Vähän tietoa jääkiekkoilijalle.

Kaupunki
Vantaa
Joo eli nyt on punttailtu sellaset 10kk ja nyt ois hyvä aika alkaa diettaamaan tota ylimäärästä laardia pois. Täydellinen ajankohta diettailuun, koska lätkä alkanu ~kuukausi sitten.

Eli vähän lisäinffoa tarvitsisin enemmänkin tuohon ruokapuoleen. Olen siis 17v, 169cm pitkä ja 75kg. Kyllä tosta reilu 5kg pitäis saada pois. 3 tunnin välein pitäs syödä, mutta mun kohdalla se on lähes mahdotonta ja löytyy pari ongelmaa.

Ma:
7:40 kaurapuuroa vehnäleseillä, jossa fun lightiä + 100% ruisleipä parilla siivulla juustoa.
11:00 kouluruoka (tähän en voi vaikuttaa, mutta yleensä joko soppaa tai perunoita ja lihaa tjsp. tiedättehän)
14:15 kotiruokaa, yleensä makaroonia ja jauhelihaa tai riisiä ja tonnikalaa + raejuustoa
17:00 riisiä ja tonnikalaa + raejuustoa
18:00 oltava jäähallilla, jäätreenit 19:00 - 20:30. Kotona ~21:00. Ja koska on poltettava vähän sitä läskiä niin ois hyvä olla tunnin ainakin syömättä. Mitä syödä seuraavaksi ja monelta?!?! Aika alkaa loppumaan kun on edessä vielä BB ja sitten ~23:00 nukkumaan. Viimeisellä aterialla otan yleensä ruokalusikallisen oliiviaöljyä, maitorahkapurkin ja raejuustoa. Ongelma on oikeastaan siinä, että ois nälkä ja pärjäiskö pelkillä maitotuotteilla yön yli, kun viimeksi on syönyt 17:00?

Mainittakoon myös, että palautusjuomaa ei ole. Treenejä tulee 3x/vko ja viikonloppuna yleensä yksi peli. Jompana kumpana päivänä otan 4km aamulenkin tyhjään vatsaan.

Kaloreita on ole ruoistani laskenut. Eli mitä neuvoja antaisitte nyt ja onko toi ruokapuoli kunnossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syö vähemmän kuin kulutat.
Jos paino ei tipu, syö vähemmän. Muista kuitenkin riittävä proteiinin saanti.
Syö hiilihydraattia pääsääntöisesti aamulla ja ennen treenejä. Treenin jälkeen myös vähän. Ennen nukkumaanmenoa ei hiilihydraattia.
Suosi hiilihydraateista täysjyvätuotteita ja kasviksia. Rasvoista suosi pehmeitä kasvisrasvoja ja kalarasvoja.
Siinä pari vinkkiä alkuun.

Treenin jälkeen vähän? Jos oon 21:00 kotona, minkä näköstä hiilihydraattia mun pitäs syödä ku ennen nukkumaanmenoa ei sais syödä yhtään?

IMO tihempää pitäisi syödä, varsinkin dietillä. Kouluun vaan jotain protsku+öljy kompoja esim. heraöljy drinkki ajaa asiansa varsin kätevästi. Aamupalalle enemmän proteiinia esim. raejuustoa tai rahkaa.

Pitäs, mutta iltaa kohden harjotukset estää tämän, koska tunti ennen jäälle menoa pitää olla jo hallilla. Otan toho puuron ja ruisleivän lisäks maitorahkaa.

wisdom sanoi:
Tuli mieleen tosta öljystä, pitäskö sitä kuinka paljon nauttia?
Vaikea tietää. Pitäisi saada tietää montako grammaa sulla tulee proteiinia, hiilaria ja rasvaa. Myöskin tuo jakauma olisi mukava tietää ennen kuin pystyy enempää sanomaan mittään. Dietillä kuitenkin niin, että hiilareita aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Muilla ateriolla proteiinia ja rasvaa.

a koska on poltettava vähän sitä läskiä niin ois hyvä olla tunnin ainakin syömättä.
Kyllä jääkiekkoilija kaipaa vähän enemmänkin nyt tietoa...
Tolla menolla poltat vaan lihaksesi helvettiin.

wisdom sanoi:
Kouluruoan kaloreista yms. en sitten tiedä mitään. Miten se asia hoidetaan?
En ole aivan varma mikä on ultimaalisin tavoiteesi. Kouluruoka on ihan hyvää, mutta ei välttämättä sovin hyvin diettaamiseen. Noi kouluruuan kalorit voi arvioda. Esim. oli mitä tahansa ruokaa, katsot silmämääräisesti ja laitat laskuriin. Vaikkapa esim. otat silmämääräisesti perunoita 200g ja mätät 200g laskuriin. Tarkkaa arvoa et tule saamaan, ellet roudaa kouluun ruokavaakaa. Offillahan tuollainen ei juuri haittaa, jos kalorit heittävät muutamalla sadalla kalorilla suuntaan tai toiseen. Itse olen aina dietillä syönyt koulussa lähinnä salaattia, kasviksia ja vetänyt itse tuohon päälle herakaseiiniöljy drinkin tai rahkaa ja öljyä. Riippuu vähän tavotteista. Kun pelaat lätkää oletan, että tavotteesi on lätkässä ja sen ympärillä pyörii. En oikein saata uskoa, että 169 cm pitkä ja 75 kg painava lätkänpelaaja olisi läski ja olisi oikeasti jotain syytä polttaa sitä rasvaa.

En ole aivan varma mikä on ultimaalisin tavoiteesi. Kouluruoka on ihan hyvää, mutta ei välttämättä sovin hyvin diettaamiseen. Noi kouluruuan kalorit voi arvioda. Esim. oli mitä tahansa ruokaa, katsot silmämääräisesti ja laitat laskuriin. Vaikkapa esim. otat silmämääräisesti perunoita 200g ja mätät 200g laskuriin. Tarkkaa arvoa et tule saamaan, ellet roudaa kouluun ruokavaakaa. Offillahan tuollainen ei juuri haittaa, jos kalorit heittävät muutamalla sadalla kalorilla suuntaan tai toiseen. Itse olen aina dietillä syönyt koulussa lähinnä salaattia, kasviksia ja vetänyt itse tuohon päälle herakaseiiniöljy drinkin tai rahkaa ja öljyä. Riippuu vähän tavotteista. Kun pelaat lätkää oletan, että tavotteesi on lätkässä ja sen ympärillä pyörii. En oikein saata uskoa, että 169 cm pitkä ja 75 kg painava lätkänpelaaja olisi läski ja olisi oikeasti jotain syytä polttaa sitä rasvaa.

Onhan tossa pikkasen tota läskiä (ei paljon, mutta löytyy) päällä, niin niitä tässä koitetaan saada pois, se tois lisää nopeutta muutenkin kun ois pikasen kevyempi. Paino nousee muutenkin aika paljon kun iskee lätkäkamat päälle.

Pistän tossa illalla teille analyysiä, mitä oon tänään syöny. Kertoen kalorit, rasvat, proteiinit, hiilarit. Kertokaahan vinkkejä vielä; kaikki otetaan vastaan.

nyt wisdom vähän valoja päälle! pyri syömään terveellisesti mutta aivan turhaa ruveta hifistelemään. jääkiekkoilialla pitääkin olla massaa ja se nopeus tulee sillä jalkakyykyllä.

Oolrait, eli tänpäiväset safkat..

7:40 - pikakaurahiutale 0.75dl (80kcal, 3.15p, 12.6hh)
- vehnälese 0.50dl (70kcal, 7p, 7hh)
- 2x 100% ruisleipä (150kcal, 4.4p, 28hh, 0.6r)

11:00 - koulusafkaa (otin pari perunaa ja ihan vähän seitä.. hyi helvetti + 2 näkkäriä) emt kaloreista

14:00 - 150g riisiä ja nakkeja (riisistä 540kcal, 13.5p, 117hh, 1.25r) emt nakeista

17:00 - broileripasta (330kcal, 18.9p, 36hh) ja
- 1 100% ruisleipä juustolla - (75kcal, 2.2p, 14hh, 0.6r)

21:45 - maitorahka 250g (195kcal, 33p, 12.6hh, 0.9r)
- 200g raejuusto (156kcal, 26p, 9.4hh, 0.8r)
- ruokalusikallinen oliiviöljyä

Yhteensä = 1521 kcal (108.15g proteiinia, 219.5g hiilihydraatteja, 4.17h rasvaa)

^ TUOHON EI OLE LISÄTTY KOULUSAFKAT EIKÄ NAKKEJA KOHDASSA 14:00 (koska en tiennyt määriä, kai niitä voi arvailla). .. eikä myöskään juustoja joita oli ruisleipien päällä

Valasetko kenties?
Tottakai kehon tarvii saada treenin jälkeen ravintoa kun se sitä oikein huutaa?
Mistä olet saanut päähäsi, että keho jotenkin mystisesti polttaa rasvaa treenin jälkeen jollet syö mitään?

Ja jos teet punttireeniä ja vedät kiekkoreenejä niin 1500kcal on aivan liian vähän.
2500kcal kuulostaa paremmalta.

Edit. Toi 4,17g rasvaa on väärin, tai sitten teillä on helvetin pienet ruokalusikat. Ja rasvaa on muutenkin aivan liian vähän, se on tärkeää solujen toiminnan kannalta, eikä rasvan syöminenkään kerää mitenkään mystisesti rasvaa kehoosi kun olet miinuskaloreilla. Pluskalorit lihottaa, ei miinuskalorit, vaikka söisit pelkkää rasvaa parin tuhannen kalorin edestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom