. Salia joka toinen päivä.

No kehitystä ei sitten tapahtunut pariin kuukauteen juurikaan

En tiedä, mitä pidät kehityksenä, mutta parissa kuukaudessa ei mitään ihan hillitöntä kehitystä välttämättä edes ehdi tapahtua. Etenkin, jos olet -näin käsitin- miinuskaloreilla, sitä kehitystä ei välttämättä siinä mielessä tule tapahtumaan, että painoja nousisi. Lisäksi jos yrität vain ylläpitää jo sulla olevia lihaksia, niin millaista edistystä odotit? Eikös tuloksien pitäisikin sitten pysyä suht samoina? Maksimipainot olisi mun mielestä ehkä pikemminkin sellaiset, joilla jaksaa tehä (6) 8 toistoa, toi 14:han on jo aika paljon. Eli se nostaisi niitä 60%:kin painoja jonkin verran, jos määrittelet maksimit uudestaan.

Pidätkö riittävästi lepopäiviä? Mulle itselleni toi 3 kertaa viikossakin on liikaa, joten olen siksi syklittänyt 3-3-1. Tosin olen kuuluisan huono tekemään mitään 60% maksimista treeniä ja vedän aina kroppa tulessa. Huomasin vaan selkeän nytkähdyksen omassa kehityksessäni, kun en päässyt kolmeen viikkoon salille sairauden takia. Sen jälkeen puntti nousi yllättävänkin hienosti. Siitä päädyinkin tähän yhteen kevyeen viikkoon. Mulle se tekee muutenkin hyvää, koska teen niin paljon aerobista treeniä - ja sillä 1 punttikerran viikolla voin vähän miinuskaloritella paremmin mielin ja myöskin vetää niitä 60 minsan lenkkejä, joita en kunnon punttiviikolla jaksa, enkä uskalla ylikunnon pelosta (jonka kerkisin tuossa vuodenvaihteessa kokea juuri tämän aina täysillä vetämisen takia).

Onhan tavanomaisuudet kunnossa eli saathan laihduttaessasikin tarpeeksi protskuja ja hyviä rasvoja? Tarpeeksi ei ole kerran kuussa. Tosta koko kroppa kerralla treenistä en taas osaa sanoa mitään. Ei ole kokemusta, enkä treenaustyylilläni missään nimessä jaksaisi. En tiedä, mitä siihen kuuluu, mutta mulla nykyinenkin kaksijakoinen on n. 60 minuuttia pitkä + lämmittelyt ja päälle vähän aerobista, eikä siitä parane yhtään venyttää treeniaikaa. Lisäksi mun keskittyminen kärsisi aika paljon, jos pitäisi samana päivänä alkaa kaikkia lihaksia läpikäymään. Se pää on kuitenkin se tärkein elin/lihas - punttailussakin.

Mutta tsemppiä. Tee, mitne hyvältä tuntuu. :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom